کد خبر: ۲۷۵۳۰
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
واردات یک میلیون یورویی ارز به استان کرمان
یکی از خیران شهر کرمان به نام صنعتی که این روستا و مشکلات مردم را از نزدیک دیده بود؛ گل محمدی را به عنوان گیاهی سودآور به مردم معرفی کرد، روستاییان فقیر این منطقه حالا پس از گذشت سال ها و گسترش مزارع به یکی از متمول ترین روستاییان کرمان محسوب می شوند و برخی از مردم شهر نشین هم برای بهره بردن از سود گل محمدی به این روستا مهاجرت کرده اند، در حال حاضر صدها کارگاه عرق گیری در لاله زار ایجاد شده است و چندین کارخانه بزرگ گلاب و اسانس نیز در این منطقه تشکیل شده است.
دشت های ارتفاعات استان کرمان این روزها یکپارچه صورتی شده و طراوت طبیعت را در کنار تلاش و همت مردم به یکی از محورهای اقتصادی تبدیل کرده و روستاییان در حال برداشت گل و گلابگیری هستند.

گل محمدی تقریبا نیم قرن قبل به صورت صنعتی در دشت های کرمان جای خود را باز کرد، نخستین منطقه ای که گل محمدی در آن کشت شد، دهستان لاله زار بود که عنوان یکی از محرومترین مناطق استان کرمان را یدک می کشید، ساکنان این روستا از فقیر ترین مردم استان بودند که به دلیل قرار گرفتن در یکی از مرتفع ترین مناطق استان کمترین گیاهی در این مناطق به ثمر می نشست.

اما یکی از خیران شهر کرمان به نام صنعتی که این روستا و مشکلات مردم را از نزدیک دیده بود؛ گل محمدی را به عنوان گیاهی سودآور به مردم معرفی کرد، روستاییان فقیر این منطقه حالا پس از گذشت سال ها و گسترش مزارع به یکی از متمول ترین روستاییان کرمان محسوب می شوند و برخی از مردم شهر نشین هم برای بهره بردن از سود گل محمدی به این روستا مهاجرت کرده اند، در حال حاضر صدها کارگاه عرق گیری در لاله زار ایجاد شده است و چندین کارخانه بزرگ گلاب و اسانس نیز در این منطقه تشکیل شده است.

حالا این دهستان سردسیر ۱۵ هزار نفر جمعیت را در خود جای داده که در ۲۰ روستا زندگی می کنند و سطح این منطقه از دریا ارتفاعی معادل ۳ هزار متر دارد.

صادرات گل به اروپا و آسیای دور

هر چند خشکسالی بی سابقه سال جاری کرمان، اثر خود را بر مزارع لاله زار نیز گذاشته است اما این مزارع همچنان طراوات خود را حفظ کرده است، این روزها مزارع این منطقه شاهد فعالیت اقشار مختلف مردم است، اگر نگاهی به گلزارهای این منطقه کنید تلاش و پویایی را می بینید، کودکان تا افراد کهنسال قبل از طلوع آفتاب وارد مزارع می شوند و قبل از اینکه خورشید کاملا بالا بیاید گل ها را می چینند و به کارگاههای فراوری منتقل می کنند.

در این کارگاهها گلاب، غنچه خشک شده و اسانس تولید می شود، شاید باور کردنی نباشد اما فقط از مزارع لاله زار سالانه بیش از یک میلیون یورو ارز وارد کشور می شود.

رضا یکی از تولید کنندگان گل محمدی است در گفتگو با مهر می گوید: من ۵ هکتار مزرعه گل محمدی دارم و حدودا ۱۰ نفر کارگر هر روز صبح در مزرعه و ۵ نفر در کارگاه گلابگیری کار می کنند.

وی می گوید: در گذشته هیچ چیز نداشتیم چون در این ارتفاع کمتر گیاهی رشد می کند، اما خوشبختانه در حال حاضر گلاب ها پیش فروش می شود و اسانس ها را هم به کشورهای اروپایی صادر می کنیم.

یکی دیگر از فعالان تولید فراورده های گل محمدی می گوید: هر سال غنچه خشک، اسانس و گلاب ارگانیک و خالص را به آلمان، ژاپن و انگلیس و فرانسه صادر می کنیم، ۲۵ سال است که کارشناسان این کارخانه ها هر سال از روند تولید بازدید و محصول را به صورت کلی خریداری و به کارخانه های عطر سازی معروف جهان منتقل می کنند.

علی رضا می گوید: یکی از مشکلات ما کمبود کارگر است، طی سالهای اخیر از شهرستانهای مختلف و گاهی از استانهای مجاور کارگران برای گل چینی به لاله زار می آیند.


