کد خبر: ۲۶۷۵۷
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۸
ارسال به دوستان
ذخیره
گفتارنو گزارش می دهد
«بچه‌های خاتم» اصطلاحی که علی‌اکبر مشرفی عضو شورای شهر کرمان برای نام بردن از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا پیمانکار پروژه‌های شهری استفاده می‌کند، در نشست عمومی شورای شهر کرمان مناقشه ساز شد. آن‌جا که علی بهرامی نایب رییس شورا این نوع بیان را برای یک شرکت پیمانکاری، تبیض‌آمیز توصیف کرد.
«بچه‌های خاتم» اصطلاحی که علی‌اکبر مشرفی عضو شورای شهر کرمان برای نام بردن از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا پیمانکار پروژه‌های شهری استفاده می‌کند، در نشست عمومی شورای شهر کرمان مناقشه ساز شد. آنجا که علی بهرامی نایب رییس شورا این نوع بیان را برای یک شرکت پیمانکاری، تبعیض‌آمیز و جانب‌دارانه توصیف کرد.

به گزارش گفتارنو، نائب رئیس شورای شهر با اشاره به جلسات مشترک با قرارگاه خاتم‌ در خصوص پروژه‌ها گفت: در آن نشست تأکید شد تقاطع غیر هم‌سطح بولوار کشاورز شروع نشود زیرا بار مالی بر شهرداری می‌افزاید و ما توان پرداخت این پول را نداریم و پل‌ها اولویت الآن مردم این شهر نیست. قرار بود اول پل‌های دیگر تمام شود و بعد پل‌های بعدی شروع شود.

علی بهرامی بابیان این‌که روزی که ما با خاتم صحبت کردیم هنوز شمع‌ها، اجرانشده بود، افزود: در آن جلسه تأکید شد تقاطع غیرهمسطح چهارراه امیرکبیر جزو اولویت‌های شورا و شهرداری نیست و ضرورتی ندارد.

بهرامی افزود: ساخت این پل قرار است 90 میلیارد تومان به بدهی‌هایی این شهرداری بیفزاید و هیچ مشکلی هم از مشکلات این شهر حل نکند. منافع این پل قرار است به چه کسی برسد درحالی‌که همه کارشناسان بر این باورند پل تقاطع کشاورز هیچ ترافیکی را حل نخواهد کرد.
 او ادامه داد: مردم این شهر به خاطر چهارتا پل، بیچاره شدند و خواهش من این است نگذاریم یک پروژه بدون هدف شروع گردد.

مشرفی در واکنش به این اظهارات گفت: تا آنجا که من در جریانم و «بچه‌های خاتم» خودشان گفتند؛ تعداد زیادی از شمع‌های پل زده‌شده است؛ یعنی آن بخش از کارهای پل که زیرزمین است، انجام‌شده است. از طرف دیگر شما استحضار دارید پرداخت این پل 50 درصد زمین است و 50 درصد پول. زمان پرداخت 50 درصد پول بعد از یک سال تنفس و پس از نشستن صورت‌وضعیت نهایی در حساب شهرداری خواهد بود؛ یعنی کاری که امروز دارد انجام می‌شود، دوسال‌ونیم آینده پولش پرداخت می‌شود و فشاری به شهرداری نخواهد آورد.

بهرامی در واکنش به مشرفی گفت: شما چرا می‌گویید بچه‌های خاتم؟ نباید بگویید بچه‌های خاتم! قرارگاه خاتم پیمانکار شهرداری است. اولاً که بچه نیستند ثانیاً که چرا به پیمانکار سیدی نمی‌‌گویید بچه‌های سیدی؟!

مشرفی با بیان اینکه بحث جانبی نکنید گفت: اساساً پلی که بر روی کمربندی تهران است در تقاطع امیرکبیر هست در طرح جامع ترافیک هم دیده‌شده است.

بهرامی در پاسخ به مشرفی گفت: اگر شما صمیمیت دارید اما به‌هرحال قرارگاه خاتم پیمانکار ماست. لطفاً به بچه‌های مردم که در شهرک‌های صنعتی و برخی مناطق کرمان که بدون آسفالت و امکانات مناسب زندگی می‌گذرانند هم اشاره‌کنید.
مشرفی در پاسخ گفت: من صمیمیت خاصی ندارم. این‌یک لفظ است. چون شرکتی هستم همیشه از اصطلاح «بچه‌ها» استفاده می‌کنم. همه پیمانکاران برای ما محترم هستند.

