کد خبر: ۲۶۱۸
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره

محمدباقر قالیباف پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال 92 یکی از اولین دولتمردانی بود که زمزمه برنامه‌ریزی او برای لیست‌بندی و تلاش برای به دست آوردن تعداد بیشتری از کرسی‌های مجلس به گوش رسید.
به گزارش خبرآنلاین،  سیاستمدار 54 ساله طرقبه ای ، آنگاه که در قامت فرمانده نیروی انتظامی تبدیل به چهره ای رسانه ای شد ، فرصتی یافت تا در سال 84 در انتخابات ریاست جمهوری پا به رقابتی بگذارد که در میان افکارعمومی اجماعی برای برنده قطعی آن وجود نداشت.

قالیباف وقتی موفق به کسب اکثریت آرا در آن رقابت فشرده نشد، مدتی از انظار غایب بود. او هوایی شد و بیشتر به پیشه هدایت هواپیما می پرداخت. برخی توصیه ها و پادرمیانی ها او را راهی ساختمان شهرداری تهران کرد و توانسته تا کنون بر صندلی شهرداری پایتخت تکیه بزند. گو اینکه  این صندلی دو سال قبل،می رفت تا از زیر پای او کشیده شود،اما کمک دیگران از اینکه او دوباره بیشتر وقتش را در آسمان بگذراند نجات داد.

او که در سال 84شهردار شد، باز هم پای در کفش سیاست کرد و در فرایندهای سیاسی اصولگرایان سهمش را جست وجو کرد. حامیانش با نام او در آستانه انتخابات‌های مختلف فعال شدند؛ «اصولگراهای اصلاح طلب» یکی از تابلوهای این جریان بود.

با وجود کوششی که قالیباف برای حرکت در میانه دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب می کرد، و می خواست سبد رای خود را از برگه های رای دو طیف سیاسی پر کند، در انتخابات سال 92  چهره معتدل شناخته نشد . حتی در میان کاندیداهای اصولگرایان هم نتوانست محل اجماع باشد و تنها به عنوان یک ضلع در  سه ضلعی بحث برانگیز 24خرداد 92 مطرح شد.

پس از سال 92، برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری که پایشان به پاستور نرسیده بود، سودای بهارستان را در سر پروراندند، اولین نفری که خبرهایی از او منتشر شد محمدرضا عارف، کاندیدای انصرافی اصلاح طلبان بود اما چندی نگذشت که خبرها از جلسات و رایزنی‌های قالیباف به گوش رسید.

تلاش برای اثرگذاری بر مجلس دهم

هرچند تلاشهای قالیباف برای مجلس دهم شروع شده،اما اولین باری نیست که او از کرسی‌های مجلس سهم می‌‌خواهد. در انتخابات مجلس نهم افراد موردنظر او در لیست اصولگرایان در برخی کلانشهرها جای گرفتند. به عنوان مثال طلایی در لیست اصفهان قرار گرفت و رودکی و خانی در لیست تهران اما هیچکدام از آنها با وجود تبلیغات بسیار سنگین،پرحجم و پرهزینه موفق نشدند بر صندلی‌های سبز بهارستان تکیه بزنند.

این دست تلاش ها البته به چهار سال پیش از آن باز می گشت، آن هنگام که در مجلس هشتم قالیباف تلاش کرده بود جایی برای حامیانش در بدنه ائتلاف اصولگرایان باز کند.

آغاز لابی‌ها از یک سال و نیم پیش

اولین خبرها برای حضور شهردار تهران در ماراتن بهارستان، بهمن 92 منتشر شد. عباس پازوکی از اعضای سابق حلقه تیم رسانه‌ای قالیباف در صفحه فیس‌بوک خود از تلاش‌های شهردار تهران برای سرلیستی اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم خبر داد و نوشت: «برخی منابع از استعفای محمد باقر قالیباف از سمت شهرداری تهران خبر می‎دهند. البته این منابع استعفای قالیباف را قریب الوقوع نمی‌دانند، بلکه در فرصت قانونی باقی مانده تا انتخابات مجلس دهم این استعفا مطرح می‌‌شود تا امکان ثبت‌نام برای انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه تهران به عنوان سرلیست اصولگرایان تهران فراهم شود.

ظاهرا آقای قالیباف که از رسیدن به ریاست قوه مجریه ناامید شده در نظر دارد شانس خود را برای کسب عنوان ریاست قوه مقننه امتحان کند» . همچنین گفته می شد لابی‌های قالیباف در همان زمان آغاز شده بود به عنوان مثال قالیباف که هیچ گاه بدون محافظ و راننده جایی نمی‌رود در حال رانندگی برای یکی از مقامات تصمیم‌گیر در زمینه انتخابات مجلس بوده است.

