کد خبر: ۲۶۰۲۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۳:۳۹
ارسال به دوستان
ذخیره
پاسخ فرشاد به شایعاتی در خصوص تائید نشدن منتخب شورای شهر؛
رئیس شورای شهر به شایعات پیرامون تائید صلاحیت عالم زاده به‌عنوان شهردار کرمان پرداخت و تأکید کرد: شایعات در خصوص تائید نشدن عالم زاده از سوی وزارت کشور صحت ندارد و همه‌چیز روال عادی خود را طی می‌کند.
گفتار نو / گروه جامعه:

رئیس شورای شهر به شایعات پیرامون تائید صلاحیت عالم زاده به‌عنوان شهردار کرمان پرداخت و تأکید کرد: شایعات در خصوص تائید نشدن عالم زاده از سوی وزارت کشور صحت ندارد و همه‌چیز روال عادی خود را طی می‌کند.

محمد فرشاد عصر یکشنبه در نشست علنی شورای شهر کرمان اظهار کرد: تعدادی از اعضای شورای شهر هم با بنده تماس گرفتند و اشاره کردند بر شایعاتی در خصوص تائید نشدن عالم زاده از سوی وزارت کشور و ... که باید بگویم خیر، این‌ها شایعه است و به‌شدت تکذیب می‌شود، من در این فاصله با وزارت کشور و با آقای عالم زاده تماس داشتم، عالم زاده امروز برای پر کردن برگه‌هایی مرتبط در تهران حضور داشتند.

وی افزود: با مسئولین دستگاه‌های زی ربط تماس گرفتم و روال طبیعی تائید عالم زاده در حال طی شدن است، امیدواریم ظرف چند روز آینده حکم صادر گردد تا شهردار کرمان بتواند هر چه زودتر کار خود را شروع کند.

انتقاد بهرامی از تأخیر وزارت کشور در تائید منتخب شورای شهر

اما نایب‌رئیس شورای شهر با انتقاد از تأخیر وزارت کشور در تائید معرفی دو گزینه شورای شهر کرمان برای عهد داری سمت شهرداری عنوان کرد: بعدازاینکه شورای شهر انتخاب خود را انجام داد می‌بایست ظرف مدت ده روز وزارت کشور پاسخ می‌داد، متأسفانه وزارت کشور در این زمینه کوتاهی کرده و اکنون شهر بحران‌زده کرمان به لحاظ مالی و مشکلاتی که دارد بدون شهردار است، جای گله از مسئولین در وزارت کشور دارد.

علی بهرامی ادامه داد: در انتخاب اول گزینه شهردار وزارت کشور بعد از مدت طولانی پاسخی دادند، حال هرگونه که صلاح می‌دانند و ...، اما امیدواریم حداقل برای بار دوم رعایت شود. خواهشمندیم نماینده وزارت کشور در استان و شهرمان این موضوع را پیگیری کنند، متأسفانه دو شهردار را معرفی کردیم اما هنوز به نتیجه نرسیدیم. 

فرشاد بابیان اینکه تا این لحظه همه‌چیز روال عادی خود را طی می‌کند گفت: ما پیگیری کردیم و در این زمینه بی‌تقصیر هستیم. البته این را بگویم متأسفانه شهرداران برخی مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ  و تعدادی از شهرهای استانمان منصوب نشدند و این روند کند به همه‌جا ضربه می‌زند و اگر قانون در همه جای کشور اجرا می‌شد مشکلات کمتر بود و امیدواریم حکم به‌زودی صادر شود.

رئیس شورای شهر در آغاز سخنان خود بیان کرد: برای پیروزی غرورآفرین و افتخارآمیز اسلام بر گروه‌های تکفیری داعش با رهبری رهبر معظم انقلاب و محوریت همشهری افتخارآمیزمان سردار سرافراز اسلام سردار سلیمانی تبریک عرض می‌کنم و پیام تبریک از سوی شورای شهر کرمان ارسال شد و خدا را از این بابت شاکریم.

فرشاد افزود: در هفته گذشته و تا دیروز نمایشگاه بسیار خوبی با موضوع صنایع‌دستی و گردشگری برگزارشده بود که بازدیدی از این نمایشگاه داشتیم. نمایشگاه بسیار فاخر و ارزشمندی بود و پتانسیل استان کرمان درزمینهٔ گردشگری و صنایع‌دستی را به نمایش گذاشت.

وی در ادامه با اشاره به برخی درخواست‌ها از شورای شهر اظهار کرد: همه ما بایستی تلاش کنیم این موضوع در بین شهروندان نهادینه شود که شورای شهر جایگاه قانون‌گذاری برای اداره امور شهر و نظارت بر اجرای دقیق آن را دارد و در جایگاه اجرایی قرار نداریم. شورای شهر بستر را با تصویب قوانین مناسب فراهم می‌کند و نظارت بر اجرای دقیق قوانین می‌کند.

