کد خبر: ۲۵۹۳۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳
ارسال به دوستان
ذخیره
رییس سازمان تاکسیرانی :
مهدی نژاد : اگر زیرساخت‌ها درست شوند،جانمایی تاکسی‌ها هم برای ما راحت‌تر است و اگر ما پایانه داشتیم، تاکسی‌ها هم این دغدغه‌های ترافیکی و مزاحمت‌های تاکسی‌های شخصی را نداشتند . زمانی که پایانه باشد، مسافران فقط در خطوط مشخص هستند و ضمنا یک فرهنگ‌سازی هم باید بشود که هم پلیس برخوردی با مسافربران شخصی داشته باشد و هم سازمان تاکسیرانی خطوط را راه‌اندازی کند. دراین‌صورت ما راحت‌ترمی‌توانیم مسائل را ساماندهی کنیم.

سید حسین حسینی: 

آن‌طور که مسوولان امر می‌گویند در سطح شهر 4هزار و 600 تاکسی‌داریم.رانندگان تاکسی از این تعداد زیاد به ستوه آمده‌اند چرا که باید علاوه بر این تعداد با رانندگان شخصی، تاکسی‌های اینترنتی، تاکسی‌های بیسیم و آژانس‌های تلفنی هم رقابت کنند. با این حال رییس سازمان تاکسیرانی کرمان می‌گوید: هنوز هم‌ظرفیت داریم ولی زیرساخت نداریم!

سازمان تاکسی‌رانی به عنوان متولی این بخش، نخستین جایی است  که باید در مورد مسائل و دغدغه‌های رانندگان چهارچرخ‌های زرد رنگ شهر پاسخگو باشد. گفت‌وگو با محمد مهدی‌نژاد رییس سازمان تاکسی‌رانی در این چارچوب انجام شد، که می‌خوانید. برای خواندن این گفت‌وگو با ما همراه شوید. 


آقای مهدی‌نژاد! مهم‌ترین دغدغه‌ای راننده‌های تاکسی در کرمان افزایش تعداد فعالان در این بخش است تا جایی که برخی بازنشسته‌ها، معلم‌ها و کسانی که یک حقوق ثابت دارند،  وارد این کارشده‌اند و باعث کسادی کار رانندگان تاکسی یک شغله شده‌اند...
خیلی وقت است که بحث این راننده‌های دوشغله و بازنشسته وجود دارد. دوسال است که به کارمندان بازنشسته پروانه نداده و نمی‌دهیم.

یعنی از سال 94؟ 
بله؛ ما به خاطر این‌که راننده‌ها دخل‌شان و درآمدشان بهتر شود با دستگاه‌های ذی‌ربط هماهنگ کردیم و گفتیم که کارمند بازنشسته بر اساس قانون نباید پروانه داشته باشند. یکی از شرایط صدور پروانه تاکسی براساس قانون، نداشتن شغل دیگر است. البته در یک مقطع زمانی در سال 82 یا 83  که کسی از تاکسی استقبال نمی‌کرد بنا بر اقتضای آن زمان در کل کشور این اتفاق افتاده و محدود به  کرمان نمانده است. آن زمان، بازنشسته‌ها و برخی شاغلان وارد این کار شدند الآن ما به‌هیچ‌عنوان این اجازه را نمی‌دهیم.

البته با توجه به استعلامی که از استانداری انجام داده‌ایم اعلام کردند که بازنشستگی شغل محسوب نمی‌شود روی این لحاظ ما به بازنشسته‌ها پروانه می‌دهیم. ولی بازهم تاکسی خطی‌ها به آژانس‌ها تزریق می‌شوند چون بارها به ما درخواست داده‌اند که ماشین کم داریم و ما به آن‌ها تزریق کرده‌ایم تا در بحث سرویس‌دهی خود به مشکل برنخورند و کنسلی نداشته باشند. ما فعلاً پروانه به آن‌ها می‌دهیم تا به آژانس‌ها بروند.

حدود دوسال است که به فرد شاغل پروانه نمی‌دهیم و از تأمین اجتماعی و خدمات درمانی استعلام می‌کنیم . خود سازمان از قبل گزینشی از فرد دارد که جایی شاغل نباشد و ما به آن پروانه می‌دهیم .

 ما از سال 90 آن‌هم فقط در بحث توسعه و تزریق، تعداد محدودی تاکسی به شهر کرمان وارد و در این زمینه اشتغال‌زایی کردیم. ما دو طرح داریم یکی توسعه و دیگری نوسازی . الآن همان طرح نوسازی را در دستور کارداریم و تاکسی‌های فرسوده را نوسازی می‌کنیم .

