کد خبر: ۲۶۷۸۴
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۷
ارسال به دوستان
ذخیره
باهنر اذعان کرد
محمدرضا باهنر گفت‌وگوی مفصلی را با خبرگزاری میزان کرده است که بخش‌هایی از آن را در ادامه می خوانید.

محمدرضا باهنر گفت‌وگوی مفصلی را با خبرگزاری میزان کرده است که بخش‌هایی از آن را در ادامه می خوانید. 

 لایحه بودجه ۹۷ در کمیسیون تلفیق در دست بررسی است و شما هم سابقه طولانی حضور در مجلس دارید، در بحث هدفمندی و کاهش 31 میلیونی یارانه بگیران،افزایش نرخ حامل‌های انرژی و بنزین ،آیا درست است که بخواهیم بنزین را یکباره گران کنیم و یارانه ۳۱ میلیون نفر را حذف کنیم؟
   بودجه عمومی دولت دچار مشکل اساسی است و تعادل ندارد. ما وقتی می‌گوییم دولت منظورمان آقای روحانی نیست و همین الان اگر العیاذ با... (باهنر) هم رئیس جمهور بود هیچ فرقی نمی‌کرد. بودجه عمومی دولت منابعش با هزینه‌هایش همخوانی ندارد. آقای روحانی چند وقت قبل که به مجلس رفت و بودجه را تحویل داد، خیلی صحبت کرد و یک جمله‌ای گفت من دقیقاً معنای آن جمله را می‌فهمم، گفت «اگر ما یک‌ سری اصلاحات را در بودجه در یک دو سال آینده اگر به‌وجود نیاوریم می‌توانیم یک‌طوری اوضاع را ادامه دهیم، ولی دولت بعدی نخواهد توانست بودجه را ببندد». 
من کاملاً‌این حرفشان را تأیید می‌کنم. زیرا دلم برای دولتی که این لایحه را نوشته و مجلسی که می‌خواهداین بودجه را ببندد ، می‌سوزد. بستن بودجه امسال خیلی سخت است برای اینکه هزینه‌ها به‌شدت بالا رفته است و درآمد‌ها به آن سرعت بالا نمی‌رود. هم اکنون در بودجه عمومی دولت ۴۰-۵۰ هزار میلیارد کسری بودجه داریم.


  حذف تعداد 30 تا34 میلیون نفر از دریافت یارانه طبق لایحه بودجه سال بعد تاثیری در جبران این کمبود بودجه خواهد داشت؟ 
   ما سه سال پیش تصویب کردیم که ۳۰ درصد مردم یارانه بگیر را باید حذف کنند.دولت امسال گفت که ۴۰ درصدشان را حذف کنند، خب از سه سال قبل باید کم‌کم این تعداد را حذف می‌کردند. من نمی‌گویم وضع مردم خوب است، اما ما می‌گوییم خانواده‌ای که ۳ میلیون تومان درآمد دارد با ۳ تا ۴۵ هزار تومان اضافه گرفتن نه بدبخت و نه پولدار می‌شود.

اما وقتی درآمد خانواده‌ای ۲۵۰ هزار تومان است، ۴۵ هزار تومان یارانه برایش پول زیادی است. بنابراین دولت باید یارانه کسانی‌که این پول به نسبت درآمد خانواده شان یک نسبت کمی است را به تدریج حذف کند. برای اینکه ما همین الان سالی ۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه می‌دهیم و ۵ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی داریم در حالی‌که اگر پروژه عمرانی اگر راه بیفتد مقدارزیادی از بیکاری را حل می‌کند.

  هم‌اکنون ابزاری برای شناسایی کسانی که پردرآمدند وجود دارد ؟
   باید به وجود بیاید و ما چاره‌ای نداریم. امروز در دنیا یک نفر ۵ هزار دلار در بانکش که می‌خواهد جابجا کند در ۱۰۰ نقطه ثبت می‌شود، اما در اینجا از این خبر‌ها نیست.خب باید این اطلاعات جمع شود و بانک مرکزی وزارت اطلاعات هم خبر دارم کار‌های خوبی دراین باره کرده اند ولی تا آن نقطه مطلوب فاصله داریم.

مثلاً‌ یکی از ایده‌ها این است که اگر کسی در بانک از یک عددی پول بیشتر سپرده گذاشته باشد مثلاً عددی در حدود ۵ هزار میلیارد تومان، ماهی یک و نیم در صد سود می‌گیرد که در طول سال ۷۰۰-۵۰۰ میلیون تومان سود می‌گیرد، آیا بر این سود می‌توان مالیات بست یا خیر؟

یک طرف که نگاه می‌کنیم که این هم مانند بقیه کاسب‌هاست که کار کرده پول تولید می‌کنند و ۵۰۰ میلیون که هیچ ۵۰ میلیون هم سود ببرد باید ۱۰ میلیون تومانش را هم مالیات بست؟ این طرفش می‌گوید که باید پرداخت کند، آن‌طرف یک عده می‌گویند که نباید پرداخت کند، آنها استدلالشان قوی است و می‌گویند اگر این پول که در بانک خوابیده است در اختیار سیستم پولی کشور است و می‌توان با آن تولید راه بیفتد اگر گفتیم مالیات بده، پولش را از بانک برمی‌دارد و پنهانش می‌کند.

