کد خبر: ۲۵۷۹۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶
ارسال به دوستان
ذخیره
از سیر تا پیاز طرح‌های پتروشیمی در کرمان؛
در حالی که طرح‌های پتروشیمی منتقدان جدی در بین برخی اقتصاددانان کشور مخصوصا آن‌ها که خواستار حذف یارانه‌های انرژی هستند، دارد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: توسعه صنعت پتروشیمی در صورت تکمیل زنجیره ارزش ، اشتغال زایی در پی دارد.

محبوبه فیروزآبادی :

«پتروشیمی» در کرمان برای خودش حکایتی است؛ حکایت «آب ازآهن جدا کردن» آن هم در استان کویری چون کرمان!

پرونده پتروشیمی‌ در کرمان نخستین بار در دولت اصلاحات باز می‌شود. زمانی که محمدعلی کریمی استاندار وقت به همراه سیدحسین مرعشی نزد رییس دولت اصلاحات می‌روند و نامه درخواست پتروشیمی را همان‌جا میان دو نماز به رییس دولت اصلاحات می‌دهند و ایشان هم موافقت کلی خود را اعلام می‌کند.

با این حال این ایده در دولت اصلاحات هیچ‌گاه عملیاتی نمی‌شود تا این‌که در زمان دولت نهم مجددا پرونده پتروشیمی در کرمان کلید می‌خورد. این بار اما این ایده مخالفان جدی‌تری نسبت به گذشته دارد. چه این‌که بحران آب جدی‌تر چهره نشان داده است با این حال دولت نهم مصمم است که این پروژه‌ها را در کرمان کلید بزند. سفر اول رییس جمهور فرصتی مغتنمی برای مدیران استان می‌شود تا چهار پروژه پتروشیمی را در کرمان به تصویب هیات دولت برسانند. واحد پی وی سی جیرفت به ظرفیت 600 هزار تن واحد پلی اتیلن بم به ظرفیت 300 هزار تن، واحد پی وی سی بردسیر به ظرفیت 300 هزار تن، واحد پی وی سی بافت به ظرفیت 600 هزار تن که همان روزها تخمین زده می‌شود که به حدود ۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است. طبق موافقت هیات وزیران باید این پروژه‌ها از سوی بخش غیر دولتی طی سال‌‏های 1390 تا 1393 ایجاد شود. این بار هم پروژه‌ها فراتر از کاغذ نمی‌رود. حتی اختلافات جدی بین مشاور پروژه و مدیران استان در آن مقطع پیش می‌آید.

افشا می‌کنم

محمدرضا پورابراهیمی که اکنون نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی است آن زمان در قامت معاون استاندار کرمان مسوول پیگیری این مصوبات بود. روایت پورابراهیمی از توقف این پروژه‌ها هم شنیدن دارد. پورابراهیمی عدم اجرای این پروژه‌ها را به یک‌سری بداخلاقی‌های صورت گرفته نسبت می‌‌دهد و می‌گوید: « این یک خیانت بزرگ به استان کرمان بود که از سال ۸۷ به بعد اتفاق افتاد. به هر حال اسناد این‌ها هست و اگر نیاز شد من افشا خواهم کرد. » او سلایق شخصی را تنها عامل بازدارنده‌ی این طرح‌ها نمی‌داند و به بوتیا می‌گوید:‌»استاندار وقت هم دقت نکرده بود. یکی از ضعف‌های آقای دهمرده این بود که دیدگاه اقتصادی نداشت. در آن موقع حوزه عمرانی بیشتر فضای فکری استاندار را تشکیل داده بود تا حوزه اقتصادی.»

نگاه استاندار بعدی هم چندان متفاوت با دهمرده نبود. اسماعیل نجار در اولین نشست خبری‌اش در پاسخ به من که از او در خصوص فرجام مصوبات پتروشیمی پرسیدم، برخی مصوبات سفر اول را غیراجرایی توصیف و حتی بحث حذف این مصوبات را هم مطرح می‌کند. با این حال نجار اگر چه مواضع علنی دیگری در خصوص این پروژه‌ها نمی‌گیرد اما این پروژه‌ها هیچ‌گاه از روی کاغذ فراتر نمی‌رود.