در طرح توسعه هم هیچ تاکسی به تاکسی‌های خطی کرمان اضافه نکردیم. برخی می‌گویند و ناراحت هستند از این‌که تاکسی در شهر کرمان زیاد است ولی اگر بخواهیم بر اساس نرخ جمعیت حساب کنیم،  بر اساس جمعیتی که کرمان دارد ما هنوز هم‌ظرفیت داریم ولی زیرساخت نداریم .

متأسفانه تجمع تاکسی‌ها در شهر دور میدان آزادی ، شهدا ، چهارراه احمدی و چهارراه ولی‌عصر کار سازمان را مقداری محدود کرده است. ما به دنبال این هستیم که پایانه مسافربری در سطح شهر ایجاد کنیم که الآن هم دور میدان آزادی آن‌قدر زمین گران است که نه شهرداری می‌تواند این کار را انجام دهد و نه سازمان تاکسیرانی. حتی با بخش‌های خصوصی هم یک سری رایزنی‌هایی را انجام دادیم که ببینیم می‌توانندسرمایه‌گذاران مانند بحث فرودگاه و ترمینال وارد شوند که این کار را انجام دهند یا نه . 

اگر زیرساخت‌ها درست شوند،جانمایی تاکسی‌ها هم برای ما راحت‌تر است و اگر ما پایانه داشتیم، تاکسی‌ها هم این دغدغه‌های ترافیکی و مزاحمت‌های تاکسی‌های شخصی را نداشتند . زمانی که پایانه باشد، مسافران فقط در خطوط مشخص هستند و ضمنا یک فرهنگ‌سازی هم باید بشود که هم پلیس برخوردی با مسافربران شخصی داشته باشد و هم سازمان تاکسیرانی خطوط را راه‌اندازی کند. دراین‌صورت ما راحت‌ترمی‌توانیم مسائل را ساماندهی کنیم.


البته این انتقاد را هم قبول دارید که در برخی جاها تاکسی‌های خطی بیش از حد نیاز، زیاد هستند...
این‌ها زمانی تزریق‌شده‌اند که اوج کاری بوده است.الآن خطوط ما ساماندهی شده‌اند و اعلام هم شده است که تاکسی ساعت 9 تا 11 در یک ایستگاه دپو نشود. اوج کاری ما از ساعت 12 تا 2 ظهر است . عصرها هم از 5 و یک ساعت قبل از اذان تا یک ساعت بعد از اذان است . بحث ترافیک هم هست که تاکسی در ترافیک گیر می‌کند.تاکسی‌هایی که ما تزریق کرده‌ایم در این زمان‌ها بوده است که مسافر روی زمین نماند.

پس معتقد هستید که اگر این تزریق بهتر و بهینه‌تر باشد، هم تاکسی‌ها درآمدشان بهتر است و هم کمتر کسی سراغ شخصی‌ها می‌رود؟
بله، بازهم این باید فرهنگ‌سازی شود و اگر به ما اجازه دهند که خودمان وارد شویم.  برخورد با مسافربرهای شخصی را ما قبلاًداشته‌ایم ولی الآن به پلیس محول کرده‌اند، پلیس هم برخورد دارد ولی آن‌چنانی نیست و معضلات و مشکلات خود را دارد.

ما در ابتدا باید به سمت فرهنگ‌سازی برویم و دیگر اگر دادستان عزیز این مسئولیت را به ما محول کند، حتی در مورد کسانی که در ایستگاه تاکسی می‌آیند و علناً با راننده‌های تاکسی درگیر می‌شوند، برخورد می‌کنیم، ما این کار را انجام می‌دهیم. اکنون هم ما این برخورد را داریم ولی قاطع نیست.

آقای مهدی‌نژاد! راننده‌های تاکسی با شخصی‌ها چه‌کار باید بکنند؟‌ خودشان که به‌صورت مستقیم نمی‌توانند کاری انجام دهند و دستگاه نظارتی‌ای هم برای جلوگیری از فعالیت آن‌ها وارد نمی‌شود...
خیر،نمی‌توانند. حتی سازمان تاکسیرانی هم چند نامه به دادستان داده است و این واقعاً یک معضلی است که حتی من در چندین مصاحبه درخواست کرده‌ام که از دادستان و مراجع ذی‌ربط که در این حوزه واقعاً می‌توانند وارد شوند و دستور حتی به خود سازمان محول شود. البته پلیس هم واقعاً دارد زحمت خود را می‌کشد. این فرد،بدون پروانه تاکسیرانی است و از نظر سازمان ما، تایید صلاحیت ندارد. ما حتی باید فرهنگ‌سازی کنیم که مردم ما از تاکسی شخصی استفاده نکنند. شما در سؤال اول خود گفتید تاکسی در سطح شهر زیاد است. بله، زیاد است و الآن هرجا که اراده کنید تاکسی هست. ما الآن در خط‌های خود 1700 تاکسی گردشی در سطح شهرداریم.


