کد خبر: ۲۷۵۸۷
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۱
ارسال به دوستان
ذخیره
روزنامه اعتماد نوشت:
سيدمهدي طباطبايي، استاد اخلاق و از اعضاي شناخته شده جامعه روحانيت مبارز روز پنجشنبه به دليل عفونت ريوي در ٨٢‌سالگي چشم از جهان فروبست. او از همفكران و ياران سيد نواب صفوي و گروه فداييان اسلام و از قديمي‌ترين شاگردان و ياران امام خميني بود. از سوابق سياسي او مي‌توان به نمايندگي مجلس در دوره هفتم اشاره كرد كه با راي مردم تهران عازم بهارستان شد. 

حجت‌الاسلام طباطبايي از خطبا و اساتيد برجسته اخلاق در شهر تهران بود تا جايي كه در مناسبت‌هاي مختلف در صدا و سيما حاضر مي‌شد و به بحث‌هاي اخلاقي مي‌پرداخت. مشي سياسي اين استاد اخلاق همواره اعتدال بود و از تندروي پرهيز مي‌كرد. از اظهارنظر‌هاي معروف ايشان در حوزه سياست مي‌توان به شهيد خطاب كردن آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني اشاره كرد. او پس از فوت آيت‌الله گفت: «من آيت‌الله هاشمي را شهيد مي‌دانم، شهيد حتما نبايد با شمشير كشته شود، كسي كه در طلب حق باشد، شهيد است... ايشان را به اندازه ۴ شهيد مي‌دانم.»

سيدمهدي طباطبايي علاقه بسياري به مرحوم هاشمي‌رفسنجاني داشت و در مصاحبه‌هاي مختلف بر اين موضوع تاكيد مي‌كرد. او از كانديداتوري هاشمي در سال ٩٢ حمايت كرد و پس از رد صلاحيت ايشان، به حمايت از حسن روحاني پرداخت. اين استاد اخلاق آيت‌الله هاشمي را فقيه مي‌دانست تا جايي كه در نخستين سالگرد فوت هاشمي گفت: «در رابطه با آيت‌الله هاشمي يك نكته مغفول مانده است و آن اجتهاد ايشان است، ايشان اجتهاد فقاهتي فيضيه داشت، من از نزديك مي‌دانم و مي‌گويم. اما چون ايشان در مسائل سياسي ورود كردند جنبه فقهي ايشان مغفول ماند. امام به نظريات فقهي ايشان ارج مي‌نهاد.»

اين استاد اخلاق در يك ويژه‌برنامه در مورد درگذشت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني گفت: «وقتي پيام رهبري را خواندم دلم براي آقاي هاشمي و رهبري سوخت. پيام رهبري به اختلاف نظرهاي آقاي هاشمي با ايشان اشاره شده بود؛ همين امر نشان مي‌دهد كه هاشمي دقيقا نظرات خود را مي‌گفت اما مقيد بود كه در نهايت حرف رهبري را اجرا كند ايشان به فكر انقلاب و نظام بود.»

اظهارنظر‌هاي سيدمهدي طباطبايي پس از اتفاقات سال ٨٨، رنگ و بوي سياسي بيشتري داشت. او كه به مناسبت شب مبعث در برنامه زنده تلويزيوني «اين شب‌ها» مهمان بود، با اشاره به استفاده احمدي‌نژاد از شال سبز گفت: «متاسفانه رييس‌جمهور روز بعد از انتخابات در مقابل طرفداران‌شان، معترضين و مخالفين خودش مقام سيادت را مسخره كرد و اگر اين استهزا نبود بسياري از فتنه‌ها به راه نمي‌افتاد.

 او همچنين در گفت‌وگو با خبرآنلاين در مهر ١٣٩١ درباره برخورد‌هاي صورت گرفته پس از سال ٨٨ با سيدمحمد خاتمي گفته بود: «من معتقدم در اين چند وقت حرمت آقاي خاتمي شكسته شد. شخصيت هيچ‌كس نبايد خرد شود. در جريان حوادث سال ٨٨ آقاي خاتمي فراجناحي بود. شكستن حرمت ايشان غلط بود. با سيدمحمد خاتمي ملاقات كردم. حرف‌هايش را با گوش خودم شنيدم. حتي سكوتش به نفع نظام بود چون اگر مي‌خواست مخالفتي بكند، تحريكات بيشتر مي‌شد و بهترين روش اين بود كه سكوت كند.»

يكي از جالب‌ترين اظهارنظر‌هاي سياسي اين استاد اخلاق، آبان‌ماه ٩٤ بود. سيدمهدي طباطبايي در گفت‌وگو با هفته‌نامه طلوع صبح گفت: «آقاي مصباح چون سابقه سياسي انقلابي نداشتند مخالفت مي‌كردند ولي از نظر حوزوي‌علمي ايشان فردي محترم است ايشان عنوان علامه دارد و افتخار حوزه و درس و بحث هستند حرمت علمي ايشان بايد كاملا حفظ شود ولي در مسائل انقلابي چرخش داشتند و در تخيلات به‌سر مي‌بردند و ايشان آگاه نيستند و حتي در مسائل روز كشور هم مطالبي مي‌گويند و تغيير موضع مي‌دهند باور مي‌كنيد دلم مي‌سوزد مطالب ٨٤ تا ٩٢ و ٩٣ ايشان را در عالم سياست بررسي كنيد، اين بسيار نگران‌كننده است.»

حجت‌الاسلام طباطبايي مدتي بود كه در بستر بيماري به سر مي‌برد و در نهايت پنجشنبه ٢٧ ارديبهشت به دليل عفونت ريوي چشم از جهان فروبست.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)