کد خبر: ۲۷۸۶۲
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸
ارسال به دوستان
ذخیره
بررسی مطبوعات و فضای رسانه‌ای کشور حاکی از آن است که اکثر آنها به کمپین «نه به گرانی» علی کریمی چندان خوشبین نیستند هر چند که نفس اقدام وی را مورد تشویق قرار داده‌اند.

 علی کریمی بازیکن سال‌های نه چندان دور مستطیل سبز این روزها ردای مبارزه با فساد و گرانی به تن کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، کریمی که مناظره وی با مسئولان فدراسیون در زمستان سال گذشته مشهور شد، دیروز در اقدامی کمپینی را در فضای مجازی بر علیه گرانی به راه انداخت که به شدت مورد استقبال قرار گرفت.

وی در پست اینستاگرامی خود گفته بود: بیایید تا ۱ ماه چیزی از بازار نخریم. نه طلا نه ماشین نه هر چیزی که گرون شده. بیایید واسه یه بار هم با هم اتحاد پیدا کنیم و چیزی نخریم مثل بقیه کشورها که چیزی گرون میشه نمیخرن تا مجبور بشن جنسارو ارزون کنن.

اما کمپین علی کریمی فراتر از آن چیزی که تصور می‌شد با استقبال روبرو شد. بعد از انتشار این پست، به سرعت کنشگران، اهالی رسانه، ورزشکاران و هنرمندان از آن استقبال کردند و نسبت به انتشار آن اقدام کردند.

نخریدن کالاهای لوکس چه دردی را دوا می‌کند؟

بررسی روزنامه‌های صبح امروز نشان می‌دهد که این اقدام علی کریمی به میزان قابل‌توجهی در رسانه‌ها بازتاب داشته است. روزنامه آفتاب یزد عکس صفحه اول خود را به علی کریمی اختصاص داده و با تیتر «چرا پیشنهاد علی کریمی کارایی ندارد» به بررسی این کمپین پرداخته است.

این روزنامه در تحلیل خود و در گفتگو با یک جامعه‌شناس و روانشناس به این نتیجه رسیده که کمپین فوق کارایی ندارد. حریرچی، جامعه‌شناس در گفتگو با این روزنامه گفته است: نخریدن کالاهای لوکس چه دردی را دوا می‌کند؟

سهیل رضایی، روانشناس نیز در گفتگو با آفتاب یزد گفته است: تحریم زمانی به جاست که احتکار وجود داشته باشد. روزنامه اعتماد اما تیتر «نگاه به مردم به جای نگاه به دولتمردان» را برای بررسی کمپین علی کریمی انتخاب کرده است.

این روزنامه در تحلیل خود اعتقاد دارد کریمی برخلاف سایر سلبریتی‌ها که کمپین «پشیمانی» را شکل دادند، هنوز امیداوار است و به جای درخواست از دولت از مردم درخواست کرده است.

اعتماد در ابتدای تحلیل خود آورده است: گاه ما بیشتر به سمت دولت است تا مردم. بسامان کردن همه‌چیز را از دولت می‌خواهیم و از دولتمردان انتظار داریم. اگر اوضاع درست نشود معمولا استعداد عجیبی در دلسرد شدن داریم و هشتگ پشیمانیم زدن برای‌مان کاری ندارد.

اعتماد در نهایت این سوال را مطرح می‌کند: مردمی که درخواست نهاد دولت برای انصراف از یارانه را نادیده گرفتند خیلی زود دعوت یک «ستاره» را پذیرفتند و به آن پاسخ مثبت دادند. پاسخی مجازی که باید دید آیا فراتر از اشتراک‌گذاری در اینستاگرام و توییتر می‌رود و به حوزه عمل می‌رسد یا نه؟

روزنامه همشهری نیز با اختصاص عکس صفحه اول خود به این کمپین تیتر «همبستگی علیه گرانی» را انتخاب کرده است. این روزنامه آورده است: همزمان با کمپین گران نمی‌خریم، ارزش بورس و فرابورس در دور روز مبادلاتی اخیر ۲۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

روزنامه جام‌جم نیز با تیتر « نه به اقتصاد دلالی» به بررسی این کمپین در گفتگو با یکی از مجریان اقتصادی صدا و سیما پرداخته است.

این مجری اقتصادی در گفتگو با جام‌جم می‌گوید: در این شرایط رسانه‌ها باید این آگاهی را به مردم بدهند که روی موج گرانی سوار نشوند چون در نهایت ضرر خواهند کرد. فرهنگ‌سازی درباره «نه به خرید کالای گران» باید به صورت مستمر ادامه داشته باشد.دلالی نه سودی برای خود سرمایه‌گذار دارد و نه پایه‌های اقتصاد را برای نسل آینده محکم می‌کند.


