کد خبر: ۲۶۵۱
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷
ارسال به دوستان
ذخیره
اخراج گسترده کارگران در چند ماهه گذشته در معدن چشمه پودنه، یکی از خبرسازترین اتفاقات کارگری در کرمان بود. عمده ترین دلیل این اخراجها، اعتراض کارگران به تعویق های پی در پی در پرداخت مطالبات حقوقی عنوان شده است.

اخراج گسترده کارگران در چند ماهه گذشته در معدن چشمه پودنه، یکی از خبرسازترین اتفاقات کارگری در کرمان بود. عمده ترین دلیل این اخراجها، اعتراض کارگران به تعویق های پی در پی در پرداخت مطالبات حقوقی عنوان شده است.

یک ماه از سال جدید گذشته بود که خبر رسید یکی از کارگران بخش استخراج معدن چشمه پودنه به دلیل آنچه از سوی کارگران، اعتراض به "تاخیر در پرداخت حقوق و دستمزد" عنوان  شده اخراج شده است.

این کارگر که به مدت 7 سال در بخش استخراج معدن کار می کرد از سوی کارفرما متهم به فحاشی شد و پس از آن با وجود اصرارهای فراوان کارگران دیگر معدن، با بازگشت به کار او موافقت نشد.

کارگران به ایلنا گفته بودند، کارفرما این کارگر را که یکی از متخصص‌ترین و با اخلاق ترین نیرو‌ها بوده، به بهانهٔ فحاشی اخراج کرده است. بهانه‌ای که به گفتهٔ  کارگران صحت نداشت و تنها دلیل اخراج این کارگر اعتراض به تعویق ۴ ماههٔ حقوق بود که منجر به عصبانیت کارفرما و در ‌‌نهایت اخراج وی شد.

این کارگر 33 ساله در دو ماهه گذشته پس ا اخراج از معدن،به کار کشاورزی روی آورده و اکنون به صورت روزمزد در باغات کشاورزی کار می کند.

همسر این کارگر در گفتگو با خبرنگار ایلنا از شرایط سخت گذارن زندگی در دو ماهه اخیر می گوید.

 به گفته او،با وجود اینکه تسویه حساب توسط شرکت انجام شده اما هنوز همسرش تحت پوشش بیمه بیکاری قرار نگرفته است.

وی که به شدت از شرایط این روزهای تامین مخارج زندگی روزمره اش گله مند بود گفت: از زمانی که همسرم کارش را به دلایل نامعلوم از دست داده شرایط تامین مخارج زندگی برایمان سخت شده.ما سه فرزند داریم و تامین مخارج آنها در دو ماه پایان سال تحصیلی واقعا ما را تحت فشار قرارداد.

وی ادامه داد:در حال حاضر همسرم در باغهای کشاورزی به صورت روزمزد با درآمد روزانه 25هزار تومان کار می کند و همانطور که خودتان هم می دانید این مبلغ کفاف خرج روزمره یک خانواده 5نفره را حتی در شهرهایی به کوچکی زرند و کوهبنان نمی دهد.

همسر این کارگر اخراجی میگوید،به همسرم تهمت زده اند، او اصلا اهل فحاشی نبوده و نیست. همه می دانند که سخت کار می کرد .واقعا رفتاری که با او شده است انسانی نبود. درست است که حقوق ها را به موقع پرداخت نمی کردند اما به هرحال دلم خوش بود که همسرم با همه سختی که می کشد کار ثابتی دارد .حالا که این کار را هم از او گرفته اند دیگر هیچ امیدی برایمان باقی نمانده است.

وی به مراجعات مکرر همسرش به اداره کار کوهبنان اشاره می کند و می گوید، در دو ماهه گذشته بارها به اداره کار مراجعه و قرار بود هرچه زودتر شرایط مقرری بیمه بیکاری برایش فراهم شود اما تا به امروز این اتفاق نیفتاده و خبر بد اینکه تا آخر این ماه اعتبار دفترچه درمانی مان هم تمام می شود.