به نوسازی ناوگان تاکسی اشاره کردید اما رانندگان می‌گویند تعویض خودروهای فرسوده با سود بالا و قسط سنگین انجام می‌شود. این نقد را قبول دارید؟
متأسفانه این دست کرمان نیست ویک طرح سراسری است که زیر نظر سازمان نوسازی ناوگان است. از تهران تصمیم می‌گیرند و به شهرهای دیگر ابلاغ می‌کنند ولی ما یک کار خوبی در این مدت انجام داده‌ایم که آن نوسازی خودروهای اسقاط بدون جایگزین است که تا الآن شاید ده سال اصلاً اجرا نمی‌شد. ما رایزنی کردیم که وقتی یک راننده نتواند از پس این اقساط 570 تومانی برآید و نتواند ضامن ارائه کند، این طرح برای او مفید فایده باشد.

زمانی که دیدیم برخی با این وام 16 درصد قادر به  تعویض ماشین نیستند، با مراکز اسقاط صحبت کردیم و از تهران هم به ما ابلاغ‌شده است که کدام  مراکز مورد تائید هستند و بنابراین آن‌ها را به ما معرفی و در سایت فعال کردند. این طرح که جایگزین طرح تعویض خودروهای فرسوده است، اطلاع‌رسانی شده و بنا به درخواست اکثر رانندگان محترم، پیاده شده است. به این‌صورت که راننده می‌تواند به راحتی در سامانه ثبت‌نام کند و به مرکز اسقاط معرفی ‌شود و این مرکز اسقاط، ماشین را به‌صورت نقدی برمی‌دارند و به این شکل، راننده به سادگی می‌تواند ماشین را تعویض کند. 

هدف ما این است ‌که خوروهای فرسوده‌ای همچون پیکان، آلودگی هوا ایجاد نکند. حتی می بینیم که مبلمان شهری ما را به‌هم‌ریخته است و این تاکسی‌های فرسوده در شهر وجه جالبی ندارند.بسیاری از مسئولین هم معترض‌اند که چرا این طرح زودتر اجرا نمی‌شود.

ما هم مُصر هستیم که این طرح به‌زودی جمع شود. فردی که توانایی بازپرداخت اقساط را ندارد ، ضامن ندارد و یا حتی در قسط‌های دیگر خود مانده است و حالا بخواهد 570 تومان هم بدهد، برایش ممکن نیست. برای این‌ افراد اسقاط بدون جایگزین را پیگیر شدیم و الآن هم در حال اجرا است .

پس شما معتقدید که در این طرح فرد می‌تواند ماشین خود را تحویل دهد و یک پولی درازای ماشین خود دریافت کند و یک وامی را بگیرد و خود ماشین را تهیه کند ؟
بله؛ ما به افرادتوصیه کرده‌ایم که ماشین مدل بالایی را بگیرند که به‌زودی به مرحله‌ی اسقاط نرسند که فرسوده شود. عمر مفید تاکسی‌ها ده سال است و الآن مدل‌های 86 هم جزو طرح هستند .

بابت این تعویض هم به سازمان تاکسیرانی باید پولی پرداخت کنند ؟
خیر. ایشان ماشین خودش را گرفته است و مبلغی را که از طریق وامی با سود کم و یا غیره جمع کرده است را صرف خرید ماشین می‌کند.

خود سازمان به‌صورت مستقیم وامی ارائه نمی‌کند ؟
خیر، ارائه نمی‌کند.وامی جهت بیمه ، تعمیر موتورو غیره سازمان تاکسیرانی در نظر گرفته است و سپرده‌ای گذاشته است که در حد یک‌میلیون تومان برای تاکسی‌هایی که مشکل‌دارند و نمی‌توانند این هزینه‌ها را پرداخت کنند برای وام معرفی می‌شوند و سود آن 4 درصد است . سقف آن کم است، ولی تعداد درخواست‌کننده‌های ما هم خیلی زیاد است . ما در سطح شهر 4هزار و 600 تاکسی‌داریم و هفته‌ای 4 تا 5 میلیون تومان پرداخت وام‌ داریم .

