کد خبر: ۲۶۹۸۸
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۷
ارسال به دوستان
ذخیره
طبیب‌زاده با تاکید برآنکه تنها مانع آغاز اجرای عملیات کارخانه پلاسمای خون انسانی ماهان را تامین مالی دانست و اظهار کرد: آورده متقاضی تامین است، سهمی که باید به بانک عامل رود و صندوق توسعه ملی وام آن را تایید کند، در این مرحله مانده‌ایم.


تولید پلاسمای انسانی در سال ۱۳۷۳ توسط مرحوم آیت‌االله هاشمی رفسنجانی آغاز شد و دو سال بعد به بهانه اینکه صنعت ویروس‌زدایی در کشور وجود ندارد، تعطیل شد، به همین علت امروز در محصولاتی که از پلاسما مشتق می‌شود به سایر کشورها وابسته هستیم و ضرورت راه‌اندازی یک پالایشگاه خون در کشور به وضوح قابل مشاهده است.

به گزارش ایسنا منطقه کویر، در سال ۸۵ قرار شد یک شرکت خارجی برای راه‌اندازی کارخانه پلاسما به کشورمان کمک کند اما کاری انجام نداد و به بهانه تحریم‌ها تجهیزات در اختیار ما قرار ندادند.

 هر سال حدود ۳۰۰ میلیون دلار محصولات مشتق پلاسما وارد کشور می‌شود و این وابستگی همچنان وجود دارد، قابل توجه است که مراکز جمع‌آوری پلاسما در کشور ایجاد شده و بعد از فریزکردن این محصول با کامیون‌های مخصوص برای فرآوری به خارج از کشور منتقل و بعد از فرآوری دوباره به کشور برگشت داده می‌شود که این روش هزینه‌های هنگفتی به کشور و مردم تحمیل می‌کند.

هرچند که این کار تکنولوژی پیچیده‌ای دارد اما در کشور ما قابل انجام است و ۳۸ سال است برای راه‌اندازی پالایشگاه پلاسمای خون انسانی تلاش می‌کنیم ولی به دلایل مختلفی تاکنون نتوانسته‌ایم و امروز با مدیریت دولت تدبیر و امید عملیات اجرایی این طرح آغاز شد.

 عملیات اجرایی کارخانه پلاسمای خون که آن را به عنوان نخستین پالایشگاه پلاسمای انسانی در ایران و بزرگترین کارخانه در خاورمیانه است در سفر 2 روزه رئیس مجلس شورای اسلامی به استان کرمان و با حضور استاندار، اعضای مجمع نمایندگان استان در 22 بهمن‌ماه سال گذشته‌ در شهرک صنعتی فناوری سلامت واقع در جاده ماهان با یکهزار و 200 میلیارد تومان اعتبار آغاز شد.
مهمترین طرح کارخانه پلاسمای خون ماهان، پالایشگاه پلاسمای انسانی است که در این پالایشگاه بعد از جمع آوری پلاسما از آن آلبومین فاکتورهای هشت و 9 که هم اکنون به کشور وارد می شوند، استحصال می شود که  300 میلیون دلار صرفه جویی ارزی در سال ایجاد می کند و در راستای امنیت ملی و مصداق کامل اقتصاد مقاومتی دانش بنیان است.

کارخانه پلاسمای خون انسانی علاوه بر ایجاد امنیت دارویی، موجب خودکفا شدن کشور در زمینه تولید پلاسما و سایر محصولات تولیدی خون می شود و با احداث این کارخانه پلاسمای خون، ایران هشتمین کشور دنیاست که پالایشگاه پلاسمای انسانی دارد و این کارخانه اولین در ایران و بزرگترین در خاورمیانه است.

دکتر لاریجانی رییس خانه ملت نیز در حاشیه کلنگ زنی این کارخانه گفت: باید تکنولوژی پلاسما در کشور ایجاد گردد و خوشبختانه امروز این پروژه در کرمان کلید خورد، این پروژه از اهمیت ویژه ای در کشور برخوردار می باشد و امیدواریم دو ساله به اتمام برسد.

حال ایسنا پس از گذشت یک‌سال از کلنگ‌زنی این پروژه، به دنبال اینکه این وعده مسئولین در چه وضعیتی قرار داد، رفته است.

"سید مهدی طبیب‌زاده" رییس اتاق بازرگانی استان کرمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا منطقه کویر، به تشریح آخرین وضعیت کارخانه پلاسمای خون پرداخت و گفت: همه مجوزات این کارخانه اخذ شده، ضمن آنکه زمین آن در قالب یک شهرک فناوری سلامت گرفته شده است.

وی از دریافت مجوزات آب، برق، گاز و ... خبر داد و بیان کرد: جاده دسترسی به این کارخانه نیز تهیه و سرمایه‌گذاری شده است.

رییس اتاق کرمان از مذاکرات با سازندگان خارجی و دریافت لاینست آن خبر داد و عنوان کرد: اکنون فقط تامین مالی این کارخانه مانده است.

وی ادامه داد: در فاز اول ( تثبیت پلاسما و تولید دارد) باید 80 میلیون دلار و 40 میلیارد تومان ریالی نیاز دارد که اکنون پرونده آن در بانک صنعت و معدن تشکیل شده است.

طبیب‌زاده با تاکید برآنکه تنها مانع آغاز اجرای عملیات کارخانه پلاسمای خون انسانی ماهان را تامین مالی دانست و اظهار کرد: آورده متقاضی تامین است، سهمی که باید به بانک عامل رود و صندوق توسعه ملی وام آن را تایید کند، در این مرحله مانده‌ایم.

وی تصریح کرد: این طرح، یک پروژه ملی بود که باعث کاهش خروج ارز از کشور می‌شود، ضمن آنکه یک طرحی است که دارای تکنولوژی بالاست و باعث توسعه منطقه خواهد شد.

رییس اتاق کرمان از اشتغال‌زایی بالای این کارخانه سخن گفت و مطرح کرد: تلاش‌های زیادی صورت گرفت تا توانستیم مجوز احداث کارخانه پلاسمای خون انسانی در کرمان را اخد کنیم.

وی با تاکید برآنکه همه مسئولین کشور تمایل دارند که این پروژه اجرا شود، بیان کرد: اگر سریعتر تسهیلات این کارخانه تخصیص داده شود، این پروژه زودتر به نتیجه خواهد رسید و ظرف دو سال پس از دریافت این تسهیلات به بهره‌برداری خواهد رسید.

طبیب‌زاده از بروکراسی اداری در تامین تسهیلات مورد نیاز گلایه کرد و افزود: استاندار کرمان در حال حاضر با صندوق توسعه ملی و بانک عامل جلسه‌ای برگزار کرده است و امیدواریم که با پیگیری‌های که استاندار انجام می‌دهد، این پروژه بزرگ از راه پر پیچ خم بروکراسی به زودی به سلامت عبور کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)