وی همچنین به قطع تعدادی درخت در شهر کرمان و در بلوار جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: کمیسیون خدمات شهری این موضوع را بررسی کرده و گزارش می دهد، اما برخی شهروندان به گونه‌ای برخورد کردند انگار شورای شهر مجوز این کار را داده و می‌بایستی جلوگیری می‌کرد.

وی نگرش‌هایی ازاین‌دست به شورای شهر را نامناسب دانست و بابیان اینکه جایگاه شورای شهر، جایگاه تقنینی و نظارتی است، ادامه داد: موردی که جنبه اجرایی داشته باشد در حوزه وظایف شورای شهر نیست.

رئیس کمیسیون خدمات شهری با تائید صحبت‌های رئیس شورای شهر مبنی بر جایگاه شورا و اینکه شورای شهر یک‌نهاد اجرایی نیست و ناظر است، به تشریح بررسی این کمیسیون در خصوص قطع تعدادی درخت در بلوار جمهوری اسلامی پرداخت و خاطرنشان کرد: بر اساس وظیفه‌ای که داشتیم این موضوع را بررسی کردیم، تنها 4 یا 5 درخت قطع‌شده است و درختانی هم از قبل قطع‌شده بود، یک نوع کرمی با عنوان کرم سرشاخه وجود دارد که متأسفانه درختان نارون را سال‌های سال از بین برده است و سمی که بخواهند برای نابودی این آفت‌ها استفاده کنند ممکن است برای مردم آن منطقه و محیط‌زیست ضرر داشته باشد.

خدادادی افزود: این کرم‌ها در مرکز درخت وجود دارند و ممکن است براثر باد این درختان شکسته و باعث خسارت شوند. به‌ناچار باید این چند درخت قطع می‌شد و این شاخه‌هایی که حرص کردند باید به‌سرعت جمع‌آوری شوند و البته جایگزین هم کاشته شده و رشد کرده‌اند و دلیل اصلی این بود و هیچ مشکل خاصی هم نداشت.

وی همچنین به شایعات پیرامون قطع درختان اشاره و با تکذیب آنان عنوان کرد: به‌عنوان‌مثال برخی شایعه کردند که به خاطر دید یک ساختمان این درختان قطع‌شده که چنین موردی صحت ندارد.
ارجمند کرمانی در این لحظه با تشریح قانون فضای سبز شهری و کمیسیون ماده 7 بیان کرد: بر اساس این قانون برای قطع هرگونه درخت و به هر دلیلی باید مجوز از کمیسیون ماده 7 گرفته شود همچون تغییر کاربری که نیاز به مجوز دارد، باید بدانیم هر اقدام در خصوص قطع درخت بدون مجوز این کمیسیون حقوق جزایی در پی دارد.

او در عین حال اظهار کرد: تذکر دادیم تا کمیسیون ماده 7 تشکیل شود اما متأسفانه نمی‌دانم چرا در شهرداری اجرایی نمی‌شود و بر اساس آیین‌نامه اجرای قانون، به‌نوعی این اقدام (قطع درختان) تخلف محسوب می‌شود.

فرشاد بیان کرد: البته این قطع درختان تعارضی با صحبت آقای ارجمند ندارد و درختی نباید بدون دلیل موجه قطع شود. اما متأسفانه کمیسیون ماده 7 که در این زمینه آن‌طور باید جایگاه خود را پیدا نکرده است و بایستی کمیسیون ماده 7 شهرداری فعال شود.

چناریان به افکار عمومی در خصوص قطع درختان اشاره کرد و گفت: شاید یکی از مواردی که در افکار عمومی مطرح شد صحبت آقای ارجمند در خصوص مجوز قطع درختان بود و اگر کمیسیون فعال شود و در چارچوب آن قانون به تصویب رسد به مشکل بر نخواهیم خورد و در این زمینه باید حق را به افکار عمومی بدهیم

فرشاد در جمع‌بندی موضوع قطع درختان تأکید کرد که اجرای دقیق قوانین و ضوابط ازجمله کمیسیون ماده 7 بایستی به‌صورت جدی پیگیری شوند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی گفت: در بحث بافت تاریخی نمایندگانی از دستگاه‌های زی ربط اعم از اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل میراث فرهنگی، سازمان بهسازی و نوسازی و ... حضور داشتند و سعی می‌کنیم در جلسات آینده به این جمع‌بندی برسیم که برنامه‌هایشان را در یک قالب طرح هماهنگ دربیاوریم و یکسری پروژه‌های عملیاتی و اجرایی را آغاز کنیم.