منتقدان پروژه‌های پتروشیمی‌کم نبودند، محسن جلال‌پور رییس وقت اتاق بازرگانی کرمان یکی از شناخته‌شده‌ترین چهره‌هایی بود که به صراحت به پروژه‌های پتروشیمی در کرمان، نه گفت. دلیل جلال‌پور هم به فراهم نبودن زیرساخت‌ها و از جمله مهم‌ترینش که «آب» بود، برمی‌گشت. یک چهره شناخته شده کرمانی دیگر هم با احداث پروژه‌های پتروشیمی در شرق کشور به صراحت مخالفت کرده بود. مصطفی پورمحمدی که آن زمان عهده‌دار مسوولیت بازرسی کل کشور بود، پتروشیمی‌های شرق کشور را فاقد توجه اقتصادی اعلام کرد و به سرمایه‌گذاران هشدار داد به پتروشیمی‌های شرق طمع نکنند که ضرر می‌کنند.

فرجام پتروشیمی در دولت یازدهم

به هر روی پروژه‌های پتروشیمی در دولت دهم هرگز فراتر از کاغذ نرفتند. تا با روی کار آمدن دولت یازدهم بار دیگر داستان سریالی پتروشیمی‌در کرمان مجددا کلید زده شد. این بار این پروژه‌ها جنجالی‌تر از قبل کلید خوردند. همان زمان که یکی از نمایندگان کرمان ایجاد مجتمع پتروشیمی کرمان را هدیه دولت به شخص خودش نسبت داد و نماینده دیگر مردم کرمان، این ادعا را تکذیب کرد. محمدرضا پورابراهیمی در این خصوص می‌گوید: « در جلسه هیئت دولت به شدت آقای غضنفرآبادی نماینده مردم بم به وزیر اعتراض کرد ، دوستان جیرفت هم شدیدا اعتراض دارند که یکباره تمامی پروژه‌ها را با یک مجتمع پتروشیمی جایگزین کردند؛ قاعدتا این کار آقای نماینده کار غیر اخلاقی بدون هماهنگی و سواستفاده از جایگاه نمایندگی ایشان بود.» او می‌افزاید: در جلسه‌ای با وزیر نفت موضوع پروژه‌های پتروشیمی را مطرح کردم و ایشان بیان کردند که این موضوع هدیه ی وزیر نفت به آقای زاهدی نبوده است واین یک تصمیم برای کل استان می‌باشد و البته این که این اقدام وزیر نفت را بنام شخصی تعریف کردند یک بداخلاقی سیاسی به حساب می‌آید.»

استاندار کرمان در دولت یازدهم اول بهمن ماه سال 92 اولین کنفرانس خبری‌اش را برگزار می‌کند تا بار دیگر فرصت پرسش‌گری از فرجام طرح های پتروشیمی کرمان برایم فراهم شود. پاسخ علیرضا رزم‌حسینی دعوت به جلسه‌ای است که قرار است نهم بهمن ماه در محل دفترش برگزار شود.

نهم بهمن‌ماه نخستین جلسه هیات موسس مجتمع پتروشیمی فجر کرمان با حضور مدیرعامل صندوق فرهنگیان کشور، قائم مقام صندوق بازنشستگی نفت ایران، نماینده بانک پاسارگاد، مدیرعامل بانک رسالت، رییس اتاق بازرگانی کرمان و رییس سازمان عمران کرمان به عنوان سرمایه‌گذار برگزار می‌شود. در این نشست علاوه بر استاندار و معاونانش، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، رییس کل دادگستری استان کرمان، رییس سازمان صنعت معدن و تجارت، رییس سازمان محیط زیست، مدیرکل منابع طبیعی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ، مدیرعامل شرکت برق هم حضور دارند.

