کد خبر: ۲۶۶۱۱
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲
ارسال به دوستان
ذخیره
حسن روحاني :
رئیس جمهور با اشاره به اينکه نمي‌خواهم در‌اين‌باره وارد بحث بشوم که ريشه اين حوادثی که ايجاد شد، از کجا شروع شد و چه بود، گفت: «درباره اين مسئله در يک فرصت و زمان ديگر مي‌شود بحث کرد و حرف زد. منتها امروز بايد متحد باشيم.

 رئيس‌جموري روز گذشته در جلسه‌اي با رؤساي کميسيون‌هاي تخصصي مجلس شوراي اسلامي، به موضوع حوادث چند روز گذشته در کشور اشاره کرد و گفت: «در چند ماه گذشته ما يک انتخابات بسيار شکوهمند و شايد رقابتي‌ترين انتخابات را بعد از پيروزي انقلاب اسلامي داشتيم. حضور مردم در اين انتخابات که حتي با  يک مسئله امنيتي يا نزاع و برخوردي ميان مردم مواجه نبود، بسيار چشمگير بود و گروه‌هاي حاضر در جامعه هر کدام نظر خودشان را مي‌گفتند».

حجت‌الاسلام حسن روحاني با بيان برخي توطئه‌ها که در ذهن بعضي دشمنان به‌ويژه در مسئله بروز اختلاف ميان نيروها وجود داشت، افزود: «بعد از انتخابات، يک انتظارات و هوس‌هايي يا يک تفکراتي در ذهن دشمنان ما بود که شرايط اين‌گونه يا آن‌گونه خواهد شد و اختلاف ايجاد مي‌شود اما شما ديديد يک مراسم بسيار خوب و شکوهمند براي تنفيذ و تحليف شکل گرفت».

او عنوان کرد: «بعضي‌ها فکر مي‌کردند روابط سه قوه، روابطي گسسته، با فاصله و اختلاف مي‌شود اما بحمدلله اين روابط حتي در مقايسه با دولت يازدهم بهتر و نزديک‌تر شد که در رأي اعتماد نمايندگان مجلس به وزرا تبلور يافت».

رئيس‌جمهور با بيان اينکه وحدت و اتحاد نزديک بين نيروهاي مسلح و دولت و در مرحله بعد نيز موفقيت و پيروزي سياسي بزرگ ملت ايران در دنيا، خوشايند دشمنان ما نبود، گفت: «آمريکايي‌ها کمر بستند که برجام را از بين ببرند، با ملت ما مبارزه کنند و تحريم ايجاد کنند اما دنيا در برابر آمريکا ايستاد و در اولين گام شکست بزرگي خوردند».

روحاني افزود: «مسئله بعدي موفقيتي بود که براي ثبات و امنيت منطقه و براي از‌بين‌بردن تروريسم به دست آورديم. هيچ‌کس ترديد ندارد که ايران در مبارزه با تروريسم در منطقه، نقش مهم و اساسي داشته است. امروز هم براي صلح، آينده سوريه، ثبات بيشتر عراق، ثبات بيشتر در لبنان و براي دفاع از مظلومان، همه جا ايران نقش مثبت دارد».

وضع اقتصاد ما از متوسط دنيا بهتر است
او با بيان اينکه مجموعه اينها براي دشمنان ايران سخت بود، عنوان کرد: «مي‌گفتند كه شايد همه اينها هست، ‌ولي کشور از لحاظ اقتصادي و اجتماعي دچار شکست مي‌شود. شما نمايندگان و رؤساي کميسيون‌هاي مجلس مطلع هستيد، شرايط ما از شرايط متوسط دنيا بهتر است. چرا نبايد بگوييم؛ وضع اقتصادي ما از وضع اقتصادي متوسط دنيا بهتر است».