آقای مهدی‌نژاد! قبلا برای خریدلاستیک تعاونی وجود داشته است اما الآن این‌طور نیست. برای این مسئله چه راه حلی مد نظر دارید؟
شرکت تعاونی تاکسیرانی قبلاً یک سری خدمات ارائه می‌کرده و تا 6 یا 7 سال گذشته این خدمات استمرار داشته است.از زمانی که این مسئولیت به بنده داده‌شده است، ما با آقای مهاجری مدیرعامل شرکت تعاونی، یک سری تعاملاتی را داشته‌ایم که الآن بحث بیمه تاکسیران‌ها اتفاق افتاده است( شخص ثالث و غیره). در مورد بحث بیمه خود راننده‌ها را هم در حال رایزنی هستیم و تعامل‌مان با شرکت تعاونی خیلی بهتر شده است . 

الآن کارواش ما راه افتاده است، حتی در واگذاری باطری حدود یک ماه پیش به‌صورت پیامکی به راننده‌ها اعلام کردیم. ضمنا آن شرکتی که به‌صورت اقساطی وارد این قضیه شد،  با شرکت تعاونی وارد تعامل شد و با خود ما کسی نمی‌تواند قراردادی عمل کند.

 ما با شرکت تعاونی یک تعامل خیلی خوبی داشتیم. در ‌یک ماه گذشته،بحث لاستیک را هم مطرح کرده‌ایم و حتی به کلیه نمایندگان خطوط اعلام کردیم که لیست خود را به ما بدهید و ببینیم که تقاضا چقدر است واگر تقاضا بالا باشد،  بعد با صنایع لاستیک به‌صورت اقساطی و یا نقدی وارد مذاکره می‌شویم که یک درصد خوبی به آن‌ها تخفیف داده شود.

دو شرکت هم هستند که در  بحث خدمات یدکی با آن‌ها در حال رایزنی هستیم که به‌زودی انجام می‌شود. ما استقبال می‌کنیم و شرکت‌هایی که می‌آیند، باید رزومه کاری و عملکردهایشان درگذشته بررسی شود. راننده‌های تاکسی ما واقعاً مشکل ‌دارند و ما باید هرچه سریعتر برای تسهیل مشکلات آن‌ها  از جایی وارد شویم که به‌قول‌معروف هزار تومان هم برای راننده‌ها هزار تومان است .

آقای مهدی‌نژاد! گفته می‌شود که هزینه‌ی تمدید کارت تاکسیرانی 50 تومان است ولی در عمل این هزینه به بیشتر از 200 هزار تومان می‌رسد. چرا؟
 این چیزی است که مصوبه شورای شهر چهارم است و هیچ‌کس نگفته است که 50 هزارتومان است . این هزینه‌ها سه نوع هستند ؛ یکی هزینه بهره‌برداری، یکی هزینه عضویت و یکی هزینه عوارض .

این هزینه 50 هزارتومان ممکن است فقط هزینه عضویت شخص باشد و وقتی فرد وارد سازمان شود، باید ابتدا عضو سازمان شود و پس از معرفی و تعیین صلاحیت فردی ما او راعضو سازمان می‌کنیم. پس این هزینه عضویت است که شما می‌فرمایید. ما پروانه‌هایمان  دوساله است و هزینه عضویت ما ماهانه تقریباًهزارو 200 تومان است و در دوسال تقریباً 40 هزار تومان عضویت آن می‌شود.

حق بهره‌برداری هم ماهانه حدود 1800 تومان است . این‌ها به تفکیک و مصوبه شورا است و یک ریال آن را سازمان تاکسیرانی نمی‌تواند از حق مردم و از طرف دیگر حق دولت را ضایع کند.ما به راحتی این هزینه‌ها را در اختیار آن‌ها می‌گذاریم و جدولی هم که این هزینه‌ها در آن درج شده است،  در پرونده هر شخص وجود دارد و روز اول که قرارداد می‌بندد،  همه این‌ها را امضا می‌کند و از آن مطلع می‌شود. ولی اشخاصی هستند که بدون خواندن آن را امضا می‌کنند. باور کنید پشت شیشه دبیرخانه ما هم این هزینه‌ها وجود دارد .

و هزینه پایانی دقیق برای دوسال 200 هزار تومان می‌شود؟
بله،  مجموع این‌ها در دوسال است که بیش از 170 تومان در دوسال نمی‌شود. حتی به شما این را بگویم که هزینه‌هایمان از شهر بم هم پایین‌تر است.

آقای مهدی‌نژاد! افزایش 100 و یا 200 تومانی تعرفه‌ها، مشکلاتی را ایجاد کرده است. مثلاً مردم و یا تاکسی پول خرد ندارند و پرداخت این مبلغ از هر دو طرف فراموش می‌شود. قرار بود برای  پرداخت کرایه‌ی تاکسی‌ها یک کارتی باشد که این کاررا انجام دهد و برای رانندگانی که دستگاه کارت‌خوان آن کارت را درخواست داده بودند حدود 1 میلیون تومان هزینه داشت...
خیر، این‌طور نیست. گفته بودند که 1 میلیون تومان هزینه دارد ولی سازمان به دنبال این بود که این دستگاهی که می‌خواهد در تاکسی نصب شود، مجانی باشد. ما به این سمت رفتیم و به این نتیجه رسیدیم.اکنون حتی چند شرکت هم دستگاه‌هایشان به‌صورت پایلوت در فرودگاه موجود است .در حقیقت، ما می‌بایست با اتوبوس‌رانی ادغام می‌شدیم و بحث حمل بار زیرمجموعه شهرداری، جدا تأسیس شود و بحث مسافران هم یک سازمان جدایی باشند.