رامین ارجمند کرمانی افزود: دیگر به دنبال مباحث و ساختارهای ذهنی نیستیم و شاهد حضور فیزیکی شهرداری برای احیای بافت تاریخی با که یکی از دغدغه‌های مسئولین و مردم است خواهیم بود.

وی ادامه داد: تهیه طرح مرمت خانه شهر یکی از موضوعات مهم است که باید هر چه زودتر شروع شود و اقدام کنیم و شهرداری این قضیه را پیگیری کند و به سرانجام برساند، طرح مرمت که تدوین شد نشان خواهد داد که چه مقدار هزینه نیاز است و چگونه کار انجام شود. همچنین متولی این کار شهرداری است اما باید با میراث فرهنگی هماهنگ باشیم.

زهرا ایران‌منش هم بابیان اینکه دولت دوازدهم نگاه مثبتی به حضور زنان برای عهده‌دار شدن مسئولیت‌ها دارد، خاطرنشان کرد: در شورای شهر شهرستان بنده را قابل دانستند و من را به‌عنوان رئیس این شورا انتخاب کردند و امیدوارم قدم‌های مثبتی را برای انجام امور برداریم.
رئیس کمیسیون فرهنگی، هنری و بانوان به آیین‌نامه ساماندهی تابلوهای شهری که در چندین جلسه مطرح شد پرداخت و افزود: از سال 88 هیچ بازنگری در این آیین‌نامه صورت نگرفته است و مهلت خواستند تا آیین‌نامه بروز شود و تا زمان تصویب آیین‌نامه مقرر شد هیچ تابلویی نصب نگردد.

محمد فرشاد هم به زهرا ایران‌منش به خاطر منصوب شدن به‌عنوان رئیس شورای شهرستان کرمان تبریک گفت. 

رئیس کمیسیون حقوقی، حاشیه‌نشینی و نظارت شورا به پروژه‌های در دست اجرا از سوی موسسه مالی و اعتباری عسگریه اشاره و بیان کرد: به نظر می‌رسد پروژه‌های در دست اجرا از سوی عسگریه فرسایشی شده است و کار تعطیل‌شده و باید گزارشی به شورا ارائه دهند و در خصوص پروژه‌های خاتم هم قرار بوده بازدیدی از روند پیشرفت پروژه‌های عمرانی داشته باشیم و به نظر می‌رسد سرعت کار دوستان آن‌طور که باید نیست.

منصور ایران‌منش ادامه داد: قرار شد شورای شهر مبلغی را ماهانه به قرارگاه خاتم‌الانبیاء بپردازد و آن‌ها هم گزارشی از روند پیشرفت پروژه‌ها ارائه دهند و با حضور شهردار باید به این موضوعات که بحث‌های مهم روز است بپردازیم.

فرشاد هم این نکته را یادآوری کرد که اگر در هر جلسه قسمتی از پروژه‌ها بررسی شود خوب است و گفت: گرچه شورای شهر به آن تعهد پرداختی که باید در آخر ماه می‌داشت عمل‌نکرده است.

عزم جدی شورای پنجم برای اتمام پروژه پل سیدی

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل در ادامه بررسی پروژه پل سیدی گفت: سومین جلسه پیگیری پروژه پل سیدی از سوی کمیسیون انجام شد و قبل از آن‌هم بیش از 4 کمیته کارشناسی و بیش از 200 نفر ساعت کار کارشناسی به لحاظ پیچیدگی که این پروژه داشت انجام گردیده است.

محمدجواد کامیاب خاطرنشان کرد: درست است که یک پروژه بود اما به لحاظ صلاحدید مسئولین وقت، تعداد 5 قرارداد برای آن تنظیم شد و به امضاء رسیده بود و از دو بخش به این پروژه پول تزریق می‌شد و هرسال هم یک قرارداد تنظیم می‌گردید که همین امور پیچیدگی کار را بیشتر کرده است. 

وی با اشاره به اینکه مشاورگارنو اطلاعاتش را در اختیار شورا گذاشته است، عنوان کرد: سومین جلسه‌ای هست که در شورای شهر بر روی این پروژه بحث می‌کنیم، در کمیسیون عمران به‌اتفاق آراء به این جمع‌بندی رسیدیم که شورای سوم و چهارم نهایت همکاری را در ارتباط با این پروژه انجام دادند و بر همین اساس مجوزهایی در اختیار این پروژه گذاشته شد که اگر به هر پروژه داده‌شده بود کار به اتمام  می‌رسید.