او گفت: «رشد اقتصادي ما از متوسط دنيا بهتر است و ما پيش رفتيم. ما ٧٠٠ هزار شغل درست کرديم. مگر کار کمي است؟ کشوري هستيم که حقوق ثابت کارگر، کارمند و مستمري‌بگير ما از تورم سالانه بالاتر است. اين کار بسيار عظيم و بزرگي است». روحاني افزود: «مستمري افراد مستضعف در طول يک سال نسبت به سال گذشته به طور متوسط بالاي سه‌برابر شده است. وضع روستاهاي ما از لحاظ برق، آب، گاز و بهداشت را با پنج تا ١٠ سال پيش مقايسه کنيد تا ببينيد تحول بسيار بزرگي رخ داده است. در کشاورزي، رشد کم‌سابقه‌اي داشتيم. خودکفايي در توليد گندم، گازوئيل و صادرات گازوئيل داريم و به سمت خودکفايي در توليد بنزين مي‌رويم که کار عظيمي است. در پارس جنوبي، در چهار سال معادل همه سال‌هاي قبل کار کرده‌ايم. فازهاي ١٠ و ١١ را به ثمر رسانديم که کار بسيار عظيم و بزرگي است».

نمي‌گوييم کشور ما گل و بلبل است
رئيس‌جمهوري عنوان کرد: «در سال گذشته کمبود گاز نداشتيم. براي اولين بار وقتي ترکمنستان گاز را قطع کرد، براي ما مشکل ايجاد نکرد. اين براي ما افتخار است. در حوزه بهداشت و درمان نسبت به پنج تا هفت سال پيش وضعمان بهتر شده است يا نه؟ ما که نمي‌گوييم همه مشکلات حل شده است. اينکه بعضي‌ها مي‌گويند ما نگوييم کشور ما گل و بلبل است، بله درست است. گل و بلبل نيست، مشکل داريم».

رئيس‌جمهور گفت: «شما رؤساي کميسيون‌هاي تخصصي مجلس بهتر از همه مي‌دانيد که حل برخي از مشکلات زمانبر است، آماري ديدم که بارندگي پاييز امسال نسبت به پاييز متوسط ١٠ سال گذشته، ٥٥ درصد کاهش يافته است. اينکه دست ما نيست. بايد دعا کنيم رحمت خداوند بر ما نازل شود. در مورد زلزله هم از شمال تا جنوب ايران مي‌لرزد، اينها که دست ما نيست، خداوند بايد کمک کند، البته ما بايد خودمان را در برابر زلزله آماده کنيم».

روحاني همچنين به مشکل آلودگي هوا در کشور اشاره کرد و افزود: «اين آلودگي در دو روز و يک سال و پنج سال که به‌طور کامل برطرف نمي‌شود بلکه چند برنامه مي‌خواهد تا با اين آلودگي‌ مبارزه کنيم. همين امسال و دو ماه پيش به خاطر آلودگي، برخي شهرهاي اروپايي به هم ريخت، آنجا که باد و باران است اگر براي مدتي اين اتفاق نيفتد، دچار مشکل مي‌شوند، البته اين معنايش اين نيست که نمي‌توانيم اين مشکل را حل کنيم، بايد حل کنيم».

ملت با صلابت از اين مشکلات عبور خواهد کرد
او گفت: «اين مجموعه، دشمنِ ما را عصباني کرد، وحدت ما تيري بود بر چشم آنها، پيشرفت ما براي آنها غيرقابل‌تحمل بود، موفقيت ما در برابر آمريکا و رژيم صهيونيستي براي آنها غيرقابل‌تحمل بود. موفقيت ما در منطقه براي آنها غيرقابل‌تحمل بود. شما مي‌خواهيد آنها انتقام نگيرند؟ شما مي‌خواهيد يک عده افراد را تحريک نکنند؟ ما بايد خودمان را براي اين داستان آماده مي‌کرديم. آنها به زبان و صراحت گفتند ما اين مشکل را به تهران مي‌کشانيم و به زبان تصريح کردند، نه اينکه تحليل ما باشد».