فرماندار بردسیر نیز در این خصوص به خبرنگار مهر می گوید: تولید فرآورده های گل محمدی در واقع محور اقتصاد بومی و محلی بردسیر است که این روزها در حال توسعه به سایر دهستانها و شهرهای شهرستان بردسیر و حتی شهرستانهای دیگر استان است.


مجید نجف پور گفت: گل محمدی در کنار قابلیت های اقتصادی برای استان، زمینه گردشگری را هم فراهم کرده است و دوازدهمین جشنواره گل محمدی در همین راستا به مدت پنج روز از ۲۶ خرداد ماه در سایت گردشگری لاله زار برگزار می شود.


فرماندار بردسیر با اشاره به اینکه بدون شک مزارع گل محمدی در حال حاضر مهمترین قابلیت اقتصادی بومی در بردسیر محسوب می شود افزود: به دلیل ارتفاعی که این مزارع از سطح دریا دارند، همچنین وجود منابع آبی مناسب و پرورش ارگانیک گل کیفیت محصول بسیار بالاست.

وی بیان کرد: بردسیر دومین سطح زیر کشت گل محمدی در کشور را دارد.

وی اسانس گل محمدی در بردسیر را بسیار با اهمیت دانست و بیان کرد: هر لیتر از این اسانس هزاران دلار ارزش دارد و مشتری پر و پا قرصی در کشورهای اروپایی دارد.

۱۵ هزار دلار برای هر لیتر اسانس

کشاورزان لاله زاری می گویند هر لیتر اسانس ۱۵ هزار دلار در بازار بین المللی فروش می رود و حالا قلب اقتصاد در این روستاها که زمانی از محروم ترین مناطق استان کرمان بودند چنان می تپد که مواهب اقتصادی اش به مناطق دیگر استان کرمان نیز می رسد.

یک کارشناس کشاورزی در گفتگو با مهر می گوید: هم اکنون گل محمدی به صورت گسترده در بردسیر، بافت، راین و برخی از مناطق مرتفع جنوب کرمان کشت می شود و با توجه به اینکه به آب کمی نیاز دارد و خشکسالی پیاپی در کرمان، گل محمدی می تواند در کنار ارزآوری که به همراه دارد در حفظ منابع آبی استان نیز موثر باشد.

محمد تقی زاده بیان کرد: ارتفاع بالای این مناطق و دمای هوایی که در آنها وجود دارد موجب شده است محصول از کیفیت بالایی برخوردار باشد و به خوبی بتواند با نمونه های دیگر در دنیا رقابت کند و پیشی بگیرد.

وی گفت: در حال حاضر ما اسانس، غنچه خشک و گلاب را به کشورهای دیگر صادر می کنیم و در واقع به گونه ای خام فروشی است و در صورت سرمایه گذاری و احداث کارخانه های عطر سازی می توانیم کلیه سود این صنعت را در کرمان نگه داریم.

توسعه اقتصاد مقاومتی با حمایت از تولید بومی

وی بیان کرد: گل محمدی نمادی از توجه به اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید است خوشبختانه فراوری این محصول در سال های اخیر با جدیت بیشتری دنبال شده است.

تقی زاده بیان کرد: کشت گل محمدی هزینه بالایی ندارد و با صرف منابع اندک می توان ثروت خلق کرد و حمایت از این صنعت بسیار مهم است از سوی دیگر در خصوص توسعه مزارع و کارخانه ها نیز باید دقت شود بعد از کارشناسی لازم این مناطق به گونه ای انتخاب شوند که به کیفیت گل محمدی استان کرمان آسیب نزند و برند محصول به خوبی حفظ شود.

وی بیان کرد: هم اکنون بیش از پنج کارخانه گلاب گیری در بردسیر فعال هستند که با توجه به توسعه مزارع این کارخانه ها نیز باید گسترش یابند.

تولید گلاب در کرمان یکی از محورهای مهم اقتصاد مقاومتی است که سال ها قبل توسط مردم عادی شکل گرفته است و حالا مسئولان باید از این پتانسیل اقتصادی حمایت کنند.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
0
0
ما فروشنده اسانس به قیمت پانزده هزار دلار هستیم. چرا آقایان این قدر غیر کارشناسانه صحبت می کنند. درود بر روح بلند صنعتی و شهیند خت صنعتی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

معاون سازمان غذا و دارو: عطاری‌ها حق فروش دارو یا فرآورده دارویی را ندارند

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

پربازدید ها

فرماندار کرمان: مهمترین مانع در طرح جهش مسکن شهر کرمان مربوط به تامین زمین است

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

پیش‌بینی تولید  80 هزار تن گندم در شهرستان ارزوئیه

افت قیمت ۴ تا ۱۰۰ میلیون تومانی برخی خودروها در بازار / جدول قیمت خودروهای داخلی و خارجی را ببینید

در اثر بارش‌های اخیر؛ میلیاردها تومان به بخش کشاورزی جیرفت خسارت وارد شد

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)