کد خبر: ۲۶۵۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰
ارسال به دوستان
ذخیره
گله از وضعيت سخت مراقبت از زندانيان آن‌‌نيز از زبان رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی نشان از وخامت اوضاع دارد.
گله از وضعيت سخت مراقبت از زندانيان آن‌‌نيز از زبان رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی نشان از وخامت اوضاع دارد. با داغ شدن بحث بودجه و كاهش بودجه برخي سازمان ها و نهاد ها، انتقاد به كمبود بودجه براي تامين هزينه ها همچنان ادامه دارد. در اين بين رييس سازمان زندان ها كه  با كاهش بودجه براي اداره اين سازمان رو به رو شده نيز از وضعيت وخيم اين روزهاي زندان‌باني گله كرده و خواستار اصلاح بودجه شده است.

سازمان زندان ها به عنوان نهادي كه مسئول مراقبت از زندانيان در زمان تحمل كيفر است با چالش‌هاي بسياري رو به رو است؛ از يك سو بحث نو سازي زندان ها و كمبود فضا براي جمعيت كيفري فعلي،  مطرح است و از سوي ديگر هزينه‌هاي برنامه هاي بازپروري و نگهداري مددجويان، شرايط را براي اين سازمان سخت كرده است.در سال‌هاي اخير بارها بحث كاهش جمعيت كيفري مطرح شده است و با تغيير قوانين و ايجاد جايگزين‌هاي حبس در قانون مجازات اسلامي، تلاش هايي براي حبس زدايي انجام گرفت اما در عمل  همچنان زندان ها مملو از مددجو است و حتي فضاي كافي براي خواب زندانيان موجود نيست. 

ساخت زندان هاي جديد نيزهزينه هاي خود را دارد و هنوز همه پروژه ها به نتيجه نرسيده اند.از اين رو صبح ديروز، رییس سازمان زندان‌ها با بیان اینکه هنوز در برخی زندان‌ها کف‌خواب داریم ،گفته است: بین 10 تا 15 درصد زندانیان‌مان کف‌خواب هستند. به عنوان مثال در زندان ایلام که بازدید داشتم، یک بخشی از زندانیان کف‌خواب بودند و بین 10 تا 15 درصد زندانیان‌مان کف‌خواب هستند.اصغر جهانگیر همچنين به هزینه غذای زندانیان اشاره کرده وتوضيح داده است: در حال حاضر دولت برای سه وعده غذای زندانیان، 5 هزار و 400 تومان در نظر گرفته اما با توجه به تورمی که در حوزه غذا به ویژه مواد پروتئینی مانند تخم مرغ و سایر مواد غذایی دیگر اتفاق افتاده و شاهد هستیم، این مبلغ کفاف نمی‌دهد و باید در این بخش به سازمان زندان‌ها کمک شود. ما نمی‌توانیم با این مبلغ، نیازهای غذایی زندانیان را برطرف کنیم و سه وعده غذای مناسب به زندانیان بدهیم.

وي در ادامه نيز تاكيد داشته كه  پیشنهاد سازمان زندان‌ها، افزایش مبلغ سه وعده غذای زندانیان به حداقل 9 هزار تومان است ولی متاسفانه اين افزایش شامل ‌مبلغ غذای زندانیان نشد و چنانچه بودجه پیشنهادی دولت اصلاح نشود، در این بخش نيز دچار مشکل می‌شویم. جهانگير با بیان اینکه سازمان زندان‌ها در بخش بهداشت و درمان زندانیان مشکلاتی دارد که باید مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه بودجه 97 به آن توجه کند، افزوده است: باید به زندان‌ها کمک شود تا هم در بحث دارو و تجهیزات و هم پزشک و خدمات‌رسانی درمانی دچار مشکل نشویم.

10 درصد زندانيان، مشكل رواني دارند
به گفته رییس سازمان زندان‌ها نزديك به 10 درصد کسانی که وارد زندان می‌شوند، مشکلات روحی، روانی و بیماری‌های خاص دارند. او تصریح کرد: این افراد نیازمند توجه ویژه هستند و اکنون سازمان زندان‌ها به بیمارستان‌های دولتی و بخش‌های دیگر دولتی درخصوص مواردي چون آب ، برق و گاز، بیش از 80 میلیارد تومان بدهی دارد؛ یعنی به زندانیان خدمات لازم ارائه شده اما چون بودجه کافی وجود نداشته، بدهکار شدیم و امروز با بیمارستان‌ها و سایر مجموعه‌ها مانند آب، برق و گاز که به ما کمک می‌کردند، دچار مشکل شدیم و نمی‌توانیم این خدمات را ادامه دهیم و آن‌ها می‌خواهند تسویه کنند. جهانگیر گفت: تقاضا داریم در این بخش مجلس هم به قوه‌قضاییه و هم به سازمان زندان‌ها کمک کند تا خدای نا کرده با کمبودهایی که وجود ندارد، سال آینده دچار مشکل نشویم.

