کد خبر: ۲۵۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره

هفته نامه پاسارگاد نوشت: 

کارگران شرکت فتح‌جنوب باز هم مقابل فرمانداری تجمع کردند. آن‌ها که دیگر از شرایط کاری در این شرکت خسته شده‌اند برای مطالبه حق و حقوق‌شان دست به دامن فرماندار شدند. کارگران برای تجمع فقط یک دلیل را به زبان آوردند؛ « دریافت نکردن سه ماه حقوق». از بهمن سال گذشته تاکنون دستمزد نگرفته‌اند. کارگران معترض روز شنبه مقابل فرمانداری تجمع کردند و برخی از آنان تاکید کردند بی‌پولی و مخارج زندگی طوری به آن‌ها فشار آورده که تا زمانی فرماندار مشکل‌شان را حل نکند از مقابل فرمانداری نمی‌روند.

به داد ما برسید
کارگران شرکت «فتح جنوب شرق» که به گفته خودشان شش روز بود سر کار حاضر نشده بودند، از ساعت هشت صبح روز شنبه تجمع شان را آغاز کردند. یکی از کارگران معترض به پاسارگاد گفت که کارگران سه ماه و نیم است دستمزدشان را دریافت نکرده‌اند: «ما کارگران معدن ۲ و ۴ شرکت فتح‌جنوب شرق هستیم که از بهمن به ما حقوق نداده‌اند. حتی مسوولین شرکت می‌گویند اگر می‌خواهید سرکار نیایید. اگر می‌خواهند ما سرکار نیاییم حقوق ‌و ‌مزایای ما را کامل بپردازند و ما را تسویه کنند.»

یکی دیگر از کارگران گفت: «الان هم بخواهند حقوق بدهند، حقوق یک ماه را می‌دهند که با توجه به چند ماه تعویق پرداخت اجاره خانه دردی از دردهای ما دوا نمی‌کند. ما در این شرکت از ابتدایی‌ترین امکانات مثل آبخوری محروم هستیم و با یک هر روز یک شیشه آب همراه خودمان ببریم.»

کارگر معترض دیگری گفت: «از پنج صبح تا شش بعدازظهر یکسره کار می‌کنیم بدون اینکه حتی به ما ناهار بدهند. آنجا حتی بهداری هم ندارد که اگر اتفاقی برای بچه‌ها افتاد سریع به دادشان برسند. او گفت: ماهیانه بابت بیمه از حقوق‌مان کسر می‌کنند اما وقتی می‌رویم دکتر می‌گویند بیمه شما را هنوز به حساب نریختند. از اسفند‌ماه هنوز بیمه ما را پرداخت نکرده‌اند.»

یکی از کاگران با گلایه از فرماندار گفت: «چند ساعت است جلو فرمانداری ایستاده‌ایم اما هیچ‌کدام از مسوولین شهر نیامدند حتی بپرسند برای چه اینجا ایستاده‌اید. به خدا از این وضعیت خسته شده‌ایم. زن و بچه ما چه گناهی کرده‌اند آن‌ها آب و نان نمی‌خواهند؟ از بس قرض کرده‌ایم دیگر خسته شده‌ایم.» یکی دیگر از کارگران هم گفت: ما نه توقع افزایش حقوق داریم و نه توقع دریافت پاداش و مزایا فقط حقوق ما را بدهند. از مسئولین واقعا می‌خواهیم به داد ما برسند.»

دو ماه حقوق تا فردا پرداخت می‌شود

در همین حال معاون سیاسی فرمانداری در گفت‌وگو با پاسارگاد از پیگیری مطالبات کارگران خبر داد. سهراب بهاالدینی گفت: «مسوولین شرکت فتح جنوب شرق می‌گویند از کارفرما یعنی شرکت سنگ آهن سیرجان (ایمیدرو) ۵۰ میلیارد تومان طلبکارند. به گفته بهاالدینی روز شنبه نشستی در تهران در شرکت ایمیدرو با حضور نمایندگان شرکت فتح‌جنوب شرق برگزار شده که طلب‌های پیمانکار پرداخت شود اما شرکت ایمیدرو بر خلاف شرکت «فتح جنوب شرق» معتقد است بدهی زیادی به پیمانکار ندارد.

