رئیس اتاق کرمان گفت: برای تحقق شعار سال جاری با عنوان حمایت از کالای ایرانی، تولیدکننده، مردم و دولت باید اقداماتی را انجام دهند و وظیفهی دولت بهبود فضای کسب و کار است.
به گزارش کرمانشهرآنلاین، رئیس اتاق کرمان گفت: در فضای کسب و کار نامناسب، تحمیل برخی هزینهها به تولیدکننده باعث بالا رفتن قیمت تمام شدهی کالا میشود که این هزینهها باید توسط حاکمیت و دولت کاهش یابد.
وی ادامه داد: روند طولانیمدت اخذ مجوزها، وجود مشکلات در فرآیندهای صادرات و واردات، تهیه مواد اولیه برخی کارخانهها و ... در افزایش قیمت تمامشده کالاها تأثیرگذار بوده است.
طبیب زاده، با تأکید بر اینکه نقش اساسی در تنظیم بازار داخلی بر عهدهی حاکمیت و دولت است، بیان کرد: همچنین باید به شکلگیری فضای رقابتی و جلوگیری از قاچاق کالا پرداخت زیرا این کالاها بدون هیچگونه هزینهی گمرکی وارد کشور میشوند و تولید ما را تحت تأثیر قرار میدهند.
سید مهدی طبیب زاده، علاوه بر نقش دولت و حاکمیت در حمایت از کالای ایرانی، به نقش تولیدکنندگان و مردم در تحقق این مهم اشاره کرد و گفت: تولیدکننده در ابتدا باید موضوع مهم رقابت را مدنظر قرار دهد زیرا حمایت بیچون و چرا و بدون هدف، هیچگاه تولید را رشد نمیدهد و نمونهی بارز آن صنعت خودروسازی کشور است که تحت حمایتهای بیحد تعرفهای قرار دارد و متأسفانه همهجا در تولید بیکیفیت داخلی، این صنعت را مثال میزنند.
وی ادامه داد: تولیدکننده باید کالای با کیفیت، با قیمت مناسب و در زمان مناسب تولید کند که اگر غیر از این باشد نباید توقع حمایت از تولید را داشته باشد.
طبیب زاده خاطرنشان کرد: تولیدکننده باید به مکانیزم رقابت و بازار، فنّاوری تولید، پایش رقبا، استراتژی ورود به بازار داخلی و خارجی و افزایش بهرهوری توجه کند.
رئیس اتاق کرمان در ادامه، تعصب مردم نسبت به تولید داخلی را یکی دیگر از عوامل مهم حمایت از کالای ایرانی بیان کرد و گفت: مردم باید بدانند افزایش تولید داخلی به افزایش توسعهی بخش خصوصی، اشتغال و رفاه اجتماعی منجر میشود و در واقع همهی مردم بهطور غیرمستقیم ذینفع خواهند بود.
وی افزود: متأسفانه تعصب لازم برای حمایت از تولید داخلی وجود ندارد و به نوعی کالاهای ایرانی بیکیفیت شمرده میشوند و داشتن کالای خارجی اعتبار و تشخص میآورد که باید این دیدگاه در بین مردم تغییر کند تا تولید داخلی رونق بگیرد.
طبیب زاده بیان کرد: گاهی مردم بسیاری از کالاهای خارجی بیکیفیت را خریداری میکنند که نمونهی مشابه آن با کیفیت بهتر در داخل کشور تولید میشود.
وی ادامه داد: تشکلها و سازمانهای مردمنهاد باید بیش از گذشته به تبلیغ کالاهای ایرانی بپردازند و در راستای حمایت از تولید داخلی اقدامات لازم و مردمی را انجام دهند زیرا در طول تاریخ هر جا به مردم اعتماد شده، موفقیتهایی بهدستآمده است.
رئیس اتاق کرمان با اشاره به اینکه اجبار در اقتصاد معنا ندارد اما در شرایط مساوی باید اولویت با کالای داخلی باشد، گفت: هرچند که متأسفانه در کرمان تعصب به حمایت از تولیدات استان نسبت به برخی استانها کمتر است و انتظار میرود سازمانهای بزرگ در شرایط مساوی، خریدهای خود را از تولیدات داخلی استان انجام دهند.
وی ادامه داد: از دیگر مشکلات حمایت از کالاهای کرمانی این است که تلاش لازم برای به دست آوردن بازار صورت نمیگیرد، مثلاً برخی مناقصهها در سامانههای ویژهای اطلاعرسانی و برگزار میشود که تنها افرادی که عضو این سامانه هستند میتوانند از این مناقصهها اطلاع پیدا کنند و در آنها شرکت کنند اما متأسفانه تولیدکنندگان کرمانی کمتر به عضویت در این سامانه اقدام کردهاند.
رئیس اتاق کرمان ادامه داد: همچنین سیستم پیمانکاری فرعی (SPX) برای ارتباط بیشتر تولیدکنندگان و مصرفکنندگان کالاها در کرمان راهاندازی شده است که تولیدکنندگان باید از این موقعیتها استفاده کنند.
طبیب زاده، با تأکید بر اینکه نباید اقناع کاذب وجود داشته باشد و به فکر پیشرفت بود، تصریح کرد: کالاهای تولیدی استان کمتر تبلیغ میشوند و به مباحث مارکتینگ و بازاریابی چندان توجه نمیشود.
وی در بخش دیگری به برنامههای اتاق کرمان در سال جاری اشاره و بیان کرد: این مجموعه در طول سالهای گذشته همواره حمایت از کالاها و تولیدات ایرانی و بهویژه کرمانی را مدنظر قرار داده و اقداماتی در این راستا انجام داده و اکنون نیز خوشحالیم که این موضوع شعار سال اعلام و فرصت جدیتری برای حمایت از کالای ایرانی فراهم شده است.
رئیس اتاق کرمان توجه به موضوع آب، آموزش گستردهتر، تربیت مدیران حرفهای با استانداردهای لازم، تلاش برای بهبود فضای کسب و کار، کمک به توسعهی تشکلهای مرتبط با آب، شرکتهای دانشبنیان، انرژی و پرورش مدیران حرفهای، کمک به امر صادرات و استفاده از برخی فرصتهای صادراتی را از جمله اولویتهای اتاق کرمان در سال 1397 بیان کرد.