قالیباف برای اینکه این پیش‌بینی پازوکی را محقق کند تنها چهار روز تا 28 خرداد فرصت دارد که صندلی شهرداری تهران را ترک کند و بتواند برای انتخابات مجلس کاندیدا شده و سودای تکیه زدن بر صندلی ریاست پارلمان را در سر بپروراند.هرچند،گمانه زنی های سیاسی می گوید قالیباف نقد "بهشت" را با نسیه"بهارستان" معامله نمی کند.

احتمال نزدیک شدن قالیباف به تندروها

در بین همه خبرهای منتشر شده گاهی نیز خبرهایی دیده می شد که نشان می‌‌داد قالیبافی که روزگاری خود را به جریان اصلاح طلبان میانه رو نزدیک می‌‌دانست، با فاصله گرفتن از جریان اصلاحات به ویژه پس از تلاش بخشی از اصلاح طلبان شورای شهر پایتخت برای جایگزین کردن محسن هاشمی در قامت شهردار تهران، اکنون برای رسیدن به قدرت حتی حاضر است با اصولگراهای تندرو نیز ائتلاف کند.

کار به آنجا کشید که در فروردین ماه سال گذشته خبر رسید قالیباف با همراهی برخی از نیروهای جبهه پایداری  در حال انجام برنامه‌ای است که بتواند حتی در دانشگاه آزاد نیز ساختار ستادی خود را شکل دهد. این تلاش در شرایطی است که قالیباف در سال 84 از سوی همین جریان ، متهم به نزدیکی به هاشمی رفسنجانی می شد.

فعالیت چراغ خاموش قالیباف

تلاش‌های قالیباف برای انتخابات مجلس هیچ گاه در طولانی مدت از اخبار داخلی حذف نشده است و هر از گاهی کسی خبری می‌‌آورد که پشت پرده خبرهایی هست. در اسفند 93 عوض حیدرپور، نماینده شهرضا گفته بود که قالیباف به طور فعال وارد عرصه انتخابات مجلس می‌‌شود. او درخصوص فعالیت چراغ خاموش قالیباف در انتخابات مجلس دهم، گفت: «آقای قالیباف به  عنوان یک چهره سیاسی اصولگرا شناخته می‌‌شود که طبیعی است در انتخابات پیش رو به صورت فعال وارد شود و اقداماتی انجام دهد». حیدرپور کمترین حضور انتخاباتی قالیباف را تبدیل شدن وی به مرجع مشورتی کاندیداها عنوان کرده بود، با این وجود حالا معلوم نیست قالیباف بخواهد در چارچوب ائتلاف سراسری اصولگرایان، بازیکنی نشسته بر نیمکت ذخیره‌ها باشد.

استعفای مدیران شهرداری

فروردین ماه امسال بود که چند مدیر شهرداری تهران استعفا دادند. این استعفا شایعه حضور جدی قالیباف در انتخابات مجلس را تقویت کرد. احتمال دارد این افراد کاندیداهای اصلی شهردار تهران برای قدرت گرفتن در مجلس دهم باشند. علیرضا نادری از سمت معاون شهرسازی و معماری شهرداری، شهاب مرادی، روحانی جنجالی و خاص نزدیک به قالیباف از سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، دادوش‌ هاشمي از سمت معاون مالي شهرداری و علیرضا جاوید از شهرداری منطقه 4 کنار رفته و در کنار این افراد شهرداران بوشهر و نیشابور و معاون برنامه ریزی شهردار مشهد نیز از سمت خود استعفا داده‌اند تا شاید به این ترتیب امکان تشکیل یک فراکسیون مستقل برای دفاع از منافع مدیریت شهری در بهارستان ایجاد شود. فراکسیونی که معلوم نیست قالیباف بر روی پرده در رأس آن قرار خواهد گرفت یا پشت پرده باقی خواهد ماند.

احتمال کاندیداتوری همسر قالیباف

مردان نزدیک به محمدباقر قالیباف به مدیرانش در شهرداری محدود نمی‌شوند.گمانه‌زنی‌هایی درباره سید محمدجواد شوشتری نیز صورت گرفته است. در سال 92 در لیستی که از سوی نزدیکان قالیباف منتشر شد، شوشتری گزینه او برای تصدی پست رئیس دفتر رئیس جمهور در صورت پیروزی در انتخابات بود. محمد نبی رودکی نیز از دوستان قدیمی قالیباف در سپاه بود که با او به شهرداری آمد. رودکی نماینده مردم شیراز در مجلس هفتم بود و در انتخابات مجلس نهم با حمایت قالیباف در تهران کاندیدا شد اما پایش برای دومین بار به پارلمان باز نشد. احتمال کاندیداتوری او برای مجلس دهم از شیراز یا تهران نیز مطرح شده است.