عمر مفيد يك زندان 15 سال است!
به گفته  جهانگیر در حال حاضر زندان بالای 55 سال عمر داریم اما میانگین عمر زندان‌ها بین 20 تا 25 سال است؛  در حالی که عمر مفید یک زندان، حداکثر 15 سال می‌تواند باشد. وي در خصوص میزان کسری بودجه سازمان زندان‌ها ‌نيز گفته است: بیش از یک هزار و پانصد میلیارد تومان کسری بودجه داریم ولی آن چیزی که الان کسر شده و دنبال آن هستیم تا برگردانیم، رقمی حدود 80 تا 100 میلیارد تومان است.

رییس سازمان زندان‌ها همچنین در خصوص آخرین وضعیت تکمیل اردوگاه‌ها با توجه به کمبود اعتبارات گفته است:  هر سال دولت 80 میلیارد تومان  بودجه برای احداث و تکمیل هفت اردوگاه مصوب می‌کند اما تخصیص نمی‌دهند؛ یعنی هر سال تصویب می‌شود اما چون تخصیص نمی‌شود، این اردوگاه‌ها ‌نيز  راه‌اندازی نشده‌اند. امیدواریم امسال با پیگیري‌هایی که انجام می‌دهیم، 80 میلیارد بودجه تصویب شده، تخصیص یابد تا بتوانیم بخشی از این اردوگاه‌ها را راه‌اندازی کنیم.

افزايش 20 درصدي زندانيان غير عمد
در اين شرايط  مدیرعامل ستاد دیه کشور در آیین گلریزان بازار تهران گفته است كه در سال جاری نسبت به مدت 9 ماهه سال 95 افزایش 20 درصدی مددجویان تحت حمایت این نهاد مردمی را شاهدیم.سیداسدا... جولایی ضمن ارائه آماری از عملکرد نمایندگی‌های ستاد دیه گفت: از ابتدای تاسیس ستاد دیه در سال ۶۸ تاکنون نزدیک به 110 هزار زندانی نیازمند غیربزهکار از بند حبس رهایی یافته‌اند که بخش عمده‌ای از اعتبارات لازم ‌براي آزادی این افراد از محل کمک‌های مردمی تامین شده است.وی یادآور شد: سال گذشته 9 هزار و ۱۴۳ نفر با گذشت ۲۸۰ میلیاردی اولیای‌دم و شکات از زندان‌های سراسرکشور آزاد شدند که سرانه آزادی هر مددجو رقمی معادل 40 میلیون است.مدیرعامل ستاد دیه با اشاره به آمار محکومان غیرعمد دربند ندامتگاه‌های کشور اظهار کرد: اکنون ۱۲ هزار زندانی با مبلغ بدهی ۹۰۰ میلیارد تومان در حبس به‌سر می‌برند که با انجام تحقیقات دقیق ‌هشت هزار نفر این جمعیت کیفری واجد شرایط احصا شده‌اند.

افزايش آمار زندانيان
مصطفی محبی، مدیرکل زندان‌های استان تهران  نيز در اين رابطه گفته است : در ۹ ماهه امسال ۵۴۵ زندانی غیرعمد با بدهی ۶۵ میلیارد تومانی از زندان آزاد شدند و به آغوش خانواده بازگشتند که این اقدام حسنه نیز با کمک 100 درصدی خیرین خداجو محقق شده است. مدیرکل زندان‌های تهران با اشاره به افزایش آمار آزادی زندانیان در استان تهران نسبت به سال گذشته، اظهار امیدواری کرد که با کمک خیران، زمینه آزادی تعداد بیشتری از 715 زندانی غیرعمد حال حاضر زندان‌های این استان فراهم شود. البته به دلیل مبلغ سنگین 94 میلیارد تومانی این محکومان، همیاری بیشتر طلبکاران خصوصی نیز در روند رسیدگی موثر خواهد بود. شکاتی که همواره در خط مقدم آزادی زندانیان نیازمند بوده و هستند،حال با توجه به اهميت رسيدگي به وضعيت زندانيان و اينكه بعد از مدت‌ها رييس اين سازمان نيز هم‌صدا با مددجويان از وضعيت سخت زندان‌باني سخن گفته است، انتظار مي‌رود براي بهبود شرايط زندانيان برنامه‌هايي دقيق و مدون در بودجه در نظر گرفته شود.
منبع: قانون
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

افزایش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه بد

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

تصمیمات مدیران نباید عرضه سوخت را برای مردم سخت کند / کمبود و شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز به هیچ وجه قابل قبول نیست

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

توصیه خیرخواهانه همتی به دولت سیزدهم: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می‌شوید

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان: برداشت گیاهان دارویی ممنوع و با متخلفان برخورد قضایی می‌شود

افشای جزئیاتی جدید از حادثه تروریستی کرمان؛ ساچمه‌های جلیقه انفجاری آلوده بودند

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

نجات یک خانم از دست زورگیر خیابانی چاقو به دست در سیرجان

بارش‌ها در کشور 16 درصد کاهش داشته است؛ بیشترین افت بارش‌ها در کرمان

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)