کد خبر: ۲۶۵۰۷
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۶
ارسال به دوستان
ذخیره
گروه کر «مهر وطن» کرمان به سرپرستی مسعود نکویی که طی چند سال گذشته فعالیت‌های چشمگیری در زمینه موسیقی کرال داشته، به عنوان نماینده ایران به مسابقات جهانی کر در کشور آفریقای جنوبی اعزام خواهد شد.
گروه کر «مهر وطن» کرمان به سرپرستی مسعود نکویی که طی چند سال گذشته فعالیت‌های چشمگیری در زمینه موسیقی کرال داشته، به عنوان نماینده ایران به مسابقات جهانی کر در کشور آفریقای جنوبی اعزام خواهد شد.

مسعود نکویی، سرپرست گروه کر «مهر وطن»  ضمن اعلام این خبر گفت: قرار است جولای سال ۲۰۱۸ به همراه گروه کر «مهر وطن» به بازی‌های جهانی کر در کشور آفریقای جنوبی برویم و قطعاتی کرال از موسیقی فولکلور آکاپلای کشورمان را در این بازی‌ها به اجرا درآوریم.

این موزیسین در ادامه افزود: اجرا‌ها در بازی‌های جهانی کر آفریقای جنوبی در دو بخش رقابتی است که ما کارهای فولکلور آکاپلای خودمان را در دو بخش اجرا می‌کنیم. در واقع ما کارآواهای مشاغل قدیم ایران و آداب و رسوم و فرهنگ شفاهی ایران را به اجرا درخواهیم آورد.

وی همچنین عنوان کرد: بنده عضو اینترکالتور یا‌‌‌ همان «مجمع جهانی کر» هستم و این دعوت رسمی از طرف این نهاد بین‌المللی صورت گرفته است. وقتی دعوتنامه رسمی از مجمع جهانی کر اینترکالتور دریافت کردیم، تصمیم گرفتیم در دو بخش رقابتی و یک بخش غیررقابتی شرکت کنیم. این رویداد جهانی در جولای ٢٠١٨ و با حضور بیش از ۵٠٠ گروه کر از سراسر جهان برگزار می‌شود.

مسعود نکویی گفت: مهروطن تنها گروه کر آکاپلای ایرانی است که با تمرکز روی آواهای کار و بازی‌های محلی و فرهنگ شفاهی و بومی جنوب‌شرق ایران و سایر نقاط کشورمان سعی در حفظ این گنجینه گرانب‌ها به شیوه کرال آکاپلای پلی‌فنیک کرده است و در این مسیر بیش از ٢۵٠ قطعه موسیقی تولید کرده که در قالب کتاب پارتیتور و آلبوم موسیقی منتشر شده است.

سرپرست گروه کر «مهر وطن» در ادامه افزود: رویکرد اینجانب برای ساخت این آثار علاوه بر موسیقی در سبکی خاص، ایجاد سبک‌های نوینی است که گردشگران زیادی را نیز به ایران جذب خواهد کرد و بطور آزمایشی در کرمان انجام شده و بازخورد فوق‌العاده‌ای داشته است.

این موزیسین عنوان کرد: سبک‌های «موزیکیوم» یا‌‌‌ همان «موسیقی موزه» یکی از این سبک‌هاست که در ایران برای اولین بار توسط گروه مهروطن طراحی و به انجام رسیده است. اکتاپلا نیز که تلفیق موسیقی و فرم است نیز به همین منظور طراحی شده است.

وی همچنین گفت: از آنجا که گروه مهروطن رپرتوار موسیقی کلاسیک آکاپلا از دوران‌های مختلف را آماده اجرا دارد، در بخش گروه‌های آوازی میکس بازی‌های آفریقای جنوبی شرکت کرده‌ایم که البته شامل قطعات کلاسیک و ایرانی پولیفونیک است. اما بخش اصلی که دغدغه ما است بخش رقابتی فولکلور آکاپلا است که در آن می‌توانیم نغمه‌ها و آواهای کار و بازی‌های محلی را به این شیوه به دنیا معرفی کنیم.

مسعود نکویی درباره قطعات اجرای گروه‌اش در این بازی‌ها گفت: ما قطعات مفشو، دووتو، رخشوری، کلامالی، چرخو، خدای ناخدا، پخ پخو، گردو بازی و بادوه را اجرا خواهیم کرد. همچنین رپرتواری از موسیقی آکاپلای کلاسیک در این رویداد جهانی اجرا خواهیم کرد.

این موزیسین درباره ساختار گروه کر «مهر وطن» عنوان کرد: گروه ما ترکیبی از گروه بزرگسالان و نوجوانان مهروطن است. آیدا ایرانمنش، مهرانا نکویی، نرگس علی اسماعیلی، الهام نیک تبع، سمانه وزیری، حبیبه هادی، لیلا میرحسینی، اسما‌نژاد وزیری، غزل‌نژاد سجادی، کیوان بختیاری، بردیا میرحسینی، علی الهامی، برسام صباغ، علی میرحسینی، معین علی اکبری، افشین حسین‌پور، محسن نظری‌زاده با آهنگسازی و رهبری بنده؛ گروه کر «مهر وطن» را در بازی‌های جهانی کر آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۸ همراهی خواهیم کرد.

ساختار این قطعات به شیوه کرال آکاپلای پلی فنیک به همراه حرکت و فرم است که اکتاپلا نامیده می‌شود و از نظر مفهومی به پیشینه و هویت ایرانی می‌پردازد.
منبع: ایلنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

هشدار رئیس پلیس راه کرمان به رانندگان؛ با توجه به شرایط جوی هوا از سفرهای غیرضرور خودداری کنید

601  مددجوی کرمانی مشمول عفو رهبری شدند / صدور 7 هزار و 552 رای جایگزین حبس

پیرو هشدار وقوع سیلاب؛ بیمارستان صحرایی در کرمان برپا شد

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در کرمان

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

استاندار کرمان: آمادگی لازم برای مقابله با هر اتفاقی را داریم

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

رییس دادگستری زرند: برخورد قضایی در انتظار افرادی که اطفال را به تکدی‌گری می‌گمارند

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)