کد خبر: ۲۶۶۸
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۹
ارسال به دوستان
ذخیره
نوپایداری ها مستقل یا وابسته
«یکتا» روزهای مهمی را پشت سر می گذارد .حالا همه نگاهها به چیستی سیاسی این حزب نوپدید دوخته شده است .طیبعی است که اولین راه برای یافتن نسب سیاسی هر تشکلی توجه به هویت سیاسی تشکیل دهندگان آن است.
«یکتا» روزهای مهمی را پشت سر می گذارد .حالا همه نگاهها به چیستی سیاسی این حزب نوپدید دوخته شده است .طیبعی است که اولین راه برای یافتن نسب سیاسی هر تشکلی توجه به هویت سیاسی تشکیل دهندگان آن است.

به گزارش گذارنیوز آنچه که در مورد« یکتا »در نگاه نخست به چشم می آید البته با فاکتور رفتارشناسی سیاسی اعضا، نزدیکی این جریان به محمود احمدی نزاد و جبهه پایداری است.

به هرحال این روزها تعدادی از وزرا و معاونین محمود احمدی نژاد در دولت نهم و دهم با اعلام موجودیت در قالب «یکتا»خود را برای انتخابات مجلس دهم آماده می کنند.این در حالی است که اعضای این تشکل نوظهور تلاش می کنند خود را مستقل از محمود احمدی نژاد و جبهه پایداری نشان دهند .

محمد عباسی ،وزیر پیشین ورزش از اعضای هیات موسس حزب یکتا در این رابطه گفته است :ما آقای احمدی نژاد را تنها به عنوان رئیس جمهور دولت نهم و دهم که  در خدمتشان بودیم قبول داریم و این جمع بدون مشورت با ایشان تشکیل شده است .

وی در رابطه با ارتباط "یکتا "با احمدی نژاد ،گفت: همانطور که قبلا گفتم برای تشکیل این جبهه با کسی مشورت نکرده و ما مستقل هستیم .

وی تاکید کرد:ما خودمان را با اصولگرایان همگرا می دانیم اما با این حال با هیچ یک ازاحزاب اصولگرا هم مشورت نشده و به هیچ یک از احزاب وابسته نیستیم.

عباسی اظهار داشت:خادمان نظام و روساسی قبلی  که در دولت آقای احمدی نژاد حضور داشتند در این جمع حاضر هستند که مواضع آنها دلسوزی، ولایت مداری و تلاش برای نظام و ملت است و هر فردی که با این مواضع همخوانی داشته باشد می تواند در این گردونه نقش آفرینی کند و غیر از این ما کاری با آن نداریم.

در همین حال مسعود زریبافان،معاون احمدی نژاد و رئیس بنیاد شهید در دولت دهم و عضو دیگر حزب یکتا هم به آریا، گفته است: ما یک تشکل مستقل هستیم و به لحاظ تشکیلاتی هیچ ارتباطی با آقای احمدی نژاد نداریم .

وی در خصوص اینکه برای تشکیل یکتا جلسه یا مشورتی با جبهه پایداری شده است یا خیر نیز گفت: ما با همه کسانی که در جبهه اصولگرایی هستند روابط و ارتباط خوب داریم و معتقدیم باید با آنها تعامل خوبی داشته باشیم .

زریبافان اظهار داشت:در یکتا قصد نداریم با کسی در تعارض باشیم ،چرا که کار  ما بیشتر بحث گفتمانی است تا مباحث سیاسی .

رئیس سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص تامین هزینه های مالی یکتا نیز با بیان اینکه به هیچ کجا وصل نیستیم ،تصریح کرد : خود دوستان هزینه ها را تامین می کنند ،چرا که ما یک تشکیلات پر هزینه نیستیم و قصد نداریم کار سیاسی و تبلیغاتی به آن شکل انجام دهیم.

از سوی دیگر  کامران دانشجو ، وزیر علوم دولت دهم هم  درباره  رابطه یکتا با احمدی نژاد ،گفت :هیچ رابطه تشکیلاتی با احمدی نژاد نداریم.

وزیر  علوم  در دولت دهم در پاسخ به این سوال که آیا«یکتا» احمدی نژاد را در کنار مشایی قبول دارد یا بدون مشایی؟افزود: ما حاشیه های آقای احمدی نژاد را اصلا قبول نداریم .دولت آقای احمدی نژاد مانند هر دولت دیگری حاشیه هایی داشت که  ما این حاشیه ها را مضر می دانستیم لذا هم در آن زمان که در دولت بودیم می گفتیم این حاشیه ها مضر است و هم  الان معتقدیم این حاشیه ها زیان آور است و باید از آنها فاصله گرفت.

وی در خصوص ارتباط «یکتا» با جبهه پایداری نیز اظهار داشت : پایداری هم یکی از جبهه های اصولگرایی است که در مسیر اصولگرایی حرکت می کند ما هم در همین مسیر حرکت می کنیم .

دانشجو همچنین تاکید کرد: برای تشکیل «یکتا» جلسه ای با احمدی نژاد نداشتیم.

