کد خبر: ۲۵۵۶۶
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۴
ارسال به دوستان
ذخیره
در جلسه رای اعتماد به وزیران پیشنهادی نیرو و علوم؛
رییس جمهوری گفت: مبنای من در سلوک با وزیران پیوست حکم آنها است که در آن مشخص شده قدم به قدم اولویت دولت دوازدهم در اجرای ماموریت آنها چیست و دولت این پیوست را به صورت منظم پایش می کند.
رییس جمهوری تاکید کرد: مبنای من در سلوک با وزیران پیوست حکم آنها است که در آن مشخص شده قدم به قدم اولویت دولت دوازدهم در اجرای ماموریت آنها چیست و دولت این پیوست را به صورت منظم پایش می کند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در جلسه رای اعتماد وزیران پیشنهادی نیرو و علوم، تحقیقات و فناوری افزود: مبنای ادامه یا توقف کار همین پیوست است که این پیوست هم از برنامه دولت که مردم به آن رای داده اند و اسناد قانونی بالا دستی است، استخراج شده است.
وی تصریح کرد: دولت در راه و مسیر خود در زمینه احترام به علم ودانشگاه ، غیرامنیتی بودن محیط دانشگاه و احترام به دانشجویان و آزادی اندیشه و بیان در دانشگاه ذره ای کوتاه نخواهد آمد. 

وی با بیان این که خوشحالم که باردیگر فرصتی پیش آمد تا در محضر نمایندگان ملت نکاتی را عرض کنم بویژه در مورد دو وزارتخانه ای که تعیین تکلیف آنها متاسفانه کمی به تاخیر افتاد، ادامه داد: البته شاید این تاخیر خواصی هم داشت.

روحانی یادآور شد: این تاخیر نشان داد که فضای جامعه ما و بویژه دانشگاهیان عزیز نسبت به آینده و سرنوشت دانشگاه و علم دانشجویان و محیط دانشگاه، آینده علم وپژوهش در کشور تا چه حد حساسیت دارند .

وی همچنین اظهار کرد: همه نکاتی که در روزهای اخیر در فضای های مختلف درمورد دانشگاه و لزوم حساسیت دولت نسبت به استقلال دانشگاه و نسبت به محیط دانشگاه و آینده دانشجویان و شیوه فعالیت تشکل های دانشجویی در ایران مطرح شد، نشان آن است که دانشگاه ما زنده است. 

روحانی افزود: این مسایل نشان داد که اساتید ما فعال هستند و به سرنوشت خود به دقت توجه دارند و من از همه آنهایی که در این فضا سخن گفتند، مقاله نوشتند ونقد کردند سپاسگزارم و مفهوم آن اهمیت علم و دانشگاه و مفهوم آن سرزنده بودن نسل جوان ما و دانشگاه ها است.

وی تصریح کرد: هرآن چه در انتخابات 92 و 96 درمورد محیط دانشگاه ها و امن بودن دانشگاه و نه امنیتی بودن دانشگاه ها و فضای آزاد و امنیت لازم برای دانشجو و برای استاد گفته شد همچنان رییس جمهوری و دولت دوازدهم به عهد خود وفادار خواهد بود.

رییس جمهوری همچنین گفت: در محضر نمایندگان ملت ایران عرض می کنم مبنای من در نحوه سلوک با وزرایی که تا امروز انتخاب شدند و دو وزیری که انشاء الله به کمک شما امروز انتخاب خواهند شد، پیوست حکم است.
روحانی اضافه کرد: تمام وزیران دولت دوازدهم در کنار حکم وزیری یک پیوست حکم دارند و در آن دقیقا مشخص شده است که قدم به قدم اولویت دولت دوازدهم در اجرای ماموریت آنها چیست .

** بر سر معرفی وزیر علوم معامله نکردم 

رییس قوه مجریه همچنین مبنای ادامه کار با اعضای دولت را پیوست حکم آنان عنوان کرد و گفت: بر سر معرفی وزیر علوم معامله نکردم.

