کد خبر: ۲۷۳۷۲
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶
ارسال به دوستان
ذخیره
در این‌که گردشگری کرمان نسبت به گذشته، زنده و پویا شده هم تردیدی وجود ندارد، اما این‌که کجای کار قرار داریم و به کجا باید برویم؛ هنوز معلوم نیست. یا اگر هست؛ بر اساس اطلاعاتی که به ما می‌دهند؛ بر ما آشکار نیست!

اسما پورزنگی‌آبادی در هفته نامه استقامت نوشت:

مناقشه بر سر صحت و سقم آمار گردشگران نه فقط در استان کرمان بلکه در کل کشور یک مناقشه‌ی پرسابقه است و تقریبا هیچ زمانی نبوده آماری اعلام شود که بر سر آن اجماع وجود داشته باشد. جالب‌تر آن‌که برپایه‌ی همین آمارهای مشکوک؛ هر ساله و بی‌وقفه؛ در ایام نوروز تعداد گردشگران/ مسافران در استان‌های مختلف در حال افزایش است!

 بی‌آنکه کسی این افزایش‌های همه ساله را تحلیل و تاثیر آن بر مقاصد سفرهای نوروزی را ارزیابی کرده باشد. بماند که هنوز درباره‌ی این‌که «ورودی» و «مسافر» و «گردشگر» هرکدام چه تعریفی و چه نقش و جایگاهی در صنعت پیچیده‌ی گردشگری دارند هم تمرکز جدی‌ای صورت نگرفته است.

طبق گزارش‌هایی که طی هفته‌ی گذشته از نوروزِ گردشگری کرمان منتشر شده؛ تعطیلات امسال بیش از چهار میلیون نفر «ورودی» داشتیم که متاسفانه از این تعداد تنها حدود ۳۵۰ هزار نفر اقامت داشته‌اند و مابقی نه در زمره‌ی گردشگر بلکه بازدیدکنندگانی یک‌روزه بوده‌اند و کرمان را برای عبور و رسیدن به دیگر مقاصد خود برگزیده‌اند؛ این در حالی است که رقیبِ همسایه‌ی ما؛ استان یزد؛ حرف از ۸۰۰ هزار اقامت نوروزی خود می‌زند. با این وجود اما مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان وضعیت فوق در استان را در حدی «مطلوب» می‌داند که بگوید: «به استان‌های مطرح گردشگری تنه زده‌ایم».

آمار و تحلیل‌هایی که بخش دولتی دارد را اما بخش خصوصی برنمی‌تابد. در نشست کمیسیون گردشگری اتاق کرمان؛ رئیس انجمن هتل‌داران استان کرمان تصریح کرد که سال سیاهی برای هتل‌داران بوده و آمارهایشان ۱۰ درصد کاهش یافته و ضریب اشغال نوروزی‌شان آن‌قدر پایین بوده که برخی مجبور شده‌اند نرخ‌شکنی وحشتناکی داشته باشند تا مگر چراغ هتل روشن بماند. البته به‌جز هتل‌ها، مهمانپذیرها و بوم‌گردی‌ها و مدرسه‌ها و پارک‌ها و کمپ‌های گردشگری و اقامت‌گاه‌های غیرمجاز که تبلیغات‌ مداوم‌شان بر در و دیوارهای شهر خودنمایی می‌کند هم؛ پذیرای مسافران بوده است. به جز هتل‌ها، تاکنون از سوی صاحبان دیگر اقامت‌گاه‌های مجاز در استان اظهارنظری نشده تا معلوم شود چه بر آن‌ها گذشته است.

در گزارش آماری‌ای که منتشر شده همچنین؛ موزه‌های استان، باغ فتح‌آباد و سپس باغ شازده رتبه‌های اول تا سوم بازدیدِ نوروزی را داشته‌اند. آقای بیلدار ماهانی؛ نماینده‌ی میراث فرهنگی در باغ شاهزاده هم رتبه‌بندی فوق را نپذیرفته و معتقد است باغ شاهزاده چنان مورد استقبال قرار گرفته که امکانات موجود پاسخگوی نیاز بازدیدکنندگان نبوده است. و این البته با توجه به موقعیت جغرافیایی، شهرت و ویژگی‌های برتری که باغ شازده نسبت به باغ فتح‌آباد دارد احتمالا به واقعیت می‌تواند نزدیک‌تر باشد.

در این بلبشوی آماری، سعی کردم مقایسه‌ای بین آمار سال گذشته و امسال داشته باشم. متاسفانه اطلاعات کاملی در دست نیست؛ تنها یک خبر یافتم که در آن مدیرکل میراث فرهنگی استان ارقامی را ذکر کرده؛ مثلا گفته ۷۷ هزار نفر در نوروز ۹۶ از ارگ بم بازدید داشته‌اند؛ (گفت‌وگوی محمود وفایی با خبرگزاری ایرنا کرمان). تعداد بازدیدهای ارگ بم در نوروز امسال هم  بنا به خبری که در پایگاه خبری کرمان‌نو آمده؛ ۵۵ هزار و ۲۱۸ نفر اعلام و گفته شده: «امسال بازدید از ارگ بم هشت درصد افزایش داشته است»! در حالی‌که در این مقایسه معلوم است بازدید ارگ بم کاهش داشته! یا روستای میمند سال گذشته ۴۲ هزار بازدید داشته و امسال به ۴۰ هزار نفر رسیده اما می‌گویند: «بازدید از روستای میمند امسال ۲۸ درصد افزایش داشته است». خوب طبیعی است این شیوه‌ی انتشار آمار جز این‌که مخاطب را گیج کند، فایده‌ی دیگری ندارد.

این‌که دلیل این تناقضات در آمارها چیست را خود متولیان امر خواهند گفت و حتما دلایلی در دفاع خواهند داشت و اگر نداشته باشند خواهند یافت! واقعیت را اما نمی‌توان به بازی گرفت و پنهان کرد؛ نظام آماری ما در بخش گردشگری مشکل دارد و بر سر آن اجماع وجود ندارد؛ در این‌که گردشگری کرمان نسبت به گذشته، زنده و پویا شده هم تردیدی وجود ندارد، اما این‌که کجای کار قرار داریم و به کجا باید برویم؛ هنوز معلوم نیست. یا اگر هست؛ بر اساس اطلاعاتی که به ما می‌دهند؛ بر ما آشکار نیست!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)