کد خبر: ۲۷۸۶۳
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶
ارسال به دوستان
ذخیره
در نشست بررسی تبعات خشکسالی در شرق کرمان مطرح شد
معاون بازسازی و بازتوانی ستاد مدیریت بحران کشور گفت: ما به شدت پیگیر احداث سدهای زیرزمینی هستیم زیرا اینگونه سدها نه تنها خسارتی ندارد بلکه بسیار مفید است.
معاون بازسازی و بازتوانی ستاد مدیریت بحران کشور گفت: ما به شدت پیگیر احداث سدهای زیرزمینی هستیم زیرا اینگونه سدها نه تنها خسارتی ندارد بلکه بسیار مفید است.

 محمدفرید لطیفی معاون بازسازی و بازتوانی ستاد مدیریت بحران کشور  صبح امروز در جلسه بررسی تبعات خشکسالی و مخاطرات کشاورزی و منابع طبیعی شرق استان که با حضور فرمانداران و جمعی از مدیران شرق در بم برگزار شد، اظهار داشت: پس از وقوع بحران‌ها ما در راستای جبران خسارات پیشنهاداتی به سازمان برنامه و بودجه می‌دهیم که پس از بررسی و تصویب به سازمان‌های زیرمجموعه ابلاغ می‌شود.

معاون بازسازی و بازتوانی ستاد مدیریت بحران کشور با بیان اینکه رسالت سازمان ما افزایش اقدامات پیشگیرانه است، تصریح کرد: ما باید در ارتباط با کارهای پیشگیرانه تلاش خود را به‌کار بگیریم زیرا جبران خسارت در مواقع بحرانی بسیار زیاد است و امروز دنیا هم به دنبال اقدامات پیشگیرانه است.

ما به شدت پیگیر احداث سدهای زیرزمینی هستیم

وی با بیان اینکه مخاطرات دو گونه هستند اول حوادث طبیعی و بعد مواردی که انسان در آن نفش دارد، ابراز داشت: مدیریت بارش‌ها و سیلاب‌ها باید توسط جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها انجام شود.

لطیفی با تأکید بر اینکه جهاد کشاورزی باید طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری را پیش‌بینی و اجرایی کند، عنوان کرد: ما به شدت پیگیر احداث سدهای زیرزمینی هستیم زیرا اینگونه سدها نه تنها خسارتی ندارد بلکه بسیار مفید است.


پیشنهاد ۲۰۰ میلیارد تومانی برای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری

وی ادامه داد: در سال قبل، ۲۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری پیشنهاد دادیم که در اکثر نقاط کشور جذب و هزینه شد.

لطیفی بیان داشت: این سفر با توجه به تاکید رئیس ستاد بحران کشور و پیگیری نماینده شرق استان در مجلس برای بررسی مشکلات منطقه انجام و امیدوارم بتوانیم اقدامات خوبی انجام دهیم.

معاون بازسازی و بازتوانی ستاد مدیریت بحران کشور خواستار ارائه پیشنهادات استانداری در زمینه اجرای طرح‌های پیشگیرانه شامل جنگل‌کاری دیم، سدهای زیرزمینی و ساماندهی رودخانه‌ها شد.


لزوم اختصاص اعتبار برای جبران خسارات آفات خرما 

فرماندار بم اظهار داشت: شرق استان بیش از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۷۰ درصد آن در روستاها سکونت دارند و عمده تولید آنها خرماست که نیازمند اعتباراتی در راستای جبران خسارات آفات خرما است.

هادی شهسوارپور افزود: ساماندهی رودخانه‌ها و مسائل مربوط به شهرستان در بازدیدی که داشتیم مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه یکی از معضلات شرق استان خشکسالی است، ابراز داشت: میزان بارندگی‌های ما در بلند مدت ۱۰۳ میلی‌متر است که امسال ۲۴ میلی‌متر بوده و در سال ۹۴ هم با ۸۴ میلی‌متر ما با سیل مواجه بودیم.

شهسوارپور گفت: متاسفانه به لحاظ برداشت‌های بی رویه توسط برخی معادن و ریختن آوارهای زلزله در حاشیه و بستر رودخانه‌ها ما در مواقع سیلاب با مشکل مواجه هستیم که می‌طلبد اعتباراتی در راستای ساماندهی رودخانه‌ها اختصاص یابد.