وی با تأکید دوباره بر نهایت همکاری شورای سوم و چهارم با پیمانکار پروژه پل سیدی یادآور شد: مجوز مابه‌التفاوت دستمزد، نیروی انسانی و تفاوت قیمت فولاد برای این پیمانکار در نظر گرفته شد اگرچه می‌بایست کلیه پرداخت‌ها در قالب 35 درصد غیر نقدی و 65 درصد نقدی پرداخت شود باز در پروژه به نفع پیمانکار مساعدت شد و باز پروژه به اتمام نرسید و متأسفانه پیمانکار تا این لحظه کار ساخت پل را تمام نکرده است و این را یادآوری کنیم که به دلایلی شهرداری هم مقصر شناخته می‌شود. 

وی با تشریح پرداختی‌ها به پیمانکار پروژه پل سیدی گفت: مبلغ 4 میلیارد و 467 میلیون تومان در قبال مجوزهایی که داده‌شده می‌توانست اضافه شود و باز به نفع پیمانکار انجام شد، همچنین از مبلغ از 11 میلیارد و 320 میلیون تومانی که وضعیت شده می‌بایست 7 میلیارد به‌صورت نقدی و  3 میلیارد و 966 میلیارد به‌صورت غیر نقدی دهیم، درواقع در این پروژه که حدود10 میلیارد پرداخت‌شده با توجه به درصد پرداختی نقدی و غیر نقدی تنها مبلغ 1 میلیارد و 335 میلیون تومان غیر نقدی پرداخت‌شده و شورای شهر وقت مساعدت کرده است.

کامیاب با اشاره به اینکه کمیسیون عمران به این باور رسیده است که این پروژه هیچ‌گونه مجوز دیگری برای فعال‌سازی نیاز ندارد، تصریح کرد: متأسفانه با تمام نشدن این پروژه شاهد حوادث مختلفی هستیم و نمونه آن حادثه دیشب بود که در کنار این پل اتفاق افتاد. پیشنهاد معاونت عمرانی شهرداری این بود که تا پایان سال فرصت دهید تا در این 4 ماه با هماهنگی پیمانکار کار پروژه به اتمام رسد و این پروژه جمع شود. اما این نکته را لازم می‌دانم بگویم که اگر قرار باشد دستگاه نظارتی در این پروژه ورود کند بیشترین ضرر را پیمانکار خواهد کرد و اگر مساعدتی در آن زمان و در شورای شهر وقت با پیمانکاران شده است به جمع شدن پروژه‌ها ختم شد ولی در این مورد کار به اتمام نرسید. 

وی اضافه کرد: کمیسیون عمران به این نتیجه رسیده است که پیمانکار از فرصت استفاده کند و با پیشنهاد معاونت عمرانی این پروژه تا پایان سال به اتمام برسد.

نائب رئیس شورای شهر اما با مخالفت در خصوص فرصت دادن به پیمانکار برای اتمام پروژه گفت: هرروز شاهد تصادف و کشته شدن همشهریان برای اتمام نشدن این پروژه هستیم و در همین تصادف دیشب وسیله امرارمعاش دو خانواده از بین رفته است، پیمانکار چه تضمینی می‌دهد که پروژه تا پایان سال به اتمام می‌رسد و همچنین معاونت عمرانی شهرداری که خود شش سال شاهد قضیه بوده است چه تضمینی می‌دهد که این پروژه تا پایان سال تمام می‌شود.

علی بهرامی افزود: به نظر می‌رسد کمیسیون عمران و حمل‌ونقل بایستی راه‌های دیگری را هم بررسی کند.

کامیاب در پاسخ به سؤال بهرامی اظهار کرد: این آخرین اتمام‌حجت با پیمانکار است، لازم است بگویم اگر پروژه را بازنگری کنیم شهرداری هم مقصر خواهد و همچنین بیش از آن قرارداد تعیین‌شده پول نقد پرداخت‌شده است و اظهارت آقای مشرفی در خصوص مصوبه شورای پول و اعتبار که درگذشته توضیح دادند که بر اساس مجوز شورای پول و اعتبار نقدینگی داده‌اند هم قابل‌قبول نبوده و این افزایش بر اساس کمیته‌ای مرتبط که تشکیل‌شده است اعمال شد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل تأکید کرد: درست است که پیگیری این پروژه برای خلع ید پروسه دادگاهی  دارد اما درنهایت پیمانکار متضرر خواهد شد.  

میرحسینی که خود عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل است در پاسخ به اظهارت بهرامی عنوان کرد: در کمیسیون عمران و حمل‌ونقل 4 راه‌حل مختلف بررسی شد، قطعاً تعهدات لازم برای اتمام پروژه در طول مدت چند ماه تا پایان سال اندیشیده شده است. 