 اتوبوسرانی و تاکسیرانی باید باهم ادغام شوند که اساسنامه آن‌هم به شورا رفت و تائید شد و الآن باید تأییدیه وزارت کشور را بگیریم که شهرداری این کار را انجام دهد. به این خاطر الآن 6 یا 7 ماه است که بنا بر این دستوری که از تهران آمده، حتماً می‌بایست سازمان حمل بار و مسافر زیرمجموعه شهرداری تأسیس شود  و این سازمان دو مدیریت داشته باشد ، یکی به‌عنوان مدیریت حمل مسافر و یکی به‌عنوان مدیریت حمل بار. در حال حاضر تاکسیرانی هر دو کار را باهم انجام می‌دهد، درصورتی‌که وقتی مسافر تفکیک شود و دو سازمان جدا از هم تأسیس شود، سازمان مسافر یکی می‌شود و اتوبوسرانی و تاکسیرانی باهم ادغام می‌شوند .در بحث ادغام شدن، زیرساخت‌های پرداخت الکتریکی در اتوبوسرانی نیاز هست. چرا که اگر برای تاکسی‌ها سرورهایی همانند آنچه ‌که در اتوبوسرانی هست را  بخواهیم هزینه کنیم، بالاتر از میلیارد هزینه می‌شود تا بر روی این سرور سرمایه‌گذاری شود.

چون در اتوبوسرانی این سرورها وجود دارد و ما هم باید ادغام شویم، به همین خاطر این طرح متوقف شد. حتی سازمان اتوبوسرانی بحث کارت شهروندی را مطرح کرد که با یک کارت هزینه اتوبوس و تاکسی و غیره پرداخت می‌شود. به‌هر حال بحث ادغام ما قطعی است و مطمئن باشید تا آخر سال و شاید هم زودتر این ادغام و پرداخت الکتریکی صورت می‌گیرد.

پس شما وعده این را که تا پایان سال  آن دستگاه‌ها در اختیار تاکسی‌ها قرار می‌گیرد، می‌دهید؟ چگونه مانع تکرار تجربه تاکسی‌متر می‌شوید؟
ببینید، قبلاً  بحث دستگاه تاکسی‌متر بود که متأسفانه راننده‌هایی هزینه کردند و یا به دستشان نرسید و یا بلااستفاده ماند. ولی تعدادی راننده بودند که ما پیگیر شدیم که نماینده‌ای را انتخاب کنند و ما هم برای آن نماینده ازنظر حقوقی وکیلی را در اختیار او قرار دهیم تا بالاخره رانندگان پیگیر شوند و از حق خود دفاع کنند که آن مبلغ به آن‌ها برگردد. 

قبول داریم که راننده‌ها ضربه‌ای را در این زمان خوردند و دیدشان نسبت به این قضیه منفی شد. از همین لحاظ ما سعی کردیم که دیگر جای آزمون‌وخطا نباشد و با شرکتی وارد مذاکره شویم که دیگر راننده ما ضربه‌ای نخورد. دنبال این رفتیم که بانک عامل هزینه این دستگاه را متحمل شود، چون از حسابی که در آن بانک برای راننده افتتاح می‌شود بانک بالاخره سود عایدش می‌شود. با چند بانک صحبت کردیم و آن‌ها قبول کرده‌اند؛ مثلاً بانک ملت. برای اتوبوسرانی شرکتی هست به نام اتیک و از آن‌طرف هم خود شرکت و اتوبوسرانی بانک عاملشان رسالت است، که یک بانک عمومی کرمانی است. الآن همه‌چیز فراهم است و فقط ما منتظر بحث ادغام هستیم. ما حتی دو قابلیت برای آن پیش‌بینی کرده‌ایم که هم باکارت عضو شتاب باشد و هم کارت شهروندی .

نظر شما روی رایگان شدن این کار است ؟
بله، هیچ هزینه‌ای بابت این دستگاه از راننده تاکسی دریافت نشود.

