کد خبر: ۲۶۸۸۷
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس اتاق کرمان عنوان کرد:
رئیس اتاق کرمان با بیان اینکه به طور متوسط هزینه مصرف آب در کشاورزی استان 18 میلیارد دلار و مصرف برق 5 هزار میلیارد تومان است، ادامه داد: کشاورزی با وجود همه این هزینه ها تنها 28 درصد از تولید ناخالص استان را به خود اختصاص داده است
رئیس اتاق کرمان با بیان اینکه به طور متوسط هزینه مصرف آب در کشاورزی استان 18 میلیارد دلار و مصرف برق 5 هزار میلیارد تومان است، ادامه داد: کشاورزی با وجود همه این هزینه ها تنها 28 درصد از تولید ناخالص استان را به خود اختصاص داده که معادل 14 هزار میلیارد تومان از 44 هزار میلیارد تومان کل درآمد تولید ناخالص داخلی استان است. 

"سیدمهدی طبیب زاده" نخستین همایش ملی صنایع فرآوری محصولات کشاورزی در کرمان با بیان اینکه کشاورزی استان غیراقتصادی و غیربهره‌ور است و تنها راه نجات این بخش اقتصادی کردن، افزایش بهره‌وری و توجه جدی به صنایع فرآوری و تبدیلی است، افزود: کشاورزی یک واقعیت انکارناپذیر در استان است که با بکارگیری 150 هزار نفر نیروی انسانی، بیش از 90 درصد آب به حجم بیش از 6 میلیارد مترمکعب، 5 میلیارد کیلووات ساعت برق و حجم قابل توجهی سم، کود، بذر و... را مصرف می کند.

رئیس اتاق کرمان با بیان اینکه به طور متوسط هزینه مصرف آب در کشاورزی استان 18 میلیارد دلار و مصرف برق 5 هزار میلیارد تومان است، ادامه داد: کشاورزی با وجود همه این هزینه ها تنها 28 درصد از تولید ناخالص استان را به خود اختصاص داده که معادل 14 هزار میلیارد تومان از 44 هزار میلیارد تومان کل درآمد تولید ناخالص داخلی استان است. 

طبیب زاده اظهار کرد: در حال حاضر ارزش صادراتی محصولات کشاورزی استان یک میلیارد و 200 میلیون دلار است که برای اقتصادی کردن آن این عدد باید به 18 میلیارد دلار برسد که فاصله بسیاری تا رسیدن به این جایگاه وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم در حوزه کشاورزی صادرات و ارزش افزوده داشته باشیم، ریسک های کشاورزی را کاهش دهیم و بازار را از نظر زمان و قیمت تنظیم کنیم، باید آماده تحول در کشاورزی به ویژه صنایع تبدیلی آن شویم که اگر مسئولان ما تصمیم جدی برای تحول در کشاورزی نگیرند، این بخش خود به خود از صحنه حذف خواهد شد. 

طبیب زاده، در بخش دیگری تصریح کرد: در تغییرات به وجود آمده در روسیه و تحریم هایی که توسط ترکیه بر این کشور اعمال شد، کرمان می بایست نقش مهمی در تامین محصولات کشاورزی روسیه ایجاد کند که متاسفانه به دلیل بحران قیمت تمام شده بالا با وجود آب، انرژی و نیروی انسانی ارزان، امکان رقابت در این بازار وجود ندارد.

وی گفت: همچنین در بازار عراق با وجود اینکه هزینه های بسیار سنگینی در رابطه با این کشور می پردازیم اما نتوانسته‌ایم بازار محصولات کشاورزی آن را در دست بگیریم زیرا رقبای سرسختی مانند کشورهای مصر، اردن و ترکیه داریم.

رئیس اتاق کرمان خاطرنشان کرد: اتاق کرمان بررسی بازار در ترکمنستان، گرجستان، روسیه، عراق و افغانستان را انجام داده و به این نتیجه رسیده که در این کشورها نیز نمی توان به رقابت پرداخت و این موضوع، عمق فاجعه را در عرضه محصولات کشاورزی در سطح دنیا نشان می دهد. 

طبیب زاده به وجود تشکل های فعال بخش کشاورزی مانند پسته، اندیشکده آب، خرما، گلخانه داران، گیاهان دارویی و محصولات ارگانیک در اتاق کرمان اشاره کرد و افزود: این مجموعه همه تلاش خود را برای بهبود محیط کسب و کار انجام خواهد داد. 

وی در پایان با تاکید بر کمک علم و تکنولوژی به حوزه کشاورزی بیان کرد: اتاق کرمان با کمک دانشگاه ها آماده تهیه نقشه راه صنایع تبدیلی کشاورزی استان است زیرا به این مهم اعتقاد راسخ دارد.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
امین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
0
0
چرا ما برای توجیه انحراف آب به سمت صنایع آب بر ، این همه هجمه و فرافکنی به راه انداخته ایم.
وضعیت نامناسب بهره وری محدود و مختص کشاورزی نیست و عمومیت دارد .. همه حرف و ادعا دارند ولی اثرگذاریشان جهت بهبود اوضاع دیده نمی شود .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)