کد خبر: ۲۷۹۶
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۵
ارسال به دوستان
ذخیره
گزارش اختصاصی گفتارنو
پایان مهلت استعفای برخی مدیران و مسوولانی که قانون انتخابات بر استعفای آنان پیش از نامزدی تاکید دارد، صحنه رقابت‌های انتخابات آینده را کمی روشن‌تر کرده است.
گفتارنو/ گروه سیاست

پایان مهلت استعفای برخی مدیران و مسوولانی که قانون انتخابات بر استعفای آنان پیش از نامزدی تاکید دارد، صحنه رقابت‌های انتخابات آینده را کمی روشن‌تر کرده است.

به گزارش گفتارنو سال، سال انتخابات است و گروه‌های سیاسی در جنب و جوش. در کرمان هم دو جناح عمده سیاسی خود را برای یک رقابت نفس‌گیر آماده می‌کنند.

اگرچه از تصمیمات درونی آنها کمتر خبری به بیرون درز می‌کند، اما جلوه‌های عمومی این آمادگی برای حضور در انتخابات را می‌توان در همایش‌های این دو جناح مشاهده کرد.

در ماه خرداد، کرمان میزبان دو نامزد ریاست جمهوری دوره گذشته بود که دست برقضا هر دوی آنها از انتخابات کناره‌گیری کردند.

عارف به دعوت اصلاح‌طلبان به کرمان آمد و حدادعادل مهمان اصولگرایان بود. سخنرانی حدادعادل به فاصله چهار روز در کرمان برگزار شد تا اصولگرایان هم نشان داده‌ باشند که قصد ندارند از رقیب خود جا بمانند.


 
جهانگیری نفر اول
در حالی که هنوز هیچ کدام از نامزدهای انتخابات آینده مشخص نشده بودند، اصلاح‌طلبان سیرجان دور هم جمع شدند و درباره نامزد خود رای گیری کردند. نتیجه رای گیری بیرون آمدن نام ابراهیم جهانگیری برادر اسحاق جهانگیری معاون اول دولت روحانی بود. لذا استعفای ابراهیم جهانگیری از سمت مدیرکلی آموزش و پرورش چندان موضوع تعجب برانگیزی به شمار نمی‌رفت.
 ابراهیم جهانگیری در کنار برادرش اسحاق جهانگیری- در حاشیه ختم پدر

استعفای ابراهیم جهانگیری در انتخابات مجلس در حالی صورت گرفته که رقیب جدی او شهباز حسن‌پور از مدت‌ها قبل سرگرم ساماندهی هواداران خود برای شرکت در انتخابات است. رقیبی که در دوره اول حضور به صورت مستقل نامزد انتخابات شد و در دوره دوم در لیست جبهه متحد اصولگرایان قرار گرفت. 

رحمانی از اداره کار رفت
حسن رحمانی مدیرکل سابق کار هم یکی از گزینه‌هایی است که در مهلت قانونی از سمت خود استعفا داد. مدیرکلی به جا مانده از دولت قبل که چند سال فرماندار دولت احمدی‌نژاد در زرند هم بود. در محافل سیاسی گفته می‌شد که برخی نمایندگان به شدت حامی وی بودند و به همین دلیل تغییر وی با کندی روبرو بود. حسن رحمانی در روز تودیع خود گفته بود «به خاطر افراطی‌گری برخی از افرادی که دم از اعتدال می‌زنند  احساس کردم وجود من در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مصلحت نیست، به این بهانه که می‌خواهم در انتخابات مجلس ثبت نام کنم، کناره گیری کردم.» او با این جمله خود قصد داشت اعلام کند که خود استعفا داده و برکنار نشده است. حسن رحمانی که در دوره قبل در شهرستان زرند نامزد شده بود این بار نیز قصد نامزدی در این شهرستان را دارد.


شهردار شهربابک آماده حضور در رقابت‌ها
جعفر رضازاده شهردار شهربابک هم از جمله کسانی بود که از سمت خود استعفا داد. رضازاده شهردار شهربابک قصد دارد در انتخابات آتی مجلس وارد رقابت‌ شود.
جعفر رضازاده شهردار سابق شهربابک

 او یک بار دیگر در دوره هشتم نیز نامزد شد و علی‌رغم رای قابل توجهی که آورد، نتوانست راهی بهارستان شود.او حالا با تقدیم استعفای خود قصد دارد وارد انتخابات شود و شانس خویش را بیازماید.

استعفا در سکوت
استعفای حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی عرب پور از سمت مشاور استاندار مهمترین خبری بود که این روزها می‌توان از آن یاد کرد. 
عرب‌پور از چهره‌های کلیدی جناح اصولگرا در کرمان به شمار می‌رود که رییس شورای اصولگرایان هم هست. علاوه بر این او مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی و امام جمعه موقت شهر کرمان هم به شمار می‌رود. 
حجت‌الاسلام عرب‌پور رییس شورای اصولگرایان استان کرمان

او از مسوولیت سازمان تبلیغات و مشاور استاندار استعفا داده و این بار تصمیم گرفته است از شهرستان زرند نامزد انتخابات مجلس شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین عرب‌پور سال 1386 نیز نامزد انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه کرمان و راور شد، اما با کسب حدود 80 هزار رای نتوانست به مجلس راه پیدا کند.

