کد خبر: ۲۶۲۰۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرکل محیط زیست عنوان کرد؛
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با اشاره به وجود 11 کانون گرد و غبار داخلی گفت: 33.9 درصد از کانون ریزگردها و گرد و غبار کشور در این استان قرار دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با اشاره به وجود 11 کانون گرد و غبار داخلی گفت: 33.9 درصد از کانون ریزگردها و گرد و غبار کشور در این استان قرار دارد.

رضا جزینی زاده افزود: 25 درصد از کانون های گرد و غبار در منطقه تالاب جازموریان و 8.9 درصد از این کانونها در شهرستان سیرجان و شهربابک با وجود رگه های معدنی قرار دارد.

وی تصریح کرد: برای مقابله با ریزگردها شرح وظایف تمام دستگاهها در کارگروه احیای تالاب جازموریان تعریف شده و این دستگاه ها باید برنامه های خود را به منظور کاهش ریزگردها با منشا درون استانی و برون استانی انجام دهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: مابقی کانون ریزگردها از جمله بادهای 120 روزه سیستان نیز منشا کانون های گرد و غبار فرا استانی را دارد.

وی افزود: یکی از راههای تثبیت شنهای روان، حق آبه، مالچ پاشی و نهالکاری است و در صورت اقدام در این زمینه تا حدودی می توان جلوی فرسایش بادی و پیشروی ریزگردها را گرفت.

جزینی زاده عنوان کرد: برای کاهش ریزگردها و گرد و غبار کمیته ریزگردها در استانداری کرمان به ریاست استاندار تشکیل و نظرات تمام دستگاهها در این زمینه بررسی شد و همچنین کارگروه ملی گرد و غبار در سازمان حفاظت از محیط زیست کشور تشکیل شده است.

وی ادامه داد: پس از اظهار نظر مدیران تمام دستگاههای اجرایی عضو کارگروه، احیای تالاب جازموریان برای جلوگیری از ریزگردها در این منطقه مصوب شد.

**دستکاری طبیعت بدون استراتژی توسعه پایدار محیط زیست را تهدید می کند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه هرگونه دستکاری در طبیعت بدون استراتژی توسعه پایدار تهدیدی برای محیط زیست است گفت: با توجه به پایش زیست محیطی استان کرمان توسط این اداره کل و هم افزایی استاندار کرمان با تمام دستگاهها و صاحبان صنایع و معادن، این استان هم اکنون به نقاط خوبی در بحث محیط زیست رسیده است.

وی افزود: استراتژی توسعه پایدار مورد نظر حفاظت محیط زیست کرمان اینگونه است که هرگونه فعالیت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی باید توجیه اقتصادی داشته باشد و همچنین در توسعه پایدار باید به سلامت مردم، محیط زیست و آیندگان توجه شود.

جزینی زاده اظهار کرد: اگر مسائل زیست محیطی در توسعه پایدار لحاظ نشود این توسعه پایدار نیست لذا تمام فعالیت های کشور و استان کرمان با نگاه و روحیات زیست محیطی استاندار این استان، دولت تدبیر و امید و سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب به سران سه قوه، به سمت حداقل تخریب و آلودگی محیط زیست پیش می رود.

وی ادامه داد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان با رویکرد و تعامل فرابخشی، تخریب و آلودگی محیط زیست را به حد صفر خواهد رساند.

** توانمندسازی جامعه برای جلوگیری و تخریب محیط زیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش گفت: برای حفاظت از محیط زیست باید بیش از گذشته به توانمندسازی جوامع با هدف جلب مشارکت های مردمی مبتنی بر آموزش گام برداریم زیرا اگر مشارکت مردم باشد نیازی به قوه قهریه و پرداخت هزینه های هنگفت برای جلوگیری از تخریب و آلودگی محیط زیست وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اصل 50 قانون اساسی بطور کامل وظیفه حفاظت از محیط زیست را برعهده دستگاه ها و مردم قرار داده است افزود: اگر مشارکت مردمی نباشد با بهترین امکانات و عامرانه ترین قوانین به جایی نخواهیم رسید لذا همواره باید از خود آغاز کرد.

روند رو به افزایش و 2.5 برابری سازمان های مردم نهاد زیست محیطی در استان کرمان نشان دهنده توجه ویژه دولت تدبیر و امید به مشارکت های مردمی است.

هم اکنون 20 سازمان مردم نهاد زیست محیطی در حوزه های مختلفی از جمله پاکسازی مناطق گردشگری و تفریحی، قرق اختصاصی، آموزش در مدارس و روستاها و حفاظت از مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان مشغول فعالیت هستند.

مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست شامل پارک های ملی، اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و مناطق حفاظت شده در مجموع 2 میلیون و 405 هزار و 257 هکتار که 13.1 درصد از وسعت استان کرمان را شامل می شود.

دولت تدبیر و امید با مالچ پاشی، افزایش حق آبه، نهالکاری بنگاه های صنعتی و معدنی اقدامات موثری برای جلوگیری از ریزگردها در استان کرمان انجام داده است.
منبع: ایرنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

گزارش هواشناسی از میزان بارش‌ها تاکنون در کرمان / هشدار برای کاهش دما و سرمازدگی محصولات کشاورزی

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

کشف لاشه چهار رأس جبیر و سه قبضه سلاح از شکارچیان غیرمجاز در راور

مفقود شدن ۳ دختر نوجوان در سیلاب عنبرآباد

مدارس شهرستان‌های جنوب کرمان غیرحضوری شد

دو دختر نوجوان مفقودی در سیلاب عنبرآباد پیدا شدند

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)