روحانی ادامه داد: دانشگاه و وزارت علوم از حساسیت ویژه ای برخودار است و البته نیاز به گفتن ندارد و همه نمایندگان می دانید هماهنگ کردن برای معرفی وزیر به مجلس در برخی از وزارتخانه ها، در هماهنگی آسان تر انجام می گیرد ولی برخی دیگر طولانی تر است، صبر، حوصله و تعامل کردیم اما معامله نکردیم. 

وی خاطر نشان کرد: من بر سردانشگاه، فضای دانشگاه، امنیت دانشجویان، آینده دانشجویان و خطی که دولت از ابتدا اعلام کرده است، با هیچ کس معامله نکردم و نخواهم کرد و آنچه وعده من با ملت ایران بوده است به حول و قوه الهی و به شرط حیات تا پایان دولت ادامه خواهد یافت و ملت ایران شاهد آن خواهند بود و نیازی نیست که به عجله درمورد افراد قضاوت کنیم. 

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: همه معیارهایی که برای انتخاب وزیر علوم بوده من کوتاه نیامدم. ممکن است زمان طولانی شده و در این فرصت 60 تا 70 روز طولانی شد ولی پای تمامی اصولم بوده ام. 
روحانی افزود: آقای منصور غلامی وزیر پیشنهادی علوم استادی کامل است و دارای مراحل طی شده علم، پژوهش و از اساتید برجسته است و کار مدیریت لازم را در ستاد دانشگاه، دانشکده انجام داده و با وی صحبت کردم و همه شرایط را با وی در میان گذاشتم ، همچنان که با افرادی دیگری صحبت کردم و نشد که آنها را به مجلس معرفی کنم. 

وی تصریح کرد: محیط دانشگاه برای همه دانشجویان، احزاب، جناح ها و تفکرات دانشجو است و هیچ کس در دانشگاه، هیچ انجمن، جمعی و جناحی در داخل دانشگاه نباید احساس بی پشتوانگی کند و احساس کرده برای دیگران امنیت است و برای او نیست و نظر وزارتخانه نسبت به جناح های مختلف متفاوت است و مبنای ما از اول مبنای اعتدال بوده و اکثریت باید حاکم باشد ولی اقلیت باید بطور کامل از حقوق خود برخوردار باشد. اسلام، قانون، شرایط امروز کشور به ما اجازه نمی دهد که در مسایل جزیی رودروی هم بیایستم. 

وی همچنین گفت: اگر اختلافات جدی دو سال پیش جایز بود و مکروه امروز حرام است و گناه کبیره است. امروز نیاز به وحدت داریم و شرایط خاصی داریم. بار بزرگ مسئولیت در ایجاد وحدت و ایستادگی در برابر دیگران دانشگاه است و در زمان نهضت اسلامی بار اول بر دوش دانشگاه و دانشگاهیان بود که در کنار انقلابیون پرچم نهضت را بر دوش کشیدند و استاید دانشگاه بودند که نهضت و انقلاب را برای مردم تببیین کردند و در جنگ تحمیلی دانشگاه نقش بزرگی را ایفا کرد و این دانشگاه بود که در آن مقطع به ما کمک کرد. 

رییس جمهوری همچنین گفت: در بسیاری از موارد دانشگاه علمی و صنعتی ما از جمله دانشگاه شریف به ما یاری و کمک کرد علاوه بر اینکه دانشجویان و اساتید در جبهه جنگ بودند و پزشکان در بیمارستان های خط مقدم بودند هر جا مشکلی برای کشور پیش آمده دانشگاه در صف مقدم بوده است. 

روحانی افزود:امروز هم برای اداره دولت ما دست نیازمان به سوی فارغ التحصیلان دانشگاهها است وفردا هم برای اداره کشور دست ملت ما به سوی دانشجویان امروز دانشگاهها دراز خواهد بود. 