رزم‌حسینی تصریح می‌کند: استانداری کرمان زمین، گاز، برق طرح مجتمع پتروشیمی فجر شهرستان کرمان را تامین می‌کند.

با این حال روی حمایت اسحاق جهانگیری از این پروژه هم حساب ویژه‌ای باز شده است تا آن جا که محمد مهدی زاهدی رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان به این مساله اذعان می‌کند و می‌گوید: راه‌اندازی این نوع فعالیت‌ها مشکلات زیادی دارد و برای اخذ مجوز باید کفش آهنین پوشید و هفت‌خوان رستم را طی کرد، اما با هماهنگی که در کرمان وجود دارد، گام‌ها به سرعت برداشته می‌شود و از سوی دیگر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نیز یکی از اولویت جدی خود را توسعه استان کرمان قرار داده است.

محسن جلال‌پور اما توصیه‌های متفاوتی دارد و اگر چه می‌گوید: احداث این مجتمع آرزوی مردم استان است، اما این را هم اضافه می‌کند: باید مخزن ذخیره سازی متانول در طرح دیده شود. محسن جلال‌پور به دشواری های حمل متانول اشاره می‌کند تا تلویحا ناقص بودن طرح پیشنهادی را گوشزد کند. او در ادامه این را هم وعده می‌دهد: شرکت سرمایه گذاری اتاق بازرگانی کرمان برای حمایت هر چه بیشتر این طرح وارد می‌شود.

طلب یارانه بیش‌تر برای گاز

از سوی دیگر مشاور پروژه پتروشیمی فجر کرمان نیز در این نشست با ایده‌آل توصیف کردن پروژه مجتمع پتروشیمی کرمان از نظر سرمایه‌گذاری، می‌گوید:‌کل پروژه ۱٫۲ میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد که برای اجرای فاز اول و تولید متانول ۳۵۰ میلیون یورو نیاز است.

سیدکاظم عظیمی با بیان این که گاز شهری در این پروژه مصرف می‌شود، همان اول کار اذعان می‌کند:‌ نرخ گاز از مسائلی است که باید از طریق حمایت مسوولان رفع شود.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت نیز در این نشست پتروشیمی فجر کرمان را یک پروژه سودآور توصیف می‌کند. محمدحسین حسین‌زاده می‌افزاید: موسسان مجتمع پتروشیمی فجر کرمان جزو متخصصان حوزه سرمایه گذاری هستند که تجارب، سعی و خطا کرده اند اما در این طرح دیگر سعی و خطا نمی شود.

در این نشست میزان سهام سهامداران مجتمع پتروشیمی فجر شهرستان کرمان مشخص و مقرر می‌شود، مدت زمان اجرای پروژه سه ماه بعد از ثبت شرکت مشخص شود، همچنین مقرر می‌شود حداقل ۳۰ درصد سهام مجتمع پتروشیمی فجر شهرستان کرمان به مردم واگذار شود. در این جلسه تفاهم‌نامه نهایی تشکیل شرکت پتروشیمی فجر کرمان امضاء و سازمان توسعه عمران استان کرمان متولی پیگیری امور شرکت می‌شود.

خط و نشان نمایندگان برای پتروشیمی

هنوز جوهر تفاهم نامه خشک نشده برخی نمایندگان استان معترض می‌شوند. هر چند که جنس اعتراضاتشان متفاوت است.

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان برای سرمایه گذاران مجتمع پتروشیمی و استاندار خط و نشان می‌کشد و می‌گوید: «کسانی که می‌خواهند در این پروژه سرمایه‌گذاری کنند باید سرمایه گذاریشان شفاف باشد که بتوانیم روی آن نظارت داشته باشیم. در این رابطه به آقای رزم‌حسینی هم توصیه می‌کنیم که دقت کنند تا فردا شبهه ایجاد نشود که تیم‌های خاصی دارند در کرمان کار اقتصادی می‌کنند.»

