کد خبر: ۲۵۷۸
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴
ارسال به دوستان
ذخیره

هفته نامه پاسارگاد نوشت:

پس از داستان تخلیه زباله محمودآباد در دشت محمودآباد و اعتراض اهالی به این اقدام، اگرچه جلوی کار گرفته شد اما سناریوی تلخ دیگری در آنجا درحال رخ دادن است. حالا نوبت به تالارداران منطقه ویژه رسیده است. برخی از آن ها با تخلیه زباله‌های‌‌شان در این دشت در حال ضربه زدن به محیط‌زیست هستند. اگرچه هیچ کدام از آن‌ها زیر بار نمی‌روند که زباله‌های‌شان را آنجا می‌ریزند اما اهالی می‌گویند زباله‌های ریخته شده مربوط به تالارهاست.


طبق گفته برخی از مدیران تالارها زباله‌های تالارها وانتی بین ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان به تعدادی وانت‌دار که وظیفه جمع‌آوری زباله‌های تالارها را بر عهده دارند فروخته می‌شود. وانت‌داران نیز با سوا کردن زباله‌ها؛ آن‌ بخشی را که قابل بازیافت هستند، به کارگاه‌های بازیافت زباله می‌فروشند و بقیه را در جاهای متفاوتی از جمله دشت محمودآباد رها می‌کنند. نکته قابل تامل اینکه هیچ‌کدام از مدیران تالارها مکان تخلیه زباله تالارشان را ندیده‌اند و به گفته راننده وانت که می‌گوید زباله‌ها را در سایت زباله شهرداری می‌ریزند استناد می‌کنند.

تالارهای منطقه ویژه زباله‌های‌شان را می‌ریزند
یکی از اهالی محمودآباد به پاسارگاد می گوید: دهیاری محمودآباد دیگر زباله‌هایش را در اینجا نمی‌ریزد. او که نمی‌داند زباله‌های محمودآباد کجا تخلیه می‌شوند ادامه می‌دهد: نمی‌دانم محل جدید تخلیه زباله محمودآباد کجاست، اما اینجا نیست. او که در همین حوالی زندگی می‌کند، می‌گوید: چندی پیش در حال عبور از این جاده بودم مشاهده کردم کوهی از زباله در اینجا ریخته شده است خوب که نگاه کردم دیدم زباله‌های مربوط به تالارهاست. پس از آن منتظر ماندم تا ببینم چه کسی زباله‌ها را می‌ریزد. پس از چند ساعتی انتظار دیدم وانتی در حال تخلیه زباله است. جلو رفتم و گفتم این زباله‌های کجاست گفت زباله‌های تالار… گفتم چرا اینجا خالی می‌کنید گفت ما هر وانت زباله را ۳۰ هزار تومان از تالارها می‌خریم و دیگر به ما نگفتند زباله‌ها را کجا خالی کنید!

بابت هر وانت زباله ۴۰-۵۰ هزار تومان می‌پردازیم
مدیر یکی از تالارهای منطقه‌ویژه می‌گوید: زباله‌های تالار ما را یک نفر که در تالارمان کار می‌کند و نیسان دارد جمع‌آوری می‌کند و آن‌ها را اطراف کوه کویز می‌ریزد. او ادامه می‌دهد: ما هیچ وقت زباله‌های‌مان را در محدوده محمودآباد خالی نمی‌کنیم. او فروش زباله را نمی‌پذیرد و می‌گوید: ما برای این کار ماشین گرفتیم و می‌آید زباله‌های‌مان را جمع‌آوری می‌کند. این ماشین فقط متعلق به تالار ماست و بقیه تالارها را نمی‌دانم چیکار می‌کنند.

یکی دیگر از تالاردارها می‌گوید: یک نفر هست که به او پول می‌دهیم و زباله‌ها را جمع‌آوری و مدفون می‌کند. او ادامه می‌دهد: خودش می‌گوید زباله‌ها را می‌برد طرف شهر در سایت زباله شهرداری تخلیه می‌کند. ما بابت هر وانتی ۵۰ هزار تومان به او پول می‌دهیم. او معتقد است منطقه ویژه باید اقدام به جمع‌آوری زباله‌های تالارها کند چون منطقه دارد از آن‌ها عوارض می‌گیرد. 

به گفته وی منطقه ویژه بیشتر از شهرداری از آن‌ها عوارض می‌گیرد اما در قبال عوارض، جمع‌آوری زباله را که ابتدایی‌ترین خدمات است، انجام نمی‌دهد. او افزود: همین باعث شده تالارها مجبور شوند شخصا پول بدهند تا زباله‌های‌شان راجمع‌آوری کنند. یکی دیگر از تالاردارها می‌گوید: زباله‌های تالار ما را یک نفر جمع‌آوری و اطراف مکی‌آباد تخلیه می‌کند و اصلا کاری به محمودآباد ندارد.

