کد خبر: ۲۵۶۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹
ارسال به دوستان
ذخیره
پیشنهادی برای مثبت کردن تراز تجاری استان کرمان؛
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری کرمان گفت: باید شرط واردات برای بنگاه‌های تولید این باشد که مقداری از محصولات تولیدی خود را صادر کنند تا تراز تجاری ما نیز مثبت شود.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری کرمان با تاکید برآنکه باید جلسات کارگروه توسعه صادرات با حضور صادرکنندگان تشکیل شود تا موانع را شناسایی و در صدد رفع آنها برآیم، گفت: باید شرط واردات برای بنگاه‌های تولید این باشد که مقداری از محصولات تولیدی خود را صادر کنند تا تراز تجاری ما نیز مثبت شود.

محمدجواد فدایی صبح امروز چهاردهمآبان‌ماه در کارگروه توسعه صادرات استان کرمان اظهار کرد: باید برای ایجاد سایت تخصصی نمایشگاهی در استان مطالعات و ارزیابی‌های بیشتری صورت گیرد و اگر راه اندازی این سایت تخصصی در کرمان کارشناسی شده باشد، می تواند به نفع تولیدکننده و مصرف کننده باشد.

وی حضور در مجامع بین المللی را مفید دانست و بیان کرد: حضور در نمایشگاه‌های بین المللی مزایای زیادی از جمله افزایش تجربه، شناخته شدن و ... برای ما دارد اما باید با تدبیر وارد مجامع بین المللی شد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری کرمان با طرح این سوال که آیا کارگروه توسعه صادرات مفید است؟ تصریح کرد: اگر این جلسات مفید است باید تعداد آنها را بیشتر کنیم.

وی به فواید صادرات و تاثیر آن بر اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: در صورتی می توانیم افزایش تولید داشته باشیم که بتوانیم در بازارهای جهانی نیز حضور یابیم و محصولات خود را صادر کنیم در غیر این صورت چرخ تولید ما به آهستگی می‌چرخید.

کاهش 16 درصدی صادرات کرمان در سال جاری/ کمبود منابع بزرگترین مشکل صادرات کرمان

رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان کرمان گفت: طبق آمار گمرکات استان کرمان هفت ماه امسال 460 میلیون دلار صادرات داشتیم که 16 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مهدی حسینی‌نژاد هم در این جلسه با ارائه آمار هفت ماهه صادرات استان اظهار داشت: طبق آمار گمرکات استان کرمان 460 میلیون دلار صادرات داشتیم که نسبت به 545 میلیون دلار صادرات هفت ماه سال قبل 16 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه صادرات هفت ماه امسال استان کرمان از نظر وزنی 11 درصد رشد داشته است، عنوان کرد: جهش صادراتی استان معمولاَ در نیمه دوم سال است و امیدواریم، بتوانیم، کسری ایجاد شده را جبران کنیم، پسته و مغز آن با 248 میلیون دلار بیشترین میزان صادرات غیرنفتی استان کرمان است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داریم.

حسینی‌نژاد ادامه داد: سال گذشته سال ناآور پسته بود و پسته زیادی در انبارها نداشتیم که یکی از دلایل کاهش میزان صادرات ما در سال قبل است، علاوه بر اینکه تولید پسته آمریکا بسیار بالا بوده و سال گذشته 410 هزار تن تولید داشته است.

 وی گفت: آمریکا صادرات پسته تولیدی خود را از طریق یک کمپانی بزرگ انجام می‌دهد، اما پسته صادراتی استان کرمان توسط صادرکنند‌ه‌های جزء صورت می‌گیرد و در نتیجه به بازار یکدیگر ضربه می‌زنند. 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به صادرات نانوکمپاند ابراز داشت: در این بخش نیز کاهش صادرات را در هفت ماهه امسال داشتیم، اما دیگر محصولات با افزایش صادرات همراه هستند.

وی با بیان اینکه صادرات کالاهای استان کرمان از گمرکات دیگر استان‌ها نیز صورت می‌گیرد، اظهار داشت: با احتساب کالاها و محصولات کرمان صادر شده از گمرکات دیگر استان‌ها، مجموع صادرات استان کرمان در هفت ماه امسال به بیش از یک میلیارد دلار می‌رسد.

حسینی‌نژاد گفت: سال گذشته یک میلیارد و 174 میلیون دلار صادرات از گمرکات استان کرمان و 930 میلیون دلار صادرات از گمرکات دیگر استان‌ها داشتیم که در مجموع 2.2 میلیارد دلار را شامل می‌شود.

رشد 6 درصدی واردات استان کرمان در سال جاری 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان عنوان کرد: واردات استان کرمان بیشتر مواد اولیه و کالاهای سرمایه‌ای است و در هفت ماهه امسال 522 میلیون دلار واردات داشتیم که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 6 درصد افزایش ارزشی دارد.

وی از کاهش وزنی واردات استان کرمان در سال جاری خبر داد و اظهار داشت: سال گذشته تراز تجاری استان کرمان 422 میلیون دلار مثبت بوده است و امیدواریم در پایان سال جاری هم این مسأله را داشته باشیم و پروژه دوم اقتصاد مقاومتی محقق شود. 

حسینی‌نژاد توجه به صادرات کالای نانو و دانش‌بنیان را در تراز تجاری استان مؤثر دانست و تصریح کرد: 280 میلیون دلار از صادرات استان کرمان در سال گذشته مربوط به محصولات نانو بوده که علاوه بر مثبت کردن تراز تجاری، میانگین قیمت کالای صادرات کرمان را افزایش داده است. 

وی با مقایسه صادرات 10 ساله استان کرمان گفت: سال 86 میزان صادرات استان کرمان 746 میلیون دلار و سال قبل یک میلیارد و 174 میلیون دلار بوده است و در مجموع طی سه سال گذشته از مرز یک میلیارد دلار گذشته است، مجموع صادرات غیرنفتی کشور در سال گذشته 44 میلیارد دلار بوده که استان کرمان با 2.2 میلیارد دلار، سهم 4.8 درصدی را به خود اختصاص داده است.

وی ابراز داشت: بخشی از صادرات کرمان از گمرکات سایر استان‌ها صورت می‌گیرد که باید آن‌ها را به آمار رسمی استان اضافه کرد در این صورت تراز تجاری ما مثبت می‌شود، واردات استان کرمان در سه سال گذشته افزایش داشته که عمدتاً مربوط به قطعات خودرو است و عمده بازارهای ما را چین، عراق، عمارات و هند شامل می‌شوند و بازارهای اروپا و شرق آسیا را هم داریم.

حسینی‌نژاد عنوان کرد: بزرگترین مشکل صادرات استان کرمان کمبود و عدم کفایت منابع مالی است، تسهیلات بانکی هم معمولاً با بهره‌ بالا هستند که توجیه اقتصادی ندارند.، این مسئله در مورد کالاهایی مانند پسته باید بیشتر مد نظر باشد و ایجاد خط اعتباری برای آن در نظر گرفته شود که توان مالی صادرکننده بالا رود.

رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان کرمان گفت: کمک‌های فنی اعتباری را نیز که در استان مطرح است در یک بحث یارانه تسهیلات به صادرکننده هم دنبال کنیم.

به نقل از خبرگزاری ایسنا و فارس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)