کد خبر: ۲۶۴۷۹
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲
ارسال به دوستان
ذخیره
بودجه 97 در نگاه برخی نمایندگان مردم استان کرمان؛
لایحه پیشنهادی بودجه 97 در بوته نقد بسیاری از کارشناسان حوزه‌های مختلف و حتی عموم مردم در فضای مجازی قرار گرفته است. در این میان دیدگاه ساکنان کرسی‌های سبز رنگ مجلس از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

لایحه پیشنهادی بودجه 97 در بوته نقد بسیاری از کارشناسان حوزه‌های مختلف و حتی عموم مردم در فضای مجازی قرار گرفته است. در این میان دیدگاه ساکنان کرسی‌های سبز رنگ مجلس از اهمیت ویژه ای برخوردار است.


جای خالی توسعه مناطق محروم در لایحه بودجه ۹۷

از سوی دیگر نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس رویکرد اصلی بودجه ۹۷ را نابودی مناطق محروم توصیف می‌کند و می‌گوید: اگر سازمان برنامه و بودجه نسبت به رفع نواقص اقدام نکند باید جوابگوی مردم باشد. 

 یحیی کمالی پور  مي‌افزاید: با نگاهی به طرح ها و پروژه های عمرانی نیمه تعطیل استان کرمان مشاهده می کنیم که نه تنها منابع این پروژه ها افزایش نیافته بلکه به صفر رسیده است. این در حالی است که این پروژه ها با جان و مال مردم سروکار دارند.

وی با انتقاد از اینکه روند بودجه ریزی کشور در سال 97 قابل پذیرش و توجیه نیست، تصریح می‌کند: نحوه بودجه ریزی 97 تیر خلاص دولت به طرح های نیمه جان مناطق محروم کشور است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، می‌افزاید: به طور قطع اگر بودجه با روند فعلی پیش رود هرگز اجازه نخواهیم داد در مجلس تصویب شود.

آیا مردم باید تاوان عملکرد ضعیف دستگاه های اجرایی استان را بدهند؟

کمالی پور با یادآوری تماس اخیر خود با رییس سازمان برنامه و بودجه، می‌گوید: رییس این دستگاه عنوان کرد چون دستگاه های اجرایی نتوانستند در سال گذشته هزینه های عمرانی را جذب کنند بنابراین برای طرح های استان های محروم اعتباری در نظر نگرفتیم.

وی ادامه می‌دهد: آیا مردم باید تاوان عملکرد ضعیف دستگاه های اجرایی و ناتوانی سازمان برنامه و بودجه را پس دهند؟

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس دهم، با بیان اینکه در بودجه سال 96، 50 میلیارد تومان برای توسعه ریلی جنوب استان کرمان و اتصال به شبکه سراسری کشور در نظر گرفته شد، گفت: متاسفانه در لایحه بودجه 97 تنها یک میلیارد تومان لحاظ شده که این اقدام توهین به مردم جنوب استان کرمان است.

عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: می طلبد وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه، پیش از اینکه بودجه 97 در کمیسیون های تخصصی به تصویب برسد و به صحن علنی مجلس ارائه شود هر چه سریع نواقص را برطرف کنند در غیر این صورت باید جوابگوی مردم باشند و تبعات سوء این موضوع را بر عهده بگیرند.

تا جایی همراهی می کنیم که مخالف برنامه ششم نباشد

از سوی دیگر نماینده مردم کرمان و راور می‌گوید:  مجلس تا جایی با بودجه۹۷ همراهی می‌کند که مخالف برنامه ششم توسعه نباشد.