مهاجری؛ استعفا قطعی- نامزدی در ابهام
علی مهاجری از اولین کسانی بود که استعفای خود را تقدیم معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرد.  استعفای او در فصل استعفاهای انتخاباتی حرف و حدیث‌های فراوانی ایجاد کرده است. اما برخی نزدیکان مهاجری حضور وی در عرصه رقابت‌های انتخاباتی را بعید توصیف می‌کنند. یک منبع آگاه در همین زمینه گفته است که بعد از شهادت حضرت اباعبدالله تا کنون تنها یک بار گنبد آن حضرت تغییر کرده است و برای دومین مرتبه قرار است این اتفاق توسط کرمانی‌ها بیفتد و آقای مهاجری متولی و مسوول این پروژه است. او تاکید کرد پاداش معنوی این حرکت بسیار زیاد است و  مهاجری ترجیح می‌دهد این پروژه را دنبال کند تا اینکه نامزد انتخابات شود.
با این وجود مهاجری این شانس را از نظر قانونی دارد تا اگر در نهایت به نظر دیگری رسید وارد عرصه انتخابات شود.

11 استعفای انتخاباتی در کرمان
مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری کرمان تعداد کسانی که در استان کرمان برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی استعفا داده‌اند را 11 نفر عنوان کرد.
حجت‌الاسلام عباس اسلامی در گفت‌وگو با گفتارنو با بیان اینکه به لحاظ قانونی امکان انتشار نام افراد استعفا داده از سوی استانداری و به صورت رسمی میسر نمی‌باشد تصریح کرد: در بین استعفا دهندگان 4 مدیرکل، 1 امام جمعه، 2 رییس اداره، 3 مشاور استاندار و 1 شهردار حضور دارد. 
همچنین اصغر مکارم معاون هلال احمر کشور هم برای شرکت در انتخابات از حوزه بم از سمت خود استعفا داده است.

چه کسانی استعفا داده‌اند
تحقیقات خبرنگار گفتارنو مشخص کرد که افراد زیر برای شرکت در انتخابات مجلس از مسوولیت‌های خود استعفا داده‌اند.

ردیف

نام و نام خانوادگی

سمت

گرایش سیاسی

1

ابراهیم جهانگیری

مدیرکل آموزش و پروش

اصلاح طلب

2

علی مهاجری

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

اصلاح‌طلب

3

مهدی ابراهیمی نژاد

مدیرکل فنی و حرفه‌ای

اصولگرا

4

جسن رحمانی

مدیرکل تعاون، کار و تامین اجتماعی

 اصولگرا

5

اصغر مکارم

معاون توانبخشی جمعیت هلال احمر کشور

اصلاح‌طلب

6

مهدی عرب پور

 مشاور استاندار

مدیرکل تبلیغات اسلامی

 اصولگرا

 7

احمد فتحی

مشاور آموزشی استاندار

اصولگرا

 8

رحیم ابوسعیدی

مشاور استاندار در امورکسب و کار

اصلاح طلب

 9

 جعفر رضازاده

شهردار شهربابک

اصلاح طلب

 10

عباس گروهی

امام جمعه رودبار

اصولگرا

 11

 حسین تقوی

رییس ارشاد شهرستان رفسنجان

 

 12

عبدالرسول عزتی

پزشکی قانونی منوجان

اصولگرا



آنها که استعفا ندادند
در کنار کسانی که برای انتخابات استعفا دادند باید به اشاره‌ای هم داشت به کسانی که احتمال نامزدی آنها وجود داشت اما تا پایان مهلت قانونی استعفای خود را اعلام نکردند.

دکتر محمد جواد فدایی یکی از افرادی است که احتمال نامزدی او وجود داشت اما از سمت خود کناره‌گیری نکرد. حتی برخی مطبوعات نام وی را به عنوان نامزد احتمالی نیز اعلام کردند؛ اما چندی بعد او به خبرگزاری ایسنا گفت که قصدی برای نامزدی ندارد.

احمد یوسف‌زاده یکی از چهره‌هایی هست که این روزها به واسطه انتشار کتاب "آن بیست و سه نفر" و تقریظ  مقام معظم رهبری بر این کتاب در رسانه‌ها حضور دارد. او که گرایش اصلاح‌طلبانه دارد یکی از افرادی به شمار می‌رفت که اصولگرایان او را یکی از نامزدهای احتمالی انتخابات می‌دانستند. اما عدم استعفای او از سمت مدیرکلی فرهنگی دانشگاه شهید باهنر نشان داد که او قصد نامزدی در انتخابات از حوزه انتخابیه کهنوج در جنوب استان کرمان را ندارد. یوسف زاده قبلا در برخی محافل اعلام کرده بود که برنامه‌ای برای انتخابات ندارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)