او ادامه می‌دهد: این فرد وانت دارد و ماهیانه از ما مبلغ پولی در ازای جمع‌آوری زباله می‌گیرد. او در جواب اینکه وانتی چند زباله‌ها را می‌فروشید می‌گوید: شما چیکار دارید ما چند می‌فروشیم. ما قراردادی با ایشان داریم چرا برای شما مهم است؟

تالاردار دیگری در جواب اینکه کجا زباله‌های‌تان را می‌ریزید می‌گوید: از راننده‌ام می‌پرسم ببینم کجا می‌ریزد، اگر نزدیک محمودآباد باشد می‌گویم نریزد. او ادامه می‌دهد: ما خودمان هم طرفدار محیط‌زیست هستیم و این جور نیست که اجازه دهیم هرکجا راننده‌مان خواست خالی کند، چون دارد از ما پول می‌گیرد.او در مورد اینکه وانتی چند زباله‌ها ‌را می‌فروشید ابتدا می‌گوید ما نمی‌فروشیم. سپس می‌گوید بابت زباله‌ها مبلغ جزیی بهش می‌دهیم. جزییات آن دیگر به خود ما مربوط است. وی افزود: جمع‌آوری زباله برای کسانی که این کار را انجام می‌دهند خوب است چون سرویسی ۴۰-۵۰ هزار تومان به آن‌ها می‌دهند از طرفی با جمع‌آوری شیشه‌ها از داخل زباله‌ها، کیلویی می‌فروشند.


تالارها باید زباله‌های‌شان را داخل سایت زباله بریزند
رییس اداره حفاظت از محیط‌زیست می‌گوید: در بازدیدی که بنده از آن منطقه داشتم در آن محل دارد دفن غیراصولی انجام می‌شود که باید پیگیری کنیم و ببینیم این زباله‌ها توسط چه مجموعه‌ای آنجا ریخته می‌شود.

محمود علیرضایی معتقد است؛ شهرداری‌ها و دهیاری‌ها موظف هستند زباله‌های‌شان را مدیریت کنند زیرا طبق قانون مدیریت پسماند با آن‌هاست و به طور قطع یکی از آنها کوتاهی کردند که می‌آیند زباله‌ها را آنجا می‌ریزند.

علیرضایی می‌گوید: اگر تالارها زباله‌های‌شان را آنجا می‌ریزند وظیفه بهداشت محیط است که این مساله را پیگیری کند. ولی با این حال بنده شخصا این موضوع را پیگیری می‌کنم. به گفته وی طبق قانون تالاردارها باید مانند شهرداری‌ها و دهیاری‌ها زباله‌های‌شان را در سایت زباله بریزند.


جمع‌آوری زباله‌های منطقه ویژه با شهرداری نیست
اما تورج صادقی معاون خدمات شهر شهرداری با تاکید به اینکه جمع‌آوری زباله‌های منطقه ویژه با شهرداری نیست، می‌گوید: منطقه ویژه جزو محدوده شهر محسوب نمی‌شود و کاملا مستقل است؛ نه آن‌ها عوارض می‌پردازند و نه شهرداری به آن‌ها خدمات ارایه می‌دهیم. او می‌گوید که جمع‌آوری زباله تالارها زیر نظر منطقه‌ویژه اقتصادی است.

تالارها ‌‌عوارضی پرداخت نمی‌کنند
روابط عمومی منطقه ویژه ادعای تالاردارها را قبول ندارد و می‌گوید: تالارها عوارض خود را پرداخت نمی‌کنند . علی‌رغم جلساتی که گذاشته شده مدیران تالارها سال گذشته و امسال هیچ‌گونه عوارضی را پرداخت نکرده‌اند و این در حالی ‌است که حمل زباله از ابتدا جزو تعهدات صاحبان تالارهاست.

نظارت بر حسن اجرای قانون پسماند زباله با محیط‌زیست است
ابوالقاسم محمودآبادی مسئول واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت سیرجان هم می‌گوید: در تولید زباله و در چارچوب تالار روش جمع‌آوری و مدیریت پسماند به عهده صاحب تالار است و ما هم نظارت می‌کنیم. او ادامه می‌دهد: دفع زباله که در چارچوب قانون پسماند قرار می‌گیرد با شهرداری، دهیاری و یا منطقه ویژه است و نظارت بر حسن اجرای این قانون با محیط‌زیست است.

محمودآبادی می‌گوید: ما آن‌ها را مکلف کردیم به تعداد کافی و در مقیاس مناسب سطل‌های زباله دردار تهیه کنند. حالا اینکه تالاری زباله‌اش را در دشت ریخته، به دور از چشم ما بوده است. وی افزود: دفع زباله در چهارچوب قانون پسماندهاست، که نظارت بر حسن اجرای آن در حیطه کاری محیط‌زیست است. ما در دفع زباله یک نظارت کلی داریم مثلا در مکان‌یابی سایت زباله دخالت داریم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

افزایش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه بد

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

تصمیمات مدیران نباید عرضه سوخت را برای مردم سخت کند / کمبود و شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز به هیچ وجه قابل قبول نیست

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

توصیه خیرخواهانه همتی به دولت سیزدهم: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می‌شوید

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

پربازدید ها

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان: برداشت گیاهان دارویی ممنوع و با متخلفان برخورد قضایی می‌شود

افشای جزئیاتی جدید از حادثه تروریستی کرمان؛ ساچمه‌های جلیقه انفجاری آلوده بودند

نجات یک خانم از دست زورگیر خیابانی چاقو به دست در سیرجان

بارش‌ها در کشور 16 درصد کاهش داشته است؛ بیشترین افت بارش‌ها در کرمان

پیش ثبت‌نام در مدارس غیردولتی با شهریه سال گذشته

آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌ها در مناطقی از کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)