فرماندار بم خاطرنشان کرد: در بارندگی‌های سال ۹۵ ما شاهد تخریب دو روستا و بروز ۵۰ میلیارد تومان خسارت بودیم.

این مقام مسوول یادآور شد: استفاده از ظرفیت قنوات در گذشته بسیار حائز اهمیت بوده که به لحاظ خشکسالی هم‌اکنون بسیار کم‌ شده است.

وی با اشاره به اینکه در اسفند ۹۶ در پی بارش تگرگ بیش از ۸ میلیارد تومان خسارت به باغات وارد شد، گفت: امسال هم آفت زنجره خرما در برخی نقاط مشاهده شده که باید در برای سم‌پاشی اقدام شود.

لطیفی از کاهش اعتبارات شهرستان خبر داد و خواستار اختصاص اعتبارات جداگانه‌ای از ارزش افزوده صنایع خودروسازی ارگ جدید به شرق استان و شهرستان بم شد.

19 سال خشکسالی در ریگان/امسال بارندگی صفر بوده است

فرماندار ریگان با بیان اینکه شهرستان ریگان 8 هزار و۶۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد، بیان داشت: طوفان‌های شن و ریزگرد در ریگان بسیار زیاد شده و ریگان را به دومین کانون بحرانی کشور تبدیل کرده است.

امین باقری خاطرنشان کرد: ۱۹ سال خشکسالی منطقه را تحت تاثیر قرار داده و در سال زراعی جاری هم بارندگی ما صفر بوده است، در سیل سال ۹۵ شهرستان بم مناطقی از بخش گنبکی شهرستان ریگان و بخش نگین شهرستان فهرج دچار خسارت شدند.

وی با اشاره به اینکه شهرستان ما ۳۰ درصد مناطق کوهستانی دارد، گفت: اکثر مردم ریگان مشغول کشاورزی و دامداری هستند و با توجه به نزدیکی با مناطق شرقی کشور حضور روستاییان و عشایر در روستاها بسیار ضرورت دارد.

فرماندار ریگان از مالچ‌پاشی 2 هزار و ۵۰۰ هکتار از بیابان‌های ریگان در سال قبل خبر داد و بیان داشت: با توجه به گرمای شدید در منطقه ما تا نیمه آبان ماه باید از وسایل سرمایشی استفاده کنیم که این دمای بالای هوا میزان برق مصرفی و فیش‌های برق را بالا برده و مشکلاتی را برای مردم به‌وجود آورده است.

باقری تشریح کرد: متاسفانه ۱۶ روستای ریگان درگیر طوفان شن و ریگ هستند و باغات و منازل در حال از بین رفتن است.

بازسازی واحدهای روستایی از طریق اجرای ضمانت‌های سفته زنجیره‌ای

در این نشست فرماندار فهرج نیز با اشاره افزایش طوفان‌ها و ریزگردها از مسدود شدن جاده فهرج-زاهدان در پی طوفان در دفعات متعدد خبر داد.

امیر باقری با اشاره به خشکیدگی باغات در پی خشکسالی خاطرنشان کرد: افت سطح آب چاه‌های کشاورزی و وجود چاه‌های غیرمجاز مشکلاتی را برای ما به‌وجود آورده است.

وی خواستار کمک مسوولان استانی و کشوری به بازسازی واحدهای روستایی از طریق اجرای ضمانت‌های سفته زنجیره‌ای شد.

در این جلسه روسای ادارات امور منابع آب، جهاد کشاورزی، محیط زیست و هلال‌احمر بم و رئیس اداره منابع طبیعی ریگان به بیان مطالبی پرداختند که اهم آنها عبارت از افت آب سفره‌های زیرزمینی و مخازن آب، نبود آب کشاورزی در ۷۵ روستای کوهستانی، شیوع آفت زنجره خرما، نبود دستگاه غلظت سنج در نرماشیر، آبرسانی سیار به برخی گونه‌های جانوری و اختصاص اعتبار برای تهیه و تدوین کتابی جهت استفاده از تجربیات زلزله بم در سایر بحران‌های کشور است.


منبع: فارس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)