وی ادامه داد: اگر ما به فکر اقتصاد مقاومتی هستیم راهی جز اقتصاد دانشگاه بنیان وجود ندارد و اگر به فکر روابط سیاسی با عزت هستیم راهی به جز داشتن دیپلمات های متخصص وجود ندارد واگر می خواهیم از حقوق ملت ایران در دادگاه های داوری های بین اللملی دفاع کنیم راهی جز داشتن متخصصین برجسته حقوقی نخواهیم داشت . 

رییس جمهوری تصریح کرد: برای مدیریت و اقتصاد کشور وبرای حقوق ملت نیازمند دانشگاه هستیم و دانشگاهی که بتواند آزاد اندیش باشد و در آنجا کرسی آزاد اندیشی به پا باشد ودانشگاهی که تفکرات مختلف سیاسی فضا را برای فعالیت سیاسی خود شان آماده و باز ببینند. 

روحانی گفت: وزیر علوم باید شرایط را برای فعال تر شدن دانشگاه ها، اساتید و دانشجویان و سیر مراحل علمی در سطح جهان و رقابت با کشورهای پیشرفته را فراهم کند. 

وی از نمایندگان مجلس و دانشجویان سئوال کرد که آیا فضای دانشگاه ما امروز نسبت به سال 91 بهتر شده است یا خیر؟ آیا فضای دانشگاه آزادتر شده است یا نه؟ آیا دانشجویان ما در اجتماعات خود در بیان نظرات خود آزادتر هستند یا نه؟ آیا در مسیر رشد علمی، دانشگاه ها نسبت به چهار- پنج سال پیش بهتر شده است یا نه ؟ 

رییس جمهوری ادامه داد: شرکت های دانش بنیان ما که امروز در سایه تلاش وزارت علوم و وزارت بهداشت و درمان ومعاونت فناوری رییس جمهوری امروز هزاران شرکت دانش بنیان مورد حمایت دولت هستند و حلقه اتصال را بین دانشگاه و تولید و بین دانشگاه و اقتصاد مقاومتی برقرار کرده اند آیا با سال های قبل قابل مقایسه است؟ 

روحانی افزود: من یکی از نکاتی که از آقای غلامی خواستم در دانشگاه ها مد نظر قرار دهد این است که دانشجوی ما باید صاحب علم و مهارت باشد و این که می گویم دانشجویی فارغ التحصیل شده است کاغذی را به عنوان مدرک دانشگاهی در دست دارد نمی تواند برای ما افتخار چندانی باشد. 

وی افزود: آن روزی که دانشجوی ما مدرک کارشناسی یا مراتب بالاتر را در دست دارد و یک مهارت را در صحنه جامعه به خوبی یاد گرفته است و مراکز تولیدی ما او را جذب خواهد کرد، من این را به وزیر آینده علوم گفتم که دانشگاه ها باید با صنعت، کشاورزی وخدمات متصل باشد. 

رییس دولت دوازدهم اظهارداشت: داتنشجو از سال دوم باید مهارت و کارآموزی یاد بگیرد و از سال سوم باید فردی کاردان در صحنه عمل باشد و بعد از دوره اول لیسانس و کارشناسی باید بتواند یک شغل قابل قبول متناسب با علم ودانش ومهارتی که اموخته انجام دهد. 

روحانی افزود: درست است شرایط کار در جامعه ایده آل نیست اما درعین حال دولت این افتخار را دارد که در فصل دوم سال جاری دارای یک رشد کم نظیر ویا بی نظیری در مساله اشتغال برداشته است و آن این که نزدیک 800 هزار نفر در تابستان امسال نسبت به پارسال مشغول کار شدند که رقم بسیار امید وارکننده ای است. 

وی ادامه داد: گرچه هنوز تا رسیدن به رقم مطلوب فاصله داریم ولی به این معنا است که مسیر ما مسیبر امید است ومن در اینجا خطاب می کند که وزیر علوم آینده و اساس وزارت علوم باید بر مبنای امید باشد کما اینکه بعدا خواهم گفت اساس صنعت اب وبرق برمبنای تدبیر باشد. 