نماینده رفسنجان اما اعتراض دیگری دارد. حسین آذین پتروشیمی را حق رفسنجان می‌داند و نه کرمان!‌او هم خط و نشان می‌کشد که از حق رفسنجان نمی‌گذریم. شاید به دلیل همین اعتراضات بود که بعدا نام مجتمع صنعتی رفسنجان به شمار سرمایه‌گذاران پروژه اضافه شد.

7 ماه بعد یعنی در 7 شهریور ۱۳۹۳، علیرضا رزم حسینی که به مناسبت هفته دولت در جمع نمازگزاران جمعه سخن می‌گفت از اجرایی شدن نخستین مجتمع پتروشیمی شرق کشور در سفر رئیس جمهور به استان کرمان در آینده نزدیک خبر می‌دهد.

مشکل جذب سرمایه‌گذار نداریم

با گذشت یک سال از تشکیل جلسه هیات موسس مجتمع پتروشیمی فجر کرمان جمعه 26 دی 93 بیژن زنگنه وزیر نفت به کرمان می‌آید و در جلسه شورای معاونین استانداری کرمان با تاکید براین که پتروشیمی فجر کرمان قلب تپنده جنوب شرق کشور خواهد بود، وعده می‌دهد: مجوز خوراک پتروشیمی فجر کرمان بزودی صادر خواهد شد.

علیرضا رزم حسینی در این نشست با تاکید بر اینکه مشکل جذب سرمایه گذاری در استان کرمان وجود ندارد، می‌گوید: در راستای سرمایه گذاری باید مسیر واگذاری اختیارات و رفع قوانین مزاحم که امری مهم است، در دستور کار قرار گیرد.

طرح و ایده از من بود

با گذشت یک سال و نیم از جلسه‌ای که پتروشیمی فجر در آن کلید خورد، 6 تیر 94 محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس در گفت و گو با ایسنا مدعی می‌شود: طرح و ایده احداث پتروشیمی در کرمان و پیگیری های لازم برای اخذ مجوز احداث و خوراک را ایشان انجام داده است؛ ادعایی که خبرساز می‌شود تا حاشیه‌ها در خصوص این پروژه بر متن ماجرا بچربد.

از سوی دیگر ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ رزم حسینی استاندار در همایش هفته فرهنگی کرمان در برج میلاد وعده می‌دهد: پروژه پتروشیمی فجر استان کرمان هفته دولت کلید می‌خورد.

خبر کلنگ‌زنی که تکذیب می‌شود

تنها سه روز از این اظهارات گذشته بود که مدیرعامل پتروشیمی فجر کرمان، خبر کلنگ زنی این پتروشیمی که توسط خبرگزاری فارس منشر شده بود را به کلی تکذیب می‌کند و خواستار حذف فوری خبر مذکور از وب‌سایت آن خبرگزاری و ارائه تکذیبیه به جای آن می‌شود. حتی مدیرعامل پتروشیمی فجر کرمان خواستار ارایه توضیحات لازم در مورد علت درج خبر ناموثق در فضای مجازی کشور از سوی آن خبرگزاری می‌شود. البته اعتراض مدیرعامل این شرکت به انتشار خبری به نقل از خود اوست نه اظهارات استاندار!

12 خرداد 1395 در حالی که این پروژه‌ دو سال از زمان آغازش می‌گذرد محمد مهدی زاهدی مدعی می‌شود: در نشستی که با وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل پتروشیمی کرمان برگزار شد، وزیر صنعت، معدن و تجارت مجوز افزایش خوراک پتروشیمی فجر کرمان را صادر کرده است.

آقایان!‌ کاسه‌ی داغ‌تر از آش که نیستند

۱۳ تير ۱۳۹۵ اما درد و دل محمد عباسی در نشست وزیر کشور با جمعی از فعالان اقتصادی استان کرمان باز می‌شود. مدیرعامل مجتمع پتروشیمی فجر کرمان می‌گوید: یکی از مشکلات راه اندازی این مجتمع، تمرکز قدرت در تهران است. به عنوان مثال در یک بحث کوچک محیط زیستی که در کرمان تایید شده، از یک سال قبل معطل و پشت درب های محیط زیست کشور گیر هستیم.

