کد خبر: ۲۵۹۹۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱
ارسال به دوستان
ذخیره
رودری تشریح کرد:
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدات استان، تحلیل چشم انداز منطقه ای و ملی به منظور تبیین شرایط حاکم بر آینده استان و بررسی وضعیت بخش استانی با بخش متناظر در استان های دیگر از جمله موارد مدنظر قرار گرفته شده در برنامه ششم توسعه کرمان است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با اشاره به اینکه شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدات استان، تحلیل چشم انداز منطقه ای و ملی به منظور تبیین شرایط حاکم بر آینده استان و بررسی وضعیت بخش استانی با بخش متناظر در استان های دیگر از جمله موارد مدنظر قرار گرفته شده در برنامه ششم توسعه کرمان است افزود: در برنامه ششم توسعه استان به دنبال مشخص کردن و اولویت بندی اقدامات اساسی به تفکیک بخشی و شهرستانی و با تاکید بر اسناد بالادستی و برنامه های دولت یازدهم و دوازدهم و همچنین مشخص کردن محورها و مسیرهای عملی و اجرایی تحقق اهداف توسعه متعادل استان هستیم.

جعفر رودری، درباره جزییات تهیه و تدوین برنامه ششم توسعه استان کرمان اظهار کرد:  سیاست های کلی برنامه ششم توسعه توسط مقام معظم رهبری در 8 فصل و 80 بند اقتصادی (31 بند)، اجتماعی (13 بند)، فناوری اطلاعات و ارتباطات (7 بند)، دفاعی و امنیتی (7 بند) علم فناوری و نوآوری (7 بند)، فرهگی (6 بند)، سیاست خارجه (5 بند) و حقوقی و قضایی (4 بند) به دولت ابلاغ شد که رشد اقتصادی متوسط 8 درصد و بهبود فضای کسب و کار از مهترین اهداف این برنامه توسعه ای بود.

وی با بیان اینکه تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز و کاهش شدت انرژی، تقسیم کار و تعیین نقش ملی در مناطق، استانها نواحی، سواحل و جزایر، توسعه اقتصاد دریایی جنوب کشور در محور «چابهار- خرمشهر» با تأکید بر سواحل مکران  از دیگر اهداف برنامه ششم توسعه است تصریح کرد: بر همین اساس نیز مدل مفهومی و رويکردهای کلان تدوين برنامه ششم توسعه در استان کرمان صورت گرفت به طوری که برنامه ریزی توسعه اقتصادی – اجتماعی استان ناظر بر 2 بخش دولتی و خصوصی صورت خواهد گرفت.

رودری با اشاره به برنامه ریزی بخش دولتی برنامه ششم توسعه در استان کرمان گفت: بخش دولتی برنامه ششم شامل برنامه ریزی دولت برای آن بخش از فعالیتهای اقتصادی-اجتماعی و فرهنگی جامعه است که مستقیماً زیر نظر دولت و با مداخله مستقیم و با ابزار تخصیص مستقیم منابع صورت می گیرد که در این بخش مسئله تخصیص بهینه  منابع مطرح است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با بیان اینکه برای اولین بار در کشور نقش بخش خصوصی شامل بخش خصوصی واقعی، تعاونی ها و نهادهای عمومی غیردولتی در توسعه استان در نظر گرفته شده است افزود: در این بخش مداخله مستقیم دولت امکان پذیر نیست بلکه هدف برنامه ریزی، سیاستگذاری، هدایتگری و توسعه مشارکتی است .

وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه دولت نقش راهبرد و هدایتگری را بر عهده خواهد داشت اظهار کرد: با توجه به تمرکز موجود و از آنجائیکه سیاستهای کلان اقتصادی کشور کل فضای ملی را متأثر می سازد، از این رو در استان کرمان و سایر استان ها مسئله هدایتگری به میزان زیادی، جهت گیری های کلان ملی گره می خورد.

رودری با بیان اینکه برنامه ریزی و سیاستگذاری در راستای ایجاد فضای رقابتی، شفاف، با ثبات و تسهیل گری در بخش خصوصی از برنامه های مدنظر گرفته استان برای بخش خصوصی در برنامه ششم توسعه است افزود: بستر سازی مناسب در قوانین ومقررات موجود برای حضور بخش خصوصی در عرصه اقتصاد، ایجاد شرایط مناسب برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در زمینه های اقتصادی و حتی زیربناها، ظرفیت سازی بخش عمومی برای پذیرش روش های مشارکتی جدید بجای روش های سنتی و نهاد سازی لازم برای ارائه خدمات لازم بخش دولتی به فرایند توسعه ( اعم از نهادهای مالی – اداری – تشکیلاتی – قانونی - ... ) از برنامه ریزی های استان برای بخش خصوصی در برنامه ششم توسعه است که این مهم نیز برای اولین بار در کشور مدنظر قرار گرفته است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با بیان اینکه در هر استان ذیل سیاست های کلان برنامه و اسناد بالادست، تهیه و تدوین برنامه در دو سطح «سند توسعه استان» و «برنامه عملیاتی» در دستور کار خواهد بود اظهار کرد: برنامه ششم توسعه علاوه بر ابعاد ملی، بخشی و فرابخشی دارای بعد استانی نیز می باشد که بویژه با توجه به رویکرد آمایشی برنامه و اینکه تعادل و توازن منطقه ای از جمله محورها و مضامین مورد توجه در برنامه می باشد واجد اهمیت است.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه برای اولین بار شاخص های سنجش وضعیت توسعه استان طی سالهای برنامه چهارم و پنجم توسعه احصا شد اظهار کرد:  در برنامه ششم توسعه وضعیت و جایگاه استان در بین مناطق نه گانه آمایش سرزمینی و همچنین جایگاه هرکدام از بخش ها در استان، جایگاه هرکدام از بخش ها با بخش های منطقه، جایگاه هرکدام از بخش ها با بخش های منطقه و تحلیل دلایل موفقیت و عدم موفقیت در عملکرد کلی توسعه استان و عملکرد بخش در برنامه های گذشته در نظر گرفته شد.

