کد خبر: ۲۷۴۱۶
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
اگر ایشان یا هرشخص کارشناس و غیر کارشناس دیگری اثبات کنند حتی یک قطره آب شرب یا غیرشرب، از زاینده رود یا هر جای دیگری، در دهه هفتاد یا هر دهه دیگری، توسط کانالِ مهیار یا هر کانال دیگری به رفسنجان منتقل شده و در بخش کشاورزی استفاده میگردد یقینا لایق دریافت مدال شفافیت، صداقت، شجاعت و... خواهند بود
 کانال تلگرامی شرق دور در خصوص مدیریت منابع آب نوشته است: «مدیریت منابع آبمون خیلی خرابه. خشت اول اش رو هم مرحوم هاشمی با انتقال آب زاینده رود به زمین های شور رفسنجان از طریق کانال مهیار در اوایل دهه هفتاد گذاشت. 

پسته هفت سال طول می کشه تا به بار بنشینه. یعنی هفت سال باید آبی که از اصفهان و خوزستان دزدیده شده رو بریزی پای شوره زارها تا اولین پسته به ثمر بنشینه. پسته محصول تجملیه. بر خلاف گندم یا حتی برنج های غرغابیلنجون محصول استراتژیک هم نیست. اواخر دهه هفتاد ماشین تویوتا کریسیدا و دوو سیلو ماشین تجملاتی بود. همون موقع توی رفسنجان زیاد می دیدی که یکی بنزش رو سر زمین پارک می کنه و از صندوق عقبش بیل اش رو در میاره. 

نمی دونم از اون درختا چندتاش هنوز هست و چند تاش خشک شده؟ حتی نمی دونم از اون باغدارای پسته بنز سوار چندتاشون هنوز باغشون رو دارن و چندتاشون الان در کانادان؟ اما این رو می دونم که برنج اصفهان، گندم و نیشک ر خوزستان و خیلی از تولیدات استراتژیک دیگه نابود شد. 
آب جمعیت رو به خودش جذب می کنه و جمعیت جدید، آب بیشتر می خواد. آبی که توسط تونل های کوهرنگ از خوزستان دزدیده شد و به یزد و کرمان رسید، جمعیت رو جذب این شهرهای کویری کرد. الان کم کم آخرای پروسه نابودی منابع آبی به دست خودمون قرار داریم. آبی که تو باغات پسته رفسنجان بخار کردیم و به هوا فرستادیم دیگه جایگزین نداره. الان اون آب توی اروپا و استرالیاست. و به زودی مردم تشنه خواهند موند. کشاورزی نابود شده و کشاورزان هم به خیل بیکا ران پیوستند. مدیریت جهادی سازندگی»

دبیراجرایی حزب اسلامی کار استان کرمان با ارسال این یادداشت به گفتار نو به این اظهارات واکنش نشان داده است.  محمدعلی ایران نژادپاریزی نوشته است: 

متنی در کانالِ تلگرامیِ "شرق دور" خواندم به قلمِ علیرضا بانک. ایشان، علت خشکسالی و کمبود آب را مرحوم هاشمی دانسته و مدعی است "آب زاینده رود را هاشمی {ره} در اوایل دهه هفتاد از طریق کانالِ مهیار به زمین های شور رفسنجان انتقال داد تا 7سال طول بکشد و یک درخت پسته به بار بنشیند! و..."

اگر ایشان یا هرشخص کارشناس و غیر کارشناس دیگری اثبات کنند حتی یک قطره آب شرب یا غیرشرب، از زاینده رود یا هر جای دیگری، در دهه هفتاد یا هر دهه دیگری، توسط کانالِ مهیار یا هر کانال دیگری به رفسنجان منتقل شده و در بخش کشاورزی استفاده میگردد یقینا لایق دریافت مدال شفافیت، صداقت، شجاعت و... خواهند بود. اگر چنین ادعایی اثبات نگردد کشاورزان مظلوم و زحمت کش رفسنجانی از ایشان یک عذرخواهی ناقابل طلبکارند. 

ضمنا لازم است عرض کنم مدت زمان به بار نشستن پسته در رفسنجان نه7سال که 12سال است! از شما چه پنهان "کانال مهیار" را هم سرچ کردم ومشخص شد کانال مهیاردر آذرماه سال1393 مقدار 10میلیون متر مکعب آب را به دشتِ مهیار از توابع شهرضا انتقال داده است.این یعنی پایین بودن سطح اطلاعات عمومی {نه اطلاعات کارشناسی}. 

 یک سوال هم بدجور ذهن بنده را مشغول کرده است و آن اینکه: اگر کانال، تنگه، لوله، تونل یا هرچیز دیگری وجود داشته باشد که آب را به رفسنجان منتقل میکند چرا کشاورزان اصفهانی به سراغ لوله ی آب شرب انتقالی به شهر یزد می روند و آنرا می شکنند؟

از این مباحث بگذریم و از بقیه ی متن نگارشی هم بگذریم که بازنشر آنرا مصداق بارز ترویج منکر می دانم. اما از یک حقیقت نمی گذرم. حضرت آیت الله هاشمی رفسنجان{ره} در سخنرانی عمومی دوران ریاستشان در زادگاه خود {شهربهرمان از توابع شهرستان رفسنجان} اعلام میکند که افتخارش این است این شهر از نظر امکانات نسبت به بقیه ی کشور هیچ فرقی ندارد.

هاشمی تنها متعلق به رفسنجان نبود. هاشمی نه تنها مرد زمان خود که بسیار فراتر از آن هاشمی مرد آینده ی نظام و انقلاب بود. کافیست خطبه ی نماز جمعه ی اواسط دهه60 هاشمی را شنید که چگونه برای نمازگزاران مترو را معرفی می کند. خدایا پناه میبرم به توازشر همه ی شرها علی الخصوص از شر جهالت و بیشتر از آن از شرندیدنِ جهالتِ خودم.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
0
0
به هر حال شما آب اصفهان را با کلک دزدیدید و دولتها هم با شما همدست شدند این که درسته اثباتشم این که قرار بود قبل از انتقال آب به یزد وکرمان تونل سوم راه بیافته که نشد دزدهای ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
0
0
من یه روز حدود سیزده سال پیش تو نمایشگاه اصفهان درگوشی دو تا از شماها را شنیدم که با اشاره به زاینده رود گفتید به هم که عجب خشکوندیمش ما اگه هیچی نمیگیم حرمت نظاما حفظ کردیم شما شلوغش نکنید دزدای ...
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

معاون سازمان غذا و دارو: عطاری‌ها حق فروش دارو یا فرآورده دارویی را ندارند

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

پربازدید ها

فرماندار کرمان: مهمترین مانع در طرح جهش مسکن شهر کرمان مربوط به تامین زمین است

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

پیش‌بینی تولید  80 هزار تن گندم در شهرستان ارزوئیه

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

در اثر بارش‌های اخیر؛ میلیاردها تومان به بخش کشاورزی جیرفت خسارت وارد شد

افت قیمت ۴ تا ۱۰۰ میلیون تومانی برخی خودروها در بازار / جدول قیمت خودروهای داخلی و خارجی را ببینید

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)