کد خبر: ۲۵۶۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸
ارسال به دوستان
ذخیره
کمالی‌پور :
نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس گفت که با اجرای قانون اصلاح مواد مخدر، چهار هزار نفر از زندانیانی که حکم زندان گرفته‌اند، از اعدام نجات پیدا می کنند که این موضوع عطف به ماسبق نیز می‌شود.
نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس گفت که با اجرای قانون اصلاح مواد مخدر، چهار هزار نفر از زندانیانی که حکم زندان گرفته‌اند، از اعدام نجات پیدا می کنند که این موضوع عطف به ماسبق نیز می‌شود.

یحیی کمالی‌پور در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در گفت‌وگویی اظهار داشت: بعد از تصویب مصوبه مجلس درباره کاهش مجازات اعدام‌ها و تایید شورای نگهبان و ابلاغ آن توسط رئیس جمهور این قانون عملا وارد چرخه اجرا شده است. برآورد ما این است که از ۵ هزار زندانی که در این باره حکم زندان گرفته‌اند، ‌۴ هزار نفر از اعدام نجات پیدا می کنند.

وی در عین حال توضیح داد: البته این قانون شامل کسانی می شود که عضو باندهای سازمان یافته نبوده و مرتکب تکرار جرم نشده باشند که با داشتن چنین شرایطی حکم اعدام تبدیل به حبس ابد و حکم حبس ابد تبدیل به ۲۵ سال زندان می‌شود.

نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس در توضیح دلیل تصویب چنین قانونی گفت: بنده ۲۰ سال قاضی و رئیس دادگستری بوده و به خوبی از شرایط زندان‌ها و خانواده آنها آگاهی دارم. ۹۰ درصد اعدامی‌های مربوط به مواد مخدر حمال‌هایی بودند که از بد حادثه برای مواردی همچون تامین جهیزیه دخترشان و یا عمل مادر مجبور به حمل مواد مخدر می شدند. آنها حتی برای یک میلیون پول چنین کاری انجام می دادند که نتیجه آن اعدام بود. ما اعدام را از این افراد برداشتیم،‌ البته برای عاملان اصلی و کسانی که استحقاق اعدام دارند، این مجازات اعمال خواهد شد.

کمالی‌پور افزود: کسانی که در چنین شرایطی اعدام  می‌شدند در عمل خانواده‌شان با مشکلاتی مواجه می شدند از جمله اینکه جامعه به آنها نگاه دیگری داشت و فرزندانشان در آینده برای استخدام و حتی ازدواج با مشکل مواجه می‌شدند. عملا راهی برای برگشت خانواده آنها به زندگی وجود نداشت و متاسفانه سلسله‌ای از جرم و جنایت تکرار می‌شد. ما با این مصوبه جلوی آسیب‌های اجتماعی را گرفتیم تا تعداد زیادی از این خانواده‌ها نجات پیدا کنند.

 نائب رئیس حقوقی و قضائی مجلس همچنین گفت که در این کمیسیون ۴۰ طرح و لایحه در دستور رسیدگی است که از جمله آن اصلاح قانون آئین دادرسی کیفری، ‌اصلاح قانون مجازات اسلامی،‌ قانون چک، قانون تجارت و قانون حمایت از اطفال و نوجوانان است.


خانه ملت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)