بهرامی باز تأکید کرد: علیرغم اینکه پیمانکار بدهکار شد از در سال 93 پل به اتمام نرسید و کدخدا منشی صورت گرفت، باید گفت اگر در این مدت باقیمانده تا پایان سال در اثر اتمام نشدن پروژه تصادف و خسارت جانی صورت گرفت آن‌وقت پیمانکار چه تعهدی خواهد داد.

کامیاب گفت: به لحاظ اینکه به‌جای خلع ید مدت 4 ماهه را بپذیریم پیمانکار باید عاقلانه برخورد کند. 

ماه‌بانو معصوم زاده بیان کرد: علیرغم اینکه هنوز برخورد قانونی صورت نگرفته است باید بداند برخورد ما خیلی متفاوت خواهد بود و به نظر من باید با پیمانکار پروژه برخورد قانونی شود.

علی خدادادی اما گفت: این موضوع خلع ید زمان‌بر می‌شود و به ضرر مردم و شهرداری است، باید زمان‌بندی کنیم و بگوییم به‌عنوان‌مثال ظرف دو هفته آینده کار را شروع کند و اگر شروع نکرد پیگیری خلع ید پیمانکار را آغاز کنیم.

کامیاب خاطرنشان کرد: اعتقاد بنده هم این است که با این وضعیت فعلی پروژه، پیمانکار بایستی خلع ید شود و به‌اندازه کافی شورای سوم و چهارم مساعدت لازم را انجام داده‌اند. 

فرشاد با در نظر گرفتن مخالفت بهرامی و معصوم زاده برای ادامه کار این پیمانکار پیشنهاد داد: بگذارید دو عضو شورای شهر نظرشان را بدهند و شاید برای کمیسیون عمران کارساز بود.

ارجمند کرمانی بیان کرد: بالاخره قبل از سال صورت‌جلسه‌ای بین شهرداری و پیمانکار تنظیم‌شده است و شرایطی در بندها آمده که متأسفانه شهرداری به تعهداتش عمل‌نکرده است و اگر به تعهدات عمل می‌شد قبل از شروع شورای پنجم این پل می‌بایست جمع شود. خواهش من این است همه جهات را مدنظر قرار دهید و باید بدانید سنجیدن همه جوانب در کمیسیون عمران باعث شد این تصمیم گرفته شود.

این عضو شورای شهر تصریح کرد: شورای شهر بسیار قاطعانه در این زمینه ورود خواهد کرد.

بهرامی تأکید کرد: اول اینکه قرارداد یک‌ساله بود و دوم پرداخت هزینه 35 درصد به 65 درصد بوده که رعایت نشده است، این پیمانکار آزموده شده و به علت همین آوانس‌هایی که داده‌شده کار به پایان نرسید و با مساعدت‌های دوباره خواهد گفت اگر مشکل از من بود چرا این‌قدر مساعدت کردید و آیا این پیمانکار نمی‌گوید اگر من مشکل داشتم چرا گذاشتید کار را ادامه دهم؟

وی به پایان نرسیدن پروژه پل سیدی را یک ننگ تاریخی است و بیان کرد: باید اتمام این پروژه را به هر شیوه ممکن شاهد باشیم که بیش از این شاهد تصادف  خسارت جانی و مالی نباشیم.

بهرامی درعین‌حال گفت: اگر یکی از حادثه دیدگان براثر به پایان نرسیدن این پل بستگان شما بود باز این‌قدر مساعدت می‌کردید؟ 
کامیاب توضیح داد: در ماهیت پروژه  ازنظر مجوز مساعدت شده است و با بررسی‌های انجام‌شده پیمانکار برای به پایان بردن کار نیازمند مجوز جدیدی نیست و شورای پنجم هیچ‌گونه مجوز جدیدی نمی‌دهد. 

حسین چناریان عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل  با تقدیر و تشکر از کامیاب در خصوص پیگیری پروژه اظهار کرد: این تصمیم حاصل برگزاری سه جلسه و مدیریت آقای کامیاب بوده است، اگر سرنوشت پرونده قضایی شود ممکن است کل پروژه به تأخیر بیفتند و مردم آن را از ناکارآمدی شورا می‌پندارند. آنچه در کمیسیون عمران تصویب شد تقاضا و اصرار معاونت عمرانی شهرداری بود و معاونت عمرانی شهرداری مسئولیت را پذیرفته است. 

