کد خبر: ۲۷۴۸۳
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۸
ارسال به دوستان
ذخیره
معاون امورهنری وزارت ارشاد:
معاون امورهنری وزارت ارشاد، گفت: اینکه این آثار در هویت جدیدی از موزه خارج شود یا هویت تشکیل یافته موزه صنعتی کرمان را سامان و ارتقاء دهد، نیازمند کارشناسی است و من نمی‌توانم به خودم اجازه دهم درباره آن به صورت دفعی صحبت کنم. این موضوع نیازمند یک پروسه مطالعاتی است.
معاون امورهنری وزارت ارشاد گفت: اولین کاری که به سرعت آن را انجام خواهیم داد اعزام گروهی به کرمان برای بررسی شناسنامه مرمتی آثار موزه هنرهای صنعتی کرمان است تا اگر آثاری شناسنامه ندارد، آن را ایجاد و بر اساس اولویت برای مرمتشان برنامه‌ریزی کنند.

مجتبی حسینی که برای حضور در یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی به کرمان سفر کرده است، از موزه هنرهای صنعتی کرمان، گنجینه آن بازدید کرد.

حسینی در پاسخ به پرسش ایسنا، مبنی بر اینکه با توجه به تعداد بسیار آثار سهراب سپهری در این موزه آیا امکان راه‌اندازی موزه جداگانه ای برای آثار این هنرمند وجود دارد یا نه؟ گفت: موزه صنعتی را از چندین سال پیش می شناسم و همه ی این آثار در اتاقی در زیرزمین و گوشه ای از محوطه حیاط  کنار یک رستوران در این بنا جمع شده بود. لوله های فاضلاب رستوران نیز از همان اتاق و مخزن پر از خاک و تاریک می گذشت حتی برخی از این آثارهم آسیب دیدند.

او اظهار داشت: حدود ۱۸ سال پیش به همت همکاران ما در اداره کل فرهنگ و ارشاد کرمان، مخزن موزه با همت مردانه ای ساخته و این آثار به آنجا منتقل شدند.

او اضافه کرد: وقتی درباره آثار موزه صنعتی کرمان صحبت می کنیم درباره یک هویت و مرحوم علی اکبر صنعتی زاده، پسرش عبدالحسین خان صنعتی زاده، نوه او همایون صنعتی زاده و سپس یتیم خانه ای که مرحوم صنعتی زاده تاسیس کرده بود صحبت می کنیم.

حسینی گفت: بخش عمده ای از مجموعه آثار سهراب سپهری که در این موزه وجود دارد توسط همایون صنعتی زاده، نوه مرحوم صنعتی زاده بزرگ و بخش دیگر آن را از خانواده مرحوم سهراب سپهری خریداری کردند یا به این مجموعه اهدا شد، بنابراین وقتی به این خط سیر فرهنگی نگاه می‌کنید، متوجه می شوید علی اکبر خان صنعتی زاده مشوق و حامی جوانی شد که او به یکی از هنرمندان عمده و صاحب نام به اسم سید علی اکبر صنعتی تبدیل شد و همایون، نوه علی اکبر خان نیز مشوق و حامی جوان هنرمند و علاقمندی شد که به سهراب سپهری تبدیل شد.

معاون امورهنری وزارت ارشاد، ادامه داد: اینکه این آثار در هویت جدیدی از موزه خارج شود یا هویت تشکیل یافته موزه صنعتی کرمان را سامان و ارتقاء دهد، نیازمند کارشناسی است و من نمی‌توانم به خودم اجازه دهم درباره آن به صورت دفعی صحبت کنم. این موضوع نیازمند یک پروسه مطالعاتی است.

حسینی با بیان اینکه موزه صنعتی چند استعداد ویژه و قریب به ۴۰ اثر دارد، گفت: این مجموعه مهم و معتبر در شهری مثل کرمان می‌تواند منشا اثر باشد و جوانان را به هنرآموزی تشویق و ترغیب کند. مجموعه‌ای که از نقاشان و هنرمندان نوگرای ایران در دهه‌های ۴۰ ، ۵۰ و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تهیه و خریداری شده، مجموعه آثار سید علی اکبر صنعتی و برخی از آثار فرزندان او و مجموعه آثار سهراب، همگی در این موزه نگهداری می شوند.  

او اظهار کرد: از مدیر کل ارشاد کرمان درخواست کردم که این آثار را به سرعت سامان دهی و کلکسیون بندی کند تا دقیقا مشخص شود چه آثاری باید به عنوان پشتیبان در مخزن موزه و گنجینه قرار بگیرد و چه آثاری قابلیت عرضه دارد تا اگر کاستی در این زمینه وجود دارد نیز ما در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بتوانیم ساماندهی کنیم. برخی از آثار می‌تواند بین موزه های هنرهای معاصری که در ایران وجود دارند، برای تکمیل، غنی شدن یا نمایشگاه‌های موقت موزه ها مبادله شود. در نهایت علاقمندیم موزه صنعتی به یکی از پایگاه های جدی هنر امروز ایران به ویژه در منطقه جنوب شرقی ایران و کرمان تبدیل شود.  
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)