کد خبر: ۲۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۷
ارسال به دوستان
ذخیره
حجت مرتجی در ایرنا نوشت: غلامحسین محسنی اژه ای معاون اول و سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری با خبرنگاران پیش از پاسخ به سئوالات، اعلام کرد که حمید بقایی معاون اجرایی محمود احمدی نژاد دستگیر شده است .
حجت مرتجی در ایرنا نوشت: غلامحسین محسنی اژه ای معاون اول و سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری با خبرنگاران پیش از پاسخ به سئوالات، اعلام کرد که حمید بقایی معاون اجرایی محمود احمدی نژاد دستگیر شده است .

در این یادداشت پیامدهای بازداشت بقایی در صحنه تحولات سیاسی داخلی بررسی می شود.

1-احمدی نژاد در دوره ریاست جمهوری نسبت به حلقه اول اطرافیان خود حساس بود و برخورد قضایی با آنها را خط قرمز اعلام کرده بود. اما پس از پایان ریاست جمهوری و پایین آمدن از عرصه قدرت، روش دیگری در پیش گرفت و در پی محکومیت محمد رضا رحیمی معاون اول خود تلاش کرد تا برغم واقعیات، موضوع محکومیت را غیر مرتبط با دولت خود بداند که به واکنش رحیمی و نامه او منجر شدو....

اکنون با بازداشت بقایی شرایط برای احمدی نژاد متفاوت است . اگرچه محسنی اژه ای اتهامات بقایی را اعلام نکرد ، اما وی در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد بود که از نردبان قدرت بالا رفت. 

بقایی در دوران شهرداری احمدی نژاد رییس دفتر اسفندیار رحیم مشایی در سازمان فرهنگی – هنری شهرداری تهران بود.

بقایی در دولت احمدی نژاد در مقاطع مختلف سمت های معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست جمهوری ، دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور و ویژه اقتصادی ، ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشکری ، عضو کارگروه ترانزیت وزارت راه و ترابری و مشاور ویژه احمدی نژاد در امور آسیا را بر عهده داشت .

پس از پایان دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد نیز بقایی از مسئولان دانشگاه احمدی نژاد بود.


حساب دانشگاه ایرانیان با موجودی 16 میلیارد تومانی نیز با امضای احمدی نژاد و بقایی قابل برداشت بود.

به دلیل همین وابستگی ها احمدی نژاد نمی تواند در برابر بازداشت بقایی سیاست سکوت در پیش گیرد و نه می تواند مانند مورد محمد رضا رحیمی دولت خود را تبرئه کند. چرا که به احتمال زیاد اتهامات بقایی مرتبط با مسئولیت های وی در دولت احمدی نژاد است . 

پیش از این بقایی به دلیل برخی تخلفها در سمت ریاست سازمان گردشگری به چهار سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شده بود.

پس از انتشار خبر بازداشت بقایی برخی اطرافیان احمدی نژاد ساده انگارانه تلاش کردند تا با طرح این ادعا که ' بقایی اخیرا در دفتر ولنجک فعال نبوده است '، تبعات بازداشت بقایی را از احمدی نژاد دور کنند.

در حالی که مسئولیت بقایی در دانشگاه ایرانیان و اظهارات وی پیش از بازداشت در دفاع از دولت احمدی نژاد مبنی بر این که '...کسانی که مدام دایه مبارزه با فساد دارند برای سرپوش گذاشتن روی ضعف های کاری خود مدام به دولت گذشته اتهام وارد می کنند...' نشانگر حضور فعال وی در حلقه احمدی نژاد در دوران پس از انتخابات ریاست جمهوری است .

2- اگرچه اطرافیان احمدی نژاد در گفتگو با رسانه ها بارها تاکید کرده اند که احمدی نژاد برنامه ای برای انتخابات مجلس ندارد، اما فعال بودن ساختمان ولنجک ، جلسات گوناگون در این مکان و سفر به مناطق مختلف همه در چارچوب اهداف سیاسی انجام می شود ، چون در غیر این صورت توجیهی ندارد.

حال بازداشت یکی از نزدیکان احمدی نژاد چند ماه پیش از انتخابات، ضربه ای به وی و اردوگاهش خواهد بود. 

بخصوص این که بقایی می توانست در حالی که برخی از مدیران احمدی نژاد در دولت های نهم و دهم ارتباط با وی را قطع کرده اند ،بازوی اجرایی احمدی نژاد در انتخابات باشد.

3-دولت احمدی نژاد مدعی بود که 'پاک ترین دولت در تاریخ ایران است ، اکنون با بازداشت دومین معاون احمدی نژاد در کنار بازداشت بابک زنجانی و اتهام هایی که سعید مرتضوی با آن مواجه است ، دولت وی به آلوده ترین دولت در سال های پس از انقلاب تبدیل شده است .