رئیس شورای شهر یادآور شد: هیچ مصوبه‌ای در خصوص این پروژه نخواهیم داشت و پیمانکار برای ادامه کار خود مصوبات را از شورای قبل دارد و بر اساس مصوباتی که دارند عمل کنند. درهرصورت پیمانکار از 35 درصد غیر نقدی و 65 درصد نقدی درمجموع طلبکار است و شهرداری بایستی نظارت مالی بر این پروژه داشته باشد. 

علی‌اکبر مشرفی هم بیان کرد: با توجه به زمان‌بر شدن پروژه و اعمال هزینه‌های اضافه که بر پیمانکار تحمیل شد توصیه‌هایی در شورای چهارم اعمال شد و شورای چهارم نهایت همکاری را انجام داد و با توجه به اتفاقاتی که در خصوص پرداخت‌ها و اضافه شدن هزینه‌ها صورت گرفت پروژه به اتمام نرسید.

وی افزود: با توجه به تجربه‌ام به صلاح نیست تا پیمانکار این پروژه خلع ید شود و تصمیم کمیسیون عمران بهترین تصمیم است و اگر 360 میلیون پرداخت کنیم دهنه ششم گذاشته خواهد شد و بعد دوباره پول دهنه هفتم را هم پرداخت کنیم و از زمان پرداخت شهرداری نهایت دو ماه آن دهنه پایانی پل هم نصب خواهد شد.

وی اما در پاسخ به اظهارت رئیس شورای شهر مبنی بر اینکه شهرداری نظارت مالی بر پروژه داشته باشد، تأکید کرد: باید پول باواسطه گری پیمانکار پرداخت شود، یعنی حتماً پرداخت پول از سوی شهرداری به پیمانکار صورت گیرد تا پیمانکار خود هزینه‌ها را پرداخت نماید و نباید شهرداری هزینه را خود شخصاً بپردازد. 

مشرفی در خصوص مرمت خانه شهر هم  توضیح داد: به نظر من باید بازسازی خانه شهر را دومرحله‌ای کنیم، اول یک تعمیر در بخش پشت‌بام‌ها و مقاوم‌سازی صورت گیرد زیرا زمستان نزدیک است و برف و باران خسارت به بار خواهد آورد و بعد مرحله دوم بازسازی صورت گیرد.

وی همچنین از عملکرد شورای ترافیک برای یک‌طرفه کردن یکی از خیابان‌های نزدیک چهارراه کاظمی گفت: چرا شورای ترافیک در نزدیک چهارراه کاظمی را یک‌طرفه کرده است  که با یک ترافیک شدید روبه‌رو هستیم.

چناریان: تأخیر در تائید شهردار وضع نگران‌کننده را به وجود آورده است

رئیس کمیسیون بودجه و ایجاد منابع پایدار عنوان کرد: تأخیر در تائید شهردار کرمان وضع نگران‌کننده‌ای را به وجود آورده است و برخی از موضوعاتی که قرار است در کمیسیون مطرح کنیم و به نتیجه برسیم با نبود شهردار شاید نتوان آن تصمیم قطعی را گرفت.

حسین چناریان افزود: امیدواریم به‌زودی شهردار تعیین تکلیف شود و در کمیسیون بودجه به سمتی برویم که بتوانیم برای ایجاد منابع برای شهرداری کمک دهیم و احساس می‌کنم با عدم حضور شهردار نمی‌توان بسیاری برنامه‌ها برای ایجاد درآمد را به ثمر برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص افزایش مبلغ گروه مشاور گارنو، مشاور پروژه های تقاطع‌های غیر هم‌سطح هم آن 25 درصد بایستی اعمال شود و مدت قرارداد 18 ماهه بوده و اکنون به اتمام رسیده است. دستوری برای افزایش یا کاهش قرارداد پیش‌بینی‌شده و شهرداری پیشنهاد داده آن 25 درصد پیش‌بینی‌شده را برای ادامه کار این مشاور اجرا کنیم. 

وی عنوان کرد: حدود 141 میلیارد تومان زیان دهی و کسری در ارتباط با ادامه قرارداد با خاتم‌الانبیاء در بودجه شهرداری اعمال‌شده است. 

مشرفی دراین‌باره توضیح داد: با 6 میلیارد و 700 میلیارد تومان این مشاور انتخاب شد.  طول زمان قرارداد از 24 ماه به 18 ماه کاهش پیدا کرد و در این رابطه ده درصد از مشاور تخفیف گرفتیم که درنهایت به حدود 4 میلیارد رسید.  باز زمان عقد قرارداد 10 درصد کم کردیم که به 3 میلیارد و 780 میلیون رسید.