وی ادامه داد: در حال حاضرمجبورم فرزندم را برای جراحی لوزه به کرمان ببرم اما دکتری که قراربود فرزندم را برای عمل پیش او ببرم می گوید،تا آخر ماه وقت ندارد. با توجه به اینکه مدت اعتبار دفترچه تا پایان ماه بیشتر نیست و فرزندم هم وضعیت خوبی ندارد، واقعا مستاصل مانده ام که چه کنم.

کارگر اخراجی تا یک هفته آینده تحت پوشش بیمه بیکاری قرار می گیرد

مدیر اداره کار کوهبنان در ارتباط با رسیدگی به وضعیت این کارگر اخراجی می گوید، در طی این مدت کارگر اخراجی به اداره کار مراجعه کرد ودرخواست بیمه بیکاری داد و در جلسه ای که صبح دیروز یکشنبه بیست و چهارم خرداد ماه برگزار شد این کارگر به بیمه بیکاری معرفی شد و فکر می کنم با توجه به اینکه جواب تامین اجتماعی را هم گرفته ایم، اگر روال اداری کار در تامین اجتماعی به سرعت پیش برود تا هفته آینده ایشان تحت پوشش بیمه بیکاری قرار می گیرند.

«بساره» در خصوص دلایل تاخیر به وجود آمده در معرفی این کارگر  به بیمه بیکاری گفت: حداقل دو سه ماه طول می کشد تا کارفرما لیست بیمه را رد کند بعد از آن ما یک کمیته دو نفره با تامین اجتماعی تشکیل می دهیم که طی آن وضعیت ارجاع کارگران به بیمه بیکاری مورد بررسی قرار گیرد.اگر بیکاری فرد به صورت غیرارادی باشد،مراحل تحت پوشش قرارگرفتن بیمه بیکاری آنها با الویت انجام می شود.

 داستان اخراج کارگران چشمه پودنه،اما تازگی ندارد.از دی ماه سال گذشته که 290 کارگر چشمه پودنه،در اعتراض به تعویق ۴ ماهه در پرداخت حقوق ودستمزد به مدت یک هفته دست از کار کشیدند حدود 12 کارگر از کار اخراج شده اند.پس از این اعتراض صنفی، ۲ نفر از کارگران با شکایت کارفرما بازداشت و سپس از کار اخراج شدند. پس از آن به دنبال وعده‌های داده شده مبنی بر پرداخت معوقات، کارگران به کار بازگشتند اما مجددا در پی اتمام قرارداد‌های موقت، ۷ نفر دیگر از کارگران شرکت کننده در اعتراضات صنفی بیکار شدند.

 دلیل اصلی عدم تمدید قرارداد این ۷ کارگران، از سوی کارفرما سردستگی آن‌ها در اعتراضات صنفی کارگران معدن چشمه پودنه عنوان شده بود.از ابتدای امسال نیز 3  کارگر دیگر به دلایل مختلف از جمله اعتراض به تعویق در پرداخت مطالبات حقوقی، کارشان را از دست دادند.

عدم وجود نهاد قدرتمند صنفی برای پیگیری مطالبات حقوقی و نبود امنیت شغلی برای کارگران معترض از جمله مشکلات اساسی کارگران ،در چشمه پودنه است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش‌سوزی خودرو پژو ۴۰۵ حامل قاچاق سوخت در پمپ بنزین کرمان

جنگل گلپرکی دلفارد بزرگترین ذخیره‌گاه جنگلی انار شیطان در کشور

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

کسب یک طلا و برنز در مسابقات قهرمانی کشور توسط کاراته‌کاهای کرمانی

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

نگرانی سازمان جهانی بهداشت از گسترش آنفلوآنزای پرندگان در بین انسان‌ها

هر گونه تغییر قیمت در کالاهای اساسی تخلف محسوب می شود

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

پربازدید ها

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

هر گونه تغییر قیمت در کالاهای اساسی تخلف محسوب می شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)