رییس قوه مجریه خاطرنشان کرد: وزارت علوم و دانشگاه های ما باید به گونه ای باشد که دانشجوی امروز امیدوار باشد و من دانشجو که می بینم به خاطر تعلق به تفکر سیاسی همین امروز در دانشگاه فضایی برای ندارم سخن گفتن ندارم به معنای این است که امید به شغل فردا ندارد وهمین هایی ک امروز در دانشگاه بین من وهم کلاسی من به خاطر تفکر سیاسی فرق می گذارند به او امید می دهند وبه من ناامیدی وبه او فضا می دهند وجا را برای من تنگ می کنند به معنای آنست که دانشجو نمی تواند به عدالت نظام ودولت متکی باشد. 

روحانی افزود: دانشگاه باید فضای آزاد و امن برای همه تفکرات وبرای همه دانشجویان عزیز در سراسر کشور باشد و محیط، محیط علم و دانش وپژوهش باشد ودانشگاه به خوبی وبا مراحل تولیدی کشور در ارتباط تنگاتنگ ومداوم باشد. 

وی اضافه کرد: این برای ما افتخار نیست که فارغ التحصیلان ما زیاد باشند وبه همان اندازه سال ها پی جوی کار باشند ، همیشه دانشگاه ها براین مبنا بوده که بعد از فارغ التحصیل شدند در ترم اول یا دوم بعد از شش ماه یا یک سال می توانستند یک شغل مناسبی پیدا کنند وچنین فضایی را برای جامعه علمی ودانشگاهی بوجود بیاوریم. 

رییس جمهوری تصریح کرد: دکتر غلامی به عنوان شخصیت علمی، مدیر، متدین و انقلابی بی تردید فضای دانشگاه را در همان مسیر سال 93 و94 قرار خواهد داد و دانشگاه 96 با 93 متفاوت نخواهد بود و مسیر همان مسیر است وبه عنوان رییس جمهور به دانشجویان واساتید قول و وعده می دهد وشخصا هم خودم روند دانشگاه را پایش خواهم کرد و به خوبی می دانم دانشگاه چه منت بزرگی را در کشور بر ما داشته ودرمقاطع مختلف چه دینی را نسبت به دانشگاه داریم در انقلاب و در نظام در دفاع مقدس و امروز در ایستادگی در برابر قدرت های بزرگ.

**مشکل اول کشور، آب است

رییس جمهوری با بیان اینکه یکی از مسایل مهم ما مسئله آب در کشور است، افزود: از آب برای نیازهای ضروری برای آشامیدن، صنعت، کشاورزی و آبادانی کشور استفاده می شود.همه می دانیم یکی از مسایل مهم امروز و فردای ما ' آب ' است. در زمینه آب در کشور بعد از جنگ تحمیلی اقدامات فراوانی انجام و سدهای فراوان احداث شد تا آب ها مهار شود و پایدار بماند و به مصارف داخلی برسد.

وی تصریح کرد: در زمینه عرضه آب تقریبا بیشترین کارها انجام شده است. زمانی در جهان دوران سدسازی بود و 46 هزار سد بزرگ ساخته شد که حدود 23 هزار آن در چین بود و بقیه در کشورهای دیگر. ما هم بعد از جنگ چون عقب ماندگی داشتیم، برای مهار آب، سدهای بزرگی را ساختیم. ولی امروز مانند گذشته نیست و دست ما در این زمینه باز نیست . روزی موضوع این بود که آب وارد کنیم و در این زمینه مذاکرات فروانی صورت گرفت و امروز نیز درباره آن صحبت می کنیم ولی وضعیت ان گونه که باید نیست چون کشورهای دارای آب فراوان همسایه ما نیستند و کشورهایی که در همسایگی هستند با دیگر کشورهای همسایه که آب آنها از آن کشورها تامین می شود بر سر خروج آب دعوا دارند.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم که به استان شما نمایندگان مجلس آمدم گفتید که آب استان ما را از فلان دریا یا دریاچه می توان تامین کرد که درست است و می توان درباره آن فکر کرد و درباره آن نیز اقدامات عملی انجام شده است ولی باید دید که به چه قیمتی آب به مصرف می رسد و در این زمینه نیاز به سرمایه گذاری و بخش خصوصی و سرمایه خارجی داریم و باید تلاشمان را در این زمینه ادامه دهیم.

