کد خبر: ۲۶۳۶
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران اعلام کرد: براساس هماهنگی صورت گرفته بین سازمانهای ایمیدرو و بورس، عرضه مس در رینگ صادراتی بورس کالا روز چهارشنبه 27 خرداد ماه جاری صورت می گیرد.


مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران اعلام کرد: براساس هماهنگی صورت گرفته بین سازمانهای ایمیدرو و بورس، عرضه مس در رینگ صادراتی بورس کالا روز چهارشنبه 27 خرداد ماه جاری صورت می گیرد.

به گزارش ایرنا، احمد مراد علیزاده گفت: پس از گذشت یک دهه عرضه در رینگ داخلی بورس کالا این بار مس در رینگ صادراتی عرضه خواهد شد.

وی تصریح کرد: رینگ صادراتی بورس کالا امکان صادرات مس را با توجه به شرایط تحریم به این شرکت می دهد و از این امکان نیز برای فروش و کسب درآمد استفاده خواهد کرد.

مراد علیزاده یکی از روش های عرضه مس در سطح جهانی را استفاده از بازار بورس دانست و افزود: عرضه مس از طریق بورس در دنیا روشی مرسوم است که به دلیل تحریم ها این امکان از شرکت مس سلب شده، اما رینگ صادراتی بورس کالا امکان جدیدی برای حضور در بازارهای جهانی را فراهم می سازد و از این امکان برای توسعه بازار استقبال می شود.

به گفته وی، مرحله نخست عرضه مس کاتد در اوزان یا بسته هایی مشخص صورت می گیرد که میزان آن بین پنج تا 10 هزار تن پیش بینی شده و قیمت گذاری نیز همان روز براساس نرخ های جهانی صورت می گیرد.

مراد علیزاده گفت: تمام شرکت هایی که شرایط پذیرش در بورس کالا را دارند، می توانند در رینگ صادراتی بورس کالا برای خرید مس کاتد اقدام کنند، هرچند شرکت مس شرایط خاصی را برای انجام معامله تعیین نکرده است.

وی افزود: قیمت پایه مس در این رینگ براساس میانگین قیمت های جهانی از روز دوشنبه تا جمعه به علاوه پریمیوم محاسبه می شود و قیمت تا روز تحویل کالا بسته نمی شود.

مراد علیزاده خاطرنشان ساخت: وجه کالا در روز معامله به صورت صد درصد از خریدار اخذ اما معامله به صورت کامل تسویه نمی شود و تغییرات قیمتی مس تا زمان تحویل کالا محاسبه شده و در روز تحویل تسویه صورت می گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران اظهار داشت: وجه معاملات مس در رینگ صادراتی می تواند ریالی یا دلاری باشد و محدودیتی در نحوه معامله با ارز خاصی در نظر گرفته نشده و تبدیل ارز براساس نرخ دلار آزاد است.

وی گفت: شرکت مس اکنون برنامه عرضه مس کاتد را اجرا می کند و چنانچه این عرضه ها با موفقیت صورت گیرد امکان عرضه کنسانتره مس نیز در قالب رینگ صادراتی وجود دارد زیرا اکنون کنسانتره از طریق مزایده به فروش می رسد.

مراد علیزاده اضافه کرد: حجم تولید مس در دنیا حدود 20 میلیون تن است و تعداد معامله گران مس در بازارهای جهانی محدود، شرکت های بزرگ بعد از اعمال تحریم ها از معامله با ایران سر باز زدند.

وی افزود: تیرماه سال 1392 مس در لیست تحریم ها قرار گرفت و پس از آن فروش صادراتی شرکت محدود شد اما رینگ صادراتی بورس کالا این امکان را به شرکت های کوچک بخش خصوصی می دهد تا با خرید از شرکت مس بتوانند آن را مجددا در بازارهای جهانی عرضه کنند.

مراد علیزاده گفت: زمانی که تصمیم برای عرضه در بورس کالا گرفته می شود، نگاه بلندمدت است اما شرایط بازار و میزان استقبال از عرضه ها می تواند در استمرار آن تاثیرگذار باشد.

مجموع ذخایر مس ایران بیش از چهار میلیارد تن کانسنگ مس برآورد شده که حدود 1.9 میلیارد تن آن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است.

بررسی ها نشان می دهد جمهوری اسلامی ایران پنج درصد از ذخایر جهانی مس را در اختیار دارد.

معادن مس سرچشمه (کرمان)، سونگون (آذربایجان شرقی)و میدوک (کرمان) به ترتیب بزرگترین ذخایر کشور در این زمینه محسوب می شوند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

هشدار رئیس پلیس راه کرمان به رانندگان؛ با توجه به شرایط جوی هوا از سفرهای غیرضرور خودداری کنید

601  مددجوی کرمانی مشمول عفو رهبری شدند / صدور 7 هزار و 552 رای جایگزین حبس

پیرو هشدار وقوع سیلاب؛ بیمارستان صحرایی در کرمان برپا شد

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در کرمان

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

استاندار کرمان: آمادگی لازم برای مقابله با هر اتفاقی را داریم

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

رییس دادگستری زرند: برخورد قضایی در انتظار افرادی که اطفال را به تکدی‌گری می‌گمارند

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

پربازدید ها

جدیدترین قیمت سکه، طلا و ارز در بازار

برداشت گندم از مزارع عنبرآباد آغاز شد

خانوار‌ها طبق مدل خودرو و تراکنش‌های بانکی دهک‌بندی می‌شوند

پرواز همه فرودگاه‌های کشور برقرار شد

آخرین وضعیت قیمت ها در بازار طلا و سکه

نحوه درخواست صدور کارت سوخت از اردیبهشت تغییر می‌کند

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)