کد خبر: ۲۵۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
انتقاد یک کارشناس از نسخه‌ای که تحت عنوان الگوی کشت برای استان پیچیده می‌شود؛
حسنی گفت: اگر قیمت‌های ما واقعی باشند خود کشاورز تشخیص می‌دهد که چه بکارد و چه نکارد. همان‌گونه که ممنوعیت کتبی از سوی شورای آب به کشاورزان منطقه داده شد و دستور داده اندکه نکارند ولی عده‌ای هندوانه کاشتند چون منفعت خود را در این می‌دیدند.
یک کارشناس اندیشکده تدبیر آب ایران گفت: ما صحبت‌های ضد و نقیض  و شهودی از کارشناسان در خصوص الگوی کشت شنیدیم و تصمیم گرفتیم  مقاله‌ای را بنویسیم درباره این موضوع که کارشناسان دولتی بر چه اساسی تصمیم می‌گیرند بگویند که محصولی بهره‌وری خوبی دارد و چه محصولی ندارد.

مریم حسنی با بیان این‌که کشاورزی همیشه در بحث مصرف آب متهم است، افزود: بحثی که همیشه وجود دارد این است که کشاورز از آب بهره‌وری خوبی ندارد پس مسئولین و کارشناسان ما تصمیم می‌گیرند که برای کشاورز همان‌گونه که در سایر مسائل از بالا به پایین نگاه می‌کنند در بحث کشاورزی هم همین برخورد رادارند و حتی دستور دهند که چه بکارد و چه نکارد .

او با بیان این که خیلی مسائل دیگر در بحث کشت یک محصول اهمیت  دارد، افزود:   ما 5 معیار را ازنظر بهره‌وری آب مطرح کردیم و متوجه شدیم که کار  پیچیدگی‌های زیادی دارد اما مسئولین ما اصلاً به این پیچیدگی‌ها نگاه نمی‌کنند و فقط به یک موضوع نگاه می‌کنند و دستور می‌دهند که این کار انجام بشود یا نه .

حسنی ادامه داد: اولین معیار ، معیار وزن محصول تازه است . یعنی این‌که ما ببینیم در یک مترمکعب آب چقدر محصول تازه می‌توانیم تولید کنیم . معیار دوم ، معیار وزن ماده خشک غذایی است . یعنی این‌که با یک مترمکعب آب چه مقدار ماده غذایی خشک برای انسان تولید می‌شود. این‌یکی از معیارهایی است که می‌توان گفت کشاورزی کشور ما بر اساس این معیار پایه‌ریزی شده است.این‌که بگویند ما می‌توانیم برای انسان با یک مترمکعب آب چقدر محصول غذایی تولید کنیم. همان‌گونه که پایه بحث کشت گندم است.یعنی در اینجا فقط به خودکفایی نگاه می‌شود نه به وضعیت آب و یک نگاه سیاسی است.

او افزود: سومین معیار ، معیار کالری است که با مصرف یک مترمکعب آب چقدر کالری تولید می‌شود . این‌یک معیاری است که فائو برای ارزیابی کشاورزی معیشتی در کشورهای جهان سوم و فقیر به کار می‌برد . معیار چهارم ،معیار ارزآوری است.یعنی ببینیم که با مصرف یک مترمکعب آب چقدر ارزآوری کالای تولیدشده بر روی کشتی است.

حسنی بیان داشت: پنجمین معیار ما ، معیار ارزش جغرافیای آب است . چهار معیار قبلی ما بر اساس آب است یعنی در کشاورزی به‌کاربرده می‌شود ولی معیار ارزش جغرافیایی آب را برای هر کالایی  می‌توان به کاربرد .این به این صورت است که گران‌ترین مبلغی که برای هر مترمکعب آب در تولید یک کالا و در یک ناحیه پرداخت می‌شود و آن کالا هنوز رقابت‌پذیر است یعنی با معیار ارزآوری این تفاوت را دارد که ما این معیار را برای همه کالاهامی‌توانیم به کار ببریم و این سوددهی کشت یک محصول و درست کردن یک کالا را به ما می‌دهد . ولی این در ایران کاربرد ندارد چون ما قیمت‌های واقعی را نداریم. به خاطر همین ما تصمیم گرفتیم که بر چهار معیار اول متمرکز شویم. 

او با بیان این‌که  8 محصول گندم ، ذرت ، عدس ، هندوانه ، پسته ، زعفران ، زرشک و گل محمدی در این مطالعه انتخاب شدند، ادامه داد: بر اساس نیاز آبی ، میزان تولید ،میزان کالری آن‌ها و ارزش محصول  این داده‌ها را به دست آوردیم و یک‌چیزی که وجود داشت بعضی از محصولات مانند پسته ، زعفران ، گل محمدی این‌ها نیاز آبی‌شان یک دوره ناباروری نیز دارد . یعنی آب مصرف می‌کنند ولی محصولی تولید نمی‌کنند . ما در اینجا سرانه آب  آن‌ها  را در نظر گرفتیم .

او افزود:  اگر ما بخواهیم بر اساس معیار اول این 8 محصول را طبقه‌بندی بکنیم اولین محصولی که ما می‌توانیم بکاریم هندوانه است. یعنی بیشترین بازدهی را دارد که به ازای هر مترمکعب آب 4 کیلوگرم هندوانه به دست می‌آید .در این رده‌بندی در رتبه آخر زعفران است چون محصول تازه مصرف ندارد و هیچ‌وقت محاسبه نمی‌شود .

