کد خبر: ۲۵۶۵
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳
ارسال به دوستان
ذخیره
دو روز قبل که به مجمع می‌آمدم یکی از دوستان فعال سیاسی تلفن زد و گفت این خبرهایی را که بعضی‌ها این روزها علیه آیت‌الله هاشمی در فضای مجازی و بعضی سایت‌ها منتشر کرده‌اند، شنیده‌اند که ایشان گفته امیرالمومنین علی علیه‌السلام به شرطی ولی بود که مردم او را بپسندند؟
غلامعلی رجائی- مشاور رئیس‌مجمع تشخیص مصلحت:
دو روز قبل که به مجمع می‌آمدم یکی از دوستان فعال سیاسی تلفن زد و گفت این خبرهایی را که بعضی‌ها این روزها علیه آیت‌الله هاشمی در فضای مجازی و بعضی سایت‌ها منتشر کرده‌اند، شنیده‌اند که ایشان گفته امیرالمومنین علی علیه‌السلام به شرطی ولی بود که مردم او را بپسندند؟ بعد گفت انتساب این حرف‌ها به ایشان صحت دارد یا نه؟ ایشان می‌گفت یکی از علمای مشهد که از ارادتمندان و مروجان آیت‌الله هاشمی است در این باره از من سؤال کرده و من هم به ذهنم رسید که اصل ماجرا را از شما که به ایشان نزدیک هستید، سؤال کنم. گفتم: من هم در بعضی سایت‌ها دیده‌ام و این حرف سندیت ندارد. اصل حرف ایشان در همایش بین‌المللی جهان عاری از خشونت در این زمینه چیز دیگری بوده است و این حرف هم تازه نیست، ایشان به مناسبت‌هایی که لازم دیده‌اند از نقش و وزن و سهم رأی مردم در نظام اسلامی حرفی و سخنی بگویند این حدیث را که مرحوم سیدبن طاووس نقل کرده، یادآور شده‌اند که: رسول گرامی اسلام در دوران آخر عمر مبارکشان روزی علی علیه‌السلام را خواستند و به ایشان ضمن برشمردن وقایعی که پس از رحلتشان نسبت به وی اتفاق می‌افتد، فرمودند شما از طرف خداوند به سمت امامت تعیین شده‌اید، اگر مردم زمامداری شما را نخواستند صبرپیشه کن و به خودشان واگذار کن. به مجمع که آمدم پیام آن دوست فعال سیاسی را به آیت‌الله هاشمی گفتم و از جمله عرض کردم که بعضی سایت‌ها از جمله شیعه‌آنلاین از قول شما نوشته پيامبراكرم (ص) به حضرت علي (ع) گفت شما مي‌توانيد ولي باشيد اما بايد مردم شما را بپسندند. فرمودند من این حرف را نگفته‌ام، من گفتم ایشان ولی بودند و دیگران ولی نبودند و ولی مردم فقط ایشان بود. بحث برسر این بود که مردم زمامداری ایشان را بخواهند.

آقای هاشمی گفتند: درآخرین خطبه‌ای هم که در نمازجمعه خواندم این را به تفصیل گفته‌ام که ایشان هم مثل همه ائمه دیگر بودند که وقتی مردم نبودند امکان خلافت نداشتند، اما هنگامی که مردم زمامداری ایشان را خواستند و درصحنه آمدند، ایشان هم آمدند. پس از توضیحات ایشان سری به آرشیو زدم و متن آخرین خطبه نماز جمعه تهران را مروری کردم. ایشان در این خطبه دراین‌باره چنین گفته است: «نقشي كه امام به مردم مي‌دادند و من آن روايت را يادداشت كردم، از كتاب كشف‌المهجه سيدبن‌طاووس كه يكي از علماي بسيار باارزش قرن هفتم ماست و شخصيت بسيار عظيمي است، مي‌خوانم. خواهش مي‌كنم به اين روايت توجه كنيد. اين صريح‌ترين روايت است. خود حضرت علي‌بن‌ابيطالب(ع) مي‌فرمايد: «يك روز پيغمبر(ص) در همان روزهايي كه عرض كردم مغموم و نگران آينده بود، در سال آخر عمرش، آن را به علي‌بن‌ابيطالب(ع) گفته است: يا بن‌ابيطالب لك و لا امتي. اين بعد از غدير است.  مي‌گويد:«تو ولي اين امت هستي و ولايت مال توست، چيزي كه خدا به تو داده است.» 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)