وی خاطر نشان کرد: دولت در زمینه پساب و تسویه فاضلاب وارد شده و سرمایه گذاری کرده است. این کار برای محیط زیست ضروری است. راه دیگر؛ استفاده از آب های ژرف است که هیچ یک از این موارد در لیست فعالیت های دولت خط نخورده و ما مشغول تلاش هستیم. بیشترین سرمایه گذاری را باید در سمت تقاضا انجام دهیم. باید تلاش کنیم که از آب موجود چگونه به بهترین وجه استفاده و بهره برداری کنیم.

روحانی ادامه داد: دولت و مجلس باید دست به دست هم دهند و این موضوع حل شود زیرا بیشترین آب کشور در زمینه کشاورزی مصرف می شود و باید دید آیا محصولاتی که نیازمند به آب زیاد است باید همه در داخل کشور کشت شود و آیا نباید از کشت فراسرزمینی استفاده کرد و محصولاتی که نیازمند آب زیاد است کشت آن را به کشورهای دیگر ببریم. کارهایی در این زمینه آغاز شده است.

وی افزود: بنابراین ما در زمینه تقاضا، قدم های فراوانی برداشته ایم. تلاش دولت یازدهم هم برای این بود که بهره وری را در آب بالا ببریم و از شیوه های سنتی فاصله بگیرم و از شیوه های مدرن برای آبیاری استفاده کنیم. از وزیر نیروی سابق تشکر می کنم و از وزیر کشاورزی کنونی نیز متشکر هستم.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: تلاش باید کنیم تا زمین کمتر، آب کمتر، محصول بیشتر برداشت کنیم که در حوزه های انتخابیه نمایندگان در بخش های مختلف این کار انجام شده و قدم های خوبی هم دولت در استان های ایلام، کرمانشاه و استان های غربی انجام داده است.

وی افزود: اگر بتوانیم 10 تا 30 درصد در مصرف آب صرفه جویی کنیم دستمان باز می شود ولی در هر مسیری که می رویم اول منبع مالی خود را باید بررسی می کنیم. هر چقدر بخش خصوصی را تشویق کنیم بسیار بهتر است.معضل آب با تدبیر و برنامه ریزی قابل حل است. بحث دولت دوازدهم و مجلس نیست، باید موضوع آب را حل کنیم چون موضوع میان نسلی است و اینجاست که می گویم وزارت نیرو وزارت تدبیر است.

روحانی گفت: باید برای حیات ایران در بلند مدت فکر کرد و باید بدانیم که 10 تا 20 سال دیگر چه مقدار آب با افزایش جمعیت، مواد غذایی، توسعه شهرها و صنعت باید داشته باشیم که به نظر ما شدنی است، ولی من حقابه دریاچه ها و دریاها را فراموش نمی کنم. البته در گذشته کارهایی انجام دادیم . همه باید دست به دست هم دهند تا بتوانیم از این مشکل و معضل عبور کنیم ، ولی کار سختی است و مشکلی بزرگ روبروی ما است، اما راه حل وجود دارد.

وی ادامه داد: مهارت، تخصص و دانش اردکانیان در مسئله آب است ولی به معنای این نیست که از انرژی و برق غافلیم . مشکل اول ما آب است .

رییس جمهوری گفت: ما امروز شرق و غرب را در معرفی وزرا جمع کرده ایم وزیر علوم در استرالیا تحصیل کرده و وزیر نیرو در غرب البته فردی بادانش، آگاه و در سازمان های بین المللی کار کرده است و آشنا با علوم در کشورهای مختلف و فردی با تجربه در وزارت نیرو است.