مقام های ارشد هیچیک از دولت های پس از انقلاب با بازداشت ها و اتهام هایی مانند مقام های ارشد دولت احمدی نژآد مواجه نبوده اند.ضمن این که بازداشت هایی در حلقه ای پایین تر دولت احمدی نژآد نیز رخ داده است .

این وضعیت برای احمدی نژاد و اردوگاه وی که سودای قدرت دارند و در دوسال کذشته نیز در این راستا فعال بوده اند ناخوشایند است .

اکنون دیگر احمدی نژاد نمی تواند با وعده 'مبارزه با فساد ' . 'برخورد با آقازاده ها' و شعارهایی از این نوع وارد صحنه انتخابات شود و برای خود رای جمع کند.

ضمن این که شخص احمدی نژاد نیز با شکایت هایی مواجه بوده و پرونده وی در قوه قضاییه مفتوح است ، در عین این که باید گفت در دادگاه مردم ، فساد در حلقه بالاترین مقام اجرایی کشور نتیجه ای جز مردودی در پی ندارد.

احمدی نژاد باید پاسخ گوی ناتوانی در جلوگیری از بروز فساد در دولت خود باشد.

4-در شرایطی که جریان های سیاسی در کشور کلید انتخابات را زده اند و در اردوگاه اصول گرایان برای همگرایی و ارایه فهرست مشترک از مدت ها پیش تلاش می شود، بازداشت بقایی شرایط را برای این جریان دشوار می کند.

اصولگرایان در بخش عمده هشت سال ریاست جمهوری احمدی نژاد حامی وی بودند و اگرچه در سال های پایانی برخی از آنها انتقادهایی را علیه احمدی نژاد مطرح می کردند ، اما نمی توان انکار کرد که دو دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد دوره اصول گرایان بود.

اکنون در آستانه انتخابات مجلس ، اصول گرایان باید پاسخ گوی فساد و ناکارآمدی دولت احمدی نژاد باشند، در حالی که نمی توانند اردوگاه احمدی نژاد را نادیده بگیرند و آنها را از روند همکرایی کنار گذاشته و فاصله بگیرند.

در چنین شرایطی بازداشت بقایی علامت بدی در اردوگاه اصول گرایان است .

ضمن این که این احتمال وجود دارد که سرنوشت پرونده قضایی چند تن دیگر از نزدیکان سیاسی دولت احمدی نژاد که به آن اشاره شد، در ماه های آینده به سرانجام برسد.

همچنان ابهام ها زیادی درباره ابعاد فساد در دوره هشت ساله ریاست جمهوری احمدی نژاد وجود دارد و هر از چند گاهی بخش هایی از آن افشا می شود. 

چنانچه اسحاق جهانگیری دیروز اعلام کرد که مشخص نیست 100میلیارد دلار پول ناشی از واگذاری ها در دولت احمدی نژاد کجا خرج شده است . 

سعید مدنی مدیرعامل سابق سایپا نیز چند روز پیش در مراسم تودیع خود از تصمیماتی در سال 1391 خبر داد که این شرکت را به فلاکت رساند .

همچنین یک مقام مسئول دیگر در این مراسم گفت که هزینه پول صنعت خودرو برای واردات کلم و کاهو و خاک نرم برای حیوانات صرف شده است و....

دو سال پس از پایین آمدن احمدی نژاد از عرصه قدرت، تخلفات دولت وی همچنان خبر ساز است .

اصول گرایان نیز به دلیل حمایت های خود از احمدی نژاد همچنان هزینه عملکرد هشت ساله وی را می دهند و درنشست های خصوصی این سئوال را مطرح می کنند که 'چه زمانی احمدی نژاد تمام می شود'؟ 

بازداشت بقایی و هر مقام دیگر در هر دولتی هم خوشحال کننده است و هم تاسف بار. 

خوشحال کننده ازآن جهت که نظام جمهوری اسلامی با هرگونه تخلف بدون ملاحظه و مصلحت برخورد می کند.

تاسف آور از آنجا که چرا با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری در مبارزه با فساد در دولتی که چنین اقدامی در اولویت شعارهای آن بود زمینه فساد اقتصادی فراهم شد و نهادهای اجرایی و نظارتی کارایی لازم را نداشتند. موضوعی که حتی برای منتقدان آن دولت نیز تاسف آور است .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

اعضای باند جعل مدارک تحصیلی در کرمان دستگیر شدند

مدارس شهرستان زرند در روز چهارشنبه تعطیل شد / نیروهای شهرداری در آماده‌باش

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

معاون سازمان غذا و دارو: عطاری‌ها حق فروش دارو یا فرآورده دارویی را ندارند

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)