کد خبر: ۲۶۳۸۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸
ارسال به دوستان
ذخیره
مدير مس منطقه کرمان:
مدير مس منطقه کرمان از سرمايه گذاري هزار ميليارد توماني(200 ميليون يورويي) براي احداث کارخانه اسيد در سرچشمه خبر داد و گفت: با بهره برداري از کارخانه اسید در سرچشمه و خاتون آباد، کل گاز SO2 مجتمع سرچشمه و خاتون آباد جذب شده و به اسيد تبديل مي گردد.
مدير مس منطقه کرمان از سرمايه گذاري هزار ميليارد توماني(200 ميليون يورويي) براي احداث کارخانه اسيد در سرچشمه خبر داد و گفت: اين کارخانه با ظرفيت 600 هزار تن، نزديک به 60 درصد پيشرفت فيزيکي دارد همچنين کارخانه اسيد در خاتون آباد نيز 40 درصد پيشرفت دارد که تا پايان سال 97 به بهره برداري مي رسند و با بهره برداري از اين کارخانه ها، کل گاز SO2 مجتمع سرچشمه و خاتون آباد جذب شده و به اسيد تبديل مي گردد.

ارتباط خود را با دانشگاه ها حفظ کرده ایم

محمد حسني در جلسه هم انديشي با تعدادي از اعضاي هيئت علمي دانشگاه علم و صنعت ايران با اشاره به سابقه همکاري صنعت مس با اين دانشگاه، اظهار کرد: سابقه همکاري صنعت مس با دانشگاه علم و صنعت به سالهاي دور برمي گردد و ارتباطات مس با دانشگاهها ارتباطات قوي و خوبي بوده و همچنان اين ارتباطات را حفظ کرده ايم.

وي افزود: مرکز تحقيقات مس منطقه کرمان پروژه هاي کابردي زيادي انجام دادند و برخي به مرحله تجاري سازي رسيده اند. در حوزه هاي مهندسي نيز به دليل ماهيت کار ما جاي کار زيادي وجود دارد و از ورورد دانشگاه استقبال مي کنيم.

وي به تاريخچه اي از صنعت مس اشاره کرد و در ادامه يادآور شد: تا اوايل دهه 70 حدود 70 هزار تن مس توليد داشتيم که در اين دهه بسياري از نيروهاي زبده و آموزش ديده آمدند که در آن زمان شرکت به ظرفيت رسيد و توليد 120 هزار تن کاتد در سال 74 اتفاق افتاد. ظرفيت مس به صددرصد رسيد و هم اينکه طرحهاي توسعه مس آغاز شد.

مهندس حسني بيان کرد: در آن مقطع توسعه هاي بيروني در خاتون آباد انجام شد، کارخانه ذوب در نزديکي سرچشمه احداث شد، معدن ميدوک به استخراج و بهره برداري رسيد، کارخانه تغليظ و ليچينگ در سرچشمه احداث شد، توسعه تغليظ ها، احداث کارخانه اسيد و آغاز اکتشافات معدن سونگون در آن زمان انجام شد.

مدير مس منطقه کرمان خاطرنشان کرد: امروز اين توسعه ها دو برابر شده و مجموع استخراج اوليه اي که در سرچشمه طراحي شده بود روزانه 45 هزار تن بود که امروز به 100 هزار تن از همان خط رسيده است.

وي عنوان کرد: در مجتمع مس سرچشمه سالانه 28 ميليون تن سنگ سولفور استخراج و به 660 هزار تن کنسانتره تبديل مي‌شود. حدود 58 ميليون تن نيز باطله برداري مي شود. در کارخانجات ميدوک نيز حدود 8 ميليون تن سنگ سولفور برداشت مي شود و نزديک به 24 ميليون تن باطله برداري مي شود.

مهندس حسني مجموع عمليات خاکبرداري در مس منطقه کرمان را حدود 105 ميليون تن در سال اعلام کرد و گفت: از اين مقدار 35 ميليون تن سنگ سولفور و 70 ميليون تن باطله مي باشد.

مدير مس منطقه کرمان با بيان اينکه در کارخانجات مس ميدوک 140 هزار تن کنسانتره توليد مي شود، تصريح کرد: مجموع کنسانتره اي که در مس منطقه کرمان توليد مي شود بالغ بر 800 هزار تن با عيار 25 درصد توليد مي باشد. در سونگون نيز مجموعا 300 هزار تن کنسانتره توليد مي شود و در مجموع، کنسانتره توليدي شرکت ملي صنايع مس ايران حدود يک ميليون و 100 هزار تن با عيار 26 درصد مي باشد.