پس این قضیه که بانک‌ها از راننده‌ها تا 1 میلیون پول می‌خواهند چیست ؟
آن را به‌عنوان ضمانت می‌خواهند و آن راننده با بانک مستقیم صحبت کرده است که ما هیچ مسئولیتی هم متقبل نمی‌شویم و پای خودشان است. ولی سازمان دنبال این بوده و هست و به ثمر خواهد رسید و فقط شاید مبلغی از طرف بانک عامل به‌عنوان وام کم‌بهره داده شود و همان به‌عنوان ودیعه نزدیک 500 هزار تومان نزد آن بانک باشد.

این پولی که از طریق دستگاه دریافت می‌شود، آیا مستقیم به‌حساب تاکسیرانی می‌رود و بعد به‌ حساب راننده‌ها می‌رود یا...؟
خیر این‌گونه نیست.در هر طرحی هم بانک عامل باید دیده شود، هم سازمانی که این کار را انجام می‌دهد و هم راننده. راننده‌ها حس می‌کنند که سازمان از درآمدشان مطلع می‌شود؛ خیر، این به‌صورت محرمانه است و از هر بانکی که سؤال کنید، اطلاعات شخص را به شما نمی‌دهد و ما هم سعی کرده‌ایم که این اطلاعات محفوظ بماند .

پس این پول مستقیم به‌حساب تاکسیرانی نمی‌رود که بعد به راننده داده شود؟
در بحث دریافت و پرداخت، بانک سهم خود را کسر می‌کند و سازمان تاکسیرانی درصدی را هم که بخواهد دریافت کند از راننده نمی‌گیرد.

پس این کارچگونه انجام می‌شود ؟
ما هنوز به آن مرحله آخر نرسیده‌ایم که من بخواهم توضیح دهم . اتوبوسرانی این‌گونه است که اتوبوس مال شرکت است و راننده روی آن کار می‌کند. اما این تاکسی مال شخص است. از طرف دیگر، اتوبوسرانی حساب جداشده‌ای به نام اتوبوسرانی دارد و پولی که مسافر پرداخت می‌کند مستقیم به‌حساب اتوبوسرانی می‌رود ولی ما نه. تاکسی یک وسیله نقلیه عمومی است که شخص سرمایه‌گذاری کرده است و به همین خاطر ما باید برای تک‌تک افراد یک حساب متمرکز و جدا داشته باشیم. 

آقای مهدی‌نژاد! ظاهرا تاکسیرانی چندان از فعالیت آژانس‌ها اینترنتی استقبال نمی‌کند.  از طرفی برخی آژانس‌های تلفنی در سطح شهر معتقدند که اگر طرحی باشد که آن‌ها هم به سمت مدرنیزه شدن بروند راحت‌ترمی‌توانند با مشتری ارتباط برقرار کنند‌. دراین‌باره شما چه نظری دارید ؟
الآن در  بحث آژانس‌ها تاکنون چندین شرکت آمده‌اند که می‌خواستند تاکسی اینترنتی را راه‌اندازی کنند. ما درخواست‌های آن‌ها را گرفته‌ایم و به هیئت‌مدیره فرستاده‌ایم. این‌ها جای خود را دارد، در مورد تاکسی اینترنتی، ما در برخی از شهرها مطلع شدیم که حضور آن‌ها، کار آژانس‌های تلفنی را خوابانده است. ولی ایده‌ای که درباره‌اش سازمان تاکسیرانی با این شرکت‌ها صحبت کرده، این است که آژانس‌ها و مدیران آژانس باید در این قضیه دیده شوند.

الآن هوبر در کرمان کار خود را انجام می‌دهد و درخواستش در حال بررسی است. ما عملکرد آن را موردبررسی قرار داده‌ایم واز جاهایی که طرح در آنجا انجام‌شده است، استعلام کرده‌ایم که آژانس‌ها چگونه دیده ‌شده‌اند. خیلی موارد متأسفانه آژانس‌ها را ندیده‌اند.

اولین گام ما این است که آژانس‌ها دیده شوند، یعنی مستقیم با راننده وارد قرارداد نشود بلکه با آژانس و آن شرکت وارد قرارداد شود و هم منافع راننده و هم منافع آژانس دیده شود.ما این کار را در دستور دادیم ولی به خاطر همان ادغام، کار ما کند پیش می‌رود چون اساسنامه‌ و آیین‌نامه‌ما جدید می‌شود.


