کد خبر: ۲۷۴۲۳
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۲
ارسال به دوستان
ذخیره
در نشست عمومی شورای شهر کرمان مطرح شد
بررسی وضعیت بازار قلعه محمود با رویکرد حمایت از مشاغل خانگی زنان سرپرست خانوار، محور اصلی نشست عمومی شورای شهر کرمان بود.
گفتارنو/ گروه شهر: 

بررسی وضعیت بازار قلعه محمود با رویکرد حمایت از مشاغل خانگی زنان سرپرست خانوار، محور اصلی نشست عمومی شورای شهر کرمان بود. 

به گزارش گفتارنو، رئیس شورای شهر کرمان با گرامیداشت 2 اردیبهشت روز زمین پاک به برگزاری گردهمایی با همکاری شهرداری کرمان، محیط‌زیست و میراث فرهنگی به‌منظور پاکیزه کرده جنگل قائم و محوطه آثار تاریخی اشاره کرد و گفت: این برنامه با حضور برخی از اعضای شورای شهر و شهرداری کرمان برگزار شد. 
محمد فرشاد به بازدید کمیسیون گردشگری و برخی از اعضای شورای شهر از بازار قلعه محمود اشاره کرد و گفت: ساماندهی این بازار در اولویت کاری شورای شهر کرمان است. 

لزوم ساماندهی دست‌فروشان
رئیس کمیسیون بانوان شورای شهر کرمان هم در ادامه با اشاره به تجربه موفق در اختیار قرار دادن بخشی از پارک مادر در اختیار زنان سرپرست خانوار به‌منظور فروش محصولات خانگی توسط زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و گفت: بنیاد خیریه‌ای که متولی این امر است پیشنهاد داده که با توجه به ظرفیت شهر و با در نظر گرفت بحث ترافیک، مکان‌های دیگری بدین منظور در اختیار این بنیاد خیریه قرار گیرد.
زهرا ایرانمنش با اشاره به لزوم ساماندهی دست‌فروشان در شهر و به‌طور مشخص در میدان اول هفت باغ علوی، افزود: نیاز به چنین بازارچه‌هایی در شهر کرمان احساس می‌شود.
ایرانمنش با تأکید بر لزوم احیای بازار قلعه محمود، پیشنهاد اختصاص دادن این معبر برای فروش محصولات خانگی توسط زنان سرپرست خانوار را مطرح کرد و گفت: در این صورت امنیت منطقه هم تأمین خواهد شد.

آیین‌نامه‌ای توسط شهرداری تهیه شود
علی‌اکبر مشرفی به پیشینه این طرح از شورای اول تا امروز اشاره کرد و با اشاره به موانعی که درگذشته بر سر اجرای این کار بوده است، گفت: باید برای این امر آیین‌نامه‌ای توسط شهرداری تهیه شود.
حسین چناریان در ادامه بابیان این‌که کرمان یکی از شهرهایی است که عدم ساماندهی مشاغل شهری باعث تبعاتی در شهر شده است، گفت: برهم خوردن انضباط شهری و اجتماعی، ترافیک و خدمات نامطلوب به شهروندان ازجمله این تبعات است.


در سال‌های گذشته روی موضوعات اساسی که نیاز شهروندان است، کار نشده است
چناریان با اشاره به سامان نرسیدن بازارچه‌ها در سنوات گذشته، اظهار داشت: متأسفانه در سال‌های گذشته روی موضوعات اساسی که نیاز شهروندان است، کار نشده است.
او با طرح این سؤال ‌که آیا اگر روی همه‌ تقاطع‌های شهر پل بزنیم مشکل ترافیک را حل کرده‌ایم، ادامه داد: ما هیچ‌وقت روی نیازهای اصلی حمل‌ونقل و ترافیک کارنکرده‌ایم و مردم برای تأمین نیازهایشان مجبورند بیش‌تر در سطح شهر تردد کنند که هم باعث بالا رفتن هزینه‌های زندگی و هم باعث ترافیک می‌شود.
چناریان با اشاره به تعداد زیاد واحدهای صنفی غیرمجاز که در گوشه و کنار شهر چون قارچ می‌رویند، گفت: این رشد قارچ گونه به معضلات شهر می‌افزاید و ما باید آن را ساماندهی کنیم.
چناریان بابیان این‌که پشت مغازه‌ها به محلی برای بیتوته معتادان در بازار قلعه محمود شده است، گفت: شهرداری به طرح مطالعاتی عمیقی برای ساماندهی مشاغل شهری نیاز دارد.

میراث: به وظایف‌مان در قبال بازار قلعه محمود عمل کردیم
علی بهرامی در ادامه با اشاره به بازدید از بازار قلعه محمود گفت: میراث اعلام کرده است که ما به وظایف‌مان در اقبال این بازار عمل کرده‌ایم. کف سازی و بدنه سازی صورت گرفته است و پشت‌بام‌ها هم سبک شده است.
او بابیان این‌که روشنایی، نظافت و نگهداری از بازار قلعه محمود وظیفه شهرداری است، گفت: مغازه‌های این بازار یا ملک شخصی هستند و یا در مالکیت اوقاف هستند؛ و این بازار عملاً متروک‌شده است و فقط ماکت و نمای مغازه‌ها وجود دارد.
بهرامی پیشنهاد داد: دو روز در هفته این بازار در اختیار زنان سرپرست خانوار قرار گیرد که به فروش صنایع‌دستی و محصولات خانگی مبادرت کنند.

