کد خبر: ۲۵۳۷۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲
ارسال به دوستان
ذخیره
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان کرمان:
با توجه به این که روزهای آغازین مهر، ماه شروع مدارس را سپری می‌کنیم به سراغ ماشاا... میرزاحسینی، معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان کرمان رفتم تا هم از چالش‌هایی که در حوزه ورزش آموزش و پرورش با آن روبه‌رو هستند، بگوید و هم از اقداماتی که برای بهینه سازی تربیت بدنی در فضاهای آموزشی انجام داده‌اند. با هم این گفت وگو را می خوانیم.

عرفان امیر خسروی:

با توجه به این که روزهای آغازین مهر، ماه شروع مدارس را سپری می‌کنیم به سراغ ماشاا... میرزاحسینی، معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان کرمان رفتم تا هم از چالش‌هایی که در حوزه ورزش آموزش و پرورش با آن روبه‌رو هستند، بگوید و هم از اقداماتی که برای بهینه سازی تربیت بدنی در فضاهای آموزشی انجام داده‌اند. با هم این گفت وگو را می خوانیم. 

برای شروع از زنگ ورزش در مدارس شروع می‌کنم. در بعضی از مدارس این ساعت در مدرسه جدی گرفته می‌شود و در برخی مدارس آن‌طور که شایسته است، توجهی به آن نمی‌شود. برای مدیریت هرچه بهتر این موضوع در استان وسیعی همچون کرمان چه تدابیری اندیشیده شده است؟

در بعضی مدارس ممکن است امکانات به حد کافی نباشد و یا حتی آن معلم متخصص را هم نداشته باشیم اما در ورزش، هرچه فعالیت ورزشی بیشتر شود، دانش‌آموزان علاقه‌مندتر می‌شوند. باوجود کمبودهایی که بوده بازهم ما برای آموزگاران دوره‌های اول، دوم و سوم ابتدایی گذاشتیم که در مدارسی که معلم ورزش و تربیت‌بدنی نداریم، خود آموزگار بتواند زنگ ورزش را پیش ببرد. سعی کرده‌ایم تمام شرایط را فراهم کنیم که دانش‌آموزان از این ساعت تربیت‌بدنی و ورزش نهایت لذت را ببرند که یک نسل شاداب و سالم داشته باشیم.

در ورزش آموزش‌وپرورش چه مسائلی در اولویت قرار دارند؟

ما در بحث تربیت‌بدنی در آموزش‌وپرورش به سه مقوله اصلی نگاه می‌کنیم. یکی فضا است، دیگری تجهیزات و سومی هم نیروی انسانی. ازلحاظ فضا ما حیاط مدارس را در اختیارداریم و تعدادی سالن ورزشی که متعلق به آموزش‌وپرورش است که باید کار تربیت‌بدنی باید در آن‌ها انجام شود. با تلاشی که انجام‌شده، خوشبختانه یکی دو سالی هست که تقریباً اکثر فضاهای در دسترس داخل مدارس برای ورزش دانش‌آموزی آماده‌شده‌اند.

مثلاً حیاط خط‌کشی شده است. طرح حیاط پویا را خصوصاً در مدارس ابتدایی در دست اجرا داریم. اشکالی کف حیاط مدرسه و روی دیوارها کشیده می‌شود که دانش‌‌آموزان در وقت‌های بیکاری و فراغت می‌توانند از این اشکال استفاده کنند. هرسال یک سری تجهیزات بنا به درخواست شهرستان‌ها خریداری می‌شود و به مدارس ارسال می‌شود.

بحث ایمنی فضاها و اماکن ورزشی مطرح هست که چندین سال است این موضوع جدی گرفته‌شده و تمام وسایل بازی و حتی وسایل اطراف زمین‌های ورزشی ایمن‌سازی شده که اتفاقی برای دانش‌آموزی رخ ندهد. نیروی انسانی متشکل از دبیران و آموزگاران پایه‌های تحصیلی و مدیران و عوامل ستادی مدرسه به‌اضافه معلمان تربیت‌بدنی است.

 خوشبختانه حدود 1350 معلم ورزش در سطح استان داریم که کار آموزش را انجام می‌دهند، اما باوجوداین 1350 نفر بازهم در اکثر شهرستان‌ها کمبود داریم و این کمبود در شهرستان‌های بزرگ ملموس‌تر است. کلاس‌های بازآموزی، مربیگری و داوری برای معلمین ورزش برگزار کرده‌ایم که روزبه‌روزتوانمندتر شوند. امسال برای تمام معلمین تربیت‌بدنی مرد و زن استان یک بسته تخصصی شغلی، شامل لباس و وسایل موردنیاز معلم ورزش تهیه کردیم و طی چند روز آینده برایشان ارسال خواهد شد و هر جای استان که بروید معلمین ورزش با یک لباس متحدالشکلی کارشان را انجام می‌دهند. در آموزش‌وپرورش جدای از آن 23 شهرستانی که درتقسیمات کشوری هست، 32 شهرستان و منطقه آموزشی داریم.

