کد خبر: ۲۶۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرکل محیط زیست استان کرمان:
مدیرکل محیط زیست استان کرمان با اشاره به آلودگی ناشی از فعالیت متجمع مس سرچشمه گفت: میزان خروجی گاز so۲ از کوره های مس سرچشمه ۳۳ برابر حد مجاز است.
 مدیرکل محیط زیست استان کرمان با اشاره به آلودگی ناشی از فعالیت متجمع مس سرچشمه گفت: میزان خروجی گاز so۲ از کوره های مس سرچشمه ۳۳ برابر حد مجاز است.

رضا جزینی زاده پیش از ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اثرات زیست محیطی در کوتاه مدت مشخص نمی شوند و در بلند مدت مخاطراتی برای مردم به وجود می آروند؛ به طور مثال تالاب هورالعظیم در اثر انجام فعالیت های اقتصادی و ایجاد اشتغال خشک می شود بعد از چند سال یک گرد و خاک از عراق می آید و تالاب به جای اینکه تنفس مردم را تسهیل کند، آلودگی را بیشتر می کند که نارضایتی مردم را به دنبال دارد.

وی با اشاره به ایجاد مشکل زیست محیطی که مس سرچشمه ایجاد کرده است، گفت: کارخانجات مس سرچشمه دیروز حجم زیادی از گاز so۲ و گوگرد در هوا پخش کرد.

جزینی زاده افزود: ما همیشه با آلودگی و تولید گازهای آلوده مس سرچشمه روبرو هستیم اما در این فصل شدت آلودگی به دلیل سردی، ساکن بودن هوا، ابری بودن هوا و جابجا نشدن باد ملموس تر می شود.

میزان خروجی گاز so۲ از کوره های مس سرچشمه ۳۳ برابر حد مجاز است

مدیرکل محیط زیست استان کرمان ادامه داد: میزان خروجی گاز so۲ از کوره فلش مجتمع مس سرچشمه ۳۸ هزار میلی گرم بر نرمال مترمکعب و در کوره کناری که کنورتور نام دارد ۵۸ هزار میلی گرم بر نرمال متر مکعب است؛ در واقع ۳۳ برابر حد مجاز از این مجموعه گاز خارج شده است.

وی با بیان اینکه حد استاندارد و حداکثر بار محیط از خروج گاز از مجموعه مس سرچشمه ۱۸۰ میلی گرم بر نرمال متر مکعب است، عنوان کرد: آلودگی ذرات از کوره کنورتور ۲۷۷.۷ بوده است که استاندارد آن ۱۵۰ میلی گرم بر نرمال متر مکعب است به این معنی که از این طریق حدود دو برابر حد مجاز آلودگی ذرات به محیط وارد می شود.

جزینی زاده تصریح کرد: ذرات آلوده اگر حتی درصد اندکی از حد نرمال بالاتر باشد و وارد محیط شوند، اثرات مخربی به همراه دارند؛ زیرا مستقیما  وارد ریه افراد می شوند. این در حالی است که گاز so۲ وقتی وارد محیط می شود و غیرمستقیم اثرات خود را می گذارد.

راهکارایی برای کاهش آلودگی مس سرچشمه

وی یکی از پیشنهادهای محیط زیست در خصوص آلودگی ناشی از کارخانه مس سرچشمه را جمع آوری گاز so۲ و تبدیل آن به اسید سولفوریک دانست که در بلندمدت قابل انجام است و گفت: راهکار دیگر برای کوتاه مدت این است که ظرفیت های تولید را پایین بیاوریم که مورد قبول صاحبان کارخانه نیست.

جزینی زاده پیشنهاد کارخانه مس سرچشمه را رقیق کردن گاز so۲ ذکر کرد و اظهار داشت: رقیق کردن این گاز مشکلات زیست محیطی را حل نمی کند و فقط باعث می شود این  گاز به لایه های فوقانی جو برود و بعد بر اثر باران به سطح زمین برگردد و آلودگی های ثانوی مانند باران اسیدی ایجاد کند.

وی بیان داشت: براساس رسالت سازمان محیط زیست در خصوص آلودگی کارخانجات مس سرچشمه به دستگاه های قضایی شکایت کردیم اما متاسفانه برای این آلودگی که برای همه ملموس است، دستگاه قضا نظرات کارشناسی ما را نگرفته و در دادگاه بدوی حکم برائت صادر شده است. بعد از اعتراض پرونده به دادگاه تجدید نظر فرستاده شد اما براساس اخبار غیر رسمی در دادگاه تجدید نظر رای دادگاه بدوی تایید شده است.

دستگاه قضا نظرات کارشناسان محیط زیست را مدنظر قرار دهد

جزینی زاده با طرح این سئوال که بنده به عنوان متولی سلامت محیط زیست مردم در استان کرمان چه راه حلی را باید بکار گیرم؟ گفت: آلودگی در محیط زیاد است و ما بر اساس آمار، ارقام  و نظر کارشناسی شکایت کرده ایم. از دستگاه قضا انتظار داریم در این قبیل موارد نظر کارشناسی محیط زیست را مدنظر قرار دهد.