علي‌اصغر خاني هم در انتخابات مجلس نهم جزو گزينه‌هاي قاليباف در ليست اصولگرايان بود كه از راهيابي به مجلس بازماند و مرتضي طلايي كانديدای ناكام انتخابات مجلس قبل از حوزه اصفهان بود و هر دو اینها کاندیداهای بالقوه بهارستان به حساب می آیند.

در کنار همه این مردان نام یک زن نیز در لیست احتمالی قالیباف برای مجلس دهم به گوش می‌‌رسد و او همسر قالیباف است. کاندیداتوری زهراسادات مشير استخاره که مشاور قالیباف در امور بانوان نیز هست می تواند نگاه ها را بیش از پیش به حضور قدرتمند شهردار تهران در عرصه رقابت های پارلمانی جلب کند.

جهت گیری در سخنرانی

قالیباف برای حضور در انتخابات مجلس رو بازی نکرده است اما به تازگی نشانه‌های تازه‌ای در سخنرانی‌های عمومی او دیده می‌‌شود. او که در طول یک سال گذشته عموما تنها در کسوت شهردار تهران سخن گفته بود و سخنرانی‌هایش معطوف به مسائل شهری بود، حالا گلایه می‌‌کند که چرا برخی پشت تریبون ژست اپوزیسیون می‌‌گیرند و در جایی دیگر به روحانی نقد می‌‌کند که از دوره «بگم بگم» به دوران «تقصیر قبلی‌ها بود» رسیده است و گفته همه چیز را به تحریم گره زدن، گره ای را باز نمی‌کند و باید شیوه مدیریتی اصلاح شود. سخنانی که بیشتر به بعد نظارتی وظیفه نمایندگان مجلس نزدیک است تا جایگاه شهرداری پایتخت.

چشمداشت به اصولگرایان پایتخت

آقای شهردار،10سال پیش می خواست با یک "تیک آف" به آسمان ریاست جمهوری برسد، اما چرخهای هواپیمایش باز نشد. دوسال پیش  هم با "بگم بگم" در مناظره انتخاباتی وارد گود حسن روحانی شد اما با فن"حمله گاز انبری" که خود آن را طراحی کرده بود، خاک شد. سه سال پیش هم وزن خود را پیش اصولگرایان لو داد و نتوانست حتی یک نامزد نشاندار خود را با رای مردم وارد خانه ملت کند.

با این حال، او باز هم چشم به اصولگرایان پایتخت دارد و لابد متوقع است باز هم سهمش در مجلس نادیده گرفته نشود.

بازگشت به گذشته؟

عبارت توفانی"من سرهنگ نیستم" در مناظره معروف انتخاباتی سال 92، در کمتر از چند ثانیه ، به هدف خورد. قالیباف ژنرال در کسری از دقیقه به قالیباف سرهنگ تبدیل شد. او اما گویا دوباره می خواهد ژنرال شود، آن هم در دنیای سیاست. ژنرالی که گویا هم پارلمان را می خواهد، هم کرسی ریاست جمهوری دوازدهم را.

محسن رضایی به عنوان فرمانده دوران دفاع مقدس که محبوبیتش در میان همرزمانش بی نظیر است، چند صباحی پای در میدان سیاست گذاشت. خیلی هم وارد بازار مکاره های سیاست نشد.  در رفتارها و مناظره های سیاسی سالهای 84و88و92 برای رای جمع کردن به هر دری نزد.  حتی برای بسیاری از مشکلات اقتصادی برنامه داشت. با این حال به این نتیجه رسید که برای ایفای نقش استراتژیک باید به حرفه پیشین خود باز گردد. آیا قالیباف هم به این نتیجه خواهد رسید و راه حیاتش را باز نگه می دارد یا همچنان می خواهد در میدان سیاست به "قدم رو" ادامه دهد و شکستهای زنجیره ای و سریالی اش را ادامه دهد؟
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
0
0
مجسم کنید آنروزی را که نماینده کتاب رکوردهای گینس بیاید ایران و رکورد کاندیداتوری پی در پی شکست انگیز آقای قالیباف رو ثبت نماید.اونروز میبینیم که قالیباف هم برای کاندیدشدنش هدفی داشت مانمیدانستیم.به امید آنروز...............................
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)