رئيس‌جمهوري عنوان کرد: «ملت ايران با صلابت، به‌خوبي از اين مشکلات عبور خواهد کرد. ملت ما يک اقليت و گروه کوچک را که بيايند کاري انجام دهند، شعار خلاف قانون و خواست مردم بدهند و به مقدسات و ارزش‌هاي انقلاب توهين کرده و تخريب اموال عمومي بکنند، به‌خوبي جمع مي‌کند. ملت بزرگ ما هم از چنين حوادثي زياد ديده و هم به‌راحتي از اينها عبور کرده است، اينها که چيزي نيست». روحاني افزود: «دشمن در برابر پيشرفت‌ها و عظمت‌هاي ملت ساکت نمي‌ماند، البته اغفال‌شده‌هايي هم در جمع معترضان هستند که خواست به‌حق دارند. مؤسسات غيرمجاز و تعاوني‌ها که ربطي به اين دولت نداشته و حتي مجوز بانک مرکزي هم نداشتند، اينها مجوزهايشان مجوزهاي تعاوني براي دهه ٨٠ و قديمي است، دولت براي اينکه اين مسائل را حل کند، تاکنون ١١ هزار ميليارد تومان، پول گذاشته، اين بار سنگيني بر دوش دولت است. مگر بايد اين را دولت حل کند؟ نمي‌خواهم تفسيرش را بگويم يک قاضي‌ در يکي از شهرها اشتباهي کرده و اين براي ما گرفتاري درست کرده که ربطي به دولت ندارد».

مردم مشکلات دارند
رئيس‌جمهور با اشاره به اينکه در بحث اشتغال هنوز تا زماني که مشکل بي‌کاري را حل کنيم، فاصله داريم، گفت: «مردم مشکلات دارند. طبيعي است، بايد اين مشکلات را حل‌وفصل کنيم. بنابراين يک عده اعتراض يا انتقاد دارند؛ به‌حق انتقاد دارند، منتها بايد طريق و مسير درست و قانوني را براي بيان انتقاد انتخاب کنند. يک عده‌اي در اين وسط آمدند دارند با تحريک ديگران سوءاستفاده مي‌کنند. آن هم معلوم است که براي چيست؟» روحاني با بيان اينکه بهترين پاسخ در برابر اين‌گونه حوادث، چه مشکلات و چه اين‌گونه مسائل، وحدت ملي ماست، افزود: «اولين مصداق وحدت هم وحدت مسئولان است؛ يعني مجلس، دولت، قوه قضائيه، نيروهاي مسلح و همه افرادي که در اين کشور مسئوليت دارند، همه بايد کنار هم قرار بگيرند و متحد و يک‌صدا شوند».

او با اشاره به اينکه نمي‌خواهم در‌اين‌باره وارد بحث بشوم که ريشه اين حوادثی که ايجاد شد، از کجا شروع شد و چه بود، گفت: «درباره اين مسئله در يک فرصت و زمان ديگر مي‌شود بحث کرد و حرف زد. منتها امروز بايد متحد باشيم. همه دست‌به‌دست هم دهيم. ديگر بحث سر اين نيست که اين براي کدام جناح و حزب است و چه تفکري دارد؛ بحث، بحث خود نظام و انقلاب و منافع و امنيت و مصالح ملي و ثبات ما و منطقه است».

روحاني درباره روش حل مشکل، عنوان کرد: «هميشه نمي‌شود مريض را با قرص خوب کرد و گاهي جراحي مي‌خواهد. حالا اگر خانواده‌اي که بايد اين مريض را به جراح بسپارند، بين‌شان اختلاف نظر شود؛ يعني يکي بگويد اين بايد جراحي شود، پزشک متخصص هم مي‌گويد جراحي شود، آن طرف هم بگويد من مي‌دانم بايد جراحي شود، اما مي‌ترسم و نمي‌توانم تحمل کنم، مي‌ترسم طوري شود، نگراني پيدا مي‌کند. حالا وقتي دعوا مي‌شود پزشک و جراح بايد چه کار کند، بايستد؟»

او افزود: «الان مشکل بي‌کاري و معضل اشتغال داريم. بايد به شکلي آن را حل کنيم. شما مي‌گوييد بودجه اشتغال را از جاي ديگري بياوريد. اهلا و سهلا، شما نمايندگان مجلس هستيد. شما مي‌گوييد اين بودجه را از اينجا نبريم، خب بگوييد از کجا بياوريم، هرجا بگوييد ما حرفي نداريم».