روحانی افزود: در دهه 70 موضوع آب در غرب کشور برای من که مسئول دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بودم اهمیت داشت و طرحی آماده کردیم که در اواخر دوران آیت الله هاشمی این موضوع را وی دنبال می کرد و در دولت آقای خاتمی، وی به شدت آن را از بنده می خواست.

وی تصریح کرد: مرحوم هاشمی در دوره بعد هم با وجود آن که چندان امیدوار نبود کارها خوب پیش رود بازهم موضوع را دنبال می کرد و از من می خواست که آن طرح را دنبال کنم چون عضو شورای عالی امنیت ملی بودم می گفت ازآن طریق مسئله را دنبال کن. آقای اردکانیان می داند که مرحوم آیت الله هاشمی برای آبادانی ایران و مخصوصا حفظ خاک و صنعت و ساخته شدن ایران، شب و روز به فکر بود .

رییس جمهوی گفت:آن دوره برای آب های غرب کشور سندی داشتیم که در دبیرخانه به عنوان سند اب و از آقای اردکانیان دعوت می کردیم و ایشان دارای دانش وتبحر و اخلاق خوب در مباحث وبحث ها بود . 

روحانی افزود: از شما نمایندگان می خواهم که دست به دست هم دهیم ودر بودجه سالهای آینده وامسال یکی از برنامه های اصلی ما مساله مهار تقاضا در بحث اب باشد تا بتوانیم اب کشور را به سامان برسانیم. 

وی ادامه داد: در زمینه برق مشکلات کمتر است ولی نیازمنمد سرمایه گذاری هستیم هم در مساله آب و هم برق و متاسفانه در مسیر انتقال خیلی چیزها را از دست می دهیم و انتقال یکی از مسایل مهم است . 

رییس جمهوری گفت: گرچه نیروگاه های برق برای ما بسیار حایز اهمیت است،ما ایران را می توانیم به عنوان هاب منطقه در غرب قرار دهیم وصادرکننده برق به کشورهای منطقه و غرب کشور و کشورهای همسایه باشیم . 

روحانی افزود: ما می توانیم حتی به کشورهای ثالث هم برق را منتقل کنیم و ماباشرایطی که در کشور داریم نیروگاه ساز هستیم وکشوری هستیم دارای گاز و انرژی و دارای دانشمندان واندیشمندان صاحب نام در زمینه ساخت نیروگاه ودر زمینه انتقال کار آزموده هستیم وخدمات فنی وهندسی به دیگر کشورها می دهیم وباید بتوانیم مرکزیت برق در منطقه باشیم. 

وی ادامه داد: درمساله آب نمی توانیم باشیم ولی کاری کنیم به روش صحیح نیازهای خود را برای بلند مدت تامین کنیم و آب های زیر زمینی را پایدار نگه داریم البته در زمینه برق دست ما باز تر است که تلاش بیشتری داشته باشیم . 

رییس جمهوری اظهار کرد: از نمایندگان تقاضا می کنم همان طور که در معرفی کابینه ما را یاری دادید وبه وزرای پیشنهادی از 17 وزیر به 16 وزیر رای دادید تشکر می کنم که باعث شدید دولت سریعتر به فعالیت خود ادامه دهد. 

روحانی همچنین گفت: انتخاب دو وزیرباقی مانده هرچه سریع تر کار این وزارتخانه شروع شود به نفع ملت وشما وما است وهر دو وزیر در زمینه افراد صاحب صلاحیت هستند که دارای تخصص لازم وتجریه لازم بودند را به مجلس معرفی کردیم. 

** اگر دولتی وفای به عهد نکرد اعتبار خود را در افکار عمومی به حراج گذاشته است

رییس شورای عالی امنیت ملی در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: شرایط پیش آمده نسبت به تخلفات پیاپی آمریکا است که در طول تاریخ همواره دولت ها و ملت ها از گذشته تاریخ یکی از راه های تعامل با یکدیگر بستن عهد ها وپیمان ها با یکدیگر بوده است و این بخشی از تاریخ گذشته ما و جهان است. 

