کد خبر: ۲۵۶۶
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲
ارسال به دوستان
ذخیره
برخي چهره‌هاي اصلاح‌طلب معتقد بودند اصلاحات نياز به شوراسازي ندارد و تشكل‌هاي فعلي مي‌توانند بار انتخابات را از روي زمين بردارند. برخي نيز به نحوه مديريت شورا انتقاد داشتند.
حالا خيال دلواپسان وحدت در اصلاحات هم راحت شده است. هفته‌هاي ابتدايي پس از رونمايي شوراي راهبردي انتخابات با نقدهاي جدي و گاه دلسوزانه برخي چهره‌هاي اصلاح‌طلب گذشت و اصلاح‌طلبان تنها يك نقطه اميدبخش داشتند و آن چيزي جز رهبري واحد نبود. منتقدان و معتقدان در نهايت با وجود تمام اختلاف سليقه‌ها به رهبري واحد اين جريان التزام و اعتقاد داشتند. التزام و اعتقادي كه پيش از اين و در جريان انتخابات ٩٢ به بهترين شكل اثرگذاري‌اش را نشان داد.

  1. به نوشته اعتماد برخي چهره‌هاي اصلاح‌طلب معتقد بودند اصلاحات نياز به شوراسازي ندارد و تشكل‌هاي فعلي مي‌توانند بار انتخابات را از روي زمين بردارند. برخي نيز به نحوه مديريت شورا انتقاد داشتند. در اين ميان عده‌اي نيز مي‌گفتند شوراي تازه تشكيل شده نبايد در امر اجرايي انتخابات دخالت كند. عموم منتقدان شوراي راهبردي اعضاي موثر شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات بودند.

فرود نمودار سينوسي
نمودار سينوسي اين انتقادات از رسانه‌اي شدن شوراي راهبردي آغاز شد و با انتقادات بعضي از شخصيت‌هاي اصلاح‌طلب به اوج رسيد و در نهايت طي روزهاي گذشته فروكش كرد. اما مروري بر آنچه رخ داد نه تنها نشان‌دهنده بلوغ اصلاح‌طلبان است كه در خود نكته‌اي قابل تامل نيز دارد. بروز اختلافي كه با دميدن رسانه‌هاي اصولگرا همراه بود تنها چند هفته ادامه يافت و اصلاح‌طلبان توانستند با پويايي و فعل و انفعالات دروني به راحتي از آن عبور كنند.

اختلافات چگونه رفع شد؟
طي روزهاي گذشته اعضاي موثر شوراي هماهنگي و منتقدان اصلي شوراي راهبردي در مصاحبه‌هاي جداگانه‌اي به صراحت هرگونه اختلافي را رد كرده و اعلام كردند از جريان اصلاحات تنها يك صدا بلند مي‌شود.

 اما چگونه اين اتفاق رخ داد؟ پس از بروز برخي اختلاف‌نظرها و پديد آمدن سوءتفاهم براي برخي احزاب اصلاح‌طلب، برگزاري جلسات فشرده و منظم در دستور كار قرار گرفت. هدف نهايي اين جلسات اين بود كه احزاب اصلاح‌طلب نسبت به نقش‌آفريني ويژه خود در فرآيند انتخابات آسوده خاطر شوند. آنها تصور مي‌كردند كه قرار است شوراي راهبردي اصلاحات وارد فاز اجرايي انتخاب كانديداها شود. با اين تصور اشتباه نتيجه منطقي حاصل از آن را به زيان جريان اصلاحات مي‌ديدند. آنها به درستي مي‌گفتند در جريان اصلاحات رويكردهاي حزبي و قدرتمند شدن احزاب و نهادها همواره يكي از اصول بوده پس نبايد در بزنگاهي مانند انتخابات اين اصول مسلم را كنار بگذاريم. منطق اين استدلال اگرچه درست بود اما برپايه يك سوءتفاهم بنا شده بود. به همين دليل نيز تقريبا تمامي اعضاي شوراي راهبردي به تبيين صحيح كاركرد شوراي راهبردي پرداختند. با روشن شدن اين موضوع كه قرار نيست هيچ گروه و شورايي قيم اصلاح‌طلبان شود و به نوعي اعمال قدرت كند احزاب نيز آسوده خاطر شدند.

آنچه بايد آموخت
اين اتفاق اگرچه در همان هفته‌هاي ابتدايي موجب نگراني برخي هواداران و فعالان اصلاح‌طلب شد اما درس‌هاي بزرگي در خود داشت. همراهي يكپارچه رسانه‌هاي اصولگرا و دميدن آنها در تنور اختلاف ميان اصولگرايان امري نيست كه به راحتي بتوان آن را ناديده گرفت.

رقيب اصولگرا در شرايطي كه خود براي رسيدن به وحدت راه سخت و پيچيده‌اي در پيش دارد از كوچك‌ترين روزنه‌اي استفاده كرد تا به بزرگنمايي اين اختلاف بپردازد. حالا كه همه منتقدان ديروز نسبت به سازوكار مورد نظر رهبري اصلاحات توجيه شده‌اند ديگر خبري از تماس‌هاي مكرر رسانه‌هاي اصولگرا با اصلاح‌طلبان نيست. تلاش چشمگير آنان در هفته‌هاي گذشته براي القاي اختلاف به بن‌بست رسيد تا اصلاح‌طلبان در فاصله كمتر از ٩ ماه مانده به انتخابات مجلس بار ديگر با تاكتيك‌هاي رقيب براي اختلاف‌افكني مواجه شوند و از آن درس بگيرند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)