  شما با کدام نظر درخصوص سودهای بانکی موافقید؟
   اصلاً فرقی نمی‌کند. ۵۰ درصد اقتصاددانان اولی و ۵۰ درصد دومی را قبول دارند. هیچ‌کدام هم خائن و دشمن مملکت نیستند و باید درباره اینها بحث و کار کارشناسی کرد. حدیث از ائمه داریم که می‌گوید: «عقل آن نیست که بین خوب و بد را تشخیص دهید، عقل آن است که بین دو تا بد، بد کمتر را تشخیص دهد.با بین دو خوب، خوب خوبتر را تشخیص دهد».

هر دو طرح اشکال دارد و این است که کارشناسان و نمایندگان مجلس باید بنشینند و با بحث و بررسی دقیق‌تر به نتیجه برسند. من هم قبول دارم هنوز یک‌سری منابع درآمدی هست که زیر چتر مالیات نیست و بعضی از این‌ها فرار مالیاتی و  قانونی می‌کنند و برخی هم عملاً معاف کرده‌ایم. مثلاً ممکن است در این کشور کسی را پیدا کنید که از تولید بخشی کشاورزی سالی ۵ میلیارد سود ببرد، اما برای اینکه کشاورزی رونق پیدا کند، کشاورزی از مالیات معاف شده است. از شما سؤال می‌کنم، باید از این آقا مالیات بگیریم یا خیر؟ یکی می‌گوید، بگیرید و یکی می‌گوید، نگیرید. در جواب کسی که می‌گوید، بگیرید به او می‌گوییم اگر تولید گندم ما پایین آمد باید چه کنیم؟ برویم گندم خارجی بخریم؟ این‌ها بحث‌های کارشناسی است.

  به نظر شما قانون هدفمندی یارانه‌ها به خوبی برگزار شد؟
   خیر، منحرف شد. متأسفانه در زمان ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد از همان اول قرار بود ۵۰ درصد یارانه نقدی به مردم بدهند و ۳۰ درصد به بخش تولید و ۲۰ درصد را به خود دولت بدهند اما از همان روز اول کار را منحرف شروع کردند.

  مجلس نمی‌توانست ورود کند؟
  بحث‌های ما با دولت احمدی‌نژاد معرکه‌ای داشت یعنی ما می‌گفتیم و ایشان انجام نمی‌داد. ما دعوا و سوال می‌کردیم ایشان دوباره طور دیگری جواب می‌داد و تا آخرش کار به انجام سوال رسمی از رئیس جمهور رسید.

  اخیرا مدیرعامل روزنامه رسمی کشور در گفت‌وگو با میزان گفته است دولت احمدی‌نژاد یک چهارم مصوبات را ابلاغ نکرده است؟
   بله متأسفانه ایشان در بی‌قانونی ید طولایی داشتند.

 اخیرا باب اظهار نظر هنرمندان و ورزشکاران در خصوص مسائل سیاسی  در شبکه های اجتماعی رونق گرفته است برخی گفته اند با توجه به عدم تخصص این قشر در موضوعات سیاسی، شکلگیری این روند بخاطر عدم حضور قدرتمند احزاب واینکه  می‌خواهند راه دشوار خود در جذب اندیشه‌ها و تفکرات را پی نگیرند، بوجود نیامده است؟
   به‌عنوان یک آدم مجرب که کار سیاسی هم کار کرده‌ام جمله‌ای می‌گویم که واقعاً به آینده مردم سالاری دینی که یک نظام بسیار مطلوب برای ما است در غیبت چند حزب قوی و چارچوب‌دار نگران هستم که خدایی ناکرده به مشکل بر بخورد و منحرف شود. من راه‌حل را تأسیس ۲-۳ حزب قدرتمند در کشور می‌دانم که همه جناح ها نیز در آن ها حضور داشته باشند اما حضور حزب در جامعه مقررات و قوانینی در دنیا دارد و باید در چارچوب سیاست‌های نظام کار کند.

یک حزب نمی‌تواند و نباید در مقابل و یا بر علیه نظام باشد و کار کند.بله اگر در ایران نیز در چارچوب نظام ۳-۴ حزب فراگیر شناسنامه‌دار منضبط داشته باشیم، می‌توانیم بسیاری از این موارد را حل کنیم.

 فضای مجازی را باید استفاده کرد ولی محدودیت‌ها و مراقبت‌ها در آن در نظرگرفته شود. باید بتوانیم در فضای مجازی اقتدار نظام را حفظ کنیم و این راه‌حل دارد. عده‌ای ممکن است در این فضا سوء‌استفاده‌هایی بکنند لذا فضای مجازی را باید استفاده کرد ولی محدودیت‌ها و مراقبت‌هایی نیز در آن صورت بگیرد.
یکی می‌گفت برای ماشینی که بد می‌راند، اتوبان را که نمی‌توان بست، درست است. یکی دیگر هم گفت اتوبانی که کار می‌کند ماشین بدون پلاک نباید در آن حرکت کند لذا هر ماشینی خواست بدون پلاک در اتوبان حرکت کند باید جلویش را بگیرند، ما نمی‌گوییم اتوبان را ببندند، قدیم‌ها می‌گفتند مسجد را به‌خاطر بی‌نماز خراب نمی‌کنند. اما جلوی آدمی که می‌خواهد مسجد را آلوده و تخریب کند را باید بگیرند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)