آقای مهدی‌نژاد! قبلا  خبری منتشر شد  مبنی بر این‌که یکی از راننده‌های تاکسی اینترنتی اسنپ متأسفانه به فردی تجاوز کرده بود. برای جلوگیری از رخ دادن مجدد حوادث مشابه به آن، چرا بند عدم سو پیشینه و عدم اعتیاد در آژانس‌ها جدی گرفته نمی‌شود ؟
آن‌ آژانس‌هایی که تحت پوشش ما هستند،حتماً گرفته می‌شود . تمام آژانس‌ها در آیین‌نامه و موافقت‌نامه اصولی که توسط سازمان و آن شرکت بسته می‌شود، در آن ذکرشده است که شرکت موظف است راننده خود را جهت تعیین صلاحیت با اخذ پروانه و مجوز به سازمان تاکسیرانی معرفی کند. این شرکت است که دارد تخلف می‌کند و الآن یک  دو دستگی بین ما و وزارت صنعت و معدن به وجود آمده است و باعث شده است که وزارت صنعت و معدن در کار سازمان تاکسیرانی دخالت کند و می‌گویند که شرکت باید از ما پروانه بگیرد و ما بر اساس ماده 31 و 32 تخلفات رانندگی و ماده 9 آیین‌نامه حمل‌ونقل و توسعه به شهرداری‌ها می‌گوییم که این مسئولیت به ما واگذارشده است و آن‌ها هم میگویند که ما پروانه بگیریم و شما نظارت کنید. این دودستگی باعث شده است که هم مردم ضرر کنند و هم مدیران آژانس‌ها. 


شما معتقدید که اول شهرداری باید اقدام کند ...
بله، قانون گفته است که شهرداری‌ها باید این کار را بکنند. به‌موجب ماده 9 قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت 1386 ماده 2آیین‌نامه اجرایی قانون یادشده، حمل‌ونقل بار و مسافر در محدوده  شهر و حومه و حریم آن توسط شهرداری‌ها مدیریت شود. ولی الآن وزارت صنعت و معدن بدون هیچ نظارتی پروانه می‌دهد و این باعث شده است که آژانس راننده را بدون کد و مجوز به کار بگیرد و این اتفاق صورت گیرد.

یعنی  اگر ما به همراه شما به یک آژانس در سطح شهر برویم و از صاحب آن بخواهیم تمام برگه‌های سو پیشینه را ارائه می‌دهد...
آن فرد خودش این‌ها را ندارد، بلکه راننده را به ما معرفی می‌کند و ما او را برای سو پیشینه و اعتیاد به اداره اماکن معرفی می‌کنیم و بعد از تائید صلاحیت فردی، مجوز او را صادر می‌کنیم.ما قانون داریم و شرایط اخذ پروانه‌مان هم تائید شده است و یکی از آن شرایط ‌هم همین تائید صلاحیت فردی است و نداشتن سو پیشینه ، تعادل روانی ، اخلاقی و همه این‌ها اگر نباشد، آن شرکت تخلف می‌کند.ما آژانسی را داشته‌ایم که برای بازدید رفته بودیم و از صنف جواز داشت و گفت که من به شهرداری کاری ندارم و الآن هم تخلف می‌کند و کسی نمی‌تواند کاری کند. چون جوازش از صنف است و آن‌هم نظارتی ندارد ، یعنی اصناف به‌گونه‌ای وانمود کرده‌اند که نظارت ما را کمرنگ کرده‌اند و این باعث شده که شخص مدیر آژانس با ما همکاری لازم را نداشته باشد .

شما با راننده و آژانس متخلف هم می‌توانید برخورد کنید ؟
بله ، به شرطی که از ما پروانه داشته باشد اداره اماکن هم همکاری لازم را داشته باشد.آژانس‌هایی که اصناف به آن‌ها مجوز داده‌اند شاید 70 درصد راننده‌هایشان بدون مجوز باشند.اصناف به‌گونه‌ای عمل کرده است که مدیر آژانس به ما می‌گوید من کاری به شهرداری ندارم و پروانه‌ام از صنف است.


پس برای نظارت بر این مسئله که مدیران آژانس این قانون را رعایت می‌کنند باید به کدام نهاد مراجعه کرد؟
ما با وزارت صنعت و معدن صحبت‌هایی کرده‌ایم و داریم به نتیجه‌هایی هم می‌رسیم که اگر آن‌هامی‌خواهند پروانه بدهند، توسط سازمان ما صادر شود چون در قانون این‌طوراشاره‌شده است. به عبارت دیگر، علاوه بر آن پروانه فعالیتی که در مرحله اول از ما گرفته می‌شود، از آن‌ها هم جواز بگیرد. مانند داروخانه‌ها که زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی هستند و از صنف هم پروانه می‌گیرند.
در این مورد صحبت شده است ولی نتیجه مطلوبی به دست نیامده است و ما هم راضی نیستیم که فرد در دوجا پول بدهد.مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور هم اعلام کرده است که کلیه شرکت‌های حمل‌ونقل درون‌شهری و نیز دفاتر آژانس‌های تاکسی‌تلفنی و مؤسسات اتومبیل کرایه و نظایر آن‌که متقاضی کسب پروانه از اتحادیه‌ها هستند، موظف به اخذ پروانه بهره‌برداری و فعالیت از شهرداری نیز هستند که تاکسیرانی نماینده شهرداری است.این مجوز برای خودروهای مجاز است که راننده باید اول خودروی خود را بیاورد که ما برای آن برچسب بزنیم و خط‌کشی شود.