مشرفی بابیان این‌که صحبت‌هایی که می‌کنید مقداری بامطالعه بیش‌تر انجام شود، ادامه داد: الآن مقدار زیادی کار زیرزمین انجام‌شده است، چطور کار را تعطیل کنیم؟ این پروژه قرارداد دارد. اصلاً قراردادش بد!اصلاً شمر این قرارداد را بسته است! این چه حرفی است که شما می‌زنید؟ مگر پیمانکار به‌زور آمده پروژه گرفته است؟

بهرامی در پاسخ گفت: من هیچ انتقادی به قرارگاه خاتم به‌عنوان پیمانکار ندارم. من می‌گویم ما همیشه می‌گوییم پیمانکار پسماند! هیچ‌وقت نمی‌گوییم بچه‌های پسماند! ما باید رعایت انصاف را داشته باشیم.

مشرفی پاسخ داد: این اصطلاح من است. من ممکن است بگویم بچه‌های پسماند. ما ظلم نباید بکنیم باید منطقی برخورد کنیم. قرارداد بسته‌شده است و هیچ فشاری روی شهرداری نمی‌آيد.

بهرامی پاسخ داد: این پل تمام می‌شود، پل بعدی شروع می‌شود. ما تا ابد با این وضعیت بدهکاریم.

شکل و نوع تقاطع بسیار مهم است
رئیس گروه معماری و شهرسازی در این خصوص گفت: پل تقاطع امیرکبیر در طرح تفضیلی منظور شده است منتها شکل و نوع تقاطع بسیار مهم است به‌عنوان‌مثال در سه‌راه شرف‌آباد خاتم‌الانبیا طرح داده اما با آن مخالف هستیم زیرا حجم سنگینی است و ما می‌توانیم یک تقاطع ساده‌تر هم در این بخش از شهر داشته باشیم.

رامین ارجمند کرمانی بابیان این‌که ما در تقاطع کشاورز نیاز به تقاطع غیر هم‌سطح داشته‌ایم افزود: ولی این نوع سازه می‌توانست در زمان قبل از قرارداد موردبررسی بیش‌تری قرار بگیرد.

ارجمند کرمانی ادامه داد: نوع تقاطع مهم است و عمده‌ترین موضوعی وجود دارد این است که ترافیک اصلی در محور بلوار جمهوری است؛ اما به‌واسطه چپ‌گردها ما باز چراغ‌های قرمز را خواهیم داشت. می‌توانستیم با یک زیرگذر ساده که بلوار جمهوری آزاد شود، کار را انجام دهیم و درواقع فکر می‌کنم در خصوص این پل در یک عمل انجام‌شده قرارگرفته‌ایم.

مشرفی در واکنش به اظهارات ارجمند کرمانی، بابیان اینکه پل شرف‌آباد در این دوره از شورای شهر بازنگری نشده است، بیان کرد: الآن مقدار زیادی کار پل چهارراه امیرکبیر انجام‌شده، این نوع پل‌سازی دیدگاه شورای قبل بوده و ممکن است شورای پنجم نگاه دیگری به پل‌سازی داشته باشد.

مشرفی ادامه داد: می‌شد با یک پل خاکی و یک چراغ‌راهنما کار را جمع کرد ولی ما چون ورودی شهر بوده است، می‌خواستیم یک کار زیبا که سمبل کرمان باشد، انجام شود.

وی ادامه داد: برخی پل‌های شهرهای جهان در کارت‌پستال‌ها چاپ می‌شوند و با همین پل‌ها معروف شده‌اند.

مشرفی افزود: این صحبت که الآن پل‌ها را متوقف کنیم خیلی غیر کارشناسی است. آقای فرشاد! می‌توانید پل‌ها را به یک خبره بدهید کارشناسی کند!

فرشاد در پاسخ گفت: این موضوع، در دستور کار جلسه نبود و فی‌البداهه مطرح شد و من معتقدم موافق و مخالف صحبت کنند تا شهردار توضیحاتشان را بدهند. من نظر خاصی ندارم. نظر کارشناسان باید لحاظ شود.

مردم را ندیدید
بهرامی در واکنش به اظهارات مشرفی گفت: اینکه بخواهیم بگوییم با یک پل در یک کارت‌پستال، کرمان را مطرح کنیم باید همه جوانب پل‌سازی دیده شود، در شهرهای دنیا کار اصولی انجام‌شده است اما در پل‌های کرمان، مردم را ندیدید و مردم کرمان تنها بخشی هستند که در ساخت پل‌ها دیده نشده‌اند.