در صحبت‌هایتان به از استفاده از حیاط مدرسه در زنگ ورزش اشاره کردید. با توجه به این‌که زنگ ورزش به دلیل تحرک زیادی که دارد معمولاً با سروصدا همراه است، آیا این سروصدا برای سایر کلاس‌های مدرسه که دروس دیگری در آن لحظه دارند، مزاحمت ایجاد نمی‌کند؟
خوشبختانه الآن مدارس جوری ساخته می‌شوند که سالن مشترک مدرسه طرف حیاط می‌شود و کلاس‌ها طرف مخالف حیاط قرار می‌گیرند. معمولاً مدارس از این لحاظ مشکلی ندارند که سروصدا باعث مزاحمت برای کلاس‌های دیگر شود.

از سرانه فضاهای ورزشی رضایت دارید؟
کرمان؛ یکی از ضعیف‌ترین استان‌ها ازلحاظ سرانه فضای ورزشی آموزش‌وپرورش است. ما 7 سانتی‌متر مربع فضای ورزشی به ازای هر دانش‌آموز داریم. تلاش کرده‌ایم در سال‌های اخیر این فضا را افزایش دهیم امام به دلیل طرح‌های نیمه‌تمامی که بوده به ما اجازه شروع پروژه جدید را نمی‌دهند و فقط پروژه‌های نیمه‌تمام باید تکمیل شوند.

امسال رقمی در حدود 5 میلیارد تومان به اماکن ورزشی نیمه‌تمامتخصیص داده‌ایم. پیش‌بینی می‌کنیم با تزریق این میزان اعتبار در صورت تخصیص صددرصدی هشت استخر متعلق به آموزش‌وپرورش است که می‌توانیم آن‌ها را به بهره‌برداری برسانیم. وگرنه باوجود حدود 580 هزار دانش‌‌آموز در استان و با حدود 7 هزار مدرسه دولتی و غیردولتی در استان سرانه ما اصلاً عددی نیست.

در مدارس غیردولتی یا غیرانتفاعی برای جدی گرفته شدن زنگ ورزش و فعالیت‌های تربیت‌بدنی چه اقداماتی انجام داده‌اید؟
طی هماهنگی‌هایی که با اداره مدارس غیردولتی و مشارکت‌هایمردمی داشتیم به این نتیجه رسیدیم که مدارسی که فضا دارند که مدارسی که فضا ندارند ملزم می‌شوند که حتماً از فضاهای ورزشی استاندارد مثل سالن‌های ورزشی اطرافشان استفاده کنند. الآن هم بازدیدها و نظارت‌هایی انجام می‌شود که مدارسی که کوتاهی کردند و ساعت ورزش به مکان مناسب نمی‌روند به آن هیئت نظارت مربوطه معرفی می‌شوند تا در سال آینده برای ادامهفعالیتشان تجدیدنظر شود چون بخشی از دانش آموزان در مدارس غیرانتفاعی هستند به جد دنبال این ماجرا هستیم.

با نهادهایی مثل فدراسیون فوتبال مدارس یا هیئت‌های ورزشی استان که عمدتاً کمیته استعدادیابی هم دارند، چگونه تعامل می‌کنید؟
الآن دو سالی هست که هیئت ورزش دانش‌آموزی تشکیل‌شده و قرار است به‌زودی انتخابات این هیئت ورزشی در بین معلمین ورزش علاقه‌مند برگزار شود. روالی مثل بقیه هیئت‌های ورزشی برای انتخابات رئیس دارد و کار مسابقات و استعدادیابی ورزش در آموزش‌وپرورش را این هیئت برعهده خواهد گرفت. همکاری با هیئت‌های مختلف و اداره کل ورزش و جوانان از قبل، یعنی در زمان مدیریت آقای محمودینیا آغاز شد. هرفعالیتی را که در قالب طرح توسعه بود و از عهده ما برمی‌آمد، انجام دادیم واز زمان تصدی آقای دکتر امیریخراسانی هم با تفاهمی که صورت گرفته و کار استعدادیابی طرح توسعه ورزش استان هم به آموزش‌وپرورشواگذارشده، آماده همکاری با تمام هیئت‌ها و مجموعه‌های ورزشی هستیم. همین الآن هم امکاناتی که در اختیارداریم مثل خوابگاه یا سالن ورزشی، زمانی که برنامه‌ای دارند در خدمتشان بوده‌ایم.

در چند وقت اخیر باافتخار آفرینی، دانش‌آموزان ورزشکار مواجه بودیم که می‌توان به مدال کسب‌شده توسط خانم اسدی در این زمینه اشاره کرد. برای تداوم این افتخارآفرینی‌ها و همچنین افزایش‌شان چه برنامه‌ای در دستور کاردارید؟

سه سال پیش تعداد مدال‌های دانش‌آموزان ما به تعداد انگشت‌های دست هم نمی‌رسید. یک برنامه‌ریزی صورت گرفت و با شهرستان‌های که دانش‌آموزان مستعد در رشته‌های مختلف داشتند مذاکراتی شد و کانون‌های درون مدرسه‌ای و برون مدرسه‌ای فعالیت‌شان بیشتر شد و خداراشکر روزبه روز به تعداد این دانش آموزان مدال‌آور افزوده می‌شود. سال گذشته تعداد دانش‌آموزانی که توانستند مدال بیاورند به 41 نفر رسید و امسال یعنی در سال تحصیلی 95 – 96 حدوداً 80 نفر از دانش‌آموزان استان کرمان توانستند مدال‌های رنگی کسب کنند.

