کد خبر: ۲۵۹۸۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس اتاق بازرگانی کرمان عنوان کرد:
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: کرمان با وجود داشتن ظرفیت‌های فراوان معدنی و تنوع اقلیمی و سایر جاذبه‌های متنوع هنوز در تولید و درآمد سرانه از متوسط کشور کمتر است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: کرمان با وجود داشتن ظرفیت‌های فراوان معدنی و تنوع اقلیمی و سایر جاذبه‌های متنوع هنوز در تولید و درآمد سرانه از متوسط کشور کمتر است.

مهدی طبیب‌زاده با بیان اینکه استان کرمان با وجود داشتن ظرفیت‌های فراوان معدنی و تنوع اقلیمی و سایر جاذبه‌های متنوع هنوز در تولید و درآمد سرانه از متوسط کشور کمتر است، اظهار داشت: البته جای تعجب ندارد وقتی در معدن و آن‌ هم در اکتشاف که از اصلی‌ترین مراحل معدن کاری است به داده‌های محدود و قدیمی و به اطلاعات پراکنده و تصادفی کاشفان محلی و بومی مناطق اتکا می‌شود.

وی گفت: استخراج نیز با تکنولوژی‌های بسیار قدیمی، نیروهای آموزش ندیده، ماشین‌آلات فرسوده  انجام می‌گیرد و در فرآوری با نبود تکنولوژی‌های جدید که نمی‌توان بهره‌وری مورد نیاز را داشت، نمی‌توان انتظار داشت که معدن بتواند پیشران اقتصادی استان باشد.

*ایجاد نهضت فن‌آورانه در استان کرمان لازم و ضروری است

وی تاکید کرد: باید نهضتی در فعالان ایجاد کنیم به نام نهضت فن‌آورانه که هرچند خیلی دیر شده است، اما کمیسیون صنعت و معدن اتاق در این زمینه برنامه‌هایی دارد.

طبیب‌زاده عنوان داشت: 15 درصد حقوق دولتی به استان برنمی‌گردد، معمولا اگر وجوهی از استان اخذ شود و به خزانه واریز شود و اختیار آن در مرکز باشد، نمی‌توان انتظار داشت که با توجه به وسعت مشکلات در وزارتخانه‌ها سهمی به استان‌ها داده شود.

رئیس اتاق بازرگانی کرمان از برنامه‌های اتاق برای صیانت از منابع معدنی موجود گفت و ابراز داشت: نهضت فن‌آورانه معدن، اکتشاف اصولی و با تکنولوژی روز، طراحی‌های علمی استخراج، استخراج علمی و بهره‌ورانه، فرآوری‌های صحیح در فرآوری و تکمیل زنجیره ارزش معدن از مهمترین برنامه‌های اتاق برای حفظ وضعیت موجود منابع است.

*رسیدن به زنجیره کامل فولاد در گرو رسیدن به ارزش افزوده کامل است

طبیب‌زاده با بیان اینکه زمانی می‌توانیم زنجیره کامل تولید فولاد را در استان کرمان داشته باشیم که به بالاترین ارزش افزوده برسیم، گفت: برآوردها حاکی از آن است که از این زنجیره فقط 15 درصد ارزش افزوده در تولید بخش فولاد است و 85 درص مابقی در محصولات است که البته در کرمان تولید نمی‌شوند.

وی در همین زمینه گفت: باید به سمت ایجاد واحدهای صنعتی تولید قطعاتی از مس و فولاد برویم تا ارزش افزوده کامل را در استان داشته باشیم.

*حضور شورای عالی معادن در استان به کرمان کمک زیادی نمی‌کند

طبیب‌زاده درباره وجود شورای عالی معادن در استان کرمان گفت و تصریح کرد: به نظر نمی‌رسد این شورا تاثیر اجرایی چندانی داشته باشد، البته ضرری هم ندارد، ممکن است فقط مراحل رسیدگی کار را بیشتر کند.

وی مطرح کرد: مگر از این شوراها، کمیته‌ها و کمیسیون‌ها کم داریم، نتیجه کار چه شده است، ارزش افزوده بخش معدن چه اندازه است، لذا تا تفکر اصلاح نشود شوراها چه نقشی می‌توانند داشته باشند.

طبیب‌زاده همچنین گفت: در شورای معادن استان‌ها که باید سرنوشت فعالین بخش معدن اعم از خصوصی و دولتی را سامان دهند، بخش خصوصی نقشی ندارد و رئیس اتاق بازرگانی هم حضور بدون حق رای دارد.

