کد خبر: ۲۶۲۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸
ارسال به دوستان
ذخیره
قطع درختان نارون بلوار جمهوری کرمان در نگاه نخست کاری غیراخلاقی بنظر می رسد این در حالی است که این اقدام اصلاحی شهرداری کرمان راهی ناگزیر برای احیای فضای سبز این شهر است.
قطع درختان نارون بلوار جمهوری کرمان در نگاه نخست کاری غیراخلاقی بنظر می رسد این در حالی است که این اقدام اصلاحی شهرداری کرمان راهی ناگزیر برای احیای فضای سبز این شهر است.

 کرم خراط و سوسک چوب خوار به عنوان آفتی غیربومی چندی است که به جان درختان بلوار جمهوری کرمان افتاده است.

هر چند بطور دقیق مشخص نیست که این آفت چگونه و از کجا وارد شهر کرمان شده است اما اکنون در صورت رسیدگی نکردن به این درختان بیمار، آفت با ایجاد دالان هایی در تنه درختان به مرور به تمامی پیکره درختان شهر سرایت کرده و موجب خشک شدن آنها می شود.

از طرفی نبریدن درختان بیماری که از درون تهی شده اند با وزش بادهای فصلی و بارندگی های زمستانی احتمال شکستن و سقوط آنها در مسیری پر تردد همانند بلوار جمهوری فراهم می شود که خود می تواند عاملی برای ایجاد حوادث باشد.

حالا شهرداری کرمان با قطع درختان نارون بیمار بلوار جمهوری شهر کرمان علاوه بر جلوگیری از سرایت بیماری به سایر درختان و پیشگیری از خطرات احتمالی با کمک و مشورت بخش های تحقیقاتی و علمی استان چون مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی به زیباسازی پیشانی و ورودی شهر کرمان می اندیشد.

** نگهداری نارون های بلوار جمهوری کرمان خطرناک بود

مسئول بخش باغبانی مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی کرمان و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان گفت: نگهداری از درختان آفت زده بلوار جمهوری کرمان خطرناک بود زیرا وزش باد شدید ساقه ها و تنه درختان را شکسته شده و موجب سقوط این درختان می شد. 

محمد مظفری با بیان اینکه پیش از این با انجام اقداماتی اصلاحی، چند سال بیشتر از عمر این درختان، از آنها نگهداری شده است افزود: سوسک چوبخوار تنه‌ این درختان را کاملا خالی کرده و موجب خشکیده شدن آنها شده است.

مظفری گفت: علاوه بر اینکه عمر اقتصادی و مفید درختان نارون بلوار جمهوری کرمان به اتمام رسیده بود، آفت سوسک چوبخوار و کرم خراط به جان این درختان افتاده است لذا باید درختانی جوان جایگزین این نارون ها می شد.

** بافت درختان نارون کرمان مرده بود

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرمان با بیان اینکه عمر مفید درخت نارون بین 30 تا 50 سال است افزود: بدلیل پیری، بافت نارون های بلوار جمهوری شهر کرمان مرده و به راحتی آفت به آنها ورود کرده بود.

ایمان سیف الهی با اشاره به تمهیدات مختلف سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری کرمان برای افزایش طول عمر نارونها افزود: نارون های بولوار جمهوری کرمان با اتکا به تلاش این سازمان چندین سال بیشتر دوام آوردند.

وی ادامه داد: این اقدام با هدف جلوگیری از شکستن این درختها در اثر بارش برف یا وزش باد و برای ممانعت از آسیب رسیدن به شهروندان صورت گرفته است و همچنین قطع درختان نارون بلوار جمهوری کرمان موجب جان گرفتن درختان توت مجارو آنها می شود.

سیف الهی با بیان اینکه این نارونها از درون بوسیله کرم خراط پوسیده شده بود تاکید کرد: با این آفت زدگی باید شاهد خشک شدن تک تک نارونها باشیم یا از هم اکنون اقدامات اصلاحی انجام دهیم. 

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری گفت: شهرداری کرمان در چارچوب وظایف سازمانی خود در برخی موارد به هرس و سربرداری و برخی موارد به قطع نارونها ناگزیر شده است.
سیف الهی افزود: نارونهایی که عمرشان به اتمام رسیده است با هدف احیای فضای سبز از پایین قطع می شوند و در دیگر موارد به هرس اکتفا می شود. 

** ابتلا به آفات دلیل قطع درختان بلوار جمهوری کرمان

رئیس شورای اسلامی شهر کرمان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: آلودگی و ابتلا به آفت غیرقابل مهار، علت قطع درختان نارون بلوار جمهوری شهر کرمان است.

محمد فرشاد با اشاره به قطع درختان بلوار جمهوری اسلامی کرمان افزود: سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرمان با قطع درختان نارون بلوار جمهوری کرمان از این آفت زدگی جلوگیری کرده است.

اخیرا کلیپ، تصاویر و مطالبی مبنی بر قطع درختان بلوار جمهوری در فضای مجازی منتشر شده و برخی از مردم اعتراض خود را به این اقدام نشان داده اند.

همچنین پیش از این، حدود 6 سال پیش قطع درختان نارون در برخی از نقاط شهر کرمان برای مبارزه با آفت سوسک چوب خوار عنوان شده بود و مردم کرمان در این مورد نیز به شهرداری کرمان اعتراض کردند.
استان کرمان در جنوب شرقی ایران قرار گرفته است. 
منبع: ایرنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)