روحانی افزود: اصل وفای به عهد فراملی و فرادینی است و اصل وفای به عهد اصلی است که همه انسان های عاقل و باتدبیر دارای هر مذهب ودینی به عنوان اصل مهم احترام می گذارند . 

وی ادامه داد: یک معیار برای تمدن یک ملت، یک معیار برای قانونی بودن وحرکت صحیح یک دولت وفای به عهد است اگر دولتی وفای به عهد نکرد اعتبار خود را در افکار عمومی به حراج گذاشته است واگر تعهد مهم بین اللملی را یک دولتی مثل دولت امریکا به گوید من متعهد نیستم و استدلالش این باشد که سردولت قبلی کلاه رفته قابل قبول نیست . 

رییس قوه مجریه اضافه کرد: در هر کشوری هر دولتی روی کاربیاید نمی تواند این ادعا را داشته باشد که تداوم تعهدات ومسئولیتی که دولت ها قبلی داشته اند نیستند، تعهد که مختص چهار سال یا دو سال نیست، تعهد یک ملت با یک ملت ودولت با دولت و یک نظام با نظام است. 
روحانی افزود: حالا اگر آمریکا را بگوییم نظام ویا رژیم و اگر رژیم است تعهد نه تنها در برابر نظام جمهوری اسلامی ایران بلکه 5 کشور دیگراست و یک تعهد بین المللی است که در برابر این تعهد، متعهد به اجرا بوده وباید عمل کند. 

وی ادامه داد: یک داستان مضحکی در این هفته اخیر اتفاق افتاده، بد نیست به آن اشاره کنم برخی می گویند تعهدی که قبلا با هم بستیم این فعلا قرص و محکم نباشد و متزلزل باشد ولی بیاییم راجع به موضوع دیگر مذاکره کنیم که حرف های خنده دار تاریخ است . 

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: کسی عهدی می بندد و می گوید پای آن ایستادم وعمل می کنم پس جایزه من این است که راجع به موضوع دوم سخن بگوییم قابل بحث است ؟ 

روحانی گفت: کسی که تعهد اول خود را زیر پای می گذارد و در عمل می گوید و اعلام می کند که اهل مذاکره نیستم و آمریکا اعلام می کند که اهل تعهد نیستم واصول اخلاقی و بین المللی را نمی شناسیم معنایش این است . 

وی ادامه داد: خوب، اگر کشوری در این مسیر قرار گرفت کشوری دیگر می تواند به او اعتماد کند البته این کشور دارد به برخی کشورهای شرق اسیا پیغام می دهد که با ما مذاکره کنید مگر این کشورها دیوانه شده اند، شما مذاکره دیروز را علنا زیر پای می گذارید و مذاکره ای که به تایید شورای امنیت سازمان ملل رسیده بی اعتنا هستید حالا بیایند با شما مذاکره کنند. 

رییس جمهوری افزود: آمریکا باید با این شیوه ای که در پیش گرفته اینده مذاکره وتعهداتش را نسبت دیگر گشورها کنار بگذارد. 

روحانی خاطرنشان کرد: می گویند مشکل ایران چیست در بحث هسته ای به تعهداتش عمل کرده وچرا از نظر دفاعی ونظانمی قدرتمند است؟ چرا کشورهای منطقه به ایران احترام می گذارند بنابراین مشکل از طرف کیست؟ مشکل آمریکا این است که در منطقه امنیت عراق را بر هم زد و افغانستان را بی ثبات کرد و با آوردن تروریست به خاک آن کشورها ومنطقه امنیت سوریه و لبنان را بر هم زد. 