رئيس‌جمهور افزود: «من برنامه دادم و مردم به اين برنامه رأي دادند. به مردم قول دادم و گفتم فقر مطلق را مي‌خواهم از بين ببرم. به مردم گفتم که مي‌خواهم مشکل اشتغال را درست کنم. بر اين مبنا مردم آمدند و به من رأي دادند. من بايد به مردم چه بگويم؟ بگويم من براي اشتغال برنامه ندارم. بايد بگويم برنامه دارم، براي اينکه برنامه داشتم و در بودجه دادم به مجلس، اما مجلس به هر دليلي آمد گفت من رأي نمي‌دهم. بايد به مردم شفاف بگوييم». روحاني گفت: «در قديم مجلس مي‌گفت که دولت بايد شهامت به خرج دهد. وقتي انجام نمي‌دهيم مي‌گويند دولت شهامت اين کار را ندارد که معضل را حل کند، مي‌ترسد. خيلي از کارهايي که مي‌خواهيم انجام دهيم ممکن است عده‌اي موافق نباشند و عده‌اي مخالف باشند.

 مگر شما در قانون نگفتيد که حامل‌هاي انرژي چگونه بايد اصلاح شود. قانون خودتان است، من الان اين بحث را نمي‌خواهم اينجا مطرح کنم. اين کاري که شما در مجلس انجام مي‌دهيد، قاعدتا در کميسيون تلفيق بحث مي‌کنيد و مي‌رويد دنبالش. شما مي‌دانيد اگر اشتغال را حل نکنيم به يک نقطه‌ بحران مي‌رسيم». رئيس‌جمهور با بيان اينکه مجلس اگر منابع بهتري دارد، آنها را اعلام کند و ما در اين موضوع بحثي نداريم، گفت: «آلودگي هوا را چه‌کار مي‌خواهيد بکنيد. آلودگي باشد يا نباشد؟ نمي‌توانيد در قيمت‌ها اصلا دست نبريد و بگوييد آلودگي حل شود؛ پس‌فردا که آلودگي زياد مي‌شود، اگر بنا باشد مدارس و حتي ادارات تهران  ١٠ الي ٢٠ روز تعطيل شوند، آن‌وقت مردم مي‌گويند چرا آلودگي را حل نمي‌کنيد. ما يک مشکل ديگر داريم که آن مشکل را بايد حل‌و‌فصل کنيم».

او با اشاره به وعده دولت به مردم در راستاي ازبين‌رفتن فقر مطلق در کشور، عنوان کرد: «اجراي اين کار نياز به منابع دارد و طرح دولت در بودجه اين است که در سال آينده به مردم اعلام کنيم کساني که درآمد آنها از حداقل مستمري که به افراد ضعيف داده مي‌شود، کمتر است، ثبت‌نام کرده و ما به آنها کمک کنيم».

مشکلات را حل نکنيم، به يک نقطه خطرناک خواهيم رسيد
رئيس‌جمهور با بيان اينکه سالانه ٦٠ هزار ميليارد تومان از جيب دولت به‌خاطر کمبودهاي صندوق‌هاي بازنشستگي، مي‌رود، گفت: «دليل آن عمدتا به تصميمات مجلس و دولت در گذشته مربوط مي‌شود؛ با تصويب بازنشستگي زودهنگام، ورودي پول به اين صندوق کم شده و خروجي آن زياد مي‌شود و نتيجه آن کسري در صندوق است که هر سال هم بدتر مي‌شود و سال آينده بايد پول بيشتري براي آن بگذاريد».

روحاني افزود: «از ٣٦٠ هزار ميليارد تومان بودجه عمومي، ٦٠ هزار ميليارد تومان براي صندوق‌هاي بازنشستگي و بيشتر از  ٤٠ هزار ميليارد تومان براي يارانه نقدي تخصيص پيدا مي‌کند؛ ٦٠ هزار ميليارد تومان نيز به صندوق توسعه ملي و ١٠ الي ١١ هزار ميليارد تومان هم به‌عنوان پاداش بازنشستگي مي‌دهيم؛ علاوه‌برآن براي توسعه کشاورزي نيز يارانه‌هايي ارائه مي‌کنيم که درمجموع نزديک به  ٢٠٠ هزار ميليارد تومان از اين ٣٦٠ هزار ميليارد تومان به‌خاطر مسائلي که در اختيار دولت نيست، از دست ما مي‌رود. آن ٦٠ هزار ميلياردي که به صندوق‌ها کمک مي‌کنيم حاصل فرايندي است که در طول سال‌ها انجام شده و به اينجا رسيده است؛ تقصير ما نيست، اما بايد حل کنيم».