عباسی می‌گوید: «آقای وزیر! آن‌ها از ما کاسه‌ی داغ‌تر از آش که نیستند و ما بیش‌تر از آن‌ها دلمان برای کرمان می‌سوزد».

عباسی می‌افزاید: «بنده، سال‌ها مدیرعامل یکی از واحدهای بزرگ صنعتی در این استان بوده‌ام، حتی مدیر نمونه‌ی کشوری در صنعت سبز شناخته شدم، اما حالا پشت درهای محیط زیست مانده‌ام!».

پاسخ عبدالرضا رحمانی فضلی" وزیر کشور به این اظهارات، چیزی در حد ابراز تاسف از بوروکراسی اداری است. او البته با بیان این‌که این مسیر هموار شده، ابراز امیدواری می‌کند: به تدریج مشکلات حل شود.

استفاده از آب‌های زیرزمینی در صنعت، خیانت است

پایان مهرماه 95 مدیرعامل مجتمع پتروشیمی فجر کرمان از بی‌مهری‌های صورت گرفته نسبت به این پروژه‌ می‌گوید و «کمبود آب» را بهانه‌ای برای ندادن برخی امتیازات به این صنعت در کرمان عنوان می‌کند.

او این توضیحات را هم اضافه می‌کند: «به لحاظ آب‌های جاری درحال حاضر تمام ایران مشکل کمبود آب دارد و به اعتقاد ما استفاده از منابع زیر زمینی آب برای صنعت پرمصرفی مثل پتروشیمی خیانتی است به آیندگان. این در حالی مطرح می‌شود که پیش از این زاهدی نماینده مردم کرمان گفته است: برای تامین بخشی از آب مورد نیاز مجتمع، درخواست 200 لیتر بر ثانیه آب از محل آبهای زیرزمینی به شرکت آب منطقه ای استان کرمان داده شده است که در حال حاضر قرارداد 100 لیتر آن قطعی گردیده است و مجوز حفر چاه برای تامین 20 لیتر در ثانیه از این محل صادر گردیده است.

کرمان برای پتروشیمی مناسب است

مدیرعامل مجتمع پتروشیمی فجر کرمان درباره دلایل احداث پتروشیمی در کرمان، می‌گوید: وجود صنایع خودروسازی در استان، آب وهوای کار در چهارفصل سال، داشتن دانشگاه‌های معتبر و امکان استفاده از نیروی انسانی مناسب‌تر، نزدیکی به بزرگترین بندرتجاری کشور و اتصال جاده‌ای از طریق دو بزرگراه و خط ریلی به آن، قرار گرفتن در مسیر شمال وجنوب خط ریلی کشور (اتصال ریلی به پاکستان وهند)، نزدیکی به فرودگاه بین المللی، قرارگرفتن در مجاورت دوخط انتقال گاز طبیعی، مجاورت با نیروگاه 2000 مگاواتی سیکل ترکیبی و... از اهم عوامل برای ایجاد انگیزه در احداث چنین پروژه بزرگی در این منطقه است.

او این را هم اضافه می‌کند: اگر بنا به آب باشد، ما به آب دریای عمان و خلیج فارس نزدیک‌تر و ارجح تریم؛ متأسفانه خیلی از صنایع بزرگ داخل کشور از منابع زیر زمینی استفاده می‌کنند و سطح سفره‌های آب زیرزمینی بسیاری از استان‌های درون سرزمینی بسیار پایین است و اصلاً توی بوق و کرنا هم نمی‌کنند اما برای ما کرمانی‌ها همیشه بحث اصلی برای ندادن امتیازات این‌چنینی کمبود آب مطرح است.»