وی اضافه کرد:شما که تروریست را پرورش دادید باید جایزه بگیرد یا کشوری که به کمک مردم عراق و سوریه رفته است ؟ شما نسبت به آن کشوری که یار ملت های دیگر بوده می گویید مداخله گر، ولی شما می خواستید عراق را تجزیه کنید ولی ملت و ارتش عراق وملت ایران و کشورهای منطقه بودند که نگذاشتنند به تمامیت ارض عراق خدشه وارد شود . 

رییس جمهوری گفت: شما همین الان هم اگر بناست نسبت به این مسایل اعتراض کنید ما از شما می پرسیم ملت ایران که حامی کشورهای مظلوم در برابر تروریزم و در برابر تجزیه طلبی بوده این کشور از نظر شما رفتارش خوب نیست و شما که امنیت را برهم زدید وداعش را بوجود اوردید و طالبان را ساختید؟ 

روحانی افزود: شما که منافقین را پناه دادید وشما که به ملت ایران در طول تاریخ ظلم کردید و سکوی نفت ملت ایران را زدید آیا سکوی نفتی میدان جنگ بود ؟هواپیما وتانک بود که زدید؟ 

وی ادامه داد: شما در داستان طبس وارد خاک ایران شدید و تجاوز کردید وهواپیمای مسافربری ما را زدید، قبول ندارید متجاوز هستید؟ 

رییس جمهوری اضافه کرد:بارها بی ادبانه ملت ایران را تروریزم خواندید، ملت ایران مبارزه با تروریزم را رها نکرده ودر طول تاریخ ومنافقین و تروریزم را از این کشور بیرون رانده است. 

روحانی همچنین گفت: ایران ملتی است که داعش و تروریزم را در عراق و سوریه به زانو دراورده وحالا شما به ایران به خاطر تلاش هایی که در منطقه کرده ایراد می گیرید. 

وی افزود: از آن طرف به سلاح های ما ایراد می گیرید، ما برای دفاع از خود وبرای دفاع از تمامیت ارض وملت هر سلاحی،از هر نوعی نیاز داشته باشیم در ساختن آن و تولید وانبار کردن آن که در زمان لازم برای دفاع از خود ازآن استفاده کنیم تردید نخواهیم کرد. 

رییس جمهوری تصریح کرد: شما بدانید ما موشک را ساختیم ومی سازیم وخواهیم ساخت و باهیچ یک از مقررات بین المللی در تناقض نیست و با قطعانامه 2231 هم در تضاد نیست وراه دفاع مان وراه منافع ملی مان و امنیت مان با همه قدرت ادامه خواهیم داد. 

روحانی تاکید کرد: بدانید هر نقض عهدی شما بکنید به ضرر شما خواهد بود وایران پاسخ قاطع را به شما خواهد داد. 
منبع: ایرنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

هشدار رئیس پلیس راه کرمان به رانندگان؛ با توجه به شرایط جوی هوا از سفرهای غیرضرور خودداری کنید

601  مددجوی کرمانی مشمول عفو رهبری شدند / صدور 7 هزار و 552 رای جایگزین حبس

پیرو هشدار وقوع سیلاب؛ بیمارستان صحرایی در کرمان برپا شد

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در کرمان

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

استاندار کرمان: آمادگی لازم برای مقابله با هر اتفاقی را داریم

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

رییس دادگستری زرند: برخورد قضایی در انتظار افرادی که اطفال را به تکدی‌گری می‌گمارند

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

پربازدید ها

اطلاعیه سپاه پاسداران در خصوص عملیات ایران علیه رژیم صهیونیستی

حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد

اسرائیل هر واکنشی نشان دهد، واکنش ما بسیار سخت‌تر خواهد بود /عملیات وعده صادق بیش از انتظار موفق بود

عملیات شجاعانه فرزندان غیور ایران اسلامی موجب افتخار است/ این حمله یک تصمیم استراتژیک برای نمایش اقتدار، امنیت و غرور ملی بود/ باید به قدرت ملی خود ببالیم

آماده باش ارتش در مرزها /عملیات وعده صادق، پاسخ قطعی ایران نبود /نیاز باشد پاسخی کوبنده و قطعی خواهیم داد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)