کد خبر: ۲۶۹۴۱
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس گروه تخصیص آب وزارت نیرو
پای خود رابه اندازه گلیم‌مان دراز کنیم این شعار همیشه یادمان باشد. یعنی اینکه هرچقدر آب داریم باید بتوانیم بهترین مصرف را از آن داشته باشیم؛اگر از این مرحله تجاوز کنیم حتما به تنش می خوریم. یادمان باشد مدیریت منابع آبی از سوی ارگان‌ها و سازمان های مسئول از هر صحبت‌ و راهکاری مهم‌تر است.
 دکترای آب و رئیس گروه تخصیص آب وزارت نیرو ،به ایلنا گفت: «تطبیق‌پذیری بهترین کاری است که می‌توان انجام داد. اگر شرایطی در قبل داشته‌ایم که آن شرایط در حال حاضر تغییر کرده  خود را با شرایط جدید وفق دهیم. باید ببینیم کدام یک ازرفتارهای ما باعث هدر رفت آب می‌شود  آنها را اصلاح کنیم. مثالی می‌زنم درآمد یک خانواده را در نظر بگیرید. اگر درمواقعی درآمد سرپرست خانوار به هر دلیلی کم یا زیاد شود اهالی خانواده خود را با آن درآمد تطبیق خواهند داد. ما نیز باید در مواقع بحران آب  که در حال حاضر با آن روبرو هستیم، همین گونه رفتار کنیم.

صدیقه ترابیدرادامه با اشاره به اینکه باید مصرف‌ آب  را با داشته‌های‌مان تنظیم کرد،افزود: ممکن است کمی سختی بکشیم اما باید زندگی خود را ادامه دهیم و نحوه انتخاب خود را مطابق با شرایط موجود تطبیق دهیم.

این کارشناس آب در ادامه با پرداختن به این موضوع که نمی‌توان یک نمونه یا یک بخشی از روستا را به کل کشور تعمیم داد،اضافه کرد: نمی‌گویم نقطه بحرانی نداریم، حتما داریم اما واقعیت این است که جاهایی هم داریم که می‌توانیم آنها را اصلاح کنیم، زیرا امکان اصلاح آنها وجود دارد. در همه جای دنیا به شیوه‌های مختلف از جمله قیمت‌گذاری و تعیین برخی برنامه‌ها و سیاست‌ها مردم را ملزم به صرفه جویی در آب می‌کنند. مثلاً در شهر تهران وقتی با بیشترین مصرف روبرو هستیم نقش صرفه جویی در آب با مردم است. در بخش صنعت هم باز این مردم هستند که باید در صرفه جویی آن بکوشند. یعنی اگر در صنایعی که از سیستم‌هایی آبی  استفاده می کنند آب کمتری  مصرف شود می توان  کمک کننده باشد و راندمان بهتری در حوزه صنعت داشت در بخش کشاورزی هم همین‌طور. 

به گفته ترابی، اگر در چند روستا با تانکر آبرسانی می‌شود بدین معنی نیست که در کشور خشکسالی رخ داده ، اینها نماد خشکسالی نیست مگر  تعداد روستاهایی که با تانکر آبرسانی می‌شود چند تا هستند؟ البته باید کاری کنیم که مشکل آب این مناطق حل شود. در همه جای دنیا اولویت با تامین آب شرب است در در وهله اول باید آب شرب مردم تامین شود. باید مناطقی را که با بحران آب مواجه هستند سروسامان دهیم.

وی با اشاره به اینکه تطبیق پذیری شامل مسئولان نیز می‌شود، گفت: پای خود رابه اندازه گلیم‌مان دراز کنیم این شعار همیشه یادمان باشد. یعنی اینکه هرچقدر آب داریم باید بتوانیم بهترین مصرف را از آن داشته باشیم؛اگر از این مرحله تجاوز کنیم  حتما به تنش می خوریم. یادمان باشد مدیریت منابع آبی از سوی ارگان‌ها و سازمان های مسئول از هر صحبت‌ و راهکاری مهم‌تر است.

در این شرایط باید  با تقسیم وظایف هر وزارتخانه   درباره بهترین کاری که می شود انجام داد تصمیم گرفت.حال من می پرسم آیا به نظر شما همه کارهایی که در جهت بهبود وضعیت آبی کشور انجام می‌گیرد بهترین کار است؟البته که نه. بخشی از تنش‌ها به کاهش منابع آبی برمی‌گردد بخش عمده ‌ای هم   به نحوه استفاده ما از آب  و همین  چیزهایی که گفتم برمی‌گردد.   
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)