 مدیر کل محیط زیست استان کرمان ادامه داد: محیط زیست به عنوان یک مجموعه علمی و تخصصی موظف است در حفظ محیط زیست بر اساس ماحصل برنامه ششم که سیاست های کلی این برنامه از طرف مقام معظم رهبری به سران سه قوه ابلاغ شده است و تاکید بر این بوده که محیط زیست باید نظارت بدون اغماض داشته باشد، عمل می کند.

وی با اشاره به رویکرد زیست محیطی دولت دوزادهم بعد از سیاست های کلی مورد توجه است، گفت: از دستگاه قضایی خواستارم همانگونه که تاکنون همراه محیط زیست بوده است نسبت به مسائل فنی و شکایات فنی کارشناسانه تر برخورد کنند.

خطر انقراض خرس سیاه آسیایی در اثر جاده سازی در منطقه زریاب

جزینی زاده در ادامه این نشست با اشاره به منطقه زریاب زیستگاه خرس سیاه آسیایی که به عنوان پناهگاه حیات وحش آن منطقه است، اظهار کرد: تنها گونه خرس سیاه آسیایی در این منطقه در حال انقراض است که ایم مساله به بهانه جاده سازی تخریب، تعریض، بوته کنی و...در این منطقه اتفاق افتاده است.

جزینی زاده ادامه داد: جاده سازی در منطقه پناهگاه حیات وحش در زریاب دهبکری بم بدون مجوز بوده است و مورد تایید ما نبوده و نخواهد بود و در کنار این موضوع ما در کنار محیط زیست هیچ تضادی با توسعه، صنعت، خدمات و جاده نداریم.

وی گفت: به موضوع جاده سازی در پناهگاه حیات وحش را فرابخشی نگاه کرده ایم و از سوی سازمان اعلام شده که جاده برای مردم روستا نیاز است اما جاده ای با همان عرض قبلی که حدود چهار متر است، بدون هیچ تعریض، تخریب، بوته کنی و برداشت خاک در این منطقه بهسازی شود.

مدیر کل محیط زیست استان کرمان با اشاره به اینکه به دستگاه قضایی در مورد جاده سازی منطقه زریاب شکایت کردیم، افزود: به استناد تبصره یک ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی اگر در جایی تخریب و بوته کنی صورت گیرد و دستگاه قضایی باید دستور توقف کار تا صدور حکم قطعی را صادر و کار را متوقف کند.

ادامه جاده سازی در زیستگاه خرس سیاه آسیایی

وی ادامه داد: جاده سازی در حوزه پناهگاه حیات وحش بعد از شکایت محیط زیست به دستگاه قضایی متوقف شد اما جاده سازی ادامه پیدا کرده است.

جزینی زاده عنوان کرد: ادامه جاده سازی در منطقه زریاب باید با نظر محیط زیست باشد و این در حالی است که این کار باعث می شود در این منطقه افراد زیادی رفت و آمد کنند و خطر آتش سوزی و مسائل امنیتی را به دنبال دارد.

مدیرکل محیط زیست استان کرمان اظهار کرد: دستگاه قضایی هم بر اساس قانون و هم بر اساس نظریه کارشناسی باید با محیط زیست همراهی کند وگرنه فعالیت های محیط زیست عقب می ماند. محیط زیست به مردم ساکن آن منطقه که نیاز به جاده دارند احترام می گذارد اما رعایت مسائل زیست محیطی به عنوان یک شاخص اصلی کار ما است.

وی با تاکید به اینکه محیط زیست تابع رای قضایی است و دنبال فضاسازی نیست، گفت: نسبت به رای قضایی انتقاد داریم و نیازمند همکاری دستگاه قضایی در این زمینه هستیم.

جزینی زاده با تاکید بر لزوم هم افزایی میان سه قوه برای حفظ اموال طبیعی و الهی افزود: با یک هم افزایی، هم اندیشی و هم گرایی در درون سه قوه در دستگاه های اجرایی، قانون گذاری و قضایی داشته باشیم تا با تعامل با مردم یک حرکت رو به جلو داشته باشیم.

وی با تاکید به اینکه رویکرد سازمان محیط زیست در حفظ محیط زیست یک رویکرد پایدار و متوازن است، یادآور شد: محیط زیست موظف به اجرای سیاست های سازمان است؛ به گونه ای که هر فعالیتی را که انجام می دهد باید توجیه اقتصادی داشته باشد و سلامت مردم رعایت شود.

جزینی زاده تاکید کرد: حق نداریم محیط زیست آینده را از اکنون پیش فروش کنیم و با تصمیمات خود نظم اجتماعی را بر هم بزنیم.
منبع: مهر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)