وی یادآور می‌شود: «یکی از معضلات تکنولوژی‌های لب دریا، خوردگی می باشد که کرمان با داشتن آب وهوای مناسب از این لحاظ مزیت نسبی دارد و البته منکر مزایای ایجاد کارخانه‌های لب دریا نمی‌باشیم، اما به غیر از حمل و نقل ارزان و آب فراوان که آنهم چندان ارزان نیست، خیلی ارجحیتی بر کرمان ندارند.»

در حالی که 12 خرداد 95 محمد مهدی زاهدی مدعی شده بود که در نشستی که با وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل پتروشیمی کرمان برگزار شد، وزیر صنعت، معدن و تجارت مجوز افزایش خوراک پتروشیمی فجر کرمان را صادر کرده است، 4 ماه بعد مدیرعامل مجتمع پتروشیمی فجر کرمان با گلایه از کندی تخصیص خوراک به این مجتمع، تاکید می‌کند: مجوز خوراک به میزان کمتر را قبلا دریافت کرده‌ایم، اما خوراک مورد نیاز مقیاس جدید طرح در دستور کار است و امیدواریم که مسئولین مربوطه، دستور وزیر نفت را مبنی بر افزایش خوراک را اجرا و هرچه زودتر این مجوز را صادر کنند.

او البته برغم همه این مسایل به صراحت می‌گوید: اطمینان می‌دهم که راهی که رفته‌ایم غیرقابل بازگشت بوده و حتما پتروشیمی فجر کرمان اجرا خواهد شد. او البته اظهارات جالب توجه دیگری هم داشته و گفته است: گاهی در شرکتی که تاسیس می‌شود سهام‌داران فقط پول دارند؛ ما اما در شرکت پتروشیمی فجر کرمان، پول و دانش انجام کار را داریم. عباسی البته زمان اتمام این پروژه را 4 ساله عنوان کرده است. با این حساب سال 98 باید پتروشیمی فجر کرمان افتتاح شود، که با اما و اگرهای جدی همراه است. تا ان‌جا که معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان هم از سنگ اندازی ها در راه اندازی پتروشیمی فجر کرمان به ستوه امده و می‌گوید: بیش از سه سال است که استاندار کرمان در جهت اجرای پروژه پتروشیمی فجر کرمان تلاش می کند اما هر روز با مسائل و مشکلاتی جدید مواجه می شود. حمید ذکاءاسدی در جلسه کارگروه حقوق شهروندی استان کرمان می‌گوید: کسانی که می خواهند در استان تولید داشته باشند، در دریافت یک قطعه زمین سال ها معطل شده و با مشکلاتی از این قبیل مواجه می شوند.

پتروشیمی کرمان در دولت دوازدهم

در حالی که استاندار کرمان پیش از این در جلسه با وزیر کشور مدعی شده بود که در استان کرمان مشکل جذب سرمایه‌گذار وجود ندارد، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمان در مراسم افتتاحیه چهارمین همایش ملی نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع وابسته که 26 و 27 مهر ماه جاری در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار می‌شد، یکی از چالش‌های رسیدن به افق تولید پتروشیمی را تامین منابع مالی عنوان می‌کند.

محمد جواد فدائی البته این را هم اضافه می‌کند: در استان کرمان دو طرح پتروشیمی کرمان و پتروشیمی فجر وجود دارد که مراحل اولیه کار آنها انجام و در آستانه شروع عملیات اجرایی هستند. این پروژه ها مورد حمایت استانداری و مدیریت عالی استان هستند. این اظهارات فدایی در حالی مطرح می‌شود که در فضای رسانه‌ای استان هیچ خبری از پتروشیمی کرمان نیست؛ شرکتی که 16 شهریور سال 82 تاسیس شده است.

فدایی به چالش هایی که صنعت پتروشیمی با آن رو به رو است هم اشاره و خاطرنشان می‌کند: حل بخشی از این مشکلات بر عهده دانشگاه و بخش دیگر بر عهده وزارت نفت و نیز مدیریت استان است.