وی ادامه داد: طی نامه‌ای که شورای وقت به شهرداری نوشت با این موضوع که مبلغ قرارداد از تاریخ این نامه قرارداد 18 ماهه و با همان حدود 3 میلیارد است، باید در گام اول مدت قرارداد را تعیین تکلیف کنیم و پیشنهاد من این است سه کمیسیون مربوط جلسه مشترکی برای تعیین تکلیف این موضوع داشته باشند و موردبررسی قرار دهند.

فرشاد هم گفت: کمیسیون تلفیق با حضور کمیسیون‌های تلفیق و با حضور مشرفی برگزار شود تا این موضوع موردبررسی قرار گیرد.

چناریان در ادامه تشریح مصوبات کمیسیون خود اظهار کرد: بایستی ماهی 4 میلیارد تومان نقدینگی در اختیار خاتم‌الانبیاء قرار گیرد تا گزارش روند پیشرفت پروژه‌ها را ارائه دهند. 

واگذاری موقت پول جمع‌آوری برای ساخت پارکینگ‌ها در شهرداری به مبلغ 3 میلیارد تومان به خاتم‌الانبیاء مطرح می‌شود که بهرامی به این پیشنهاد واکنش نشان می‌دهد و می‌گوید: تمام مشکل ترافیک سطح شهر همین نبود پارکینگ است و اگر پارکینگ داشتیم ترافیک نداشتیم و نیازی به برخی پروژه‌ها هم نبود و همان روز اول هم مخالفت کردم و گفتم که تعهد ایجاد نکنید زیرا نمی‌توانیم این مبلغ ماهانه را پرداخت کنیم.

وی افزود: اکنون به‌عنوان‌مثال چهارراه کاظمی و خیابان اطراف آن با ترافیک شدید مواجهیم و پاسخ دهید که چرا پارکینگ نداریم؟ چرا هزینه اخذشده از محل پارکینگ برای ساخت پارکینگ هزینه نشده و در حساب مانده است .

خدادادی این نکته را یادآوری کرد که "بر اساس پولی که شهرداری از محل پارکینگ‌ها اخذ کرده پارکینگ ساخته و باید بدانیم که این پول امانت‌داده می‌شود و برگشت داده خواهد شد.

چناریان هم گفت: این پول امانت‌داده می‌شود و دوباره برگشت داده خواهد شد.

میرحسینی بیان کرد: مبالغی که از محل پارکینگ‌ها گرفته می‌شود در آن حد نیست که در همان نقطه پارکینگ بسازند. با اطلاعاتی که دارم سرمایه‌گذار برای احداث پارکینگ در چهارراه کاظمی وارد مذاکره شده  و با این پول نمی‌توان پارکینگ ساخت و اکنون بلااستفاده مانده و باید ظرف مدت شش ماه این پول برگردد.

مشرفی یادآور شد: در شورای چهارم مصوب شد شهرداری حق ندارد پول پارکینگ را در جای دیگری هزینه کند و اینکه حق ندارد پول پارکینگ را در فاصله بیش از 150 متری از آن منطقه‌ای گه پول دریافت شده برای ساخت پارکینگ بسازد و باید بدانیم سه میلیارد تومان دردی را دوا نمی‌کند.

وی تشریح کرد: پارکینگ‌ها دو گونه‌اند، پارکینگ‌هایی که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام‌شده و پارکینگ‌هایی که با هزینه‌ای که بابت پارکینگ‌ها وصول‌شده ساخته‌شده‌اند. راه‌های کسب درآمد وجود دارد و باید پول پارکینگ را برای ساخت پارکینگ هزینه کرد.

خدادادی این نکته را یادآوری کرد که شهرداری در پارکینگ‌هایی که توسط بخش خصوصی ساخته می‌شود سهیم است.

معصوم زاده هم با درآمد پارکینگ برای هزینه در بخش‌های دیگر به‌شدت مخالفت کرد و گفت: مردم از نبود پارکینگ و ترافیک به وجود آمده جریمه می‌شوند و در اصل شورای شهر و شهرداری باید پول جریمه‌ها را پرداخت کند.

ارجمند کرمانی خطاب به مشرفی اظهار کرد: مسائل شهری اتفاق افتاد و متأسفانه اکثر پارکینگ‌ها تغییر کاربری پیدا کردند و باید این موارد را در کمیسیون مربوط پیگیری کرد.

خدادادی خاطرنشان کرد: اینکه می‌گوییم پول به قرارگاه خاتم‌الانبیاء از محل پارکینگ‌ها داده شود برگشت داده خواهد شد و انجام پروژه‌ها در جهت روان‌سازی ترافیک است، پل به اتمام خواهد رسید و  شاهد گره ترافیکی نخواهیم بود. تا آنجایی که اطلاع دارم شهرداری بر اساس آنچه پول گرفته پارکینگ هم تأمین کرده است.