از سوی دیگر اگرچه محمد نجار،وزیر کشور دولت احمدی نژاد گفته است عضو این جبهه نیست اما چندی پیش عبدالرضا داوری ،چهره نزدیک به محمود احمدی نژاد در گفتگو با آریا گفته بود:ریاست این جبهه برعهده محمد نجار وزیر کشور دولت دهم  است .

به هرحال باوجود آنکه اعضای حزب «یکتا» تلاش می کنند وابستگی خود را به محمود احمدی نژاد تکذیب کنند اما به باور بسیاری از سیاسیون رابطه و نزدیکی «یکتا» با رییس دولت دهم امری است بدیهی .البته این درحالی است که نمایندگان مجلس هم این ارتباط را به گونه ای دیگر تفسیر می کنند.

سیدحسین نقوی حسینی،سخنگوی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو باخبرنگار پارلمانی خبرگزاری آریا دراین باره می گوید:ما باید بپذیریم جریان آقای احمدی نژاد در کشور وجود دارد بنابراین حزب "یکتا”هم کسانی هستند که در دولت آقای احمدی نژاد مسوولیتهایی داشته اند لذا نمی توان آنها را خط زد درهرحال باید پذیرفت وقتی اینها در بین رهروان ولایت ،اصولگرایان و اصلاح طلبان جایی ندارند برای خودشان یک تشکیلات و جایی درست می کنند .

وی تاکید کرد:حزب "یکتا” متشکل ازکل نیروهایی است که در جریان آقای احمدی نژاد فعالیت کردند و بسیاری از آنها افراد خوشنام و موثری هستند.

نماینده مردم ورامین گفت:به طورحتم افرادی که در قالب حزب "یکتا”فعالیت خود را آغازکرده اند می خواهند در عرصه سیاسی نقش ایفا کنند.

وی درباره ارتباط یکتا با جبهه پایداری نیز اظهارداشت: بسیاری از دوستان جبهه یکتا با اعضای جبهه پایداری در خیلی از مسائل اتفاق نظر دارند اما قطعا یکی نیستند چراکه اگر اینگونه بود دیگر جبهه جدیدی تشکیل نمی شد.

احتمال حضور نفوذی های احمدی نژاد در حزب « یکتا»
اما بهروز نعمتی،سخنگوی سابق هیات رییسه مجلس شورای اسلامی می گوید:بنده باشناختی که با برخی از وزرای حاضر در حزب "یکتا”دارم آنها کسانی هستند که از دولت آقای احمدی نژاد بریده اند البته ممکن است آقای احمدی نژاد در حزب "یکتا”نفوذی هم داشته باشد.
وی تاکید می کند :ازآنجایی که اعضای حزب "یکتا”ازعملکرد آقای احمدی نژاد راضی نبوده اند بنابراین اقدام به تشکیل چنین حزبی کرده اند .
نماینده مردم اسدآباد اظهار داشت:با توجه به شناختی که بنده از اعضای حزب”یکتا”دارم افرادی چون آقای حاجی بابایی که مطیع رهبری است در مجموعه بهار جایی ندارند.
این عضو فراکسیون حزب رهروان ولایت معتقد است حزب "یکتا”با جبهه پایداری ارتباط برقرارنخواهد کرد.

"یکتا” مورد تایید پایداری ها 
اما سید علی محمد بزرگواری ،عضو سابق جبهه پایداری  می گوید:”یکتا”از اعضای خوبی تشکیل شده است درواقع حضور آقایان نجار وحاجی بابایی در "یکتا”نشان می دهد که تشکیلات خوبی است هرچند که به دلیل نداشتن اطلاعات دقیق هنوز نمی توانیم درباره این حزب اظهار نظرکنیم.

وی درباره ارتباط این حزب با محمود احمدی نژاد نیز گفت:مشخص نیست که "یکتا”با آقای احمدی نژاد ارتباط داشته باشد البته اگرهم ارتباطی باشد به خاطر همکاری و ارتباط دوستانه ای است که ازقبل داشته اند.

این نماینده مجلس در واکنش به موضع گیری "یکتا”نسبت به احمدی نژاد و مشایی، گفت:آقای مشایی رفت و دیگر در سیاست و در این مجموعه ها جایی ندارد لذا اگر آقای مشایی با احمدی نژاد ارتباطی هم داشته باشد فقط درقالب خویشاوندی است .

وی درباره ارتباط حزب "یکتا” با جبهه پایداری هم گفت:این دو جریان می توانند باهم ارتباط داشته باشند اما جبهه پایداری سلیقه خاص خودش را دارد هرچند افراد حاضر در حزب "یکتا”زمانی مورد حمایت همین جبهه پایداری بوده اند و این جبهه این افراد را تایید می کردند.

به هرحال با وجود اظهارنظرهای متفاوت سیاسیون درباره این تشکل نوپدید این سوال مطرح است که آیا اتاق فرمان حزب «یکتا »هم در ساختمان ولنجک یعنی همان جایی که جلسات محمود احمدی نژاد برگزار می شود قرار دارد ؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)