او بابیان این‌که پذیرفتنی نیست که استناد شما کارت‌پستال باشد، گفت: امروز اگر بخواهیم هر کاری انجام دهیم می‌گویند از بابت پل‌ها بدهکاریم.

بهرامی گفت: به آقای عالم زاده گفتم پل سیدی دارد کشته می‌دهد، گفت به خاتم بدهکاریم. گفتم هفته فرهنگی می‌خواهیم گفتم؛ این شهر تماشاخانه می‌خواهد گفتند به خاتم بدهکاریم. این بدهکار بودن به خاتم تا ده سال آینده ادامه دارد. مردم کرمان تا ده سال آینده باید پول پل‌هایی را بدهند که هیچ دردی از آن‌ها دوا نمی‌کند.

مشرفی در واکنش به اظهارات بهرامی گفت: من نگفتم با پل می‌خواهیم کرمان را مطرح کنیم گفتم پل هم می‌تواند چنین نقشی داشته باشد. شما نگاه انتخاباتی و تبلیغاتی دارید.

ماه‌بانو معصوم زاده در ادامه گفت: در خصوص پروژه‌ها طرح تفضیلی داشتیم و جلسات بسیاری برای ساخت این پل‌ها برگزار شد و مشاور کار انجام داده و نظرها گرفته‌شده است. همچنین تمام این طرح‌ها پیوست فرهنگی و اجتماعی دارد.

منصور ایران‌منش هم عنوان کرد: هنوز پل‌های زیادی باید اجرا شوند اما فعلاً قراردادهای بسته‌شده باید اجرا شوند.

کامیاب هم گفت: تعدادی تقاطع‌ در آن زمان شروع‌شده و به این جمع‌بندی رسیدیم که مجوزهای قانونی هم گرفته‌شده و درهرصورت کاربر اساس ضوابط قانونی انجام‌شده است. طرح برخی مسائل در شرایط فعلی فقط منجر به کدورت بین اعضای شورا می‌شود.

شهردار کرمان اظهار کرد: موضوع پل‌ها و پروژه‌ها دو وجهه دارد، یک موضوع فرهنگی این پروژه‌هاست که متأسفانه روایت‌های مختلفی در خصوص روند ساخت پل‌ها وجود دارد و باید شفاف‌سازی صورت گیرد.

عالم زاده با تأکید بر اینکه هزینه ساخت پل‌ها کاملاً بر عهده شهرداری است، ادامه داد: این را باید بدانیم قرارگاه خاتم برای بر عهده گرفتن پروژه‌ها به اصرار به کرمان آمده است و خاتم‌الانبیا هم پذیرفته که به چه شکلی هزینه‌ها را دریافت کند و اینکه تاکنون شهرداری به تعهدات مالی در خصوص پروژه‌ها عمل‌نکرده است.

وی پیشنهاد داد تا در یک برنامه در خصوص پروژه‌های در حال اجرا در سطح شهر شفاف‌سازی کنیم و روال کار را به اطلاع همه مردم برسانیم.

کمک استاندار قوت قلب شهرداری است
عالم زاده گفت: استاندار کرمان در بخش ساخت پل‌ها تلاش جدی داشتند و حتی سعی کردند بخشی از کار را از روال دولتی انجام دهند و به شهرداری کمک کنند.

استاندار هر جا که می‌توانند دارند کمک می‌دهند و این کمک قوت قلبی است که شهرداری بتواند از پس مشکلات بربیاید.

فرشاد با تائید نظر شهردار مبنی بر اطلاع‌رسانی به مردم عنوان کرد: جلسه‌ای مسئولین و مدیران مسکن و شهرسازی و محیط‌زیست برای آزادسازی زمین محیط‌زیست داشتیم که با محوریت استانداری و با دستور استاندار موضوع حل شد و گواه روشنی بر همراهی استاندار با این پروژه‌هاست.

وی اضافه کرد: باید به‌صورت شفاف طی یک جلسه گزارش کاملی را از پروژه‌های در حال اجرای سطح شهر به گروه‌های مختلف مردم ارائه داد.

وی همچنین گفت: در برنامه‌ای که برای پرداخت هزینه پروژه‌ها به خاتم‌الانبیاء داشتیم قرار شد تا ماهیانه 4 میلیارد تومان به خاتم‌الانبیاء پرداخت گردد و قرار بر این شد پانزدهم دی‌ماه پروژه ولیعصر تحویل دهند که ندادند. ما هم چهار میلیارد تومان دوم را پرداخت نکردیم.

برچسب ها: شورای شهر کرمان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)