او اما با اشاره به اینکه پول پارکینگ در حساب مانده و فعلاً استفاده نمی‌شود و باید آن را در جهت انجام امور شهرداری هزینه کنیم، گفت: اکنون یک ماه و نیم کارخانه آسفالت تعطیل‌شده و 100 میلیون تومان پول‌ندارند تا این کارخانه را فعال کنند و مایه تأسف است. 

کامیاب هم بیان کرد: چه‌بهتر تغییر کاربری‌های عمومی را تغییر ندهیم، اگر به سمتی برویم در مراکز شلوغ پارکینگ بسازیم بسیار خوب است و از طرفی در خصوص پروژه‌های خاتم هم مشکل تأمین منابع مالی داریم و نباید تقصیر را گردن هم بندانیم.

بهرامی گفت: قرار بر این شد روز اول با تغییر در نگرش فشل وارد شورای شهر شویم و آن نگرش را تغییر دهیم چرا باید پول پارکینگ را در جای دیگر هزینه کنیم، با همین سه میلیارد هم می‌توان پارکینگ ساخت و چرا کوتاهی می‌کنیم؟

فرشاد تأکید کرد: لازم است یادآوری کنم این سه میلیارد که به آن اشاره می‌شود درواقع تجمیع پول پارکینگ هر 4 منطقه شهرداری است و هر منطقه درصدی از این مبلغ را دارد که طبیعتاً نمی‌تواند برای ساخت پارکینگ هزینه کند زیرا ناچیز است، اگر از کارخانه بردسیر و آقای عکاف زاده میلگرد تأمین شود و تعهدی که با خاتم‌الانبیاء داریم انجام شود تا 15 دی‌ماه پروژه چهارراه ولیعصر و تا پایان سال پروژه میدان آزادی به بهره‌برداری خواهد رسید و از آن‌طرف هم قانون گفته که می‌توان پول را از بخش برای بخش دیگر قرض گرفت. 

مشرفی هم که در بخشی از سخنان خود در نشست امروز گفت "تجربه و تاریخ نشان داده که پول قرض گرفته از یک بخش برگشت داده نشده است" اما این بار اظهار کرد: اصولاً در ایام پایانی سال، شهرداری با تخفیفانی که می‌دهد وضعیتش بهتر می‌شود و حداکثر تا پایان سال این سه میلیارد تومان برگشت داده خواهد شد.

چناریان این نکته را یادآوری کرد که " در آغاز به کار شورای پنجم به جمع‌بندی رسیدیم که پروژه‌های خاتم به اتمام برسد و شورا باید حداقل به تعهدات خود عمل کند. شهرداری هم باید این‌قدر قدرت مانور را بر منابع مالی خود داشته باشد ضمن اینکه الآن پروژه پارکینگ در دست اجرا هم نداریم که برداشت این پول مانع اجرای آن پروژه شود.

معصوم زاده در پایان با تمجید از حضور خاتم‌الانبیا برای در دست گرفتن برخی پروژه‌های شهر کرمان اما با برداشت پول از حساب پارکینگ برای انجام تعهد شورای شهر مخالفت کرد.

اما در نهایت برداشت از حساب پارکینگ برای انجام بخشی از تعهد شورای شهر به خاتم‌الانبیاء برای اتمام پروژه‌ها با ده رأی موافق و مخالفت ماه‌بانو معصوم زاده به تصویب رسید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

توصیه خیرخواهانه همتی به دولت سیزدهم: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می‌شوید

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

اعضای باند جعل مدارک تحصیلی در کرمان دستگیر شدند

مدارس شهرستان زرند در روز چهارشنبه تعطیل شد / نیروهای شهرداری در آماده‌باش

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

معاون سازمان غذا و دارو: عطاری‌ها حق فروش دارو یا فرآورده دارویی را ندارند

پربازدید ها

صدور هشدار نارنجی با فعالیت سامانه بارشی در مناطقی از استان کرمان

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان عنوان کرد: بی‌انگیزگی پزشکان متخصص برای حضور در شهرستان‌ها به دلیل کمبود زیرساخت‌های درمانی

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان: برداشت گیاهان دارویی ممنوع و با متخلفان برخورد قضایی می‌شود

کمبود شدید تمامی گروه‌های خونی در بم / درخواست از شهروندان برای اهدای خون

افشای جزئیاتی جدید از حادثه تروریستی کرمان؛ ساچمه‌های جلیقه انفجاری آلوده بودند

تیراندازی با اسلحه در درگیری خانوادگی در منوجان 4 مصدوم بر جای گذاشت

نجات یک خانم از دست زورگیر خیابانی چاقو به دست در سیرجان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)