حسنی افزود: در بحث معیار دوم که بحث ماده خشک غذایی است ، براساس این معیار،  محصولی که در رتبه اول قرار می‌گیرد ذرت است با 700 گرم و بعد گندم و زرشک و در آخر هندوانه است چون هندوانه مصرف خشک ندارد و د ر این رده‌بندی در آخر جدول قرار می‌گیرد. ازنظر کالری رتبه اول ذرت ، گندم ، هندوانه و در آخر هم گل محمدی است چون در این موضع گل محمدی اصلاً کالری آن محاسبه نشده است بنابراین در این رده‌بندی در رتبه آخر قرار می‌گیرد.

او بیان داشت: ازنظر ارزآوری محاسبه‌ای که انجام شد بر اساس داده‌ها رتبه اول زعفران بود با 3 دلار، گل محمدی با 1 دلار و 40 سنت ، هندوانه با یک دلار و 20 سنت ، زرشک با 1 دلار و 4 سنت ، پسته با 93 سنت و گندم با 10 سنت در رتبه آخر قرار گرفت.
حسنی با بیان این‌که  انتخاب هرکدام از این معیارها نتایج بسیار متفاوتی می‌دهد، افزود:  اگر ازنظرارزآوری نگاه کنیم می‌بینیم که هندوانه از پسته هم بهتر است ولی ازلحاظ وزن خشک هندوانه در آخر قرار می‌گیرد ، یعنی هیچ نوع ارجحیتی را نمی‌توانیم برای هندوانه بر اساس این معیار در نظر بگیریم.

او به صراحت گفت: این معیارها و نتایج به ما نشان داد که خیلی از مسئولین و کارشناسان ما بدون حتی یک محاسبات سرانگشتی به توصیه کردن و دستوردادن می‌پردازند به‌طوری‌که حتی ما در شورای آب استان دستورات کتبی داشتیم برای جنوب استان که هندوانه نکاریم ، بر چه اساس ؟ بر اساس دید شهودی به این دلیل که هندوانه آبدار است ولی وقتی‌که ما داده‌ها را نگاه می‌کنیم حتی ازنظر وزن تازه بر اساس یک مترمکعب آب هندوانه 4 کیلوگرم است و گندم 560 گرم به دست می‌آید. حتی از این لحاظ هم که نگاه کنیم می‌بینیم که اصلاً با آن چیزی که توصیه می‌شودکاملاً متفاوت است.

او خاطر نشان کرد: ما با این کاری که انجام دادیم به دنبال این نبودیم که به عده‌ای بگوییم که مسئولین در اینجا اشتباه کردند و باید این‌ها را توصیه کنند . هدف این مقاله این بود که نشان دهیم تصمیم سازی پیچیدگی‌هایی دارد و ما نمی‌توانیم از یک منظر به یک کشاورز الگوی کشت بدهیم .

حسنی افزود: اگر قیمت‌های ما واقعی باشند خود کشاورز تشخیص می‌دهد که چه بکارد و چه نکارد. همان‌گونه که ممنوعیت کتبی از سوی شورای آب به کشاورزان منطقه داده شد و دستور داده اندکه نکارند ولی عده‌ای هندوانه کاشتند چون منفعت خود را در این می‌دیدند.

او تاکید کرد:  اگر ازلحاظ بهره‌وری به این موضوع که توصیه‌شده است نگاه کنیم ما سالانه 13 میلیون تن گندم در کشور نیاز داریم، این 13 میلیون تن 21 میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد و اگر ما این گندم را نکاریم و هندوانه بکاریم و ارز آن را از طریق فروش هندوانه به دست بیاوریم می‌بینیم که برای همین مقدار ما بخواهیم ارز 13 میلیون تن واردات  گندم را ایجاد کنیم ما با کمتر از 4 میلیون مترمکعب کاشتن هندوانه می‌توانیم این نیاز را برطرف کنیم یعنی 16 میلیارد مترمکعب صرفه‌جویی با کاشت هندوانه داریم.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ارجمند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
0
0
نکات بسیار جالبی بود ، گر چه مضاف بر این 5 معیار ، نکات مهم دیگری به خصوص از جنبه کیفی فقط برای این عامل تولید جهت دهنده کشت مطرح است ، سایر عوامل و منابع هم بایست به صورت علمی و مستند در کل سامانه تولید - تجارت محصول مورد تحلیل قرار گیرد تا بتوان تا حدودی به قضاوت در جهت دهی کشت پرداخت ولی برخی مسئولان کشاورزی استا ن با چنان صراحت و قاطعیت خاصی ، توصیه ها و دستوراتی در این زمینه انجام می دهند که به نظر می رسد با الهامات خاصی بر تمامی این معیارها و فاکتورها تسلط داشته و بعضا اعداد و ارقام و اطلاعاتی به بخش تزریق می کنند که هیچ پایه علمی و منطقی نداشته و توهمی می باشد .
معین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۷
0
0
این کارشناس محترم تازه عملکرد هندوانه را در حد متوسط گرفته است که از آمارنامه های رسمی گرفته است و اگر با 200 تن هنوانه و 20 تن ذرت دانه ای و 120 تن ذرت علوفه ای و..... گزارشات سازمان کشاورزی جنوب که 2 تا 3 برابر آمار مورد استفاد هایشان بوده است ، می گرفت بیشتر اعتبار دستور نکاشتن ذرت و هندوانه و تناقض ها مشخص می گردید .
مهرداد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۹
0
0
ما همیشه برای قرار از صعف و ناتوانی ها از این شاخه به آن شاخه می پریم و بعد از چندین پرش باز برمی گردیم به شاخه اول و تکرار شیوه قبل.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)