کوره فلش جایگزین تکنولوژی قدیم شد

مهندس حسني به تغيير تکنولوژي به فلش اشاره و بيان کرد: تکنولوژي کارخانه ذوب سرچشمه ريروب بود که يک تکنولوژي قديمي با سوخت فسيلي است که امسال کوره هاي ريورب را بعد از 35 سال خاموش کرديم و با تغيير تکنولوژي، کوره فلش يک ماه قبل به بهره برداري رسيد.

مدير مس منطقه کرمان از سرمايه گذاري هزار ميليارد توماني(200 ميليون يورويي) براي احداث کارخانه اسيد در سرچشمه خبر داد و گفت: اين کارخانه با ظرفيت 600 هزار تن، نزديک به 60 درصد پيشرفت فيزيکي دارد همچنين کارخانه اسيد در خاتون آباد نيز 40 درصد پيشرفت دارد که تا پايان سال 97 به بهره برداري مي رسند و با بهره برداري از اين کارخانه ها، کل گاز SO2 مجتمع سرچشمه و خاتون آباد جذب شده و به اسيد تبديل مي گردد.

وي با اشاره به اينکه ظرفيت ذوب مس سرچشمه توليد 280 هزار تن آند در سال است و ظرفيت ذوب خاتون آباد 80 هزار تن مي باشد که در سال آينده به 120 هزار تن افزايش خواهد يافت، يادآور شد: مجموع ظرفيت توليد آند در مس منطقه کرمان به 400 هزار تن خواهد رسيد.

وي با اشاره به سرمايه گذاري هاي صورت گرفته در اين رابطه گفت: معادن دره زار، چاه فيروزه و دره آلو آماده سرمايه گذاري هستند و با بهره برداري از اين معادن، 400 هزار تن کنسانتره به ظرفيت توليد ما اضافه خواهد شد.

مدير مس منطقه کرمان با بيان اينکه پالايشگاه مس سرچشمه با تغيير تکنولوژي بدون تغيير فيزيکي و با تغيير فرآيند هم اکنون 240 هزار تن ظرفيت دارد، افزود: پالايشگاه 200 هزار تني نيز در خاتون آباد نصب شده که 100 هزار تن آن به بهره برداري رسيده و 100 هزار تن نيز بزودي به بهره برداري مي رسد.

حسني تصريح کرد: مجموع توليد مس محتوا در مجتمع مس سرچشمه سالانه 285 هزار تن است که دو برابر ظرفيت ابتدايي کارخانه در زمان راه اندازي مي باشد.

وي همچنين با اشاره به 5 نيروگاه گازي 25 مگاواتي و نيروگاه حرارتي 25 مگاواتي، خاطرنشان کرد: 50 درصد برق مصرفي کل مجتمع مس سرچشمه از توليد خودمان است.

16 هزار نفر در مس منطقه کرمان مشغول به کار هستند

حسني به اشتغال 16 هزار نفر نيروي انساني در مس منطقه کرمان نيز اشاره و بيان کرد: شرکت صنايع مس ايران هم اکنون جزو پنج شرکت برتر بورسي کشور است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

هشدار رئیس پلیس راه کرمان به رانندگان؛ با توجه به شرایط جوی هوا از سفرهای غیرضرور خودداری کنید

601  مددجوی کرمانی مشمول عفو رهبری شدند / صدور 7 هزار و 552 رای جایگزین حبس

پیرو هشدار وقوع سیلاب؛ بیمارستان صحرایی در کرمان برپا شد

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در کرمان

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

استاندار کرمان: آمادگی لازم برای مقابله با هر اتفاقی را داریم

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

رییس دادگستری زرند: برخورد قضایی در انتظار افرادی که اطفال را به تکدی‌گری می‌گمارند

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

پربازدید ها

جدیدترین قیمت سکه، طلا و ارز در بازار

برداشت گندم از مزارع عنبرآباد آغاز شد

خانوار‌ها طبق مدل خودرو و تراکنش‌های بانکی دهک‌بندی می‌شوند

پرواز همه فرودگاه‌های کشور برقرار شد

آخرین وضعیت قیمت ها در بازار طلا و سکه

نحوه درخواست صدور کارت سوخت از اردیبهشت تغییر می‌کند

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)