معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: باید با پرهیز از موازی کاری های رایج در زمینه غنی سازی اوقات فراغت زمینه ای فراهم شود که همه اقشار جامعه از کودک و نوجوان گرفته تا دیگر سنین بالای جامعه بتوانند از اوقات فراغت خود به نحو شایسته استفاده کنند.
صدیقه مرادی اظهار داشت: آموزش و پرورش با توجه به نامگذاری سال جاری توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار هر دانش آموز یک مهارت را برای اوقات فراغت سال جاری مد نظر قرار داده زیرا ما متوجه شدیم خروجی آموزش و پرورش مهارت اصلی را برای اداره زندگی خود ندارد.
وی تصریح کرد: حافظه دانش آموزان از اطلاعات علمی پر است اما آیا می توانند از آنها در راستای ارتقای سطح زندگی خود استفاده کنند؟
این کارشناس مسائل پرورشی و تربیتی براین باور است که اطلاعات و محفوظات دانش آموزان منجر به عملکرد نشده و این ضعف است که باید در راستای رفع آن که جایگزینی مهارت آموزی است تلاش ها مضاعف شود.
مرادی گفت: اگر بخواهیم دانش آموزان از اوقات فراغت به نحو احسن استفاده کنند باید امکاناتی که در اختیار آنها قرار می دهیم به فراخور زمان باشد.
وی بیان کرد: باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که دانش آموزان از فرصت های فضای سایبری استفاده کنند و تهدیدات را با توجه به افزایش دانش بشناسند و در این راستا باید همه دستگاه ها وارد عمل شوند.
معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان با تاکید براین موضوع که تربیت تعطیل پذیر نیست و تعلیم و تربیت در همه زمانها ساری و جاری است اظهار داشت : بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید از 6 ساعت تربیتی در نظر گرفته شده برای دانش آموزان بهره لازم را برد و این ساعات را در تابستان تقویت کرد.
مرادی افزود: امسال نیز یکسری از برنامه های آموزشی و پرورشی در کرمان به صورت اردویی برگزار می شود و اردوی کارآفرینی سال قبل نیز برای یکهزار نفر و با همکاری دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
وی گفت: اگر بتوانیم دانش آموزان را در مهارت های زندگی قوی کنیم تغییرات چشمگیری در خروجی آموزش پرورش ایجاد خواهد شد و این مهم تنها از عهده آموزش و پرورش برنمی آید بلکه با همکاری سایر دستگاه ها محقق می شود.
وی تاکید کرد: برنامه های اوقات فراغت آموزش و پرورش در طول سال نیز ادامه خواهد یافت تا مهارت آموزش برای همه دانش آموزان اجرا شود.
معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: مهارتِ درست اندیشیدن و درست تحلیل کردن باید به دانش آموزان آموزش داده شود و اگر رویکرد آموزش به سمتی برود که دانش آموزان از دوره پیش دبستانی قدرت خوب فکر کردن و خوب تحلیل کردن را یاد بگیرند این عین فلسفه است و موجبات شکوفایی استعدادهای آنان را فراهم می کند.
وی درخواست کرد، همه دستگاه های اجرایی و والدین در راستای تولید محتوای رسانه ای به آموزش و پرورش کمک کنند.
مرادی تاکید کرد: امروز خوراک فکری کودکان و نوجونان ما از آن سوی مرزها تامین می شود در حالی که ما غافل بوده ایم لذا رسانه ها باید تولید محتوا کنند تا دانش آموزان خوب اندیشیدن را بیاموزند و خلاء این حلقه ای مفقوده احساس نشود.
وی تاکید کرد: امروز فقط فضای سایبری کودکان را تهدید نمی کند بلکه برخی اوقات خانواده هم با اقدامات نادرست به نوعی فکر کودکان را تهدید می کنند.
مرادی گفت: یکی از مسائل مهمی که امروز نیاز داریم خانواده ها با آگاهی به کمک غنی سازی اوقات فرات بیاییند این است که فضاهای پرورشی و فرهنگی جوابگوی دانش آموزان نیست اما والدین مهارت هایی را دارند که می توانند به کمک آموزش و پرورش بیایند.
وی اظهار داشت: برخی معضلات نشات گرفته از مسائل فرهنگی و اقتصادی خانواده است که باید مورد تحلیل و واکاوی واقع شود.