کد خبر: ۲۶۴۶۱
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸
ارسال به دوستان
ذخیره
آخرین تحولات بازار مسکن در کرمان؛
خواب بازار مسکن عمیق شده بود. اما درست در آستانه زمستان، برخی فعالان بازار مسکن از بیدار شدن بطئی و آرام این بازار خبر می‌دهند. هرچند در خصوص تحرک بازار و دلایل این تغییر، اتفاق نظری وجود ندارد اما به هر روی بازار مسکن با افزایش قیمت برخی مصالح ساختمانی روبه‌رو شده است که این می‌تواند بر بازار تاثیراتی هرچند اندک، بگذارد.

محبوبه فیروزآبادی: 
خواب بازار مسکن عمیق شده بود. اما درست در آستانه زمستان، برخی فعالان بازار مسکن از بیدار شدن بطئی و آرام این بازار خبر می‌دهند. هرچند در خصوص تحرک بازار و دلایل این تغییر، اتفاق نظری وجود ندارد اما به هر روی بازار مسکن با افزایش قیمت برخی مصالح ساختمانی روبه‌رو شده است که این می‌تواند بر بازار تاثیراتی هرچند اندک، بگذارد. 

افزایش 20 تا 30 درصدی داشتیم
یک فعال بازار مسکن در کرمان می‌گوید: قیمت ملک افزایش پیداکرده است و بازار ملک راه افتاده است
محمدرضا کوپا می‌افزاید: مردم هنوز دو دل هستند و بعضی‌ها هنوز با شک و تردید جلو می‌آیند ولی در کل بازار مسکن راه افتاده است و ما افزایش قیمت هم داشته‌ایم مخصوصاً برروی منازل مسکونی افزایش قیمت بیشتر بوده است.

کوپا در پاسخ به این سوال که این افزایش قیمت در چه مناطقی بیشتر بوده است، اظهار می‌دارد: در همه‌جا این افزایش قیمت بوده است .

او در اظهار نظری متفاوت این افزایش قیمت را در حدود 20 تا 30 درصد عنوان و تاکید می‌کند:  قیمت ساختمان افزایش داشته است. مثلاً اگر خانه‌ای قبلاً 100 میلیون تومان بوده است الآن تا 120 یا 130 میلیون تومان خریدوفروش می‌شود.

کوپا در تشریح علت این افزایش قیمت می‌گوید:‌ گرانی مصالح و زمین‌ها هم تأثیر گذاشته است. چون شهرداری هم حق تفکیک را گران کرده است و بسازوبفروشی که قبلاً میله گردی را شاخه‌ای 20 هزار تومان می‌خریده، الآن 30 هزار تومان شده است دیگر ساختمان را به قیمت سال قبل نمی‌فروشد .

این فعال بازار مسکن این را هم اضافه می‌کند: اگر همین‌طور بخواهند بازار به جلو بروند و مسئولین کنترل نکنند قیمت ها بیشتر از این هم می شود چون ما در مصالح افزایش قیمت زیادی داشته ایم و از یک طرف هم چون الان بانک ها سود ها را پایین آورده اند این پول وارد بازار می‌شود و در اقتصاد تاثیر خوبی دارد .

او در خصوص بازار مسکن مهر هم می‌گوید: مسکن مهر متقاضی ندارد چون در آن‌ها خیلی کار بد شده است و ازنظر کارایی خوب نبوده است و به خاطر همین زیاد متقاضی ندارد.


افزایش قیمت ها موردی است 
یک فعال صنعت ساختمان با بیان این‌که بازار راکد است، می‌گوید: تا بازار در تهران راه نیفتد، کرمان هم اتفاق خاصی نخواهد افتاد. 

محمدرضا بنی‌واهب می‌افزاید: علی‌رغم این‌که دولت خدماتی در وام مسکن  را برای سال 97 پیش‌بینی کرده است،  ولی به نظر می‌آید این رکود همچنان در پایان امسال و اوایل سال آینده باقی بماند. 

بنی واهب با باین این‌که  عقب‌مانده‌ترین بازار ایران، بازار مسکن است ادامه می‌دهد:  بیشترین خسارت به تولید ناخالص ملی وارد شده  است و ازنظر بزرگی هم این مطلب انقدر بزرگ است که می‌تواند بر کل رشد اقتصادی بیش‌تر از 3 یا 4 درصد اثر بگذارد .