از دانش‌آموزان مدارس استثنایی نیز غافل نشدیم و برای آن عزیزان هم برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفت و آن دانش‌آموزان نیز صاحب 41 مدال در سال جاری‌شده‌اند. در مسابقات جهانی هم خانم اسدی صاحب رتبه شد که اشاره کردید. حتی معلمین ما هم مدال‌های خوش‌رنگی در رقابت‌های ورزشی کسب کرده‌اند.این روند را با همکاری هیئت ورزش‌های دانش‌آموزی و سایر هیئت‌های ورزشی پیش خواهیم برد.

به کمبود معلم ورزش اشاره کردید. مایلم بدانم آیا دانشگاه فرهنگیان در این حوزه کمکی نمی‌کند؟
هرسال یک سری ورودی به آموزش‌وپرورش در رشته‌های مختلف داریم که تربیت‌بدنی یکی از آن‌هاست. از دانشگاه فرهنگیان حدود 10 الی 25 نفر وارد سیستم می‌شوند و تعدادی هم از طریق استخدام‌های دولتی و با برگزاری آزمون سراسری جذب می‌شود و این روند هرسال تکرار می‌شود. تعداد ورودی ما معمولاً کمتر از خروجی است و این کمبود همچنان ادامه دارد.

کشورهای پیشرفته تأکید زیادی دارند بر گسترش ورزش شهروندی و همگانی. آیا به این حوزه ورودکرده‌اید؟

کاری که ما در مدارس انجام می‌دهیم عین ورزش همگانی است، چون هیچ‌وقتبه‌طور تخصصی یک‌رشته را آموزش نمی‌دهیم. هدف ما از ورزش در مدارس همان هدفی است که ورزش همگانی دنبال می‌کند به‌جز دانش‌آموزان مستعدی که به‌طور تخصصی وارد کانون‌ها می‌شوند ویک ورزش خاص را دنبال می‌کنند. با هیئت ورزش‌های همگانی هم تفاهمی امضا کرده‌ایم که آن‌ها هم درجایی که نیاز باشد ورود کنند و در بین خانواده‌ها هم ورزش را گسترش دهیم.

استفاده از مواد نیروزا غیرمجاز در بین دانش‌آموزان رایج است؟
در مدارس چنین چیزی نداریم و حتی توسط معلمین ورزش هم توصیه نمی‌شود. استفاده از این مواد در بعضی از رشته‌های خاص است که ما آن‌ها را در آموزش‌وپرورشبه‌عنوان رشته مجاز نداریم. بااین‌حال معلمین ما مرتباً به دانش‌آموزان اعلام می‌کنند که استفاده نشود و تاکنون در آموزش‌وپرورش با این مشکل مواجه نشده‌ایم که دانش‌آموزی به سمت این مواد رفته باشد ولی در خارج از محیط مدرسه ممکن است این اتفاق رخ دهد.

با توجه به این‌که در اداره کل آموزش‌وپرورش با چندین معاونت روبه‌رو هستیم، مدیرکل این دستگاه بزرگ تا چه میزان دید ورزشی دارد و به تربیت‌بدنی در آموزش‌وپرورش بها می‌دهد؟
خوشبختانه مدیرکل محترم جدای از رسالت اصلی‌شان که معلم هستند، پزشکی خوانده‌اند و به همین سبب به مقوله سلامت دانش‌آموزان خیلی اهمیت می‌دهند و همیشه پشتیبان حوزه معاونت تربیت‌بدنی و سلامت بوده‌اند. ایشان نگاهی که به حوزه سلامت و تربیت‌بدنی دارند به‌جرئت می‌توانم بگویم بیشتر از نگاهی است که به سایر حوزه‌ها دارند. یکی از ورزشی‌ترین مدیرکل‌هایی که دیده‌ام جناب آقای دکتر محسن بیگی است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

جنگل گلپرکی دلفارد بزرگترین ذخیره‌گاه جنگلی انار شیطان در کشور

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

کسب یک طلا و برنز در مسابقات قهرمانی کشور توسط کاراته‌کاهای کرمانی

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

نگرانی سازمان جهانی بهداشت از گسترش آنفلوآنزای پرندگان در بین انسان‌ها

هر گونه تغییر قیمت در کالاهای اساسی تخلف محسوب می شود

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

پربازدید ها

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

مفقود شدن ۳ دختر نوجوان در سیلاب عنبرآباد

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

دو دختر نوجوان مفقودی در سیلاب عنبرآباد پیدا شدند

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)