کد خبر: ۲۷۱۶۱
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸
ارسال به دوستان
ذخیره
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تامین حق آبه تالاب های خشک شده دستور رئیس جمهور است؛ بر داخلی بودن منشا گرد و غبارهای کشور تاکید کرد و گفت: اگر حق آبه تالاب ها را تامین نکنیم باید گرد و غبار ناشی از آن را هم تحمل کنیم.
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تامین حق آبه تالاب های خشک شده دستور رئیس جمهور است؛ بر داخلی بودن منشا گرد و غبارهای کشور تاکید کرد و گفت: اگر حق آبه تالاب ها را تامین نکنیم باید گرد و غبار ناشی از آن را هم تحمل کنیم.

عیسی کلانتری در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در زمستان شاهد گرد و غبار با منشا داخلی و در فصول بهار و تابستان شاهد گرد و غبار با منشار خارجی در کشور هستیم، گفت: طی دو ماه گذشت گرد و غبارهایی که در خوزستان اتفاق افتاد منشا داخلی داشت.

وی با تاکید بر نقش تالاب های خشک شد در بروز پدیده گرد و غبار اظهار کرد: بدیهی است که برای حل مشکل گرد و غبار باید هر رفتاری که باعث وقوع پدیده گرد غبار شده؛ تغییر داده و روند معکوس با آن را پیشه کنیم. به عبارت ساده تر باید حق آبه تالاب ها را تخصیص دهیم تا این طور نباشد که با کمترین وزش باد طوفان های گرد و غباری ایجاد شود.

تامین حق آبه تالاب ها دستور رئیس جمهور است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه رئیس جمهور دستور تامین حق آبه تالاب ها را داده است، گفت: در خوزستان در حال حاضر به تالاب منصوری حدود 10 متر در ثانیه آب تخصیص داده شده است. همچنین وضعیت تالاب هورالعظیم نسبتا مساعد ارزیابی می شود و 70 درصد آن آب دارد اما تاکنون تنها 20 درصد تالاب شادگان آب دار شده است.

وی تاکید کرد: ما باید حق آبه ها را از مصرف کننده ها پس بگیریم و مشکل همین جاست. چون منبع آبی جدیدی وجود ندارد که آن را به طبیعت تخصیص دهیم. واضح است که سهم آبی طبیعت باید از کشاورزی پس گرفته شود و به محیط زیست داده شود اما متاسفانه کشاورزان عادت کرده اند که مصرف کنند و وقتی سهم آبشان کم می شود؛ فریادشان بلند می شود.

رئیس سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه هم باید سهم کشاورزی خوزستان تخصیص داده شود و هم حق آبه تالاب های این منطقه تامین شود، گفت: تاکنون تنها آب برای کشاورزی اختصاص داده می شد و حق محیط زیست فراموش شده بود و تنها در صورت بارندگی شدید ممکن بود آبی هم به تالاب ها برسد.

کلانتری با اشاره به وخامت اوضاع تالاب شادگان، اظهار کرد: شادگان الان اصلا وضعیت خوبی ندارد، چون آبی که باید از رودخانه های زهره و جراحی وارد شادگان می شد؛ به این تالاب نرسیده است و مجبوریم با انتقال پساب های کشت نیشکر برای آب دار کردن نسبی شادگان استفاده کنیم تا با ایجاد رطوبت، از خیزش گرد و غبار جلوگیری کنند.

معاون رئیس جمهور در پایان اظهار کرد: اگر بخواهیم کاری نکنیم و در بالادست حوضه، هرچقدر که دوست داشتند آب را مصرف کنند و به پایین دست هیچ آبی نرسد؛ در این شرایط باید گرد و غبار ناشی از این وضعیت را هم تحمل کنیم.

به گزارش ایسنا، در طوفان های گرد و غباری که بهمن ماه امسال مشابه سال گذشته در تعدادی از شهرهای کشور از جمل اهواز، خرم آباد، یاسوج رخ داد؛ اگرچه بادهای جنوبی برآمده از کشور عربستان عامل خیزش این طوفان ها بود اما بارگیری آن در داخل کشور صورت گرفت.

بنا به گفته ضیاءالدین شعاعی-مدیر سابق ستاد ملی مقابله با گرد و غبار و عضو پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری؛ اغلب این طوفان‌های گرد و غباری که از بادهای جنوبی تولید می‌شود منشا داخلی دارد و معمولا بادهای جنوبی که از سمت عربستان می آید؛ روی خلیج فارس سرعت گرفته و کانون‌های گرد و غبار داخلی استان خوزستان به ویژه تالاب های خشک در جنوب شرق اهواز را فعال می‌کند و در نهایت طوفان‌های گرد و غباری شدید ایجاد می‌کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)