آقای مهدی‌نژاد! در مورد تعرفه‌ی سرویس مدارس و افزایش قیمتی که در این مورد امسال لحاظ شده است، چه نظری دارید؟
میانگین نرخی که امسال برای سرویس مدارس افزایش یافته،کمتر از 10 درصد بوده است. خودروها به چهار گروه تقسیم‌شده‌اند، گروه خودرو پیکان، پراید، پژو، روا و مدل‌های پایین  در سال 95 تا 5 کیلومتر بوده است ولی امسال فاصله را کم کرده‌اند و تا شعاع 3 کیلومتر 60 هزار تومان است . گروه خودروهای سمند ، پژو ، ال نود و تیبا تا شعاع 3 کیلومتر 64 هزار تومان است و گروه خودروهای ون که جمعی هستند، تا شعاع 3 کیلومتر 56 هزار تومان است و مینی‌بوس تا شعاع 3 کیلومتر 39 هزار و 400 تومان است .

این‌ها برای خودروها تعریف‌شده است و برای خودروهای گروه اولبه ازای هر کیلومتر اضافه، تعرفه آن 3 هزار و 900 تومان است ، گروه دوم 4 هزار تومان ، ون‌ها 3هزار و 900 تومان و مینی‌بوس هزار و 540 تومان است. این نرخنامه در سایت ما و آموزش‌وپرورش تعریف‌شده است و عزیزان می‌توانند مراجعه کنند و آن را مشاهده کنند. ما این را در اختیار شرکت‌ها هم گذاشته‌ایم. شرکت‌هایی که تحت پوشش تاکسیرانی و اتوبوسرانی هستند، این نرخ را دارند و به تمام راننده‌ها ارائه کرده‌اند.این هم به ازای یک رفت‌وبرگشت و فاصله منزل تا مدرسه است. در ایام مدرسه ممکن است فرد کلاس فوق‌العاده داشته باشد و یا بخواهد سرویس بیشتری بگیرد. لذا بر اساس توافق طرفین و یا بر اساس نرخی که ما به آژانس‌هاداده‌ایم که حداقل مسیر 4 هزار تومان است و کیلومتر اضافه هر کیلومتر 600 تومان محاسبه می‌شود.

شنیده شده که برخی مدرسه‌ها با افرادی که ماشین شخصی دارند زیر نظر تاکسی‌رانی فعالیت نمی‌کنند، قرارداد می‌بندند و روی راننده و نحوه‌ی ارائه خدمات او، هیچ نظارتی نیست. شما در این مورد چه نظری دارید؟
با این موارد، پلیس به طور مستقیم برخورد می‌کند. اگر والدین بخواهند با راننده به‌صورت شخصی قرارداد ببندند، مسئولیت این اتفاق را کسی بر عهده نمی‌گیرد . من از این موقعیت استفاده می‌کنم و از والدین عزیز درخواست دارم حتماً با آموزش‌وپرورش و یا آن شرکتی که دارای مجوز هست مراجعه کنند. شرکت با آموزش‌وپرورش قرارداد بسته است و قطعاً آن ریز کارها دیده‌شده است و آن‌ها موظف به رعایت هستند.

یعنی اگر پدر و مادرها با چنین موردی مواجه شدند، به نیروی انتظامی گزارش دهند؟
بله.حتی باید با مدیر مدرسه صحبت کنند، چون آموزش‌وپرورش مدیران اجرایی را موظف کرده است روی این مسئله نظارت داشته باشد و راننده‌ها را کنترل کنند.ضمناً توجه داشته باشید که اگر والدین بخواهند با راننده به‌صورت شخصی قرارداد ببندند، مسئولیت این راکسی برعهده نمی‌گیرد . 





نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

گزارش هواشناسی از میزان بارش‌ها تاکنون در کرمان / هشدار برای کاهش دما و سرمازدگی محصولات کشاورزی

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

کشف لاشه چهار رأس جبیر و سه قبضه سلاح از شکارچیان غیرمجاز در راور

مفقود شدن ۳ دختر نوجوان در سیلاب عنبرآباد

مدارس شهرستان‌های جنوب کرمان غیرحضوری شد

دو دختر نوجوان مفقودی در سیلاب عنبرآباد پیدا شدند

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)