او لايحه بودجه سال ٩٧ را برنامه يک‌ساله دولت بر مبناي چهار سال برنامه‌اي که به مردم وعده داده است، عنوان کرد و گفت: «امسال سال انتخابات نيست و در موقعيت خوبي قرار داريد؛ حالا اگر در بهترين موقعيت مجلس و دولت نمي‌توانيم مسائل را حل کنيم، معنايش اين است که نمي‌توانيم اين پنج مشکل بزرگ را حل کنيم و به يک نقطه بسيار خطرناک و ناجور خواهيم رسيد».

مردم مي‌خواهند فضا بازتر شود
رئيس‌جمهور با اشاره به اينکه همه ما موقتي بوده و کشور و مردم ماندني و ماندگار خواهند بود، افزود: «معتقدم آنچه که اين چند روز واقع شده، ظاهرش يک نوع تهديد بوده که بايد آن را به فرصت تبديل کنيم و ببينيم مشکل چيست، چراکه همه اينها کساني نيستند که از خارج دستور گرفته باشند، بلکه عده‌اي از آنها مردمي هستند که به‌خاطر احساسات و مشکلاتشان به خيابان‌ها آمدند». روحاني با بيان اينکه مردم تنها به‌خاطر مشکلات اقتصادي به خيابان نيامده‌‌اند و فقط پول و نان و آب نمي‌خواهند، افزود: «يکي از خواسته‌هاي مردم اين است که فضا را بازتر کنيم».

او گفت: «وقتي خودمان همديگر را تضعيف کنيم؛ يعني دولت، مجلس را تضعيف کند، ما دوتا با هم قوه قضائيه را تضعيف ‌کنيم و قوه قضائيه هم همه ما را تضعيف کند، آيا در چنين صورتي مي‌توانيم پيش برويم، قطعا نمي‌توانيم پيش برويم وقتي خدماتمان را کم بيان مي‌کنيم. به‌هرحال يک کار بزرگي در اين کشور به نام برجام انجام گرفته است، اصلا کاري ندارم که برجام بعدا چه مي‌شود؛ تا همين دو سال، برجام چه خدماتي به ما کرده است؟ برجام هم که براي دولت نيست، بلکه مجلس، شوراي نگهبان و رهبري و شوراي‌عالي امنيت ملي هم آن را تصويب کرده‌اند و با هم اين کار را کرده‌ايم».

رئيس‌جمهور با طرح اين سؤال که آيا تا اينجاي برجام ما سود برديم يا ضرر کرده‌ايم؟، افزود: «اگر سود برديم، چرا همه آن را نمي‌گوييم. دولت خدماتي انجام داده يا نه؟ اگر انجام داده، چرا همه با هم نمي‌گوييم؟ اگر نقصي هم دارد و از دولت داريم را هم بگوييم، چنانچه اشکالي وجود دارد بايد دولت، مجلس و قوه قضائيه همه با هم آن را حل کنيم، چراکه مشکل هم براي همه ماست، شما قانوني تصويب کرده‌ايد، ممکن است دقيق نبوده و اصلاحيه بخواهد يا ممکن است دولت اقدامي کرده که دقت لازم را نداشته و نيازمند اصلاح باشد يا قوه قضائيه ممکن است سياستي اتخاذ کرده که نيازمند اصلاح باشد؛ همه بايد قبول کنيم که در مسير تغيير صحيح و تحول درست براي رسيدن به اهدافي که مردم از ما مي‌خواهند حرکت کنيم».

روحاني گفت: «اگر همه با هم شويم، من ترديد ندارم مردم از ما حمايت مي‌کنند؛ مردم ٨٠ ميليون جمعيت است که اگر روزي لازم باشد اين مردم در روزهاي آينده بيايند و از نظام حمايت کنند خواهيد ديد که چه جمعيت ميليوني‌ای در خيابان خواهد آمد، معلوم است اينها به معناي مردم نيستند، اما اين هم معنايش اين نيست که ما نسبت به صداي انتقاد و اعتراض بي‌توجه باشيم و گوش نکنيم، بلکه بايد گوش کنيم و اين را به يک فرصت تبديل کنيم. ببينيم مسئله و راه‌حل آن چيست؟ دنبال آن راه‌حل بگرديم و حل‌وفصل کنيم».





منبع: شرق
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)