بررسی مطبوعات و فضای رسانه‌ای کشور حاکی از آن است که اکثر آنها به کمپین «نه به گرانی» علی کریمی چندان خوشبین نیستند هر چند که نفس اقدام وی را مورد تشویق قرار داده‌اند. درست شبیه واکنشی که مردم هنگام مناظره وی با محمدرضا ساکت، مسئول فدراسیون فوتبال در تلویزیون داشتند.

انگیزه را معمولا نیت یک فرد از انجام کار و انگیخته را شیوه انجام آن کار توسط فرد تعریف می‌کنند. از نگاه برخی کارشناسان، کنشگری علی کریمی در سپهر اقتصاد را می‌توان مصداق فردی با انگیزه پاک و انگیخته نادرست دانست.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

وزارت بهداشت: ۷۵ درصد از موج اپیدمی کروناویروس را گذرانده‌ایم

40نفر دیگر به جمع مبتلایان کرونا اضافه شدند/یک زن و یک مرد در اثر ابتلا به کرونا جانشان را از دست دادند

درختان تاریخی باغ شاهزاده ماهان شناسنامه‌دار می‌شود

خسارت 98 میلیارد تومانی کرونا به بخش دام و طیور استان کرمان

کشته و زخمی شدن 8 نفر در حوادث بامداد امروز در کرمان

نماز جمعه در ۱۷ شهر کم خطر کرمان اقامه می شود

بدون هماهنگی و اخذ مجوز،گل ها به محل گلزار شهدا انتقال داده شده اند/اجازه نخواهیم داد عده ای مسایل شخصی خود را با احساسات مردم شهید پرور گره بزنند

ظاهراً ما هرتصمیمی می گیریم،بازار کار خودش را می کند

بیشترین تخلفات در حوزه گران فروشی ماسک و مواد ضد عفونی کننده بوده است

رشد پرونده های تخلفات اصناف/ تورم ۲۱ درصدی استان در کالاهای اساسی

پربازدید ها

رشد 43درصدی قیمت ماکارونی/دلیل افزایش قیمت تن ماهی چیست؟

امتیاز‌های ویژه صنایع خودروسازی کرمان به کارکنان خود برای خرید سهام

ذرت‌های آلوده تبدیل به الکل می‌شود

کرونا 3هزار 800میلیارد تومان به رسته های شغلی خسارت وارد کرد

ظاهراً ما هرتصمیمی می گیریم،بازار کار خودش را می کند

دولت مبنای الگوی کشت را مشخص کند

رشد پرونده های تخلفات اصناف/ تورم ۲۱ درصدی استان در کالاهای اساسی

خسارت 98 میلیارد تومانی کرونا به بخش دام و طیور استان کرمان

عدم چابکی مدیران و ناهماهنگی در گمرکات مشکلات کرونا را دوچندان کرد

درختان تاریخی باغ شاهزاده ماهان شناسنامه‌دار می‌شود

پر بحث

مرحله دوم یارانه معیشتی فردا واریز می‌شود / متقاضیانی که یارانه دریافت نمی‌کردند از 10 دی ماه ثبت‌نام کنند   (۱۱۳ نظر)

رزرو هتل ها و تالارها در خرداد ماه به معنای برگزاری حتمی مراسمات نیست / بالغ بر 6میلیارد ریال خسارت دیدیم   (۱۱۱ نظر)

وام دو میلیون تومانی به چه افرادی تعلق خواهد گرفت؟   (۱۵ نظر)

کلیه آموزشگاه های آرایشگری تعطیل است/ اصلاح صورت در هیچ یک از آرایشگاه ها انجام نمی شود/ هیچ ماسکی در اختیار اتحادیه گذاشته نشده است/ حاشیه شهر اطلاعات چندانی ندارند و مسئله را جدی نگرفتند   (۱۳ نظر)

پزشک بافتی بدلیل کرونا در سیستان و بلوچستان درگذشت   (۱۱ نظر)

ردصلاحیت گسترده نامزدهای اصلاح‌طلب در سیرجان، زرند و جیرفت/ صلاحیت محسن‌بیگی در کرمان احراز نشد/ یکی از نمایندگان استان در فهرست رد صلاحیت‌ شده‌ها   (۷ نظر)

70درصد آرایشگران، زنان سرپرست خانواراند/ تعداد مشتریان آرایشگر به انگشتان یک دست هم نمی رسد/اکثریت آرایشگران امکان استفاده از تسهیلات کرونا را ندارند   (۶ نظر)

شریعتمداری: دستفروشان و رانندگان موتور سیکلت تا ۲میلیون تومان وام می‌گیرند   (۵ نظر)

نگاهی به سوابق و کارنامه منتخبان جدید استان کرمان در مجلس شورای اسلامی   (۲ نظر)

مصرف آب شرب از غیر شرب باید جدا شود / استان کرمان با بحران شدید‌ آب روبه‌رو است   (۱ نظر)