کد خبر: ۲۶۳۹۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵
ارسال به دوستان
ذخیره
رحمت الله دریجانی نوشت: در سالهای پایانی دولت اصلاحات که سالهای ابتدایی زلزله ۸۲ بود طرح ارتقا فرمانداری بم به فرمانداری ویژه در هیات دولت تصویب شد.متاسفانه عدم پیگیری و توجه مسئولان وقت باعث مسکوت ماندن این طرح شد،برای خیلی از مردم بم پس از گذشت ۱۴ سال این سئوال باقی مانده است که با گذشت این همه سال و وعده های مسئولان شهرستان چراهرگز این طرح به نتیجه نرسید؟
 رحمت الله دریجانی نوشت:

در سالهای پایانی دولت اصلاحات که سالهای ابتدایی زلزله ۸۲ بود طرح ارتقا فرمانداری بم به فرمانداری ویژه در هیات دولت تصویب شد.متاسفانه عدم پیگیری و توجه مسئولان وقت باعث مسکوت ماندن این طرح شد،برای خیلی از مردم بم پس از گذشت ۱۴ سال این سئوال باقی مانده است که با گذشت این همه سال و وعده های مسئولان شهرستان  چراهرگز این طرح  به نتیجه نرسید؟ 

گمان نمیرود که گرفتن این امتیازآنقدر سختی و هزینه ای برای برادران مسئول خدوم داشته باشد زیرا دلسوزانی در سالهای دورتر امتیازات ویژه تری چون منطقه ویژه اقتصادی، فرودگاه بین المللی، خط راه آهن و..... را کسب نموده اند.

مگر نه این است که وظیفه هر مسئولی چه نماینده چه مسئول اجرایی تلاش در جهت توسعه و آبادانی دیار خویشتن برای رفاه مردمش است؟
 متاسفانه چند سالی است که اختلاف در بین نیروهای سیاسی که عمدتا در کانون قدرت هستند به روزمرگی تبدیل شده، تو گویی شرق استان کرمان فقط بر مدار چنین اختلافاتی باید بچرخد.

نماینده سابق بم "مجید دبستانی" را همه میشناسند و اغلب گروهها و نیروهای سیاسی او و فعالیت هایش برای بم را میستایند او هم و غمش پیشرفت منطقه بوده حتی اکنون که خود را بازنشسته می داند تلاطم های زمان مسئولیتش را دارد. همه میدانیم اگر تدبیر و پیگیری او برای ایجاد ارگ جدید نبود معلوم نبود شرق استان اکنون به چه مکانی برای ناامنی تبدیل شده باشد ولی اکنون نه اینکه نا امن نشده و بیکاری بیداد نمیکند بلکه موجبات اشتغال هزاران جوان از شهرستانهای شرق استان را فراهم نموده و در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی طرح های بسیار بزرگی چون بیمارستانهای فهرج و ریگان و تعدادی مدرسه و طرح هایی دیگر را تامین مالی و تکمیل  نموده است.  اگر اهتمام مجید دبستانی برای راه اندازی فرودگاه نبود معلوم نبود چه تعداد قربانی بیشتری از حادثه زلزله بم داشتیم و اگر....‌ بی شک طلایی ترین دوران بم دوره های نمایندگی وی در مجلس بوده و در آن شکی نیست.

از موضوع مطلب خارج نشویم؛ ابتدا تعریفی از فرمانداری ویژه ارائه و در ادامه شاخصه های یک "فرمانداری ویژه" عنوان می شود؛

فرمانداری ویژه یکی از مراکز دولتی وابسته به وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران است که از نظر سلسله‌مراتب اداری فراتر از فرمانداری و فروتر از استانداری قرار دارد وفرمانداری ویژه بخش عمده‌ای از اختیارات استانداری را  دارد و تشکیلاتی است که از فرمانداری گسترده‌تر، توانمندتر و بزرگتر ولی از استانداری، کوچکتر و محدودتر است. این مرکز در شهرستان‌هایی که دو شاخص از میان شاخص‌های زیر را دارا  باشند، تأسیس می‌شود:

جمعیت شهرستان بیش از ۲۵۰٬۰۰۰ نفر باشد.

جمعیت مرکز شهرستان بیش از ۱۲۵٬۰۰۰ نفر باشد.

مسافت بین مرکز شهرستان و مرکز استان بیش از ۱۲۵  کیلومتر باشد.

سابقه فرمانداری بیش از ۵۰ سال 

مساحت شهرستان بیش از ۵ هزار کیلومتر

در سال ۱۳۸۶ شهرستان‌های که از سه شاخص دو شاخص را دارا بودند، فرمانداری آن‌ها به ویژه ارتقا یافت. با عنوان شدن ویژگی های شهرستانی که میتواند فرمانداری ویژه داشته باشد همه در می یابیم که اکثر این شاخصه ها را شهرستان بم دارد.

طبق سرشماری سال ۹۵  جمعیت شهرستان بم  نزدیک به ۲۵۰ هزار  می باشد

همچنین طبق همان سر شماری جمعیت شهر بم ۱۲۷٬۳۹۶ نفر است

فاصله بم با مرکز استان کرمان حتی بیش از ۱۸۰ کیلومتر است.

سابقه فرمانداری بم حتی بیش از ۵۰ سال است که اگر اشتباه  نگفته باشم شهر بم در سال ۱۳۰۴  تاسیس شده یعنی نزدیک یک قرن پیش و فرمانداری آن در سال ۱۳۱۶

مساحت شهرستان بم ۱۷۷۵۵ کیلومتر مربع است یعنی بیش از سه برابر مساحتی که برای فرمانداری ویژه لازم است.

در سال گذشته متاسفانه مالیات بر ارزش افزوده تولیدات مجموعه کارخانجات ارگ جدید از بم گرفته شد و اگر اشتباه نکنم در تمامی شهرستانهای استان کرمان تقسیم خواهد شد و این اعتبار که میتوانست در جهت سرمایه گذاری و زیرسازی شهری و روستایی شهرستان بم صرف شود به رقم بسیار ناچیزی نسبت به سالهای قبل تبدیل شده است. یعنی عملا ما دو امتیاز مشهود چون فرمانداری ویژه و مالیات بر ارزش افزوده را در فاصله ۱۳ سال از دست داده ایم. 

حال به نظر شما مخاطب گرامی ما پیشرفت داشته ایم یا پس رفت؟

قصد نداریم کسی را محکوم کنیم به کم کاری در طول این سالها، همه ما مقصر بوده ایم؛ هم مردم  و هم مسئولان، مردم به این دلیل که مطالبه گری را انجام نداده اند و مسئولان عزیز هم دست روی دست گذاشتند. البته  تلاشهایی در دوره نمایندگان و مسئولان ۱۳ سال گذشته شده  ولی بم با این قابلیتها و زیرساخت ها جایگاهش این نیست که اکنون هست.

در پایان از مردم در هر جایگاهی که هستند درخواست داریم برای توسعه و آبادانی منطقه ازمسئولان چنین امتیازاتی رامطالبه کنند وگرنه شاید در سالهای آتی خیلی امتیازات دیگر را نیز از دست بدهیم. همچنین از جناب نماینده و مسئولان تقاضا داریم پیگیر این مطالبات باشند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)