کد خبر: ۲۷۹۳
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳
ارسال به دوستان
ذخیره
ماجرای لغو کنسرت‌ها، همچنان پرحاشیه و دامنه‌دار به حیات خود در عرصه موسیقی ادامه می‌دهد بی‌آن که بتوان عاقبتی برای پایان این قصه متصور شد.
 ماجرای لغو کنسرت‌ها، همچنان پرحاشیه و دامنه‌دار به حیات خود در عرصه موسیقی ادامه می‌دهد بی‌آن که بتوان عاقبتی برای پایان این قصه متصور شد.

به گزارش خبرآنلاین حسن روحانی، اگرچه پیش از این بارها و بارها در برابر فشارهایی که به حوزه فرهنگ وارد می‌شود، موضع‌گیری کرده و گاه سخنان تندی هم بر علیه آنان که خود را افراط‌گراها بر زبان رانده، با این حال، در همچنان بر همان پاشنه می‌چرخد. 

ماجرای لغو کنسرت‌ها، یکی از موضوعات پرحاشیه حوزه فرهنگ به خصوص بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم است. کنسرت‌هایی که با وجود گرفتن مجوز از وزارت ارشاد، پشت سر هم لغو می‌شوند و هیچ توضیحی نیز درباره دلایل لغوشان نمی‌گیرند، نه برگزارکنندگان و نه مردمی که بلیت کنسرت را تهیه کرده‌اند. 

چندی پیش بود که حسن روحانی در نشست خبری خود که در آستانه دومین سالگرد انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری برگزار شد به صراحت درباره لغو کنسرت‌ها سخن گفت: «از نظر ما مرجع، قانون است و وقتی یک دستگاهی به عنوان مرجع قانونی برای دادن مجوز تعیین شده است، دخالت دیگران در این امور شایسته نیست و ما باید بگذاریم قانون اجرایی و عملیاتی شود. این که تصور می‌شود این کار خوب است یا بد، و آثار آن مثبت است یا منفی همان اشکالی است که من یک بار گفتم که ما همه باید به قانون عمل کنیم و به دنبال اجتهاد شخصی نباشیم.»

او در سخنان خود به اعتبار مجوزهای ارشاد هم اشاره کرد و گفت: «اگر این اشکال حل شود و اجتهاد را برای حوزه‌های علمیه بگذاریم و همه در چارچوب قانون عمل کنیم و هر دستگاهی که باید مجوز صادر کند، آن مجوز باید مورد احترام باشد که قانون آن اجازه را داده است. وقتی در چارچوب قانون مجوز یک کنسرت داده می‌شود و از مردم دعوت می‌شود مردم بلیت می‌خرند و خودشان را آماده می‌کنند این گونه‌ دخالت‌ها تضییع حقوق مردم است.» 

روحانی در بخش دیگری از حرف‌هایش درباره ورود قوه قضاییه به ماجرای لغو کنسرت‌ها هم سخن گفته بود:‌ «لغو کنسرت‌ها آنطور که شما می‌گویید خیلی نیست ولی از نظر ما مجوز قانونی زمانی که صادر می‌شود لغو آن مجوز از طرف دستگاه‌هایی که قانونا حق این کار را ندارند، کاملا نادرست است و اگر هم در موردی قوه قضاییه می‌خواهد وارد عمل شود، باید مواردی باشد که کاملا توجیه قانونی برای ورود قوه قضاییه داشته باشد.» 

ماجرا البته به همین جا ختم نشد و داستان دامنه‌دار لغو کنسرت‌ها همچنان ادامه دارد. در واقع این موضوع آنقدر وسعت پیدا کرده که حالا بحثش به افطاری رییس‌جمهور هم کشیده شده است. 

در میهمانی افطاری که رییس‌جمهور در آن بسیاری از مردان سیاست، روحانیان و ائمه جمعه سراسر کشور را دعوت کرده بود، حجت‌الاسلام ادیب، استاد دانشگاه و حوزه در سخنانی بحث لغو کنسرت‌ها را پیش کشید.

او خطاب به حسن روحانی گفت:‌ «بنده از رییس‌جمهوری محترم به عنوان مجری قانون اساسی می‌خواهم که در کنار حراست از دستاوردهای علمی و فناورانه نظام، تعریفی دوباره از راهکارهای چگونگی دفاع از حقوق مردم بر اساس قانون اساسی ارائه دهد، چرا که شاهد ان هستیم که متاسفانه بر اساس تعاریف و استنباط‌های غلط گاهی حقوق مردم ضایع می‌شود که نمونه آن تعطیلی کنسرت‌های قانونی و مجوزدار است. این نادیده گرفتن حقوق مردم و خلاف قانون اساسی است.»

این دقیقا همان حرفی بود که حسن روحانی نیز در نشست خبری خود به آن اشاره کرده بود. سخنانی که حالا از زبان حجت‌الاسلام ادیب بار دیگر مطرح شد تا در همان جلسه بعضی‌ به آن واکنش نشان دهند. طوری که ماجرا می‌رفت دوباره به حاشیه‌ای بزرگ تبدیل شود ولی خود حاضرین در جلسه جلوی آن را گرفتند. 

روایت محمدعلی آهنگران فرزند یکی از مداحان مشهور دفاع مقدس از این جلسه خود گواه این مدعاست: «در خلال سخنان حجت‌الاسلام ادیب تعداد قابل توجهی از علما با گفتن احسنت سخنان او را تایید کردند و از طرفی حدود هفت، هشت نفر از ائمه جمعه فریاد برآوردند و با شعار مرگ بر فتنه‌گر و مرگ بر ضد ولایت فقیه، جلسه برای لحظاتی به تنشج کشیده شد. یکی از امامان جمعه که در ردیف مقابل من نشسته بود بلند شد و اعلام کرد ائمه جمعه جلسه را به نشانه اعتراض ترک کنند اما کسی جلسه را ترک نکرد و همه جمع معترضین نشستند و جلسه آرام گرفت. آنچه بیش از هرچیز باعث آرامش مجلس شد سخنان حجت‌الاسلام و المسمین سیدمهدی طباطبایی بود که به شعاردهندگان تذکر داد که به جای غرش کردن و شعار دادن به فکر آبروی اسلام باشید و به داد اسلام برسید.» 

بدین ترتیب، ماجرای لغو کنسرت‌ها همچنان حاشیه‌ساز به حیات خود در بستر فرهنگی کشور ادامه می‌دهد. اتفاقی که تبعات جبران‌ناپذیر بسیاری داشته است. از نارضایتی مردم و علاقمندان موسیقی گرفته تا سرخوردگی هنرمندان. همین چند وقت پیش بود که کیهان کلهر در اعتراض به لغو کنسرتش اعلام کرد که دیگر در ایران کنسرت نخواهد داد و سال گذشته نیز بلاهایی که بر علیرضا قربانی آمد و حاشیه‌هایی که برایش درست شد، تا مدت‌ها نقل محفل اهالی حوزه فرهنگ و هنر بود. 

آیا غرش دلواپسان همچنان ادامه خواهد داشت یا امنیت به حوزه موسیقی و زندگی حرفه‌ای و کاری هنرمندان این عرصه بازخواهد گشت؟ 

 

پاسخ این پرسش را هنوز کسی نمی‌داند. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)