 محمد مهدی زاهدی می‌افزاید:  قوانینِ کاملاً واضح و آشکاری بدون هیچ تفسیر و تبیینی داریم، به‌عنوان مثال قانون دائمی داریم که هر سال باید یک درصد به بودجه GDP (تولید ناخالص داخلی) کشور تعلق یابد و در سال 95 متأسفانه 46صدم درصد عملیاتی شد که فاصله بسیاری با قانون داشت، اما با توجه به استنباط ما از بودجه بعید می‌دانم در سال جاری به این یک درصد برسد و از این موضوع گلایه‌مند هستیم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما موافق این نیستیم که چوب حراج بر مدارس دولتی بزنیم و باید توجه جدی به این مدارس شود، به تجهیزات مدارس دولتی باید توجه شود و در سرانه دانشجویی مباحث مختلف همچون تعداد اعضای هیئت علمی و رتبه‌های آن‌ها مطرح است، کنار آن به‌صورت جدی بر ارتباط میان صنعت و دانش کار می‌کنیم و براساس روال سابق پولی را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دهیم.

مجلس با افزایش قیمت حامل‌های انرژی مخالف است

دیگر نماینده مردم کرمان و راور اما می‌گوید: افزایش قیمت حامل‌های انرژی در اقتصاد ایران آن هم در شرایط کنونی و با ثابت نگاه داشتن درآمد‌های مردم منتهی به کاهش قدرت خرید مردم خواهد شد که مجلس با آن مخالف است.

محمدرضا پورابراهیمی می‌افزاید: دولت در این زمینه پیشنهاداتی مطرح کرده که تغییر قیمت در بودجه اعمال شود. البته به دلیل اینکه ما باید مصارف هریک از حامل‌های انرژی را در سال ۹۷ ببینیم و قیمت فعلی آن را مدنظر قرار داده و تفاوت قیمت‌ها را مشخص کنیم، نمی‌توانیم در حال حاضر نسبت به تعیین قیمت‌ها هیچگونه اظهار نظری داشته باشیم؛ بنابراین با توجه به اینکه لازم است بررسی این موضوع در حوزه تخصصی شکل گیرد خواهش‌ ما از مردم این است که پیش داوری درباره تغییر حامل‌های انرژی نداشته باشند و اجازه دهند این مسئله در مجلس بررسی شود.

پورابراهیمی تأکید کرد: قاعدتاً موضوع افزایش قیمت‌ها از جمله موضوعات مهمی است که در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت، اما اینکه چه درصدی افزایش پیدا می‌کند و به چه نحوی است؛ یعنی آیا ما در یک فراورده قیمت را ثابت می‌گیریم و در مابقی تغییرات ایجاد می‌کنیم و یا اینکه در جایی تغییرات به‌صورت میانگین خواهد بود، همگی این موارد نیازمند کار کارشناسی کمیسیون‌های مجلس است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه می‌دهد: ما هیچگونه تغییری که موجب ایجاد شوک قیمتی در اقتصاد ایران شود در لایحه بودجه نخواهیم داشت و مجلس حتماً با این رویکرد مخالف خواهد بود چرا که این مسئله حتی در جهت دستاورد‌های دولت مبنی بر کاهش نرخ تورم تأثیرگذار است؛ بنابراین هرگونه تغییر حامل‌های انرژی در لایحه بودجه سال ۹۷ بدون حساب و کتاب امری نشدنی است و می‌تواند موجب تورم شود.

پورابراهیمی اظهار داشت: معتقدم افزایش قیمت حامل‌های انرژی در اقتصاد ایران آن هم در شرایط کنونی و با ثابت نگاه داشتن درآمد‌های مردم منتهی به کاهش قدرت خرید مردم خواهد شد که مجلس با آن مخالف است.

این نماینده مجلس بیان داشت: دولت باید بگوید ما به‌التفاوتی که قرار است از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی به‌دست بیاورد، کجا هزینه کند؟ چرا که ما در قانون هدفمندی یارانه‌ها، مصوب کردیم که این تفاوت قیمت‌ها باید در یارانه نقدی و غیرنقدی، حمایت از تولید و اشتغال و طرح‌های عمرانی هزینه شود. اما جالب است بدانید دولت در لایحه بودجه سال ۹۷ فارغ از تغییر قیمت‌ها برای حامل‌های انرژی، منابع مد نظر را به‌جای قرار گرفتن در سرفصل اشتغال و تولید کشور برای هزینه‌های جاری اختصاص داده است لذا اگر قرار است ما در کشور تغییر حامل‌های انرژی داشته باشیم حتماً‌برای مجلس مهم خواهد بود که این منابع قرار است کجا هزینه شود؛ بنابراین مجلس به این مسائل ورود کرده و این موارد را اصلاح خواهد کرد.