فدایی ادامه می‌دهد: یکی از چالش های صنعت پتروشیمی برای رسیدن به افق تولید 120 میلیون تن در سال تامین منابع مالی است که متاسفانه به دلیل این که قانون بانکداری ما اشکالات زیادی دارد، در زمینه استفاده از منابع بانکی با مشکل رو به رو هستیم و باید این قانون بازنگری شود.

وی یکی دیگر از چالش های صنعت پتروشیمی را حضور در بازارهای جهانی می‌داند و اظهار می‌دارد: برای حضور در بازارهای جهانی باید محصولات با کیفیت بالا ارائه شود و برای بهره برداری در بازارهای داخلی هم به صنایع پایین دستی نیاز داریم.

فدایی افتراق در مدیریت طرحهای پتروشیمی را از دیگر چالش های این صنعت مي‌داند و می‌گوید: متاسفانه شرکت پتروشیمی ایران نتوانسته نقش حاکمیتی خود بر طرح ها و پروژه های این صنعت را برعهده بگیرد و این امر باعث شده که پروژه ها به دستگاه های مختلف با خط و مشی های متفاوت سپرده شود.

معاون استاندار کرمان ادامه می‌دهد: مشکل انتقال دانش و فناوری دیگر چالشی است که با آن روبرو هستیم و باید دید ما خدمات را از کشورهای خارجی چگونه می خواهیم دریافت کنیم، ما تکنولوژی و دانش فنی را به صورت یک بسته وارد می کنیم و برای خدمات پس از تولید وابسته می شویم و این به معنای بهره وری نامناسب و پایین در صنایع است.

فدایی چالش بعدی را تامین تجهیزات مورد نیاز پتروشیمی می‌داند و با بیان این که برای حمایت از صنعت پتروشیمی اعلام آمادگی می کنیم، می‌گوید: تامین منابع مالی برای تحقیق و پژوهش های این صنعت بر عهده وزارت نفت است که باید به این امر توجه داشته باشند. منابع خوبی هم برای این امر در نظر گرفته شده و 9 دانشگاه فعال در خصوص این صنعت در کشور داریم که باید دیدکه سهم دانشگاه شهید باهنر کرمان از این منابع چقدر است.

وی ایجاد هماهنگی بین دستگاههای استانی برای تحقق اهداف تحقیقاتی و پژوهشی و پیشرفت پروژه های پتروشیمی و رفع موانع و مشکلات و هم چنین حمایت از شرکت های دانش بنیان را از جمله وظایف استانداری کرمان در رابطه با این صنعت می‌داند.

پتروشیمی اشتغال‌زایی در پی دارد

در حالی که طرح‌های پتروشیمی منتقدان جدی در بین برخی اقتصاددانان کشور مخصوصا آن‌ها که خواستار حذف یارانه‌های انرژی هستند، دارد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: توسعه صنعت پتروشیمی در صورت تکمیل زنجیره ارزش ، اشتغال زایی در پی دارد.

حسین امیری خامکانی با تاکید بر حمایت مجلس از روند توسعه صنعت پتروشیمی کشور، البته این را هم اضافه می‌کند: صنعت پتروشیمی ایران دارای ظرفیت‌های مطلوبی برای توسعه هرچه بیشتر است، بخش‌های مختلف صنعت پتروشیمی و به ویژه صنایع تکمیلی، می تواند در اشتغال کشور تحرک ایجاد کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس عنوان می‌کند: دولت باید تسهیلات ویژه‌ای درتمامی بخش‌ها برای توسعه این صنعت ارزش آفرین قائل شود و یکی از بخش‌هایی که باید مورد توجه جدی دولت قرار گیرد، و مجلس نیز همواره بر آن تاکید دارد صنعت پتروشیمی است.

حال باید منتظر ماند و دید که فرجام مجتمع پتروشیمی کرمان و مجتمع پتروشیمی فجر کرمان چه خواهد شد آیا سرمایه‌گذاران این پروژه‌ها مصداق همان مثل معروف می‌شوند که می‌گوید: «رفت به نان برسد، به جان رسید» یا این‌که « کار و بارشان سکه می‌شود»

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)