او می‌افزاید:  بااینکه می‌گویند در سال 96 احتمالاً رشد یک عدد دورقمی است، رکود بخش مسکن هنوز به شرایط هم ترازی هم نرسیده است . یعنی به میانگین رشد سال 95 هم نرسیده است احتمالاً سال 96 هم رکود مسکن بر رشد عمومی اقتصاد ایران خیلی اثر می‌گذارد. 

بنی‌واهب با بیان این‌که پیش‌بینی در مورد بازار مسکن خیلی سخت است، ادامه می‌دهد:  نسبت به سال‌های 94 و 95 تغییر ایجاد نشده است و احتمال این‌که در سال 96 هم همین‌طوری بماند وجود دارد. آقای روحانی پیشگویی‌های در  مورد بهبود وضعیت در سال 97 ‌کردند که شاید تغییراتی نه‌چندان اساسی ولی تا حدی مثبت، صورت پذیرد. 

این فعال بازار مسکن در واکنش به اظهاراتی مبنی بر افزایش قیمت زمین و مسکن بعد از فصل برداشت پسته‌، می‌گوید: در نقاط مختلف شهر ممکن است چنینی شواهدی را داشته باشند ولی اگر به‌صورت کلی و وسیع‌تر بخواهیم از کل استان صحبت کنیم مثلاً در مورد کل شهر کرمان و ساخت‌وسازهایی که در اطراف آن می‌شود حتی این عدد به 5 درصد هم نمی‌رسد. اگر چه ممکن است در نقطه‌ای به 15 تا 20 درصد هم برسد و عمدتاً هم نقاط گران‌قیمت را هم شامل می‌شود. ممکن است در نقطه‌ای که من هم اطلاع ریزی از آن ندارم ولی میدانم در مناطقی در شهر زمان‌های گران‌قیمتی اعم از مسکونی و تجاری وجود دارد رشدهایی کرده است ولی خیلی جزئی و محدود است. 

او خاطر نشان می‌کند: قطعاً قیمت زمین در جاهای محدودی که مثلاً شهرداری امکاناتی می‌دهد و پارکی می‌سازدیا خیابانی ایجاد می‌کند ممکن است کمی سرعت بگیرد ولی در کل شهر به نظر من و آن‌چه که آمار و  اطلاعات می‌گوید این‌گونه نیست.

بنی‌واهب یادآور می‌شود: در گذشته رشد قیمت را در نقاط با تراکم بالا و میانه شهر و حتی مناطق با درآمد کمتر  شاهد بودیم و گاهی این رشد تا 60 یا 50 درصد در طول یکسال یا دوسال صورت می‌پذیرفت. 

او خاطر نشان می‌کند:  در شهری مانند کرمان با حدود 700 هزار نفر جمعیت، که به طور عرفی، 10 درصد پیش‌بینی نیاز مسکن برای یک شهر تخمین زده می‌شود -که یا مردم خانه‌ی جدید می‌خواهند و یا خانه‌های قدیمی را بهسازی می‌کنند- ما 10 درصد تولید مسکن نداشتیم.  

زلزله بازار مسکن را تکان داد
از سوی دیگر یک فعال بازار مسکن در کرمان می‌گوید: بازار مسکن دارد حرکت می‌کند. 
علی صفری این افزایش تقاضا در بازار مسکن را به زلزله‌های اخیر نسبت می دهد و می‌گوید:  کسانی که در ساختمان‌های قدیمی بوده‌اند خواهان خانه‌های نوساز شده‌اند .

صفری با بیان این‌که این مساله باعث شده است  کسانی که فروشنده بوده‌اند الآن دست نگه‌دارند، می‌افزاید: اگر چه زود است که اعلام کنیم چقدر افزایش قیمت داشته ایم اما گفته می‌شود که 7 تا10 درصد افزایش قیمت داشته‌ایم.

او در پاسخ به این سوال که این افزایش قیمت بیش‌تر در چه محله‌هایی بوده است، می‌گوید: در بالا شهر ما شاهد افزایش قیمت بوده‌ایم.

صفری به افزایش قیمت آهن هم اشاره می کند و می‌گوید: کسی که الآن دارد ملک می‌خرد برنده است و خریداران در همه‌جا برنده‌اند.

او در عین حال به عدم وجود تقاضا برای مسکن‌های مهر در کرمان اشاره می‌کند و می‌گوید: آن‌ خانه‌ها خواهانی ندارند  چون مصالح خوبی کارنکرده‌اند و به نظر من وضعیت مسکن مهر خوب نیست.