رودری با اشاره به اینکه شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدات استان، تحلیل چشم انداز منطقه ای و ملی به منظور تبیین شرایط حاکم بر آینده استان و بررسی وضعیت بخش استانی با بخش متناظر در استان های دیگر از جمله موارد مدنظر قرار گرفته شده در برنامه ششم توسعه کرمان است افزود: در برنامه ششم توسعه استان به دنبال مشخص کردن و اولویت بندی اقدامات اساسی به تفکیک بخشی و شهرستانی و با تاکید بر اسناد بالادستی و برنامه های دولت یازدهم و دوازدهم و همچنین مشخص کردن محورها و مسیرهای عملی و اجرایی تحقق اهداف توسعه متعادل استان هستیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با تاکید بر اینکه به دنبال برنامه رویایی و خیالی نیستیم تصریح کرد: حتی در برنامه ششم توسعه استان برآورد کلی منابع فیزیکی، زیرساختی،انسانی، فنی(تکنولوژیکی) و مالی  مورد نیاز برای تحقق اهداف و همچنین پیشنهاد نحوه تامین و تجهیز منابع برای دستیابی به اهداف تعیین شده نیز در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در فرایند برنامه ششم توسعه استان، سند توسعه شهرستان ها به همراه برنامه های عملیاتی نیز در نظر گرفته شده است افزود: در این راستا ستاد راهبری و تلفیق برنامه ششم استان با ریاست استاندار کرمان تشکیل شد که 6 کارگروه اقتصاد کلان و تجهیز منابع، اجتماعی و فرهنگی، زیربنایی، اقتصادی و تولیدی، تحول اداری و بهره وری و هماهنگی توسعه استان و شهرستان جزییات برنامه ششم توسعه بررسی و تدوین می کنند.

رودری با تاکید بر اینکه کلیه صاحبنظران دانشگاهی، نماینده، مجری مطالعات آمایش و نماینده اتاق بازرگانی در کلیه کارگروه ها و کمیته های برنامه ششم عضویت دارند اظهار کرد: هر کدام از این کارگروه ها در نیز متشکل از چندین کمیته خواهند بود که در نهایت وظایف و اهداف ستاد راهبری و تلفیق برنامه ششم استان را با توجه به شرایط بومی و محلی استان پیگیری می کنند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با اشاره به هدفگذاری رشد 8.5 درصدی اقتصادی استان کرمان در برنامه ششم توسعه تصریح کرد: با توجه به تعویق افتادن یکساله برنامه، نیاز است تا بحث جمعیت، اشتغال و بحث بهره وری طی سالهای 1396 تا 1400مرور مجدد و نسبت به چگونگی تحقق به رشد 2.7 درصد از محل بهره وری بحث و تبادل نظر صورت گیرد.

وی با اشاره به پیش بینی تولید ناخالص داخلی استان در پایان برنامه ششم توسعه استان اظهار کرد: 5.7 درصد تامین منابع رشد 8.5 درصدی اقتصاد استان از محل سرمایه گذاری جدید و 2.8 درصد از محل بهره وری پروژه ها خواهد بود که در این بین متوسط سهم بخش کشاورزی 3.1 درصد، بخش صنعت و معدن 39.5 درصد و بخش خدمات در حدود 43.7 درصد است.

رودری با اشاره به پیش بینی میزان سرمایه گذاری مورد نیاز در طول برنامه ششم توسعه استان برای رسیدن به چشم انداز مورد نظر تصریح کرد: سرمایه مورد نیاز برای رسیدن به این هدف 122 هزار میلیارد تومان است که سهم بخش کشاورزی 1.6 درصد، بخش صنعت و معدن 43.4 درصد و بخش خدمات 46 درصد است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با اشاره به مراحل تهیه و تنظیم برنامه توسعه استان گفت: به طوری کلی سند برنامه ششم توسعه مشتمل بر 12 موضوع فرابخشی و 14 موضوع بخشی می باشد که در گام اول تهیه سند راهبردی توسعه استان، در گام دوم به تبیین برنامه عملیاتی و در گام سوم به تهیه سند توسعه شهرستانها و برنامه های عملیاتی آنها می پردازد.

وی با اشاره به الگوی تامین مالی برنامه ششم در استان کرمان گفت: 87 درصد وزن برنامه ششم توسعه استان از طریق ورود پروژه های بخش غیر دولتی در قالب طرح های مثلث توسعه، تفاهمنامه های منعقد شده،  پروژه های معین های اقتصادی و سایر طرح ها و مراجع قابل طرح در راستای اهداف کمی خواهد بود.

رودری با اشاره به 500 پروژه اقتصاد مقاومتی در سطح استان کرمان خاطر نشان کرد: 190 پروژه  توسط معین های اقتصادی با سرمایه گذاری تقریبی 20 هزار میلیارد تومان در حال اجرا می باشد که با توجه به 1027 پروژه طرح مثلث توسعه با سرمایه گذاری 75 هزار میلیارد تومانی و پروژه های طرح آمایش رسیدن به سرمایه گذاری 122 هزار میلیارد تومان برای رشد 8.5 درصدی اقتصادی استان دور از دسترس نیست.
منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)