ناامنی منطقه یکی از چالش‌های جدی است
رئیس کمیسیون گردشگری در ادامه بابیان این‌که بازار قلعه محمود به‌عنوان یک سرمایه ذی‌قیمت در کرمان است، گفت: بازار قلعه محمود اولین بازار کرمان است که احداث‌شده است.
معین زاده میرحسینی بابیان این‌که ناامنی منطقه یکی از چالش‌های جدی است که باید مدیریت شود، یادآور شد: شهرداری اطلاعات جامعی را از اوقاف جمع‌آوری کند و صاحبان مغازه‌ها را شناسایی کند.
او با اشاره به بوی تعفن در بازار گفت: به جلسه مشترکی با حضور نیروی انتظامی، اوقاف، میراث فرهنگی و شهرداری نیاز است و لازم است بررسی شود که برای احیای بازار به چه مشاغلی نیاز است.
مشرفی در ادامه با بیان این‌که 123 مغازه در این بازار بوده است، گفت: 50 درصد این مغازه‌ها اصالتاً وقفی هستند اما مستأجر دارند.
او با بیان این‌که حدود 105 مغازه صاحبان یا مستأجران آن شناسایی‌شده است، گفت: یک سری بنا نظیر حسینیه و حمام در مجاورت این بازار قرار دارد که باید برای آن‌ها هم فکری کرد.
مشرفی با بیان این‌که شهر کرمان زلزله‌خیز است، گفت: نمی‌شود بازار را بدون مقاوم‌سازی ر اختیار مردم قرار داد اگر اتفاقی بیافتد چه کسی پاسخگو است.

او در ادامه به اشاره به تجارب گذشته در خصوص ساماندهی دست‌فروشان، به تجربه خیابان ابوذر اشاره کرد و گفت: در گذشته با مشکلات زیادی روبه‌رو شده‌ایم؛ و لازم است چارچوبی براساس تجارب قدیم با حضور اتاق اصناف برای این مسئله توسط شهردار آماده شود.
او با اشاره به تهیه آیین‌نامه‌ای برای ساماندهی دست‌فروشان توسط سازمان میادین و تره‌بار سابق شهرداری گفت: روی آن آیین‌نامه کار و آیین‌نامه اصلاح شود.
فرشاد در ادامه از اعضای شورا خواست که بین دو بحث ساماندهی مشاغل خانگی و احیای بازار قلعه محمود تمایز قائل شوند.

صاحبان مغازه‌های این بازار را برای رونق بخشی به بازار تحریک کنیم
ارجمند کرمانی با اشاره به سند بازآفرینی شهری، گفت: بحث بافت‌های مسئله‌دار در چارچوب این سند دیده‌شده است و مطالعاتی در حال انجام‌شده است و براساس شنیده‌های بنده، روی بازار قلعه محمود کار انجام خواهد شد.
خدادادی نیز در ادامه با بیان این‌که بازار قلعه محمود متروکه شده است، گفت: باید صاحبان مغازه‌های این بازار را برای رونق بخشی به بازار تحریک کنیم و در این چارچوب می‌توان موقتاً از بازار قلعه محمود برای عرضه محصولات خانگی توسط زنان سرپرست خانوار بهره گرفت.
محمدجواد کامیاب با بیان این‌که بنده بچه محله قلعه محمود هستم و طبیعی است که خواستار و علاقه‌مند به احیای این محله هستم اما اگر هم قرار به احیای بازار قلعه محمود باشد نیازمند ضوابطی است.

کامیاب با بیان این‌که کل عرض بازار قلعه محمود 3 متر است، گفت: اگر فردی آمد و در این بازار برای فروش محصولاتش نشست، بعداً چگونه او را بلند می‌کنید؟
او با تأکید بر این‌که اگر می‌خواهید مکانی را برای عرضه محصولات خانگی در اختیار زنان سرپرست خانوار قرار دهید از املاک شهرداری باشد. گفت: در پارک مطهری قرار بود که این بازارچه به‌صورت یک‌ساله در اختیار افراد قرار گیرد الآن 15 سال نشسته‌اند، چه کسی می‌تواند آن‌ها را بلند کند؟
چناریان در واکنش به این اظهارات گفت: بازار قلعه محمود محل بیتوته معتادان است و ازنظر اجتماعی نیاز به تحول و تغییر است. می‌توان به‌صورت روزانه و موردی بازار را در اختیار آن‌ها قرار داد.

شهرداری موافق است
شهردار کرمان هم در ادامه با تمایز قائل شدن میان دو بحث احیای بازار قلعه محمود و ساماندهی زنان سرپرست خانوار گفت: با دادن مجوزهای موردی که برای فروشندگان در این بازار ایجاد حق نکند، موافق هستیم.
درنهایت این مصوبه که معبر بازار قلعه محمود با هماهنگی ارگان‌های ذی‌ربط برای عرضه محصولات خانگی به زنان سرپرست خانوار باهدف احیای بازار قلعه محمود به‌صورت موقت در اختیار خیریه مرتبط قرار گیرد و شهرداری آیین‌نامه مربوط را هم تنظیم کند، با هشت رأی موافق تصویب شد.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)