پول پسته راهگشای کار ساخت‌وساز نیست
رییس سابق اتحادیه مشاوران املاک کرمان با بیان این‌که بازار مسکن راکد است و مردم  قدرت خرید ندارند، می‌گوید: جوانان که اصلاً قدرت خرید  ندارند. آن‌هایی که در کار ساخت‌وساز هستند با درآمد کم هم راضی شده‌اند که دوبل بفروشند . یعنی  اگر کار متری 800 هزار تومان تمام شده است، حاضرند یک میلیون و 600 هزار تومان هم ب‌فروشند ولی کسی قدرت خرید همین را هم ندارد .

محمود رشیدزاده کرمانی در خصوص افزایش قیمت مسکن پس از فصل برداشت پسته‌ می‌گوید: این‌ها همه شایعه است و پول پسته راهگشای کار ساخت‌وساز نیست.  سرمایه‌گذاران بزرگ باید پولشان را به این کار ببندند که آن‌ها هم‌چنین ریسکی نمی‌کنند 

رشیدزاده با بیان این‌که سرمایه‌گذاری جدیدی در حوزه مسکن نشده است، می‌افزاید: بازار راکد تر از همیشه است. 

افزایش قیمت‌ها شایعه است
از سوی دیگر رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این‌که وضع بازار مسکن افتضاح است، در واکنش به اظهاراتی مبنی بر افزایش قیمت مسکن می‌گوید: شایعه شده است که تا 10 درصد افزایش داشته است ولی درکرمان نه رونق و نه افزایش داشته‌ایم.

محسن شهریاری در تشریح علل رکود بازار مسکن می‌افزاید: عدم نقدینگی در بخش مسکن و عدم‌حمایت کافی مسئولین در ساخت‌وساز عامل این مساله است. 

شهریاری با بیان این‌که  متأسفانه مردم هم پول‌های خود را سپرده کرده‌اند و این خیلی تأثیر منفی بر بازار گذاشته است، می‌گوید:   بایدنرخ سود بانکی پایین بیاید و سرمایه‌گذاران پول را وارد چرخه تولید و مسکن کنند.

آمار درستی نداریم
از سوی دیگر یک فعال بازار مسکن در کرمان با بیان این‌که وضعیت بازار راکد است،  می‌گوید: بازار مسکن تغییر به خصوصی نکرده است.

سیدعلی گلسرخی می‌افزاید: ما امیدوار بودیم که بعد از انتخابات ریاست جمهوری وضعیت خوب شود ولی بازار هنوز راکد است.

او در تشریح دلایل رکود بازار مسکن می‌گوید: متقاضیانی که در بخش مسکن هستند جدا از سرمایه‌گذارانی که وجود دارند، آگاهی نسبت به بازار مسکن ندارند یعنی وقتی شایعه می‌شود که بازار راکد است سعی می‌کنند دست نگه‌دارند و خرید انجام ندهند درصورتی‌که وقتی بازار راکد می‌شود برای خریداران فرصت خوبی است که خرید کنند چون در بازار به قیمت مناسب‌تری می‌توانند بخرند.

گلسرخی این را هم اضافه می‌کند:  زمانی که بازار خوب می‌شود همه به بازار هجوم می‌آورند و متأسفانه آن زمان هم با قیمت حداقل 20  یا 25 درصد بیشتر از قیمت الآن می‌خرند و همین باعث می‌شود که بازار  رشد کند.

او با بیان این‌که بازار مسکن را نمی‌توان پیش‌بینی کرد، خاطر نشان می‌کند: .حتی بازار بعد از انتخابات کاهش هم داشته است و وقتی فروشنده‌ها خریداری نمی‌بیند مجبورند ملک خودرا ارزان‌تر بفروشند و به نظرم در اواخر دولت آقای روحانی بازار می‌تواند افزایش پیدا کند.

گلسرخی با طرح این سوال که کسانی که می‌گویند بازا مسکن  افزایش قیمت داشته است به چه چیزی استناد می‌کنند؟ می‌افزاید: متأسفانه مرکز ملی آمار و مسکن و شهرسازی می‌خواهد معاملات و یا حتی افزایش و کاهش را استناد کنند به آن سامانه سازمان املاک و مستغلات استناد می‌کنند یعنی سامانه‌ای که شاید مثلاً 7 تا 10 درصد معاملات کشور در آنجا ثبت می‌شود .

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)