*برای پیگیری مشکلات واحدهای تولیدی با بانک‌ها وارد مذاکره شده‌ایم

وی از تلاش برای پیگیری واحدهای تولیدی با بانک‌ها گفت و ابراز داشت: اتاق در مورد بانک‌ها چهار اقدام را در دستور کار قرار داده است که کمک به بخش منابع بانک‌ها با تمرکز حساب‌های فعالان اقتصادی در شعب بانک‌های استان، اخذ خطوط اعتباری ویژه برای فعالیت‌های صنعتی، معدنی و کشاورزی و صادرات محصولات استان، پیگیری افزایش سقف اختیارات مدیران استان و ورود به نحوه عملکرد بانکها و بررسی قراردادها از آن جمله است.

وی افزود: از فعالان اقتصادی که فعالیت سالم و استاندارد اقتصادی داشته و به دلایل متعدد مشکل بانکی دارند و در مورد قرارداد با بانک‌ها و نحوه محاسبه بدهی‌ها و اعمال نرخ سود و جرائم دچار مشکل شده و آسیب دیده‌اند، اتاق حمایت جدی، قانونی و همه جانبه خواهد داشت.

*تلاش اتاق بازرگانی برای سلامت فضای کسب و کار است

وی گفت: اتاق برای حاکم شدن ساز و کار بر بازار کمک می‌کند، اگر انحصاری وجود دارد، اگر رقابت ناسالمی شکل می‌گیرد، اگر رانتی وجود دارد، شفاف شود و فضای کسب و کار سالم شکل بگیرد.

طبیب‌زاده تاکید کرد: در یک فضای سالم، عرضه کننده در صورتی ماندگار خواهد شد که قواعد رقابت را رعایت کند و عواملی نظیر کیفیت، بسته‌بندی، زمان و ... را مدنظر داشته باشد و متقاضی هم باید بتواند قدرت انتخاب داشته باشد، اگر این دو کار را انجام دهیم فضای سالم عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد.

*تولیدکنندگان نباید هزینه مبادله‌ای بپردازد

وی درباره هزینه مبادله‌ای سخن گفت و اظهار داشت: باید کمک کنیم تولید کننده هزینه مبادله‌ای نپردازد، تعریف هزینه مبادله‌ای این است هزینه‌هایی که نباید بشود اما اجتناب ناپذیرند، مانند هزینه‌های ناشی از مراحل فراوان اخذ مجوزها، انحصارهای احتمالی، فساد احتمالی، تصمیمات غلط، اخذ مالیات‌های مضاعف و ... که قیمت تمام شده کالا و خدمات را افزایش و شرایط رقابت را سخت می‌کند.

*شرایط رقابت سالم در بازار را برای تولیدکنندگان فراهم می‌کنیم

رئیس اتاق بازرگانی کرمان درباره صادرات و رقابت در این زمینه هم گفت: صادرات ساز و کار خودش را دارد، نباید انتظار داشته باشیم که هر کالایی با هر کیفیتی، در هر زمانی، با هر قیمتی و در هر کجا که خواستیم بتوانیم عرضه کنیم.

طبیب‌زاده اضافه کرد: ما دنبال این مسأله هستیم که با تسهیلات به تولید کننده از کیفیت و بازار پسند بودن محصول، اطمینان دهیم و شرایط رقابت را برایش فراهم سازیم.

*سود تسهیلات صادراتی کالاهای ایرانی 5 برابر بیشتر از رقبا است

وی رقابت تولید کننده ایرانی را در دنیا سخت ارزیابی و خاطرنشان کرد: به عنوان مثال سود تسهیلات صادراتی کالاهای ایرانی در مقایسه با رقبا گاهی تا پنج برابر بیشتر است، حال چگونه می‌توان انتظار داشت که تولید کننده ایرانی با سود 18 درصد تسهیلات بگیرد و کالا تولید کند و در رقابت با رقبایی که تسهیلات دو تا سه درصدی دریافت می‌دارند، قرار گیرد.

طبیب‌زاده افزود: حمل و نقل گران و گاهی غیر استاندارد، تشریفات گمرکی، عدم وجود قراردادهای تعرفه ترجیحی با کشورهای مقصد، موضوعاتی است که باید به آنها پرداخت.

وی از حمایت واحدهای تولیدی گفت و تصریح کرد: اتاق با انتقال ضوابط و دستورالعمل‌های سازمان‌های مسؤول، برگزاری کلاس‌ها و گوشزد کردن، از فعالیت‌های حرفه‌ای، استاندارد و مطابق با ضوابط، از واحدهای تولیدی حمایت می‌کند، این شرایط موجب فراهم آمدن زمینه‌های تولید محصول مناسب می‌شود.

*ظرفیت‌های استان کرمان در خارج از کشور شناسانده می‌شوند

وی در پایان از شناساندن ظرفیت‌های استان کرمان در داخل و خارج از ایران گفت و عنوان داشت: برای این منظور اقداماتی از جمله اعزام هیأت‌هایی به خارج از کشور، استقبال از هیأت‌های خارجی، شرکت در نمایشگاه‌ها و امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری از طرف اتاق صورت پذیرفته است.
منبع: فارس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)