کد خبر: ۲۶۴۶۶
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
در گفت‌وگو با رئیس کمیسیون قالی و صنایع‌دستی اتاق بازرگانی کرمان مطرح شد:
رئیس کمیسیون قالی و صنایع‌دستی اتاق بازرگانی استان کرمان از گام‌های پایانی تشکیل انجمن فرش دستباف کرمان خبر داد و آن را نویدبخش حرکتی جدید و افق روش در حوزه فرش دستباف کرمان دانست.
گفتار نو / گروه اقتصاد:

رئیس کمیسیون قالی و صنایع‌دستی اتاق بازرگانی استان کرمان از گام‌های پایانی تشکیل انجمن فرش دستباف کرمان خبر داد و آن را نویدبخش حرکتی دید و افق روش در حوزه فرش دستباف کرمان دانست.

تشکیل انجمن فرش دستباف کرمان برای اولین بار در کشور

رئیس کمیسیون قالی و صنایع‌دستی اتاق بازرگانی استان کرمان بابیان اینکه مدت‌ها به دنبال راه‌اندازی انجمن فرش دستباف استان کرمان بودیم، خاطرنشان کرد: در تهران هم پیگیری کردیم تا بتوانیم انجمن فرش دستباف کرمان را در کرمان شکل دهیم که دیروز جلسه‌ای با حضور فعالین فرش کرمان و مسئولین مربوط در محل اتاق بازرگانی برای بررسی اساسنامه انجمن فرش دستباف استان کرمان تشکیل شد.

فخری الله توکلی امروز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با گفتار نو با اشاره به اینکه تاکنون انجمن‌ها و تشکل‌های محلی و اتحادیه‌ها در حوزه فرش فعالیت می‌کردند، یادآور شد: انجمن فرش دستباف استان کرمان از جایگاه قانونی و بالایی برخوردار خواهد بود که امیدواریم شکل بگیرد و با تشکیل آن فرش استان کرمان از حمایت‌های قانونی و بهتری برخوردار خواهد شد.

وی بابیان اینکه تشکیل انجمن فرش دستباف کرمان برای اولین بار در کشور اتفاق می‌افتد، افزود: انجمن قالی که شامل گلیم و مبل قالی و موارد دیگر است هم تشکیل می‌شود اما انجمن فرش دستباف همان‌طور که از نام او پیداست به فرش دستباف می‌پردازد، همچنین انجمن فرش دستباف تنها تشکل کاملی می‌شود که می‌تواند به‌عنوان چتری برای همه تشکل‌های تخصصی فرش نقش خود را ایفا نماید.

تشکیل انجمن فرش فعالیت‌های جزیره‌ای را تجمیع می‌کند

وی بار دیگر تأکید کرد: اتحادیه‌ها و انجمن‌هایی داریم که به‌صورت جزیره‌ای در حوزه فرش عمل می‌کنند، اما انجمن فرش در سطحی فراتر و به پروسه تولید فرش تا فروش و صادرات می‌پردازد که درواقع فعالیت‌ها را متمرکز و تجمیع می‌کند و شامل کارگروه و کمیته‌های تخصصی زیرمجموعه خواهد بود.

رئیس کمیسیون قالی و صنایع‌دستی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان ابراز امیدواری کرد تا با تشکیل انجمن فرش دستباف استان کرمان انجمن طراحانٰ، رنگرزان و ... هم اضافه گردد و این راهم گفت که انجمن می‌تواند نمایندگی‌های خود را در شهرستان‌ها برپا کند.

الله توکلی در ادامه با تأکید بر اینکه انجمن یک تشکل قانونمند است و به موضوعات از راه‌های قانونی و قدرتمندانه ورود می‌کند، خاطرنشان کرد: به‌عنوان‌مثال اصلاً مشخص نیست چه مقدار صادرات فرش دستباف تولید استان کرمان داریم و صادرکنندگان در این حوزه انگشت‌شمار و پراکنده هستند و رقم واقعی صادرات فرش دستباف کرمان را نداریم.