با این حال در این نشست به نتایجی هم رسیده‌اند و قرار است حقوق اسفند و فروردین به حساب کارگران ریخته شود و مابقی نیز طی ماه‌های آینده پرداخت شود. بهالدینی از تغییر پیمانکار معدن شماره ۲ هم خبر داد و گفت: «شرکت تاریر به عنوان پیمانکار جدید معدن شماره ۲ گل‌گهر قرار است جایگزین پیمانکار فعلی شود و در حال تجهیز کارگاه هستند که امیدواریم بتواند به تمام این مشکلات پایان دهد.» او گفت: «ما جلسه‌ای با کارفرما داشتیم و قرار شد شرکت تاریر با همین نیروها کار کند و نیروی جدید نگیرد.»

با تغییر پیمانکار کارگران تغییر نمی‌کنند

مجتبی‌آذرپیرا رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم با تایید خبر تغییر پیمانکار گفت: در مناقصه‌ای که یک‌ماه پیش برگزار شد شرکت تاریر برنده شد و قرار است به جای شرکت فتح جنوب شرق، مسوولیت معدن شماره ۲ را بر عهده بگیرد.

آذرپیرا در مورد سوابق پیمانکار جدید گفت: شرکت تاریر الان در معدن مس دره‌زار پیمانکار است، در زرند و معدن مس سرچشمه هم پیمانکاری داشته است، بیشتر کارش قبلا در حوزه راه‌ سازی بوده اما چند سالی است که وارد حوزه معادن شده است.

رییس اداره کار با تاکید به اینکه با تغییر پیمانکار کارگران تغییر نمی‌کنند، گفت: نظر ما این است اگر پیمانکار تغییر می‌کند نیروها نباید تغییر کنند تا امنیت شغلی کارگران که در این مدت اذیت هم شدند حفظ شود.آذرپیرا در مورد مطالبات پرداخت نشده کارگران هم گفت: به کارفرما (شرکت ایمیدرو) نامه نوشته‌ایم که شرکت فتح جنوب شرق به کارگرانش بدهکار است و ضمانت‌نامه‌های پیمانکار تا تسویه حساب کامل با کارگران نباید تحویل شود.

به گفته آذرپیرا از نظر قانونی در صورت تغییر پیمانکار کلیه دیون به شرکت مادر (کارفرما) منتقل می‌شود و کارفرما باید حقوق‌ و‌ مزایای کارگران را پرداخت کند. او افزود: شرکت فتح‌جنوب شرق مکلف است تمام بدهی‌ها را بپردازد و اگر نپردازد کارفرما می‌تواند دیون را از صورت‌وضعیت‌‌ها کسر کند.

 وی با تاکید بر اینکه دعوای کارفرما و پیمانکار ارتباطی به کارگران ندارد؛ گفت: «پیمانکار باید حقوق کارگران را بپردازد و باید باهم به توافق برسند. در صحبتی که امروز با مسوولان شرکت داشتم گفتند مبلغی را تا روز یکشنبه به حساب کارگران می‌ریزند و مابقی نیز به زودی پرداخت خواهد شد.» رییس اداره کار اظهار امیدواری کرد پیمانکار جدید معدن شماره ۲ با رعایت قانون و توجه به توصیه‌های اداره کار، چنین مشکلاتی را ایجاد نکند تا کارگران بتوانند با آرامش کار کنند.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
پرسنل حفاری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
0
0
شرکت تاریر دستگاه حفاری نیاورده فقط شخصی ما30نفربا7سال سابقه کاردرمعدن2الان بیکارجواب رن وبچه چی بدیم لطفاپیگیری کنید ماچکارکنیم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)