کد خبر: ۲۷۵۰۰
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
ارسال به دوستان
ذخیره
گزارشي از يازدهمين جشنواره موسيقي نواحي ايران
موسيقي نواحي به نوعي جزو ميراث معنوي ايران محسوب مي‌شود و حراست از آن امري ضروري است. برگزاري جشنواره موسيقي نواحي كه يازدهمين دوره آن در كرمان برگزار شد تلاشي در اين جهت محسوب مي‌شود.
ابراهيم صميمي در روزنامه جوان نوشت:  

موسيقي نواحي به نوعي جزو ميراث معنوي ايران محسوب مي‌شود و حراست از آن امري ضروري است. برگزاري جشنواره موسيقي نواحي كه يازدهمين دوره آن در كرمان برگزار شد تلاشي در اين جهت محسوب مي‌شود.

جشنواره موسيقي نواحي ايران كه بي‌شك بزرگ‌ترين جشنواره در حوزه موسيقي نواحي مختلف سرزمين ما است، امروز در حال رسيدن به دوران بلوغ خود است و برگزاري منسجم و منظم يازدهمين دوره و استقبال گرم مردم ديار كريمان، كرمان خود شاهدي بر اين مدعاست اما اين مسئله بيش از هر زماني، حمايت مسئولان و دست‌اندركاران را مي‌طلبد تا جشنواره كه به تعبير وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي «با واژگان سرشار از حماسه و عشق آراسته و در متن اين گونه موسيقيايي، حضور مستدام و پررنگ داشته و در مسير كمال و پويايي فرهنگ بومي اين مردم، به سربلندي و طراوت ايستاده است.»

بيش از گذشته در صيانت و حفاظت از موسيقي نواحي مختلف ايران اثرگذار باشد. به نظر مي‌رسد دست‌اندركاران از همين امروز بايد براي دوره بعدي جشنواره تصميم‌گيري كنند كه البته مهم‌ترين تصميم درباره ميزبان دوره بعدي است. هرچند مديران اداره كل ارشاد استان كرمان بعد از سه دوره ميزباني، به دنبال ايجاد دبيرخانه دائمي جشنواره در اين استان و ميزباني دوره‌هاي بعدي هستند، اما شخص وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بايد هرچه زودتر تصميم نهايي در اين ارتباط را اتخاذ كند. جشنواره موسيقي نواحي ايران كه با حضور هنرمندان 21 استان كشور برگزار شد رويدادي مهم در عرصه موسيقي كشور قلمداد مي‌شود.

اين رويداد هنري در محل ميدان تاريخي گنجعليخان كرمان گشايش يافت و به طور همزمان آثار آن در شهرستان‌هاي زرند، رفسنجان، بردسير، انار، سيرجان، جيرفت، بافت، بم نرماشير، فهرج و ريگان اجرا شد و در مجموع 55 اجرا در شهرستان‌ها و 67 اجرا طي چهار روز در آن صورت گرفت. 

بازگشايي نقاره‌خانه بازار وكيل 
همزمان با آغاز اين جشنواره، نقاره‌خانه بازار وكيل اين كهن‌شهر تاريخي پس از 90سال تعطيلي دوباره بازگشايي شد. شركت‌كنندگان اصلي طي روزهاي برگزاري اين رويداد در بخش اصلي جشنواره در اتاق بازرگاني به اجراي آثار خود پرداختند و ديگر هنرمندان نيز در بخش جنبي و عمومي طي سه شب در پارك مادر شهر كرمان اجرا داشتند.

احمد صدري، دبير جشنواره در مراسم اختتاميه اين رويداد با ارائه گزارشي از روند برگزاري اين دوره از جشنواره به اين نكته اشاره كرد كه خوشبختانه در اين دوره سطح اجراها و نوازندگي نسبت به دوره‌هاي قبل فوق‌العاده بالاتر بود كه اين امر حاكي از اتفاقات بزرگ و مباركي در حوزه موسيقي نواحي ايران است. اميدوارم همچنان شاهد ارتقاي سطوح نوازندگي باشيم تا نوازندگان ما بتوانند در عرصه‌هاي جهاني كار خود را بهتر ارائه كنند. 

رونمايي از كتاب منظومه‌خواني
از ديگر برنامه‌هاي مراسم اختتاميه، رونمايي از كتاب «منظومه‌خواني» جستار دهمين جشنواره موسيقي نواحي ايران بود؛ اثري كه به همت احمد صدري و صادق چراغي نظر، همكاري بهنام شاه‌حسيني و امين صبحي و با حمايت‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، دفتر موسيقي و راديو فرهنگ از سوي انتشارات آرون منتشر شده است.

همچنين در مراسم به طور نمادين از كم‌سن‌ترين و مسن‌ترين هنرمند شركت‌كننده به نمايندگي از هنرمندان حاضر با اهداي لوحي تجليل شد. در اين مراسم بيانيه هيئت انتخاب يازدهمين جشنواره موسيقي نواحي ايران قرائت شد كه در بخش‌هايي از آن آمده است: يازدهمين جشنواره موسيقي نواحي ايران در حالي به پايان مي‌رسد كه مبتني بر برگزاري موفق ادوار گذشته اين رويداد فرهنگي با كوله‌باري از تجربه و ميزبانی حدود 200 نفر از هنرمندان ارزنده فرهنگ‌هاي موسيقي مردمي اقصي نقاط كشورمان است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)