وی افزود: دلالان ورود می‌کنند و گلیم سیرجان یا فرش راور را می‌خرند و از مبادی گمرکی در دیگر استان‌ها صادر می‌کنند و درنهایت رقم صادرات مشخص نمی‌شود.

از صادرات فرش دستباف کرمان آمار درستی نداریم

وی بابیان اینکه صادرات فرش از طریق واسطه‌ها اتفاق می‌افتد، ادامه داد: آمار نشان می‌دهد فرش ماشینی صادر کردیم اما از فرش دستباف آمار درستی نداریم و انجمن فرش می‌تواند در این زمینه راه روشنی را برای صادرات معین نماید.

وی یادآور شد: از نکات مثبت تشکیل انجمن فرش دستباف این است فعالین فرش به‌صورت گروهی و با مشارکت، کار خود را به‌پیش می‌برند که در کاهش هزینه‌ها که مشکل امروز است، بسیار کمک بزرگی می‌کند.

اطلاعات مردم از فرش کرمان پایین است

الله توکلی همچنین گفت: خوشبختانه اقدامات بسیار خوبی در حوزه فرش دستباف درزمینهٔ صادرات و "فروش" که طبیعتاً بر روی بخش‌های مختلف فرش ازجمله تولید تأثیر می‌گذارد اتفاق افتاده است، در سال جاری توانستیم یک فضای 350 متری را در نمایشگاه بین‌المللی فرش دستباف در تهران به کرمان اختصاص دهیم، فرش کرمان در نمایشگاه بین‌المللی فرش خوش درخشید و خیلی‌ها حضور پیدا می‌کردند و می‌گفتند آیا در کرمان هنوز فرش بافته می‌شود که نشان می‌دهد اطلاعات از فرش کرمان بسیار پایین است.

فعالیت پراکنده مانع خودنمایی فرش کرمان می‌شود

وی بیان کرد: در نمایشگاه مشهد هم فضای خوبی به فرش کرمان اختصاص پیدا کرد و خوشبختانه از طریق نمایشگاه‌ها فرصت‌های خوبی برای فرش کرمان فراهم کرد و تاکنون رسم بر این بود افراد به‌صورت خودجوش در نمایشگاه‌ها حضور پیدا می‌کردند و این پراکندگی آن‌طور که باید فرش کرمان را به‌خوبی نشان نمی‌داد.

فعالین فرش به نمایشگاه‌های بین‌المللی اعزام می‌شوند

رئیس کمیسیون قالی و صنایع‌دستی اتاق بازرگانی عنوان کرد: در برنامه  این است تا گروهی از فعالین فرش به بزرگ‌ترین نمایشگاه فرش که در آلمان برگزار می‌شود اعزام شوند و همچنین یک نمایشگاه در مسقط برگزار می‌شود که اختصاص یک غرفه به فرش کرمان را بررسی خواهیم کرد.

حضور کمرنگ فرش‌بافان حلقه مفقوده بی‌رونقی فرش کرمان

وی با اشاره به اینکه فرش کرمان به جایگاه خود برگشته است، اظهار کرد:  رکود بر فرش و ناهماهنگی‌هایی که وجود داشت فرش کرمان را از جایگاه خود پایین آورده بود که خوشبختانه فرش کرمان به سمت جایگاه واقعی خود نزدیک می‌شود و انجمن از خانواده فرش کرمان حمایت می‌کند و حلقه مفقوده حضور کمرنگ فرش‌بافان و روحیه مشارکت بود.

الله توکلی اضافه کرد: در این زمانه که می‌گوییم فرش کرمان نابودشده اما فرش‌های ریزنقشی در استان کرمان بافته می‌شود که کم‌نظیر هستند و اکنون نسل جدیدی از فعالین فرش دستباف در این عرصه ورود کرده‌اند که نویدبخش افقی روشن را می‌دهد.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
M.M
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
0
0
چه قالی دستباف زیبایی ....هنر نزد ایرانیان است وبس...
چه رنگهای زیبایی...خدا رو سپاس...از این دستهای هنری...
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)