کد خبر: ۲۷۹۴۲
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷
ارسال به دوستان
ذخیره
امام جمعه رودبار جنوب مطرح کرد
حجت الاسلام گروهی با بیان اینکه در بسیاری از روستا آب شرب وجود ندارد و با تانکر به آنها آب رسانی می شود؛ خواستار مدیریت الگوی کشت منطقه شد و افزود: کشت ذرت آب زیادی می برد و هم اکنون وضع کشاورزی منطقه اصلاً خوب نیست.
 امام جمعه رودبار جنوب با اشاره به اینکه بحران به معنای واقعی در این شهرستان مصداق دارد؛ افزود: خشکسالی از یک طرف و عدم فروش محصول این شهرستان که همان هندوانه است از طرف دیگر باعث شده تا کشاورزی که منبع اصلی درآمد مردم است صددرصد با ضرر مواجه شود.
 
حجت الاسلام عباس گروهی،با اشاره به اینکه امسال بازاریابی مناسبی برای 20 تن تریلر هندوانه وجود نداشت و این میوه روی زمین ماند؛ گفت: بازار داخل جوابگو نبود و کشورهایی هم که باید این محصول را می خریدند هزینه صادرات کمرشکن بود.
 
امام جمعه رودبار با انتقاد شدید از نبود مدیریت صحیح در بخش کشاورزی شهرستان، خاطرنشان کرد: ما روی گنج نشستیم اما خروجی آن هیچ است؛ چرا بازار عرضه و تقاضا تنظیم نمی شود؟
 
وی تغییر الگوی کشت در منطقه را هم مورد اشاره قرار داد و به صراحت گفت: کشت ذرت خیانت به این نسل و نسل آینده است زیرا آب های زیرزمینی را برداشت می کنند و کل آن برای ما ضرر و ضربه اقتصادی است.
 
حجت الاسلام گروهی با بیان اینکه در بسیاری از روستا آب شرب وجود ندارد و با تانکر به آنها آب رسانی می شود؛ خواستار مدیریت الگوی کشت منطقه شد و افزود: کشت ذرت آب زیادی می برد و هم اکنون وضع کشاورزی منطقه اصلاً خوب نیست.

 
وی با تصریح به اینکه 98 درصد مردم رودبار کشاورز و دامدار هستند و تاکنون هیچ جلسه ای برای رفع این بحران تشکیل نشده و فریادهای ما را کسی نمی شنود؛ اظهار داشت: معین اقتصادی شهرستان(قرارگاه خاتم) یک قدم هایی برداشتند اما در ادامه رها شد.
 
ابوذر عطاپور وزیری، فرماندار رودبار هم با اشاره به اینکه اصلاح الگوی کشت در منطقه و آبیاری زیرسطی(توسط قرارگاه) اجرا شده تا ببینیم نتیجه کشت چه می شود؛ افزود: معین اقتصادی شهرستان-قرارگاه خاتم- آب های شور چاه ها را شیرین و زمین غیر هموار را نیز برای کشاورزی آماده کردند اما مدتی است که کار متوقف شده است.

 وی درباره فروش محصول هندوانه توضیح داد: هندوانه خوب و با کیفیت که به موقع به بازار رسید فروش خوبی داشت اما مابقی نتوانست در بازار رقابت کند و ما امسال بحران گوجه داشتیم که دولت از طریق تعاون روستایی آن را خرید و تعادلی در بازار ایجاد شد و تا الان بیش از ۹۵ تا ۹۶ درصد پول کشاورزان پرداخت شده است.
 
فرماندار رودبار از تدوین سند جامع کشاورزی رودبار جنوب ظرف چند ماه آینده خبر داد و گفت: این سند که آماده شود هم در اصلاح الگوی کشت می توانیم الزام کنیم که چه کِشتی باید غالب باشد، هم کشاورزان ساماندهی می شوند و هم در صرفه جویی آب برنامه می دهیم؛ البته ما با کشت ذرت{که مدتی به عنوان کشت جایگزین مطرح شده} کاملاً مخالف هستیم زیرا آب زیادی نیاز دارد و به همین دلیل در صدد کاهش سطح کشت آن هستیم.
 

وی مشکلات معیشتی مردم را قابل توجه دانست و با اشاره به اینکه ۲۰ سال خشکسالی، مردم را دچار بحران کرده است زیرا ۹۰ درصد مردم کشاورز و دامدار هستند اما باغات آنها خشک شده، افزود: دولت تسهیلات اشتغال زای روستایی با سود کم و بازپرداخت طولانی به عنوان مشوق قرار داده و سعی داریم مردم منطقه را به سمت پرورش دام سوق دهیم که هم آب کمتر و درآمد بیشتر دارد و هم استقبال خوبی شده است.
 
عطاپور وزیری خاطرنشان کرد: مهمترین مسئله، آب آشامیدنی مردم است که ۱۰ میلیارد تومان از اعتبارات شهرستانی برای آب روستایی گذاشتیم و امیدواریم از اعتبارات ملی هم بتوان گذاشت تا حدودی مشکل را حل کرد زیرا نگران آب شرب هستیم که مشکل حاد شده است.

منبع: شبستان 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)