رویکرد دولت جسورانه است
 
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: کاهش بودجه عمرانی و افزایش هزینه‌های جاری دولت نقطه ضعف لایحه بودجه است. 

پورابراهیمی با اشاره به موضوع هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه سال 97 هم اظهار می‌کند: روحیه محافظه کاری دولت طی سال‌های گذشته به یک رویکرد جسورانه تبدیل شده و می‌توان آن را در بودجه امسال مشاهده کرد، کل منابع پرداختی یارانه نقدی طی سال‌های گذشته حدود 42 هزار میلیارد تومان می‌شد که دولت آن را امسال به یک سری سرفصل‌ها متفاوت نسبت به سنوات گذشته یک تغییر کاملا اساسی داده است.

افزایش قیمت ها در بودجه ۹۷ مردم را سردرگم می کند

نماینده مردم سیرجان و بردسیر هم در خصوص بودجه 97 می‌گوید: در این بودجه دولت پیشنهاداتی مبنی بر افزایش عوارض خروج از کشور ، افزایش قیمت بنزین و …داشته اند که اعتقاد ما بر این است که این اتفاقات به یکباره قطعا مردم را با مشکل روبرو کرده و آن ها را دچار سردرگمی می کند.
شهباز حسن پور می‌افزاید: طبق سخنان آقای نوبخت اختیارات بیشتری در این بودجه به استان ها داده شده است که این خاصه به حق نمایندگان در طول سال های متمادی بوده است و بایستی اکنون به آن توجه شود.
 
کاهش بودجه حوزه ما را با مشکلات فرهنگی روبه‌رو می‌کند

 وی می‌گوید : مسئله ازدواج نیز یکی دیگر از معضلات و مشکلات در جامعه ما است لذا بایستی در بودجه برای مشاوره های قبل از ازدواج پیش بینی هایی صورت گیرد و یا حتی در حوزه های علمیه ما در جای جای کشور نیازمند نیروهایی روحانی و جوان هستیم ولی ما شاهدیم بودجه حوزه در این جا کاهش یافته است و این مسئله قطعا ما را در سال های آینده با مشکلات فرهنگی روبرو می کند .
 
 هیچ تحرکی در بحث بین مدیران استانی نمی بینیم

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت : در استان کرمان هم ما بایستی به سمت حمایت جدی تر از بخش خصوصی رویم زیرا دولت ها در طول صد سال گذشته در بحث معیشت و اقتصاد ناکارآمد بوده اند .
حسن پور در پایان افزود : اکنون ما دارای دولت چابکی نیستیم و تا وقتی دولت ما چابک نشود نمی تواند تحرک داشته باشد لذا امروز ما هیچ تحرکی در بحث بین مدیران استانی نمی بینیم و این جای بسی نگرانی است و در بحث سرمایه گذاری باید همه تلاش خود را برای حمایت از بخش خصوصی و دفاع از عملکرد مجموعه سرمایه گذاران بخش خصوصی قرار دهیم .

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

جنگل گلپرکی دلفارد بزرگترین ذخیره‌گاه جنگلی انار شیطان در کشور

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

کسب یک طلا و برنز در مسابقات قهرمانی کشور توسط کاراته‌کاهای کرمانی

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

نگرانی سازمان جهانی بهداشت از گسترش آنفلوآنزای پرندگان در بین انسان‌ها

هر گونه تغییر قیمت در کالاهای اساسی تخلف محسوب می شود

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)